Det kommer bl.a. an på hvor meget hul der igennem ens anlæg hvor meget komprimering der skal til for at give en følelse af dynamik og gang i den, I dag skal produceren komprimerer meget for at tilpasse til Ipod og minianlæg, og det bliver i mange tilfælde simpelthen for meget.
TrompetN er inde på noget rigtigt mener jeg når han siger at på hjemmeanlægget kan han godt foretrække at der er lagt lidt komprimering på.
Komprimering behøver ikke kun være dårligt, hvis det bruges fornuftigt og med måde, fordi det netop kan kompenserer for det manglende hul der i hele kæden fra optagelse til vores ører.
Man har bare det dilemma at ikke alle afspiller på det samme udstyr, derfor vil nogen opleve komprimering som noget godt, evt. en følelse af dynamik og andre gør ikke, måske endda tværtimod, men sagen er at brugt rigtigt kan komprimering tilnærmer en live lyd i hvert tilfælde indenfor pop og rock. Det samme kan næroptagelse gøre i forbindelse med middelmådige anlæg.
Inden for akustiske instrumenter kommer det efter min mening hurtigt til at lyde forkert med komprimering, og komprimering bruges da også med måde inden for klassiske musik.
I gamle dage havde vi udstyr som grammofon forstærkere og højtalere som i sig selv "komprimerede" en hel del, så der levede vi fint med de plader fra halvfjersene og firserne som måske godt kan være lidt tyndbenede/flade at høre på i nogle tilfælde på et præcist nutidigt anlæg.
Måske overgangen til mere modernet transistor stiduoudstyr var årsagen, ved det ikke.
Også det gamle studieudstyr og mikrofoner komprimerede en hel del i 50-60'erne i forhold til modernet udstyr, måske en af årsagerne til at optagelser fra den tid stadig kan lyder godt og har noget positivt over sig, hovedsagligt tror jeg det skyldes at der kun er brugt den naturlige komprimering fra datidens udstyr og ikke alt den ekstra manipulering man kan lave idag.
Så konklusionen for mit vedkommende må blive, jo bedre anlæg (hul igennem) jo mindre komprimering og manipulering er generelt nødvendig for god lyd og en følelse af dynamik "tryk" live stemning.
Men jo bedre anlægget er jo store problemer for man desværre også med mainstream indspilninger plus deciderede såkaldte hifiiiii... plader.
helt ukomprimerede plader kan på mange systemmer som sagt virke tynde og subjektivt lidt "døde" i det.
Det er stort set umuligt at få samme relative lyd-niveau fra en komprimeret plade og en der ikke er, den komprimerede vil altid lyde højere, og i værste fald skriger alle instrumenter til dig, jeg vil!! høres.
Der er et eksembel på High Fidelity Reference-CD No. 14 og 15 med Organic Paste - 10 Women & Cops hvor der er en helt ukomprimeret og umanipuleret version, og så den færdige salgsklarer version med manipulering og komprimering.
Der er stor forskel, anlægget er ved at "vælte" når den komprimerede version kommer på og man må skynde hen og skrue lidt ned for volumen, og det var endda i 1996, eksempelet viser tydeligt at hi-fi er et meget relativt begreb ved pop, rock og funk.