L’art du son rensevæske

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Hei hå,

Lurer litt på å sjekke ut L’art du son rensevæske for bruk i Okki Nokki’en min.

Prøver å finne steder der dette kan bestilles uten at jeg går over tollgrensa på 350 kr. Noen tips der ute? Evt andre gode alternativer. Har brukt Okki Nokkis egen miks så langt, men ser så mye bra om LDS at det frister å prøve i hvert fall.
 

hammershaug

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.04.2006
Innlegg
938
Antall liker
1.054
Sted
Gausdal
Torget vurderinger
3
Bland selv. Ganske sikker på at det fungerer like godt. Finnes litt ymse oppskrifter her inne, typisk renset vann med 30% isopropanol og en wetter av noe slag. Kodaks Photo-flo er trygg.
 

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Innlegg
11.175
Antall liker
4.364
Torget vurderinger
1
I stedet for Photoflo kan en bruke en liten dråpe zalo e.l.

Mvh
KJ
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Takk for tips, men hvis jeg heller vil kjøpe noe ferdig, så lurer jeg altså på hvor folk evt kjøper L`art Du Son.
 

BeetleBug

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.06.2009
Innlegg
6.448
Antall liker
12.578
Sted
Sørlandet
Takk for tips, men hvis jeg heller vil kjøpe noe ferdig, så lurer jeg altså på hvor folk evt kjøper L`art Du Son.
Sløsing med penger Espendo. Den beste rensevæsken blander du svært enkelt selv. Kjell@Company har Isopropanol. Biltema har batterivann. En liten dråpe med Zalo og du har alt du trenger i store mengder. Denne blandingen fungerer bedre en samtlige andre ferdig produkter jeg har prøvd.

-BB-
 

Black&Blue

Medlem
Ble medlem
30.03.2017
Innlegg
23
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Grunnen til at folk bruker LDS (ikke LSD) er at det er en meget god rensevæske som ikke er like agressiv som isopropanole er. Nå er det ikke sånn at det er noen fare med å bruke isopropanol. Det gjør jeg selv men jeg mener at det blir en vurderings sak om det trengs så sterke midler for å få en plate ren. Ofte er det bare lett støv og lette fettmerker som ligger på en plate og da er LDS ett meget bra alternativ.

Brukt som bløtleggingsmiddel slik man gjerne gjør med Enzyme rense midler så fungerer den også meget godt . Egentlig vil jeg si at det er her den virkelig gjør nytten. Legg på og skrubb. Vent litt, gjerne i noen minutter for å å skrubbe igjen men ikke la det tørke. Tørk/vakuumer av. "Repeat if needed."

Så er det antiststisk. Når du bruker det i en maskin som f.eks Okki Nokki som jeg har så vil ikke platene bli like elektriske etter de er vakum tørket.

Så lukter det bedre enn isopropanol hvis det betyr noe.

Prismessig så koster en flaske konsentrat rundt 300 kroner. Det blir det mange liter ferdigblandet væske av så at det er dyrt er å overdrive litt synest jeg.
 

staley

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
69
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Jeg bruker denne på okki nokki. Er veldig fornøyd. Brukte egen blanding før, men kan ikke tenke meg å gå tilbake. Man slipper dessuten å puste inn kjemikalier.
Tror jeg kjøpte den fra analogue seduction. De trekker fra engelsk moms.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.000
Antall liker
11.400
Sted
Ytterst i havgapet...
Isopropanol har en nokså emmen lukt, men det finnes da annen teknisk sprit å få kjøpt. Et visst innslag av noe fettoppløsende er vel nødvendig, men 30% på innhold er kanskje nokså mye?
Forøvrig - dersom LDS selges i Norge, så skal det følge med et teknisk datablad og en deklarasjon....
 

Black&Blue

Medlem
Ble medlem
30.03.2017
Innlegg
23
Antall liker
8
Torget vurderinger
2
Ja, selges flere steder. Jeg har kjøpt fra Vinylcenter Sweden AB i Sverige.

Jeg kjøper alltid mange ting om gangen så tollgebyret blir ikke så ille jevnt over. De trekker fra svensk moms før de sender. Så betaler man moms inn i Norge pluss tollgebyr.
 

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Innlegg
8.175
Antall liker
6.877
Torget vurderinger
4
Prismessig så koster en flaske konsentrat rundt 300 kroner. Det blir det mange liter ferdigblandet væske av så at det er dyrt er å overdrive litt synest jeg.
Jeg blir noen ganger overrasket over hvor lite man gidder å spare. Spesielt gitt hva man ellers bruker på denne interessen.
 

staley

Hi-Fi interessert
Ble medlem
12.02.2012
Innlegg
69
Antall liker
19
Torget vurderinger
3
Prismessig så koster en flaske konsentrat rundt 300 kroner. Det blir det mange liter ferdigblandet væske av så at det er dyrt er å overdrive litt synest jeg.
Jeg blir noen ganger overrasket over hvor lite man gidder å spare. Spesielt gitt hva man ellers bruker på denne interessen.
Helt enig! En slik konsentrat-flaske holder til rimelig mange plater for å si det sånn. Tipper det ikke er noe særlig å spare i forhold til blåsprit i det hele tatt. Min erfaring er at platene også blir renere.
 

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.000
Antall liker
11.400
Sted
Ytterst i havgapet...
For de som er interesserte - de som ikke er kan overse følgende....:cool:

Følgende er hentet fra Audiokarma og dreier seg om de rensevæskene som er brukt ved Library og Congress..

"One formula uses isopropyl alchol, distilled water and Triton x-100 surfactant, the second formula is simply distilled water and Triton x-100, and the third formula is for heavy cleaning and adds a flocculant used in commerical dishwashing detergents.

Alcohol in the formulation is pretty much merely a drying agent, since it evaporates rapidly and helps dry the record surface. The key is some type of surfactant (like the Tritons) that makes "water wetter" to get down into the grooves and rinse away the crud. Adding a flocculant encapsulates the crud particles, making them bigger and easier to float away, but requires a rinse step after use to avoid redepositing and drying even bigger pieces of crud on the surface.
**************************
Hi, your first formula is almost exactly the older Library Of Congress solution, just with Triton-X whereas they use Tergito 15-S-7, and your second formula is their newer solution witht the same difference in the surfactant, so I guess both are safe to vinyl. I can tell that both work great :thmbsp: The main difference is that the LOC says to rinse in distilled water, whereas you don't find it useful if I get it right. "

Tergitol er et bløtgjøringsmiddel som brukes i lab.sammenheng, og flere diskusjoner på web'en indikerer at LDS rensevæske stort sett er destillert vann og Tergitol....
 

espendo

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2016
Innlegg
505
Antall liker
603
Sted
Bærum
Takk for tips og diskusjon!

Jeg tror jeg går for en LDS uansett. Verdt å prøve. Å drive med miksing av egenforståelse vente en stund.

Skjønner at jeg må skaffe noe beholdere / flasker med farget glass for å unngå soleksponeringav godsakene.
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.096
Antall liker
20.411
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
L´artDuSon er en fremragende rensevædske. De mange fordele er allerede beskrevet. En ting du skal ta´ dig i agt for er, at det er organisk. Bland kun det som du har tænkt dig at bruge over en uge. Der bli´r mere end 5 liter af en flaske, men står flasken ublandet hen i lys i mere end 5-6 måneder, begynder der at vokse "sjældne planter" i den :)
Dyrt, hvis man skal kaste halvdelen væk. Fair pris, hvis man får brugt det hele. Bruger det både i OkkiNokki og min Degritter beta-test maskine. Virker 100% efter hensigten.
 
Sist redigert:

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.096
Antall liker
20.411
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Ja da :)..... Men isopropanol vokser der ikke underlige ting i, uanset hvor lenge det gemmes.
Trane: Degritter fungerer rigtigt godt og efter hensigten. Der har været diverse små issues, men de er meldt tilbage (det er vel hvad betatest går ud på), og alle feedbacks er blevet godt modtaget, og en hel del ting bli´r ændret på "the final version". Kan kun sige, at af en ultralydsvasker er den noget pænere at ha´ stående end diverse tilsvarende. Så kun anbefalinger herfra :)
 
Sist redigert:
Topp Bunn