Løp og kjøp Abrahamsen D/A konverterer

N

nysjerrigper

Gjest
hm..kanskje det er på tide å bytte ut doxan ::)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.702
Antall liker
9.084
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
motoren skrev:
nysjerrigper skrev:
hm..kanskje det er på tide å bytte ut doxan ::)
ikke så sikkert at Doxaen kommer noe dårligere ut :-\

mvh
Hei.
Svingte bortom Elkjøp etter jobb i dag, til denne prisen er det bare å prøve.
Den står å spiller nå, den trenger muligens noen timer før den spiller helt topp?
Rett fra boksen spiller den IKKE like oppløst som Cary Dvd 7.
men den skal få noen timer før jeg kommer med den endelige konklusjon.
Får kalle det litt mer tilbakelent ;)

Steinar.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
steinost skrev:
motoren skrev:
nysjerrigper skrev:
hm..kanskje det er på tide å bytte ut doxan ::)
ikke så sikkert at Doxaen kommer noe dårligere ut :-\

mvh
Hei.
Svingte bortom Elkjøp etter jobb i dag, til denne prisen er det bare å prøve.
Den står å spiller nå, den trenger muligens noen timer før den spiller helt topp?
Rett fra boksen spiller den IKKE like oppløst som Cary Dvd 7.
men den skal få noen timer før jeg kommer med den endelige konklusjon.
Får kalle det litt mer tilbakelent ;)

Steinar.
Hvis en DAC til 2000 (eller 4000) spilte bedre enn en tre år gammel DVD-spiller til 27-28000 som pressen skrøt lydgjengivelsen til opp i skyene, ville det jo være enda bedre enn RoDa's Marantz SACS/Rega DAC-historie. ;)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.702
Antall liker
9.084
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Dazed skrev:
steinost skrev:
motoren skrev:
nysjerrigper skrev:
hm..kanskje det er på tide å bytte ut doxan ::)
ikke så sikkert at Doxaen kommer noe dårligere ut :-\

mvh
Hei.
Svingte bortom Elkjøp etter jobb i dag, til denne prisen er det bare å prøve.
Den står å spiller nå, den trenger muligens noen timer før den spiller helt topp?
Rett fra boksen spiller den IKKE like oppløst som Cary Dvd 7.
men den skal få noen timer før jeg kommer med den endelige konklusjon.
Får kalle det litt mer tilbakelent ;)

Steinar.
Hvis en DAC til 2000 (eller 4000) spilte bedre enn en tre år gammel DVD-spiller til 27-28000 som pressen skrøt lydgjengivelsen til opp i skyene, ville det jo være enda bedre enn RoDa's Marantz SACS/Rega DAC-historie. ;)
Jeg hadde vell ikke trodd at den skulle være like god som Dvd 7.
Var nok ikke presis nok i uttalelser mine i iveren ;)
men til prisen...

Steinar.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Abrahamsen DAC er veldig god DAC og etter min mening like bra som EC DAC som i sin tid kostet 10 000 kr.
Vi må ikke glemme at Abrahamsen DAC kostet 5000 kr da den kom på marked.
Det er ikke mange dac-er som har så mye fokus på musikk som Abrahamsen DAC.
Den er i hvert fall bedre , mye bedre enn Canbridge DAC og Shanling DAC-1 og som sagt etter min mening minst like bra som EC DAC om ikke beddre.
Prisen på 2000 kr er helt latterlig men samtidig veldig deilig.
Jeg har ikke noe annet å si enn løp og kjøp fordi det bilr ikke mange av dem,....det er helt sikkert. :)
 

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
zed skrev:
Abrahamsen DAC er veldig god DAC og etter min mening like bra som EC DAC som i sin tid kostet 10 000 kr.
Vi må ikke glemme at Abrahamsen DAC kostet 5000 kr da den kom på marked.
Det er ikke mange dac-er som har så mye fokus på musikk som Abrahamsen DAC.
Den er i hvert fall bedre , mye bedre enn Canbridge DAC og Shanling DAC-1 og som sagt etter min mening minst like bra som EC DAC om ikke beddre.
Prisen på 2000 kr er helt latterlig men samtidig veldig deilig.
Jeg har ikke noe annet å si enn løp og kjøp fordi det bilr ikke mange av dem,....det er helt sikkert. :)
Er helt enig i at dette må være et kjempekjøp, jeg er kjempefornøyd med min som jeg kjøpte direkte fra Abrahamsen med det samme den kom ut, men mener jeg betalte langt under 5000,- for den (kanskje 3500,-?).
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Om jeg husker det riktig den kom på marked med prisen 4990-kr, og skulle være EC DAC killer som kostet 9990 kr.
 

Retep

Steine galen
Ble medlem
27.01.2005
Innlegg
23.125
Antall liker
20.487
Sted
Volda
Torget vurderinger
23
Du husker nesten riktig, Jeg fikk en av de 100 første og de gikk for 3990. Prisen steg senere til 4500 og nå tydeligvis til 5k.

Til prisen så er det ikke mye å trekke på den. Og den har litt av den mørke klangen/signaturen vi kjenner fra EC.

Tol 2k så finner du ikke noen bedre dac.
 
N

nysjerrigper

Gjest
må ikke glemme at man tar forbehold om endringer av produktet etc..
ville overrasket meg om denne dacen er teknisk lik lanseringsdato ::)
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.702
Antall liker
9.084
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei igjen.
Var en tur oppe i furtebua nå før jeg køyer.
Virker som den har sluppet lit mer nå, lar den stå på hele døgnet så får vi se i morgen kveld.

Steinar.
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
Noen som vet hvilken D/A ic sitter i den? eller noen som vet hvor man finner bilder av innmaten? :)
 

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
Da var julegaven til Junior i boks. :)
Har aldri vært så tidlig ute!
 

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Retep skrev:
Du husker nesten riktig, Jeg fikk en av de 100 første og de gikk for 3990. Prisen steg senere til 4500 og nå tydeligvis til 5k.

Til prisen så er det ikke mye å trekke på den. Og den har litt av den mørke klangen/signaturen vi kjenner fra EC.

Tol 2k så finner du ikke noen bedre dac.
Har vært og funnet fakturaen nå og jeg betalte 3350,- inkl. frakt, fakturaen er skrevet ut 23.03.09.
Ser min har serienr. 1089, rekner med de begynte på 1000 så da har jeg også en av de 100 første. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
mwt skrev:
Det stemmer. De nye oppsamlingskortene har AKM4396 dac-brikke og tilhørende S/PDIF-receiver og resampler/oscillator (samme dac som i a-dac, forøvrig), mens V6.0 opprinnelig hadde Cirrus Logic CS4397. Jeg antar at de V6-ene som Elkjøp selger nå, har det nye kortet. Hvis noen er interesserte nok til å sjekke, hadde det jo vært kjekt å vite.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Bent skrev:
Har vært og funnet fakturaen nå og jeg betalte 3350,- inkl. frakt, fakturaen er skrevet ut 23.03.09.
Ser min har serienr. 1089, rekner med de begynte på 1000 så da har jeg også en av de 100 første. :)
Min har serienummer 1475, og er kjøpt snaut halvannet år senere, så det går ikke så veldig unna. ;)
 

Bent

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.10.2008
Innlegg
2.737
Antall liker
613
Sted
Nordhordland
Dazed skrev:
Bent skrev:
Har vært og funnet fakturaen nå og jeg betalte 3350,- inkl. frakt, fakturaen er skrevet ut 23.03.09.
Ser min har serienr. 1089, rekner med de begynte på 1000 så da har jeg også en av de 100 første. :)
Min har serienummer 1475, og er kjøpt snaut halvannet år senere, så det går ikke så veldig unna. ;)
Kan jo selfølgelig hende de begynte på s/n 0001, synes bare over 1000 stk på noen uker var litt mye, de første fikk vel sine i slutten av februar.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Bent skrev:
Dazed skrev:
Bent skrev:
Har vært og funnet fakturaen nå og jeg betalte 3350,- inkl. frakt, fakturaen er skrevet ut 23.03.09.
Ser min har serienr. 1089, rekner med de begynte på 1000 så da har jeg også en av de 100 første. :)
Min har serienummer 1475, og er kjøpt snaut halvannet år senere, så det går ikke så veldig unna. ;)
Kan jo selfølgelig hende de begynte på s/n 0001, synes bare over 1000 stk på noen uker var litt mye, de første fikk vel sine i slutten av februar.
Sikkert mulig at det begynte på 1000. Det er ikke sikkert de har solgt mer enn 1000 enheter til sammen heller.
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
Dazed skrev:
mwt skrev:
Det stemmer. De nye oppsamlingskortene har AKM4396 dac-brikke og tilhørende S/PDIF-receiver og resampler/oscillator (samme dac som i a-dac, forøvrig), mens V6.0 opprinnelig hadde Cirrus Logic CS4397. Jeg antar at de V6-ene som Elkjøp selger nå, har det nye kortet. Hvis noen er interesserte nok til å sjekke, hadde det jo vært kjekt å vite.
ja, det var noe jeg lurte på -om det nye oppgraderte kortene hadde samme d/a -jeg får se på den når den kommer en gang til mandag -ellers er AK4396 det samme som sitter i Behringer DEX/DQX og der finne mange gode tips til modifisering :)
 

flippin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.03.2010
Innlegg
116
Antall liker
128
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
Bent skrev:
Har vært og funnet fakturaen nå og jeg betalte 3350,- inkl. frakt, fakturaen er skrevet ut 23.03.09.
Ser min har serienr. 1089, rekner med de begynte på 1000 så da har jeg også en av de 100 første. :)
Min har serienummer 1475, og er kjøpt snaut halvannet år senere, så det går ikke så veldig unna. ;)
Jeg kjøpte min på Elkjøp i går, den har serienummer #1079. Tydeligvis funnet frem fra innerst i et lager :)
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Hvorfor er det viktig med serienummer? Er det sånn at jo eldre desto bedre,...eller tar jeg feil?
 

erato

Æresmedlem
Ble medlem
15.03.2003
Innlegg
19.798
Antall liker
10.240
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Da har jeg og kjøpt. Første trinn mot en digital musikksamling på hytta.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
C

Cyber

Gjest
Begge deler kan låte bra, både adaptiv og asynkron. Kommer en på om implementeringen er gjort ordentlig. Alt i alt er det jo lite forskjell mellom DACer generelt.
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
609
Antall liker
10
Relevante spørsmål har kommet frem i denne tråden.

1. Asynkron?

2., Hva slags format takler dacèn. Tar den høyoppløst nedlastet fra f.eks Linn eller har den et tak på 16 bit..

Eventuelt 16 bit via USB, men 24 / 96 Khz via Spdif for alt jeg vet.. ::)

Har ikke peiling - det er derfor jeg spør :)

JT
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
J T skrev:
Relevante spørsmål har kommet frem i denne tråden.

1.  Asynkron?

2., Hva slags format takler dacèn. Tar den høyoppløst nedlastet fra f.eks Linn eller har den et tak på 16 bit..

Eventuelt 16 bit via USB, men 24 / 96 Khz via Spdif for alt jeg vet..  ::)

Har ikke peiling - det er derfor jeg spør  :)

JT
1: Nei, som sagt rett over. ;)

2: Elektrisk og optisk SPDIF inn. Maks 24/192 og USB med maksimalt 16/48 (tror jeg, men kanskje den tar høyere maks. samplerate)
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Dazed skrev:
zimon skrev:
Er det asynkron(1) USB overføring på Abrahamsens v6 DAC?

(1): jf: http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=2672&zoneid=1
Nei.

...Men det låter bra likevel. Merkelig det der, hvordan alle dac-er med adaptiv usb brått låt dårlig så fort pressen fikk snusen i at det er noe som heter asynkron usb og er bedre. ;)
Merkelig hvordan folk som har brukt penger på noe har en tendens til å forsvare kjøpet ved å si slike ting.
He he, tuller litt med deg nå. Takk for svar! :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
J T skrev:
Relevante spørsmål har kommet frem i denne tråden.

1. Asynkron?

2., Hva slags format takler dacèn. Tar den høyoppløst nedlastet fra f.eks Linn eller har den et tak på 16 bit..

Eventuelt 16 bit via USB, men 24 / 96 Khz via Spdif for alt jeg vet.. ::)

Har ikke peiling - det er derfor jeg spør :)

JT
1: Nei, som sagt rett over. ;)

2: Elektrisk og optisk SPDIF inn. Maks 24/192 og USB med maksimalt 16/48 (tror jeg, men kanskje den tar høyere maks. samplerate)
Er det sikkert dette med 16 bit /48 KHz oversampling på USB?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Langt ifra. Jeg trodde det, men det står ingenting om det i manualen.

Har ikke noe koblet til USB på V6-en, men jeg spiller i dette øyeblikk 24/96 gjennom A-Dac-en min, så da tipper jeg det funker på V6 også.

Vet ikke om Windows/driveren eller dac-en downsampler på veien, selvsagt, men lyd kommer det.
 

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
Dazed skrev:
zimon skrev:
Er det asynkron(1) USB overføring på Abrahamsens v6 DAC?

(1): jf: http://www.hifi4all.dk/content/templates/nyheder.asp?articleid=2672&zoneid=1
Nei.

...Men det låter bra likevel. Merkelig det der, hvordan alle dac-er med adaptiv usb brått låt dårlig så fort pressen fikk snusen i at det er noe som heter asynkron usb og er bedre. ;)
Ja, det har plutselig blitt en sannhet at asynkron er bedre, men Bent Holter i Hegel er ikke enig.
Det kommer helt an på implementasjonen, og begge typer har fordeler og ulemper.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
zimon skrev:
Merkelig hvordan folk som har brukt penger på noe har en tendens til å forsvare kjøpet ved å si slike ting.
He he, tuller litt med deg nå. Takk for svar! :)
Ja, SÅ mye penger jeg la ut også. Bruker ikke USB-inngangen engang, jeg.
 

babayaga

Medlem
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
48
Antall liker
0
Kan denne brukes til min Sony 'DVP NS 92V' DVD / SACD spiller ? (som har digital ut)
 
S

Sjur T

Gjest
babayaga skrev:
Kan denne brukes til min Sony 'DVP NS 92V' DVD / SACD spiller ? (som har digital ut)
Skulle ikke være noe i veien for det nei. ;-)

mvh

Sjuris
 

Moiz Audio

Bransjeaktør
Ble medlem
06.08.2007
Innlegg
4.253
Antall liker
826
Sted
Oslo
Torget vurderinger
124
cybervision_ skrev:
Begge deler kan låte bra, både adaptiv og asynkron. Kommer en på om implementeringen er gjort ordentlig. Alt i alt er det jo lite forskjell mellom DACer generelt.
100% korrekt!
 

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Innlegg
658
Antall liker
588
SACD skal ikke kunne spilles på digital utgang men tror DVD er greit
 
Topp Bunn