Løp og kjøp Abrahamsen D/A konverterer

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
self enklere med skjema :) men aldri sett mutings transistorer i en symetrisk kobling :) da q9-10 i tilleg får samme spennig med omvendt tegn ;) så de er neppe mutings transitorer
 
D

Desillusjonert

Gjest
Da har både Lefdal og Elkjøp gått tilbake til opprinnelig pris på 3990 kroner.

Finnes det enkle oppgraderinger som de som har holdt i en loddebolt, men ikke har elektronikk bakgrunn kan gjøre på denne?
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
mwt; hva begynner de to første sifrene i ditt serie-nr. med?
 

Stein Ivar

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.01.2008
Innlegg
540
Antall liker
415
Torget vurderinger
6
Ca klokken 22:00 fjernet Elkjøp muligheten til å bestille på nett. Siden Elkjøp sa at dette tilbudet gjaldt ut lørdag trodde jeg at det var god tid til å bestille.

Så dersom det er noen som angrer eller ikke er fornøyd, så er jeg interessert i kjøpe til tilbudspris pluss evt frakt :D. Pm
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
bjornh skrev:
mwt; hva begynner de to første sifrene i ditt serie-nr. med?
skal vi se: 12xx, 13xx og 14xx :)

apropos, det ser ut som det er en "feil" i disse "nyere" dacene -muligens de fleste av dere ikke ser det men jeg har det i alle 3 :( lys diodene som viser hvilken inngang er aktiv lyser meget svak...med belysning i rommet er nesten ikke synlige, det viser seg at led-ene er monter noe feil i forhold til front panelen. jeg flyttet led-ene en del ned på printen korten og da lyste det mer normal :)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
-hvordan flyttet du dem? Kan se ut til min også er litt sånn, men lyser ikke så svakt som du antyder.
 

J T

Overivrig entusiast
Ble medlem
06.01.2004
Innlegg
609
Antall liker
10
Ha ha! Det låter usannsynlig bra, fra Spotify med usb ;D

Dette er en nobrainer!

(P.s 320 KB/s .

JT

serienr. 1359
 

mwt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2007
Innlegg
294
Antall liker
14
Sted
vestfold
bjornh skrev:
-hvordan flyttet du dem? Kan se ut til min også er litt sånn, men lyser ikke så svakt som du antyder.
skrude av front panelen, loddet av de smd lys diondene og flyttet helt ned til nedre kanten på lodde flattene :) traff nesten akk åpningen i panelen -det går ikke å flytte på hele print kortet der lys diodene sitter -da jeg prøvde det først :)

målte også D/A og der ifra er det heller ikke noen kondensatorene frem til buffer delen :) -DC true faktisk :) trimmepoten fikk jeg ikke tid til å finne ut da jeg måtte ha koblet til osciloskopen -men neste prosjekt tenker jeg. Men jeg antar at det er for å justere gain da jeg leste i en annne tråd at en bruker hadde fått justert gain på sin eksemplar da han tengte noe høyere utg. nivå pga rør bruk, og det kan stemme med plasering på layouten uten å ha sett det i detalje. Det må brukes en osciloskop for å justere nøyaktig nivå mellom begge fasene. Mener at det var +-12 volt til utgangs transistorene så det gir meget fint headroom :)
 

Syncron75

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
02.06.2011
Innlegg
253
Antall liker
84
Sted
Kirkenes
Torget vurderinger
5
Måtte bare kjøpe en slik jeg også siden den var så billig. :) Har ikke fått testet den ennå. Min har serienummer: 1370.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.702
Antall liker
9.084
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
Hei.

Nr 2 ble avhentet i går.
Dette var en gave til den eldste sønnen.

Har nå koblet over til XLR på min egen og prøvd litt med A-B test, dette ble langt bedre.
Måtte dempe volumet ut fra Cary Dvd 7 for å få likt volum ut.
Er positivt overasket over V6 nå.
Ting blir biligere og bedre, produksjonskostnadene på ting har nok gått ned med tiden kan det virke som.
I Skedsmo Audio hadde vi en test med Hegel sin første dac mot Rega, Hegel ble banket ned i støvlene.
Dette var vel ikke en overaskelse.
Utviklingen ser det ut til å gå riktig vei.
Var en liten stund i tvil om den kom til å få bli, men nå ser det ut til at den får stå der en stund.

Steinar.
 

DagS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2004
Innlegg
472
Antall liker
521
Sted
Karlstad, Sverige
Torget vurderinger
8
Returnerer min til Elkjøp i dag, da det var fullstendig umulig å høre forskjell på Abra-dacen og den jeg hadde fra før, som for det første er billigere og for det andre har innebygget hodetelefonforsterker og dessuten kan brukes som preamp...
Ikke for det, Abrahamsen låt alldeles glimrende, den!
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Jeg har fått dac med nummer 1097 og den har uten tvil typisk EC-lyd.

Takk Elkjøp. :)
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
DagS skrev:
Returnerer min til Elkjøp i dag, da det var fullstendig umulig å høre forskjell på Abra-dacen og den jeg hadde fra før, som for det første er billigere og for det andre har innebygget hodetelefonforsterker og dessuten kan brukes som preamp...
Ikke for det, Abrahamsen låt alldeles glimrende, den!
Spør her på forumet om noen vil overta den for det du ga for den i stedet først, kanskje? Da gjør du kanskje noen som ikke rakk tilbudet en tjeneste.
 

DagS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.07.2004
Innlegg
472
Antall liker
521
Sted
Karlstad, Sverige
Torget vurderinger
8
Beklager, den er dessverre returnert. Skulle nok hatt litt mer omtanke for mine hifi-brødre, men det gikk litt fort i svingene denne gangen. :-[
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
jaja =) får kose meg med a-dac litt til jeg da.

Vel hvis noen angrer og tenker på å returnere sin, ta heller kontakt med meg =)
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
24.140
Antall liker
8.769
Torget vurderinger
1
Koblet på en ny optisk i dag, som tok turen hit fra USA: BJC Optical.
 

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Innlegg
24.590
Antall liker
15.157
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
kise skrev:
jaja =) får kose meg med a-dac litt til jeg da.

Vel hvis noen angrer og tenker på å returnere sin, ta heller kontakt med meg =)
Ja ja, da vet du i alle fall hvordan den låter på USB. Liker du din A-DAC så liker du vel garantert denne her, og med SPDIF får du i tillegg full 24 bit.
Jeg lurer litt på om prisreduksjonen signaliserer at en ny modell er på gang, eller om de bare møter en sterkere konkurranse på den måten. Det har jo kommet flere alternativer i klassen 3.000 til 5.000. Den er kanskje ikke like suveren i prisklassen som den engang var. Selv vurderer jeg å lukte på nye V-DAC fra MF. Den koster vel mindre enn 3.000. Har ikke like mange muligheter, i alle fall tilsynelatende. Kanskje den bare har en inngang av hver type, og den har i alle fall ikke balansert ut. Noe som betyr lite for meg.

Men som dere vet har jeg selv A-DAC, og er strålende fornøyd. Det skal to nye DAC-er i hus før jeg eventuelt kvitter meg med den, og da vil den ende opp hos arveprinsen. Det er forrykende mye godlyd for pengene, og med det ekstra løftet lyden får med ekte 24 bit frister litt. Men, som sagt, jeg ser i flere retninger. Og forstår de som er fans av Abe veldig godt, for jeg kan ikke helt se hvilken kombinasjon deres DAC-er ikke passer med.
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
USB audio standaren ble laget før usb 2.0 kom ut, derfor :

The USB specification defines a standard interface, the USB audio device class, allowing a single driver to work with the various USB sound devices and interfaces on the market.

Cards meeting the USB 1.1 specification have sufficient data transfer capacity to support high quality sound operation if their circuit design permits. However, USB 1.1 data throughput allows for concurrent use of a limited number of channels and/or limited sampling frequency and/or limited bit depth. For example 2 channels in and 2 channels out at 48 kHz/16 bit, or 2 channels out and no input at 96 kHz/24-bit. For a higher number of channels and/or digital signal parameters, USB 2.0 or higher is needed.



http://www.usb.org/developers/devclass_docs
http://en.wikipedia.org/wiki/Sound_card#USB_sound_cards
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.111
Antall liker
10.027
Sted
Trondheim
Jeg kjøpte 2 - serienummer 1090 og 1113. Betyr det noe spesielt?

Men jeg lurer på - det er 2 output på den, en balansert med XLR-stikk og en med RCA-plugger. Kan jeg bruke begge samtidig til forskjellige forsterkere? Jeg har STAX hodetelefoner med balansert inngang til forsterkeren, og en Conrad-Johnson uten hodetelefonutgang. Plassmessig kan ikke forsterkeren til STAXene og C-J forsterkeren kobles sammen. Kilden er en datamaskin som står midt mellom STAX og C-J og det ville være perfekt å bruke begge utgangene på den ene (den andre skal brukes i et annet rom) DACen og koble den balaserte utgangen til STAXen og den ubalanserte til C-J.
Er det noe problem ved å gjøre det på den måten?
 

limvingen

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.07.2006
Innlegg
831
Antall liker
20
Torget vurderinger
3
steinost skrev:
Rett fra boksen spiller den IKKE like oppløst som Cary Dvd 7.
men den skal få noen timer før jeg kommer med den endelige konklusjon.
Får kalle det litt mer tilbakelent ;)

Steinar.
Jeg også kjøpte denne for en tid tilbake, den ble retunert etter få dager.
 

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
642
Antall liker
3
Jeg åpnet min Abrahamsen DAC V6 som har serienummer 1097 og den har ikke noen EC kort men Abrahamsen kort, selv om der er det typiske EC lyden.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Tilbud = Må ... ha ... det ... nå!

Ingenting er så forlokkende på oss alle som tilbud.
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
Når tilbudsprisen er halv pris av normal pris, på et produkt som i utgangspunktet har vært på ønskelisten fra før, så er det vel ingen overaskelse at folk kjøper.

Syntes det er synd at folk skal komme med slike oppgulp... det gjør ingen ting godt..

REDIGERT:
Missforsto innlegget over.
 

Loevhagen

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.08.2005
Innlegg
5.372
Antall liker
1.045
Sted
L -> her <- H
Torget vurderinger
3
Oppgulp? He, he. Har du stått opp på feil fot i dag?

Har selv hatt V6.0 (2 stk.) i lengre perioder, og synes den var god selv til 3990. ;)

Gå og legg deg igjen, kise. DET var imidlertid et oppgulp.
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
Leste deg, slik at du mente folk kun kjøpte for å kjøpe, siden det var tilbud.
Og at dette var en "hype"

Beklager.
Christopher Kise
 

kise

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.03.2008
Innlegg
557
Antall liker
19
Loevhagen skrev:
Gå og legg deg igjen, kise. DET var imidlertid et oppgulp.
hehe.. uffameg.. kastet nok stein i glasshus der ja..

Vel vel.. legger meg langflat her
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
zed skrev:
Jeg åpnet min Abrahamsen DAC V6 som har serienummer 1097 og den har ikke noen EC kort men Abrahamsen kort, selv om der er det typiske EC lyden.
Det var bare noen ytterst få som hadde "electrocompaniet" trykket på upsamplingskorttet ved en feil helt i starten. Et kort som ble designet av Per Arahamsen for Electrocompaniet, og som han kjøpte som en del av et delelager av Westcontrol med alle rettigheter da de kjøpte Electrocompaniet.

Det kortet har samme design og lyd som det "gamle" dac/upsampling-kortet i V6, som har blitt erstattet med et nytt design i mange v6-er som har hatt problener med grumsete lyd. Jeg postet et bilde som viste forskjellen på disse forleden:

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php/topic,30085.msg1239974.html#msg1239974

Ser ut som det nye kortet har teksten "Abrahamsen Audio", og det gamle ikke har. Stemte i alle fall med mine. Det nye kortet har egentlig ganske nøytral lyd i forhold til det gamle, som hadde mer "typisk EC-lyd".
 

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Innlegg
20.540
Antall liker
7.238
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
otare skrev:
Men jeg lurer på - det er 2 output på den, en balansert med XLR-stikk og en med RCA-plugger. Kan jeg bruke begge samtidig til forskjellige forsterkere? Jeg har STAX hodetelefoner med balansert inngang til forsterkeren, og en Conrad-Johnson uten hodetelefonutgang. Plassmessig kan ikke forsterkeren til STAXene og C-J forsterkeren kobles sammen.
Jeg har (etter å ha spurt Per A.) koblet de balanserte utgangene til effektforsterkeren min og de ubalanserte til headampen, og det går helt fint, men jeg har de ikke påslått samtidig. (Vet ikke om det ville spille noen rolle.)
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.111
Antall liker
10.027
Sted
Trondheim
Takk for svar. De vil ikke være påslått samtidig (med mindre det skjer ved et uhell). Jeg vil ha de balanserte koblet til head-amp og ubalansert til forsterker.
 

disch

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
156
Antall liker
680
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
otare skrev:
Jeg kjøpte 2 - serienummer 1090 og 1113. Betyr det noe spesielt?
Hmmm... Interessant, jeg kjøpte min V6.0 da den kom (da nyprisen var 2.995,-) og jeg har også serienummer 1090...

Er det mulig?

(min hadde forøvrig EC-kort som jeg fikk byttet).

-disch
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.111
Antall liker
10.027
Sted
Trondheim
Dobbeltsjekket nå, og det er 1090, ja. Står på en hvit klistrelapp bak på enheten. Interessant.

Har ikke åpnet og sett hva som er inni - har ikke hørt noen ullen lyd fra noen av dem. Med såpass lave serienummer kan det tyde på at det er enheter som har stått en stund på lager hos Elkjøp? - kjøpte dem på nettet og kunne hente dem i butikken 2 timer senere (2 forskjellige butikker).
 

disch

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
156
Antall liker
680
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Min sier
PROD ID: 109276
SERIAL #: 1090
på en hvit klisterlapp.

Skal innom ECS Holding ila. etpar uker og hente noe EC-utstyr som er til reparasjon og oppgradering, så da skal jeg spørre.

-disch
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.111
Antall liker
10.027
Sted
Trondheim
Mine sier
PROD ID: 310276
SERIAL #: 1090
på en hvit klisterlapp.

og

PROD ID: 310276
SERIAL #: 1113
på en hvit klisterlapp.


Så samme PROD ID på begge, men forskjellig serienummer. 2 forskjellige produksjonssteder som har fortløpende produksjonnummer på sitt produksjonssted?
 

disch

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
29.01.2008
Innlegg
156
Antall liker
680
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Da kan man vel anta at noe er endret underveis fra de startet, f.ex. EC-kortet, og at det er derfor min og dine har forskjellig produkt id...

-disch
 

otare

Æresmedlem
Ble medlem
04.04.2007
Innlegg
14.111
Antall liker
10.027
Sted
Trondheim
Det er sikkert svaret - din hadde det gamle EC-kortet, mens min kanskje har det nye kortet?
 

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
654
Antall liker
456
Torget vurderinger
24
Fikk min i dag.
gjør et bra første inntrykk men jeg får den ikke til å spille med usb.

Må jeg ha noen drivere eller noe?
er helt blank på digital ting..
Har foresten en Mac og prøvde med Itunes og spotify

Mvh J.O
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
J.O skrev:
Fikk min i dag.
gjør et bra første inntrykk men jeg får den ikke til å spille med usb.

Må jeg ha noen drivere eller noe?
er helt blank på digital ting..
Har foresten en Mac og prøvde med Itunes og spotify

Mvh J.O
Har du aktivert USB for lyd ut på mac'en?
 

J.O

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.02.2007
Innlegg
654
Antall liker
456
Torget vurderinger
24
Det hjalp det gitt....
Låter ikke så galt dette.
I forhold til pris er det jo latterlig...
 
Topp Bunn