Lage ringkjernetrafoer selv

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Jeg driver å strever litt med en ringkjernetrafo som skal vikles om. Produsenter av ringkjernetrafoer sier det er så enkelt å lage disse trafoene. Jeg kan ikke se annet enn at det er en helv... jobb å "sy" alle viklingene på plass.

Er det noen her som vet om en enklere og raskere metode å vikle ringkjernetrafoer på?

Denne trafoen skal ha 30m x 3stk 1mmØ kobbertråder - det blir noen runder det....

På forhånd takk for svar :)

Vidar
 

roger

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
1.578
Antall liker
471
Sted
Nøtterøy
Hvorfor streve??

Bestill den ringkjernetrafoen du ønsker deg. De fleste lager akkurat det du ber om, og jeg tror ikke du får til samme resultat, og til en lavere pris, enn det proffene får til!

Mvh Roger
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Det er en løsning det også, men jeg er redd toleransene blir for store mellom viklingene. Jeg skal lage en komparator hvis to separate viklinger får tilført samme signal fra hver sin forsterker - samtidig. En tredje vikling skal være uttaket der differansen mellom forsterkernes lydmessige egenskaper kommer ut. Jeg kommer til å benytte samme metode for å sammenligne andre hifi-komponenter også. Det er derfor viktig at viklingene har 100,000% samme induktans, antall viklinger, og indre motstand. Det får man f.eks. ikke hos Noratel for å si det sånn.

Vel nå har jeg okkupert hele stua og 2. etasje, og trasket frem og tilbake (20m + trapp) x 100, og viklet selv med 4 parallelle 0,75 kvadrat lakkisolerte kobbertråder - det har tatt ca. 2 timer ( :eek:), to såre hender, fem banneord, og toldmodighet.... :)

Mvh.

Vidar
 

budda

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
441
Antall liker
173
Sted
Mandal
Torget vurderinger
8
Jeg har viklet endel ringkjernetrafoer,men sjønner ikke helt at det går å få 2 helt like viklinger for hånd heller
 

General8

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.07.2005
Innlegg
644
Antall liker
0
Det er en løsning det også, men jeg er redd toleransene blir for store mellom viklingene. Jeg skal lage en komparator hvis to separate viklinger får tilført samme signal fra hver sin forsterker - samtidig. En tredje vikling skal være uttaket der differansen mellom forsterkernes lydmessige egenskaper kommer ut. Jeg kommer til å benytte samme metode for å sammenligne andre hifi-komponenter også. Det er derfor viktig at viklingene har 100,000% samme induktans, antall viklinger, og indre motstand. Det får man f.eks. ikke hos Noratel for å si det sånn.

Vel nå har jeg okkupert hele stua og 2. etasje, og trasket frem og tilbake (20m + trapp) x 100, og viklet selv med 4 parallelle 0,75 kvadrat lakkisolerte kobbertråder - det har tatt ca. 2 timer ( :eek:), to såre hender, fem banneord, og toldmodighet.... :)

Mvh.

Vidar
Fem banneord var jo ikke mye da.. ;D
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Fem banneord var jo ikke mye da.. ;D
Jeg er en toldmodig sjel ;) Kobberlederne hang seg opp i diverse kommodeknotter og gardinstenger 5 ganger tilsammen under produksjon av trafoen....

For å svare "budda":
For å få to helt identiske viklinger, kutter jeg to eller fire ledere med lik lengde, og vikler dem parallellt ved siden av hverandre uten at noen av lederne krysser hverandre underveis. Dette sikrer samme avstand til jernkjernen, og forbruk av samme lengde ledning på samme antall viklinger. Ved testing av likheten, sendes et felles målesignal, hvit støy, inn på begge viklingene samtidig, men i motfase på den ene viklingen. Da vi de to viklingene jobbe mot hverandre*. En tredje vikling, som fungerer som sekundærvikling, bekrefter med sitt fravær av utsignal at begge primærviklingene er helt like.
Hvis du vikler to primærviklinger på hver side av ringkjernen vil magnetiske virvelstrømsfeil i jernkjernen på de to stedene på trafoen føre til avvik. Derfor er det viktig at de to primærviklingene er viklet på samme sted samtidig.

Vidar
 
R

Ronny_D

Gjest
Jeg er en toldmodig sjel ;) Kobberlederne hang seg opp i diverse kommodeknotter og gardinstenger 5 ganger tilsammen under produksjon av trafoen....

For å svare "budda":
For å få to helt identiske viklinger, kutter jeg to eller fire ledere med lik lengde, og vikler dem parallellt ved siden av hverandre uten at noen av lederne krysser hverandre underveis. Dette sikrer samme avstand til jernkjernen, og forbruk av samme lengde ledning på samme antall viklinger. Ved testing av likheten, sendes et felles målesignal, hvit støy, inn på begge viklingene samtidig, men i motfase på den ene viklingen. Da vi de to viklingene jobbe mot hverandre*. En tredje vikling, som fungerer som sekundærvikling, bekrefter med sitt fravær av utsignal at begge primærviklingene er helt like.
Hvis du vikler to primærviklinger på hver side av ringkjernen vil magnetiske virvelstrømsfeil i jernkjernen på de to stedene på trafoen føre til avvik. Derfor er det viktig at de to primærviklingene er viklet på samme sted samtidig.

Vidar
Hva gjør du med lavfrekvente signaler ? DC offsett etc. Hvor stor DC motstand har du ?
Ideen er sikkert fin, men det er ofte en grunn eller flere til at den ikke er utbredt. Har du tenkt å bruke dette etter høytalerfilter ?
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Jeg har en kompis på Noratel / Ulveco og har snakket med han om dette. Det er ingen enkel måte å vikle slike smultringer på. Produsentene har selvfølgelig maskiner, men tråden må fortsatt gjennom hullet for hver runde. Noen får gjort dette i Kina. Som gjør det på samme måte. Til en billig penge. Jeg har viklet en del slike selv. Det er ikke noe problem. Bare en del jobb. Så lenge det er snakk om relativt lave spenninger, er det overkommelig. Sist viklet jeg en glødetrafo til likeretter rør. Med 2 x 5V. Brukte dobbel tråd når jeg viklet. Det er ikke noe problem å få de forskjellige seksjonene like. En turn er en turn. Hverken mer eller mindre.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.975
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Men............................ Ikke for å vikle på smultringer kanskje?
 

Vidar Øierås

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.01.2003
Innlegg
3.202
Antall liker
341
Hva gjør du med lavfrekvente signaler ? DC offsett etc. Hvor stor DC motstand har du ?
Ideen er sikkert fin, men det er ofte en grunn eller flere til at den ikke er utbredt. Har du tenkt å bruke dette etter høytalerfilter ?
Trafoen er på omtrent 50mH på hver vikling, men en DC offset er uansett så liten at det ikke skader hverken forsterker, eller gjør at kjærnen blir mettet. Nå har jeg tatt frem to spoler på 60mH hver og stripset de sammen oppå hverandre. Så viklet en felles sekundærvikling utenpå disse to. Jeg får en kansellering på ca 60dB, altså hvis effekten inn er lik på begge primærviklingene får jeg et utgangssignal som er en million-del av full signal ved tilkobling av bare den ene primærviklingen.

Jeg måtte bruke tro trafoer for at viklingene ikke skulle lage så mye motinduksjon - dvs. når signalene er helt like, ser forsterkeren en impedans på 0,3 ohm hvis jeg bruket en og samme trafo for begge primærviklingene....det er ikke bra.

Jeg får imidlertid en høypassfunksjon på utgangen, men dette har jeg enkelt kompensert for med et software filter jeg bruker i programmet jeg måler med så resultatet blir rett frekvensgang.

Testet med samme type kabel inn, dvs. bare én kabel som jeg lasket sammen med den andre viklingen. Dette gir kansellering på ca. 60dB. Med to ulike kabler, ser man faktisk en del forskjell, men forskjellene ligger mellom 40 og 50dB under referansenivå - altså mellom en 10 000 del og en 100 000 del av referansesignal.

Her har jeg så langt oppdaget at det kan oppstå en fasedreining som kan gi en utslokning ved enkelte frekvenser når kablene sammenlignes direkte mot hverandre, men som sagt ved omkring -50dB.

Mvh.

Vidar
 
Topp Bunn