Løp og kjøp Abrahamsen D/A konverterer

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Min har ikke heller den sel-ektor knapen.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
zed skrev:
Min har ikke heller den sel-ektor knapen.
Nei, jeg tror min fungerer slik at når det er koblet noe inn på coax 2, blir den tilhørende toslink-kontakten koblet ut. På bildet med selektor-knappen, ser det jo ut som det er den venstre (sett fra baksiden) toslink-kontakten som hører til coax 2.

Som sagt er det vel best å bare prøve seg frem og s når det kommer lyd med inngangsvelgeren satt til "toslink", og da vet man at den andre hører til "coax 2" på inngangsvelgeren.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Desillusjonert skrev:
Må nevne at Lefdal har samme pris og der er det ikke et spesial tilbud:
www.lefdal.com/product/lyd-bilde/receiver-hoyttalere/receiver-forsterker/ABRV60DAC/abrahamsen-d-a-konverterer

Men det er mulig de er i samme konsern?

Noen som har testet litt mere og mot andre DAC'er? Er litt spent på denne...
Lefdal og Elkjøp er i alle praktiske henseende samme butikk. Når prisen går opp igjen hos Elkjøp, gjør den garantert det hos Lefdal også.

Ingen egentlig grunn til å teste, hvis du skal ha DAC til 2000 Kr. Da er denne i særklasse. Jeg TIPPER at skal du ha noe bedre, må du opp i MF M1 Dac/Rega Dac-prisklassen rundt 5000 spenn. ...Men selvsagt kan det hende at du bare ikke liker lyden i denne, og heller liker lydsignaturen til f.eks. Cambridge bedre.

Uansett er dette et godt kjøp. Både fordi Elkjøp har 30 dagers returrett, og fordi at når kampanjetilbudet er over, får du sikkert tilbake pengene ved et evt. bruktsalg.
 

Della

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
07.01.2010
Innlegg
168
Antall liker
68
Sted
Vigrestad, Sør på Jæren
ARG !!

Ja, det er samme eigere..
Forbant allså, jeg som kjøpte av de der ånnasane i Elkjøp, og så har Lefdal samme tilbudet :mad:
 

palmaris

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.619
Antall liker
1.036
Torget vurderinger
1
Eg tok like godt og tinga meg ein slik ein ;D. Då slepp eg å driva å byta kabel mellom tuner og DVDspelar og eg kan ta spela musikk frå dataen. Jaggu fylgjer eg visst litt med i tida eg og.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Della skrev:
ARG !!

Ja, det er samme eigere..
Forbant allså, jeg som kjøpte av de der ånnasane i Elkjøp, og så har Lefdal samme tilbudet :mad:
"ånnasane" ??? i Elkjøp er vel de samme som i lefdal, så...
 

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
352
Antall liker
6
Dazed skrev:
Når prisen går opp igjen hos Elkjøp, gjør den garantert det hos Lefdal også.
Takk for trøstende ord Dazed, da slipper jeg å føle meg en smule snytt når jeg straks skal i posten for å hente mitt eksemplar bestilt hos Elkjøp. :)
 
D

Desillusjonert

Gjest
Jeg innbiller meg at Hegel HD2 og Abrahamsen V6.0 har to vidt forskjellige lydsignaturer. Ihvertfall i forhold til det jeg leser her inne.

Jeg har rør og høyttaler med 8". De spiller veldig dypt, men jeg har problemer med litt voldsom bass på enkelte album. Kan en Hegel, som sansyneligvis er strammere enn V6.0 redde noe av det?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
vta skrev:
Dazed skrev:
Når prisen går opp igjen hos Elkjøp, gjør den garantert det hos Lefdal også.
Takk for trøstende ord Dazed, da slipper jeg å føle meg en smule snytt når jeg straks skal i posten for å hente mitt eksemplar bestilt hos Elkjøp. :)
De som har grunn til å føle seg snytt er vel de som har kjøpt dac-en for 4000. I alle fall hvis det er mindre enn 30 dager siden. ;)

Jeg gjør ikke det, siden den lett er verdt 4000 også, og jeg har hatt min i halvannet år. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Desillusjonert skrev:
Jeg innbiller meg at Hegel HD2 og Abrahamsen V6.0 har to vidt forskjellige lydsignaturer. Ihvertfall i forhold til det jeg leser her inne.
Det stemmer. Abrahamsen er "varm" og Hegel er "analytisk". Fritt etter de gjeldende fordommer. ;)

Desillusjonert skrev:
Jeg har rør og høyttaler med 8". De spiller veldig dypt, men jeg har problemer med litt voldsom bass på enkelte album. Kan en Hegel, som sansyneligvis er strammere enn V6.0 redde noe av det?
Vel, Hegel-en fjerner vel ikke noe bass, og Abrahamsen legger vel ikke til noe heller. Det er bare snakk om små forskjeller i frekvensresponsen.

Hegel-lyd er vel slankere i bunn enn "abrahamsen-lyd", så det kan hende du kommer nærmere det du vil hvis du vil ha slankere bass, men jeg tipper høyttalerplassering og slikt er bedre steder å begynne.

Hegel HD2 er jo kun en liten USB-dac også, og et ganske annet produkt enn Abrahamsen V6.0. Den er mer tilsvarende en Abrahamsen A-Dac, som forøvrig koste under 1000,- de fleste steder.

Når alt dette er sagt, så er V6 med det nye dac-kortet mer nøytralt i lyden enn det some r typisk Abrahamsen, som sagt.
 

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
352
Antall liker
6
Dazed skrev:
De som har grunn til å føle seg snytt er vel de som har kjøpt dac-en for 4000. I alle fall hvis det er mindre enn 30 dager siden. ;)
Helt klart, og den skal spille skikkelig dårlig her i heimen før jeg kommer til å føle at jeg har gjort et dårlig kjøp. Passer den ikke inn i anlegget i stua her så skal jeg nå uansett få brukt den et sted. :)
 
D

Desillusjonert

Gjest
Dazed skrev:
Desillusjonert skrev:
Jeg innbiller meg at Hegel HD2 og Abrahamsen V6.0 har to vidt forskjellige lydsignaturer. Ihvertfall i forhold til det jeg leser her inne.
Det stemmer. Abrahamsen er "varm" og Hegel er "analytisk". Fritt etter de gjeldende fordommer. ;)

Desillusjonert skrev:
Jeg har rør og høyttaler med 8". De spiller veldig dypt, men jeg har problemer med litt voldsom bass på enkelte album. Kan en Hegel, som sansyneligvis er strammere enn V6.0 redde noe av det?
Vel, Hegel-en fjerner vel ikke noe bass, og Abrahamsen legger vel ikke til noe heller. Det er bare snakk om små forskjeller i frekvensresponsen.

Hegel-lyd er vel slankere i bunn enn "abrahamsen-lyd", så det kan hende du kommer nærmere det du vil hvis du vil ha slankere bass, men jeg tipper høyttalerplassering og slikt er bedre steder å begynne.

Hegel HD2 er jo kun en liten USB-dac også, og et ganske annet produkt enn Abrahamsen V6.0. Den er mer tilsvarende en Abrahamsen A-Dac, som forøvrig koste under 1000,- de fleste steder.

Når alt dette er sagt, så er V6 med det nye dac-kortet mer nøytralt i lyden enn det some r typisk Abrahamsen, som sagt.
Vet noen her hvordan disse to er i forhold til HRT DAC'ene? Lydfillosofi altså...
 

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
De er ikke lenger mulige å bestille, hverken hos Elkjøp eller Lefdal, ble tomt...
Jeg tenkte å bestille en til, men dengang ei...
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.702
Antall liker
9.084
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
HHH skrev:
De er ikke lenger mulige å bestille, hverken hos Elkjøp eller Lefdal, ble tomt...
Jeg tenkte å bestille en til, men dengang ei...
Jeg rakk det, men det var på håret ;D
Bursdagsgave til den eldste sønnen.
Får den til uka.

Steinar.
 

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
Haha, rakk det jeg også, julegave til junior. ;)
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Trøste og bære. De som ikke fikk med seg dette tilbudet må kunne anses som "ukas tapere". ;D Nei, bare tuller. Kjøp en HD10 fra Lydhagen til dobbel pris istedenfor...
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
Den er vel heller ikke blåst!? -uansett, tilbudet på Eltsjøp beseglet valget mitt siden jeg nå plutselig hadde litt cash kontanter til overs.
 

HHH

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.11.2009
Innlegg
212
Antall liker
2
Loevhagen skrev:
Trøste og bære. De som ikke fikk med seg dette tilbudet må kunne anses som "ukas tapere". ;D Nei, bare tuller. Kjøp en HD10 fra Lydhagen til dobbel pris istedenfor...
Det er jaggu ikke noe dårlig kjøp, det heller!
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Snodig hvor mye "øh, hvor mye koster dingsen" teller innen denne hobbyen.

V6.0 spiller ikke bedre etter tilbudet. Den spiller ikke dårligere enn før heller.

Hver si løst, eller hva det nå heter østenfor fjellene. :)
 

vta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
352
Antall liker
6
Loevhagen skrev:
V6.0 spiller ikke bedre etter tilbudet. Den spiller ikke dårligere enn før heller.
De aller fleste, inkludert meg selv, liker jo følelsen av å ha gjort et bra kjøp da... :p
Uansett så kan jeg melde om at V6.0 spiller veldig bra her i heimen, og det første som slo meg var at den skapte ro der det skulle være ro. Dette hadde jeg ikke fra før av sett på som noe problem, men ville nok slite litt nå dersom jeg av en eller annen årsak måtte kvitte meg med den igjen.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
V6.0 er en god DAC. Enten man har betalt 4K eller 2K. Det siste gir jo naturligvis en mye bedre følelse. :) Når man tenker seg godt om så er egentlig 2K fo V6.0 latterlig billig, og man bør spørre seg selv hvorfor Elkjøp selger den sååå billig. Jeg aner ikke. Kan det være et "typisk bransjetriks". Aka - det kommer en ny modell ganske snart? Enten det, eller så er det bare et stunt av Elkjøp. Hvorfor de eventuelt tar det stuntet og "taper 2K pr. enhet" - beats me. Ikke det; flere her på forumet har jo kjøpt nylig pga. av tilbudet, så det er vel bedre med 2K i handa enn 4K på taket. Elns.
 
D

Desillusjonert

Gjest
Elkjøp solgte den med tap ja. Jeg har en "inside man" som bekrefter det.
Men hvorfor, that's the question.
Kanskje for å få den blesten de gjorde nå? Mener å huske at det ikke er første gang de gjør det...

Fikk forøvrig bestillt en jeg og! ;D
 

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Innlegg
540
Antall liker
415
Torget vurderinger
6
Det ser da fortsatt ut som om det er mulig å bestille en v6 på elkjop.no. Den leveres da ikke før 15. nov, men til samme pris.

Er dette noe jeg bør gå for kontra å bruk den innebygde dac'en i Yamaha 1067 slik jeg gjør i dag?
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
xcoN skrev:
Det ser da fortsatt ut som om det er mulig å bestille en v6 på elkjop.no. Den leveres da ikke før 15. nov, men til samme pris.
Tilbudet skulle vel gjelde denne uka, og den er ikke slutt enda. ;)

xcoN skrev:
Er dette noe jeg bør gå for kontra å bruk den innebygde dac'en i Yamaha 1067 slik jeg gjør i dag?
Vanskelig å si. Yamahaen ser ut som et skikkelig slagskip av en moderne surroundreceiver, men det er vel ikke usannsynlig at Abrahamsen-dac'en er bedre på tokanals lyd enn multikanals-dac'en i en receiver til rundt 8K.

Prøv og se. Liker du den ikke, så tipper jeg du kan få igjen pengene, eller så kan du benytte returretten på Elkjøp.
 

zimon

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.11.2002
Innlegg
1.355
Antall liker
85
Desillusjonert skrev:
Elkjøp solgte den med tap ja. Jeg har en "inside man" som bekrefter det.
Men hvorfor, that's the question.
Kanskje for å få den blesten de gjorde nå? Mener å huske at det ikke er første gang de gjør det...
At Ambrahamsen mulig vil komme med en oppgradert versjon snart er vel ikke så utenkelig? På samme måte som Hegel nå går fra HD 10 til HD 11" og MF fra M1 DAC til M1 DAC-a. Det foreligger kanskje da en avtale mellom produsent og selger her om lagertømming for snart å ta inn nytt? Kanskje på samme vis som når Soundgarden i disse dager selger HD10 til halvert utsalgspris?
 
N

nysjerrigper

Gjest
tror ikke der er noen spesiell sammenheng.
når jeg jobbet i butikken ble det solgt mye rart med tap.. vi kjøpte tilogme inn TVer til utsalgspris hos expert (som produsenten ikke ville levere), annonserte de samtidig som expert og tapte flere tusen per apparat bare for å slå de i annonsa. ::)
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Jeg tror at det har noe o gjøre med innkjøpskvantum. Når man får god pris på veldig store innkjøp noe kan selges "med tap" eller til innkjøpspris fordi det kommer sikert nye store innkjøp.
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
zed skrev:
Jeg tror at det har noe o gjøre med innkjøpskvantum. Når man får god pris på veldig store innkjøp noe kan selges "med tap" eller til innkjøpspris fordi det kommer sikert nye store innkjøp.
Spiller det noen rolle? Rundt 100 mennesker har fått seg en flott dac til prisen av en snau handletur på Svinesund!;D
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Ne, de spiller ikke noe rolle,....alt er absolut nydelig :D
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
Loevhagen skrev:
Snodig hvor mye "øh, hvor mye koster dingsen" teller innen denne hobbyen.

V6.0 spiller ikke bedre etter tilbudet. Den spiller ikke dårligere enn før heller.

Hver si løst, eller hva det nå heter østenfor fjellene. :)
Nei, det gjør den ikke, men opplevelsen av å gjøre et godt kjøp/røverkjøp betyr mye.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
Dazed skrev:
xcoN skrev:
Det ser da fortsatt ut som om det er mulig å bestille en v6 på elkjop.no. Den leveres da ikke før 15. nov, men til samme pris.
Tilbudet skulle vel gjelde denne uka, og den er ikke slutt enda. ;)

xcoN skrev:
Er dette noe jeg bør gå for kontra å bruk den innebygde dac'en i Yamaha 1067 slik jeg gjør i dag?
Vanskelig å si. Yamahaen ser ut som et skikkelig slagskip av en moderne surroundreceiver, men det er vel ikke usannsynlig at Abrahamsen-dac'en er bedre på tokanals lyd enn multikanals-dac'en i en receiver til rundt 8K.

Prøv og se. Liker du den ikke, så tipper jeg du kan få igjen pengene, eller så kan du benytte returretten på Elkjøp.
Jeg er 100% overbevist om at Abrahamsen DAC'en er bedre på stereo. RX-V1067 er i beste fall en "krysser" eller "fregatt" sett i forhold til slagskip fra Yamaha som DSP-AZ11 eller andre tunge surround forsterkere. De er gode, men du trenger ikke legge mye penger på bordet for å få en bedre dedikert stereo-DAC er min erfaring, jevnt over.
 

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Innlegg
658
Antall liker
588
Har akkurat hentet en på elkjøp serienummer mindre enn 1300(betyr ikke noe bare til info for de som det måtte intresere) .Er det noen som har erfart noe endring i lydsignatur etter noen timers bruk ?
 

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Innlegg
658
Antall liker
588
Nei.Den ble etterbestilt lå sikkert underst på pallen.
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
609
Antall liker
10
Hentet min på posten i dag - serinummer 1350 og noe.. eller var det 1370 og noe.. kan sjekke i morgen. Ligger i senga nå..

JT
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
Jeg har 1400-og-noe som serienr.
 

GisleB

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.08.2007
Innlegg
436
Antall liker
79
Noen av dere som har kjøpt den nye dacen som vet vilket upsampling kort som står i ?

Selv har jeg en eldre Abrahamsen v6 dac som hadde det gamle "EC" kortet med en liten feil i, slik at lyden ble litt ullen av og til når jeg skiftet kanal. Fikk nytt upsampling kort fra Abrahamsen gratis og monterte og da forsvant dette problemet.

Det som var litt dumt dog var at lyden ble også helt forandret, gikk fra typisk "EC" lyd til litt mer "spinkel og detaljert" lyd. Likte egentlig lyden bedre i det gamle kortet. Jeg synes ikke min Abrahamsen dac etter upsampling kort skiftet har den typiske EC lyden.
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
GisleB skrev:
Noen av dere som har kjøpt den nye dacen som vet vilket upsampling kort som står i ?

Selv har jeg en eldre Abrahamsen v6 dac som hadde det gamle "EC" kortet med en liten feil i, slik at lyden ble litt ullen av og til når jeg skiftet kanal. Fikk nytt upsampling kort fra Abrahamsen gratis og monterte og da forsvant dette problemet.

Det som var litt dumt dog var at lyden ble også helt forandret, gikk fra typisk "EC" lyd til litt mer "spinkel og detaljert" lyd. Likte egentlig lyden bedre i det gamle kortet. Jeg synes ikke min Abrahamsen dac etter upsampling kort skiftet har den typiske EC lyden.
Det skal stå bare de nye kort -den med 3 stk ic- den gamle hadde bare 2 stk ic.

Men en forkjell jeg ser fra noen andre bilder jeg har sett fra den dacen er faktisk at på de "gamle" er det en kondensator på utgangen, de nye dacen har ikke den, og faktisk ser ikke ut som den også ikke har trimpotmetrene for å justere gain... noe de nye har og gir muligheter for å trimme "riktig gain" -egentlig funksjon er vel å fin justere gain til begge fasene blir så likt som mulig :)


Har du bilder av innamten? jeg legger det som jeg nevnte :)


i dette bildet ser du helt på høyre siden nærmere kanten de kondensatorene, i den jeg kjøpte på tilbud er ikke de med og desuten ser du de blå trimme potmetrene i tilleg. Layouten på printen ser faktisk også anerledes ut... så, jeg tros de er litt forkjellige faktisk -men jeg synes den er meget bra -særlig med tanken på prisen.

Ser ikke ut som om det er brukt mutings transistorer her heldigvis :)


nærmere bilde


noen som kunne tenke seg å ta bedre og flere bilder isåfall av den dacen som har det gamle kortet? :)
 

Vedlegg

Baard

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
2.242
Antall liker
887
Torget vurderinger
1
mwt skrev:
Ser ikke ut som om det er brukt mutings transistorer her heldigvis :)
Må vel ha skjema for å si noe om det. Q9 og Q10 kan være noe som ligner på en muting funksjon. Ref. siste bilde
 
Topp Bunn