Laftet lytterom

M

marsboer

Gjest
Hei

Før eller senere skal jeg kjøpe meg et hus, og i den forbindelse har jeg tenkt litt på et dedikert lytterom.
Da kom jeg på tanken om å ha et laftet lytterom, siden veggene da blir meget massive, men uten den harde klangen man får med betong. I tillegg vil jo den avrundede formen på tømmerstokkene fungere som diffusorer i hele rommet.

Så, er det noe i det jeg sier eller er jeg helt på villspor her.
Jeg skulle i hvertfall tro at dette burde bli et meget bra lytterom.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.625
En viss diffusjon av de høyeste frekvenser vil du nok få med laftede vegger. Men laftede vegger vil neppe være de beste absorbenter hverken på den ene eller andre måten. Skal du få et skikkelig bra lydmiljø kreves det bredspektret absorbsjon.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.561
Torget vurderinger
27
Det er vel ikke bare de høyeste frekvensene som vil få diffusjon? Vil man ikke få diffusjon også nedover i mellomtonen? Dessuten vil man vel slippe det man kan oppleve med hule konstruksjoner, at visse resonanser absorberes sterkt (slik glass kan kjøre med bass for eksempel).

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
42
Vil ikke veggene bli så ujevne at man slipper stående bølger i bassen ?
Ulempen med det vil vel bli at anlegget vil virke "tynt" i lyden.
jeg synes det høres spennende ut.

Mvh

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.561
Torget vurderinger
27
Stokkene har neppe så stor diameter at et hjelper mot stående bølger.
Langt større fare for tynn og hard lyd med betong, puss og gips skulle jeg mene.

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
6
Interessant tanke;

Kanskje mer interessant for deg, er det at jeg HAR anlegget i et laftet rom ;)

Jeg bor i et 107 år gammelt tømret hus. Når vi pusset opp stuene, pusset og malte vi de laftede tømmerveggene. Jeg vil vel anslå bredden og tykkelsen pr stokk til 25-30 cm.
Stokkene er flatet ut på innsiden, slik at de har en 15-20 cm rett flate.

Det er to rom på ca 4,0 x 4,3m (mener jeg å huske)hver, med store doble dører som står åpne i mellom. Det ene rommet utgjør musikkrom.
Jeg hadde forventet en klar hørbar forskjell lydmessig om disse dørene står åpne eller lukket, men det er det ikke.

Klangmessig virker rommet veldig dødt, og jeg er ikke plaget med noen form for ekkel ressonans eller klang.

Dog merker jeg at rommet ikke er nøytralt i forhold til bass (de som har bemerket dette tidligere i tråden, vet tydligvis hva de snakker om).
Med "ikke nøytralt" mener jeg at jeg opplever mer bass langs veggene enn i sweetspot. Jeg har mistanke om at dette kan tilskrives at rommet er tilnærmet kvadratrisk ~4x4 mer enn tømmeret, men det er ikke så lett å teste.
Dette "fenomènet" varierer også ganske betraktlig i forhold til hvilket utstyr som kobles opp til høytalerne.

Tormod

Medlem
Ble medlem
20.05.2004
Antall liker
11
Torget vurderinger
2
Var for en tid tilbake på konsert med Big Chief jazzband og Kristin Asbjørnsen i Biri kirke. Denne kirka er laftet, med skikkelige runde stokker inn i rommet. Jeg snakket med en del folk etter konserten, og til og med de som normalt er helt likegyldige til lyd kommenterte hvor bra lyd det var, og at det pleier å være det i denne kirka. Det var tilnærmet ingen etterklang, og det gjorde at musikken ble veldig tydelig og nær. Jeg tilskriver det til de laftede tømmerveggene, og deler teoriene her om at stokkene virker som naturlige diffusorer. Etter denne opplevelsen fikk jeg samme tanke som trådstarter; mitt neste lytterom skal ha laftede vegger.

hifiasylet

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.10.2004
Antall liker
93
Sted
Vestlandet
Kan huske at jeg lyttet til et oppsett med Quad ELS 63, noe integrert Accuphase og en eller annen cd-spiller hos Boahs HiFi i Trondheim for kanskje 20 år siden...
Det var nede ved Nidelva, rett nedenfor bybrua. Kan huske at lokalet var laftet tømmer (helstokker) og at lyden var den beste jeg hadde hørt med stor margin. Jeg ble rett og slett totalt imponert.
Husker at dette var en inspirasjon som den dag i dag gjør at jeg selv kunne tenkt meg å prøve en eller annen form for tømmer i lytterommet.
Tror det at lyden slår inn i massivt tre vil ha stor betydning for basskvaliteten. Jeg tror også det at faktum at stokkene er rundet vil ha en diffraksjonerende (?) effekt. Mere musikk - mindre HIFI...

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Antall liker
0
Kan støtte hva Erlend skriver her.
Jeg har to rom med laftede vegger - en åpning uten dører mellom dem, men med ca. 1m "romdeler" på hver sidevegg, midt på langveggene. Indre rom er litt mindre i volum enn det ytre lytterommet.
Jeg har høyttalerne stående ved disse sideveggene, foran og på innsiden av dem, men slik at bassen kan propagere i innerrommet.
I likhet med Erlend har jeg fått til en levende akustikk i rommet - treverket absorberer/reflekterer uten at det blir dødt, detaljeringen er god og bassen er presis. Eksperimenterte en del og kom frem til dette med å la bassen bygge seg i bakre rom -- gir et riktig stort orkesterperspektiv når det skal til, uten å drepe intimeteten i mindre bestykninger.

De ujevne flatene bryter opp refleksjoner.
Skal dessverre snart flytte - mitt mest vellykkede lytterom hittil.

Knutn

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.01.2005
Antall liker
42
I mitt svar tidligere hadde jeg ikke tenkt på at gulv og tak ikke er så ruglete som veggene i laftete hus, så der vil det vel være stående bølger.

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Antall liker
28.561
Torget vurderinger
27
I bassen vil du nok få stående bølger okke som tipper jeg. Mulig det hjelper litt, men jeg tviler på at det fjerner problemet med stående bølger mellom veggene i sin helhet.

toref

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.04.2006
Antall liker
39
Sted
Trondheim
Stående bølger i bassområdet er primært gitt av rommets dimensjoner og mindre påvirket av overflatenes beskaffenhet (kan ganske enkelt beregnes, f.eks. med diverse "room mode calculator" du finner på nettet). Men jeg vil også tro at laftet tømmer kan gi gunstig diffusjon fra midtre mellomtone og oppover. Et spennende utgangspunkt i alle fall!

Mvh

Topp Bunn