Analogier er i mange sammenhenger et spennende virkemiddel for å forklare noe vanskelig med noe som folk er kjent med. Jeg bruker f.eks. vanntrykk som en analogi for spenning siden de har mange likheter. Motstand blir da en innsnevring på vannrøret som begrenser strømstyrken (vannmengden).
Men analogien med dreiemoment i en motor og strømstyrke i en forsterker har jeg et ambivalent forhold til. Mye på grunn av at det er svært mange som ikke vet forskjell på effekt og dreiemoment, og da forsvinner poenget med analogien.
Bare for å presisere: Dreiemoment er et uttrykk for hvor stor vridningskraft veivakselen i motoren kan levere. Effekt er hvor mye arbeid en motor kan gjøre per tid (RPM). Dreiemoment, RPM og effekt er dermed uløselig knyttet til hverandre.
Så selv om motoren i en F16 (551kW, 3550Nm) har større dreiemoment enn motoren i en La Ferrari (588kW, 700Nm), så vil Ferrarimotoren kunne utføre et større arbeid (kW) ut på en girkasse enn det F16 klarer. Den jobber med mindre kraft, men jobber mye raskere. Girkassen gjør om dette arbeidet til et moment som skal ut på hjulene, og Ferrarimotoren vil til slutt generere en større kraft mellom gummi og asfalt enn det F16 klarer.
Nå ville Ferrari ha litt problemer med å komme i gang siden den ikke er laget for å sette i gang med 50 tonn hengende etter og det ville nok luktet litt svidd clutch, men når farten hadde kommet opp i 50km/t og motoren hadde kommet et stykke opp i turtall ville den kjørt fra F16 selv med 50 tonn hengende bak. Det hele handler om utveksling.
Hvordan dette hadde gått i praksis etter mange mil og bratte bakker er en annen sak. Ferrariens motor hadde blitt slitt ut leeenge før F16 engang var innkjørt...
Well, endelig, Armand, begynner du å nærme deg litt av sannheten med dreiemoment & sånt i lastebilmotorer.
Jeg har kjørt 50-tonns vogntog i 15 år og kan litt om dette her
Men, skal fortelle deg noe annet - litt merkelig: Dersom to vogntog ligger opp samme bakke, med samme totalvekt, samme motor og samme hastighet, men at det ene vogntoget ligger i eksempelvis 7 gear på lavt turtall og den andre på 6 gear og høyt turtall. Ja, så vil kraften (!) på kardangen (fra motoren) på den som har lavt turtall være større enn den med høyt turtall, enda begge kjører like fort.
Kan også fortelle at dreiemomentet i en rekkesekser "konstruksjonsbetinget" er høyere enn i en V8 motor.
Båtmotoren som dro denne 58 tonns propellen rundt hadde trolig dreiemoment i MI klasse XXL.
Bildet er montert rett inn, som stående, O store Høvding hvorfor skjer dette?