Her om dagen fikk jeg lyst til å prøve teknikken med å bare skrive ut ett utlegg på vanlig A4 ark, for deretter å bruke strykjern for å overføre dette videre på ett kretskort. Det fungerte vel egentlig overraskende bra. Bruker man fotopapir (eller kanskje transparenter) så vil det antakelig bli enda bedre. En liten billedserie følger:
1: Man skriver ut ultegget med en laserskriver:
2: Utskriften legges ned mot kobberet og strykes hardt i noen minutter (hadde strykjernet på full guffe). Arket sitter nå veldig godt fast i kobberet, så da putter man det i litt lunket vann i ett par minutter:
3: Arket blir til slutt helt oppløst, og man kan bruke fingrene til å forsiktig skrape av alt av papir rester. Da blir kortet seende slik ut:
Jeg måtte gå litt over med en sånn lakk-tusj får å reparere litt. Det er ikke overalt at utlegget har blitt overført bra nok. Kortet kan nå etses på vanlig måte.
4: Samme teknikk fungerer bra på 'silketrykk' også. Brukte teip for å få vekk alle de vite 'hårene' etter papiret:
Teknikken fungerer. Ende bedre resultater kan nok forventes hvis man bruker fotopapir antar jeg. Billig og grei måte å lage enkle kretskort på. Vil tro man kan få til banebredder ned mot kanskje 0.5mm hvis man øver seg litt.
- slarssen