Lagre musikk til Sonos....

tralltrall

Medlem
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
34
Antall liker
15
Hei.
Har satt opp mitt Sonos system, bruker apple son Time Capsule som HD.

Jeg har masse musikk på Itunes på min Mac, og skal begynne å legge inn de resten av CD samlingen.

Hva burde jeg gjøre nå da?

Har en del CD lagt inn som Apple Lossless, prøvde å kopiere de over til Time Capsule'n, da blir det lagt inn som MPEG-4 lydfil på harddisken. Men blir jo litt "rotete" da alle sporene legges etterhverandre bare.

Finnes det enklere måter å gjøre det på?
Må f.eks jeg gå innom Itunes for å legge inn CD'er?

Burde det ligge i et visst system på HD? Hvert album i egne mapper eller noe lignende?

Hva skal jeg gjøre for å få coveret til å følge med slik at det hvises på Sonos / iphone kontrollen. (så det var en tråd om dette her her, men gjerne en ny forklaring for dummies. :) )

Håper å få noen lure svar.

Mvh

Tormod
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Jeg forstår deg slik at du nå har musikken lagret lokalt på Macen og ønsker å flytte biblioteket til TimeCapsule?

Dette er veldig enkelt. Først huker du av at itunes skal organsiere musikkmappen. Dette gjør at alle tag og coverart blir skrevet direkte til filene og er en fordel om du senere skal flytte musikk mellom maskiner eller at iTunes databesefilen blir ødelagt (i tillegg tror jeg dette er nødvendig om Sonos skal lese musikkatalogen direkte og ikke være linket opp via iTunes). Nå vil iTunes jobbe med å skrive til filene, samtidig som den organiserer mappene slik at de ligger som artist deretter med albumnavn som underkatalog i den mappen du har valgt som iTunes musikkmappe. Når dette er ferdig, velger du en mappe på TC som musikkmappe og velger så konsolider bibliotek. Da flytter iTunes hele biblioteket til den nye plasseringen.

For senere ripping må du huske på å sette "Bruk feilkorreksjon for ripping av CD" under Valg. Når du legger inn CD via iTunes nå, så vil den havne på TCen.

Mange har av ulike årsaker sin egen måte å organisere musikkmappen. Dette behøver du ikke bry deg om når du bruker iTunes fordi programmet også (i likhet med de fleste programmer for OSX) også fungerer som en filbehandler for filene. Dvs at om du senere ønsker å finne igjen en fil, behøver du ikke gå inn i katalogstrukturen. Du bare finner sangen i iTunes og trekker den ut til feks skrivebordet. Da lager iTunes en kopi av filen til den valgte plasseringen. Dette bruker jeg ofte når jeg skal ta backup. Da finner jeg bare den smarte spillelisten jeg opprettet der alle sangene jeg la til siden forrige backup automatisk legger seg, trekker denne over til den eksterne disken og jeg har da en kopi av de aktuelle sangene. Slik slipper jeg å lete frem aktuelle sanger, for så å finne de igjen i Finder for så å kopiere dem derfra.

En kompis som bruker Sonos har noen ganger problemer med at coverart ikke vises i Sonos. Løsningen da er å finne igjen albumet, kopiere bildet, markere alle sangene, vis info og så lime inn bildet. Det er ikke sikkert du behøver dette, men prøv deg frem.

Lykke til!
 

tralltrall

Medlem
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
34
Antall liker
15
Takk for svar.
Da skal jeg prøve litt på dette.

Om jeg ikke har lagt inn en CD som Apple Lossless, så går det ann å konvertere dette i etterkant. Vil dette bli som "ekte" lossless?

Når jeg velger Konsolider bilbliotek, da får jeg advarsel om at all musikk blir kopiert til itunes music-mappen, men er det ikke der den allerede ligger? Eller får jeg beskjed senere hvor jeg ønsker å legge musikken? Siden den skulle kopieres over til hardisken på TC. Jeg satser jo på at musikken kun blir liggende på TC og ikke dobbelt opp på maskinen også.


Tormod
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Ved konsolidering tar iTunes all musikken som ligger i iTunes og plasserer den i iTunes musikkmappen. Dette er hensiktsmessig ved flytting av biblioteket eller om man har lagt til mye musikk som ikke ligger i denne mappen og vil ha alt i samme mappe (altså iTunes musikkmappen). Om all musikken allerede ligger i iTunesmappen, vil slik sett ingen ting bli flyttet ved konsolideringen (om man ikke i mellomtiden har forandret plassering på iTunes musikkmappen selfølgelig og det er jo det du ønsker å gjøre nå). Beklager rotete formulering, men det er litt vanskelig å forklare alle trinnene skriftlig..;)

Dette skal du gjøre:
1) Marker først "La iTunes organisere musikkmappen" under Valg. Om dette valget allerede er krysset av for er alt OK.
2) iTunes organsierer nå den nåværende mappen med tag, coverart og plasserer filene i hensiktsmessige mapper.
3) Ta nå en manuell sikkerhetskopi av mappen (den du har valgt som iTunes musikkmappe) i Finder, om du ikke allerede har det.
4) Velg nå den nye plasseringen for musikkmappen under Valg -> Avansert. Bla deg frem til TC og oprett feks TC:musikk
5) Konsolider biblioteket. iTunes flytter nå hele biblioteket over på TC og sletter musikken på den gamle plasseringen. Du får da et identisk bibliotek som nå ligger på den nye plasseringen på TC og ingen musikk ligger igjen på maskinen bortsett fra iTunes databasefilen som bare er forklaringen til iTunes om hvor musikken ligger, antall spilt osv.
6) Bruk iTunes akkurat som før. Eneste forandringen er at nå ligger filene på TC og ikke på maskinen.

Vedrørende konvertering er dette helt greit om du allerede har importert i AIFF eller et annet ukomprimert format. Om du har importert musikken i et komprimert format som AAC eller MP3 er det fortsatt mulig å gjøre om filen til Apple Lossles, men dette er helt meningsløst. Kvaliteten kommer ikke tilbake, men filstørrelsen blir større.

PS: Punkt 3 er svært viktig!!
 

tralltrall

Medlem
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
34
Antall liker
15
Hei igjen, og takk, da ble det litt klarere.

Hvorfor skal jeg ta en sikkerthetskopi(punkt3) (regner med det er det samme som dubliser). Blir ikke all musikken forsatt liggende på maskinen itillegg til på TC'en?

Om jeg gjør slik du har beskrevet i punkt 5, vil jeg kunne ha noe musikk lagret på maskinen også? (noen CD jeg ønsker å ha med meg alltid)

Hva skjer om jeg legger inn musikk når jeg ikke er hjemme (har laptopp) og kan overføre musikken direkte til TC? Blir den da flyttet over når jeg kommer hjem og kobles til TC?

Ang filer, så vil MPEG filer ikke bli noe forandret om jeg konverterer de til lossless?


Tormod
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
tralltrall skrev:
Hvorfor skal jeg ta en sikkerthetskopi(punkt3) (regner med det er det samme som dubliser). Blir ikke all musikken forsatt liggende på maskinen itillegg til på TC'en?
Sikkerhetskopi trenger du ikke før den dagen du trenger det... Og da vil du angre om du ikke har en. Kjøp en ekstern disk som du med gjevne mellomrom kobler opp og tar en sikkerhetskopi av musikkmappen og oppbevarer et annet sted. 1TB disker koster ca en tusenlapp og er vel anvendte penger.

Om du ikke har noe slikt tilgjengelig, ville jeg likevel lagd en kopi av musikkmappen før du begynner med slike store konsolideringsoppgaver. Denne kan jo lagres et annet sted på maskinen om du har plass. Dårlig sikkerhet, men bedre enn ingenting.

Du som bruker OSX kan jo også sette opp denne eksterndisken som TimeMachine disk (du får spørsmål om dette første gangen du kobler til) og også få backup av hele maskinen i samme slengen.
Om jeg gjør slik du har beskrevet i punkt 5, vil jeg kunne ha noe musikk lagret på maskinen også? (noen CD jeg ønsker å ha med meg alltid)
Dette er mulig, men krever litt egeninnsats. Det er viktig at du setter deg godt inn i hvordan iTunes fungerer for å unngå senere problemer. Ser for meg at det fort kan bli flere duplikater i iTunes om du ikke har grunnleggende forståelse for hva du gjør når du lager slike kopier.

En mulighet er å bruke flere bibliotek i iTunes. Man kan velge hvilket bibliotek iTunes skal benytte når man holder inne alt ved oppstart av programmet. Jeg ser allikevel for meg at dette fort kan bli problemer om man ikke holder tungen rett i munnen (feks glemme hvilket bibliotek du har startet opp iTunes med og konsolidere det gamle og slik overskrive det store hovedbiblioteket). Den enkleste måten jeg kommer på er å bruke et annet mediaprogram når du ikke er hjemme og vil høre musikk. Da helst et program som scanner musikkmappen ved oppstart. Det man da kan gjøre er å opprette en spilleliste i iTunes (etter at du har flyttet hele biblioteket til TM) med den musikken du ønsker å høre på når du ikke er hjemme. Da er det bare å trykke på spillelisten og trekke denne til en mappe på feks skrivebordet som er den samme mappen det aktuelle mediaprogrammet benytter til sin musikkmappe. iTunes lager da som sagt en kopi av musikkfilene og legger dem i denne mappen. Om mediaprogrammet scanner denne mappen ved oppstart vil jo så biblioteket i dette alltid være det samme som innholdet som igjen er identisk med den spillelisten du opprettet i iTunes (og som ligger på TM).
Hva skjer om jeg legger inn musikk når jeg ikke er hjemme (har laptopp) og kan overføre musikken direkte til TC? Blir den da flyttet over når jeg kommer hjem og kobles til TC?
Om du vil legge til musikk når du ikke er hjemme vil denne musikken legge seg under standardmappen til iTunes (Bruker:Musikk:iTunes). Dette er fordi iTunes alltid stiller tilbake musikkmappen til default når den ikke får kontakt med den mappen du har valgt (som det jo ikke vil gjøre om du ikke er i nærheten av nettverket ditt). Legg inn så mye du vil. Når du kommer hjem, velger du igjen musikkmappen du har på TM som plassering for musikkmappen under Valg -> Avansert og konsoliderer på ny. Da vil den nye musikken du la inn (som jo nå er de eneste filene som ligger plassert utenfor den nå valgte plasseringen for musikkmappen) bli flyttet over på TM og fjernet fra maskinen.
Ang filer, så vil MPEG filer ikke bli noe forandret om jeg konverterer de til lossless?
MPEG er et komprimert format. Det gir derfor ingen mening å konvertere disse til Apple Lossless. Filen blir større, kvaliteten blir fortsatt komprimert.
 

tralltrall

Medlem
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
34
Antall liker
15
Nå er musikken blitt lagt over på TC, men album bilde blir ikke vist.
Det er lagt inn på Itunes.

Noen som vet hvorfor/hvordan?
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.707
Antall liker
3.232
Torget vurderinger
0
tralltrall skrev:
Nå er musikken blitt lagt over på TC, men album bilde blir ikke vist.
Det er lagt inn på Itunes.

Noen som vet hvorfor/hvordan?
Lagre cover bilde i albummappa som: folder.jpg
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
Flageborg skrev:
Lagre cover bilde i albummappa som: folder.jpg
Det er mulig Sonos vil vise coverart om man gjør det på denne måten, men det er ikke nødvendig for å få det til å fungere. Er du sikker på at du ikke blander med SqueezeCenter og SB/Transporter?

tralltrall skrev:
Nå er musikken blitt lagt over på TC, men album bilde blir ikke vist.
Det er lagt inn på Itunes.

Noen som vet hvorfor/hvordan?
Snakker du om fjernkontrollen til Sonos når du sier at coverart ikke vises?

Greven skrev:
Først huker du av at itunes skal organsiere musikkmappen. Dette gjør at alle tag og coverart blir skrevet direkte til filene og er en fordel om du senere skal flytte musikk mellom maskiner eller at iTunes databesefilen blir ødelagt (i tillegg tror jeg dette er nødvendig om Sonos skal lese musikkatalogen direkte og ikke være linket opp via iTunes).
Om ikke dette heller duger må du tagge coverarten direkte til hver enkelt fil. Finn coverbilde på Google eller lignende -> Marker alle sporene på ønsket album i iTunes -> Lim inn bildet i feltet for coverart. Dette bør uansett gjøre susen.

Greven skrev:
En kompis som bruker Sonos har noen ganger problemer med at coverart ikke vises i Sonos. Løsningen da er å finne igjen albumet, kopiere bildet, markere alle sangene, vis info og så lime inn bildet. Det er ikke sikkert du behøver dette, men prøv deg frem.
Det er en fordel å lese hva som faktisk blir skrevet om man spør om råd på et forum...;)
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Prøv Tag&Rename, velg lagre cover som folder.jpg og i tag.
Hvis du har musikk som ikke finnes i databasen så prøv Album Art Downloader, den søker gjennom en haug med baser i tillegg til google, den er ikke 100% nøyaktig, men den finner alt, har enda ikke hatt album den ikke har funnet.
 

tralltrall

Medlem
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
34
Antall liker
15
Hmmmm...
Det skal ikke være lett det her.

Bildet finnes på Itunes, men vises ikke på fjernkontrollen til Sonos.

Jeg har prøvd å kopiere inn bildet som Greven skrev over, men bildet vil ikke limes inn noe sted.

Det som er rart er at det er en CD som har fått bildet overført, men ikke de andre.

Tag&Rename, er det en innstilling i Itunes eller et program?
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
tralltrall skrev:
Hmmmm...
Det skal ikke være lett det her.

Bildet finnes på Itunes, men vises ikke på fjernkontrollen til Sonos.

Jeg har prøvd å kopiere inn bildet som Greven skrev over, men bildet vil ikke limes inn noe sted.

Det som er rart er at det er en CD som har fått bildet overført, men ikke de andre.

Tag&Rename, er det en innstilling i Itunes eller et program?
Det er et program, bare google det
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
OM det er noen trøst......jeg sliter med det samme :)

Bildet vises i iTunes men ikke på Sonos.

Gjelder CD'er som jeg har rippet. Har et par nedlastede filer, og der viser album art. Må ha noe å gjøre med hvordan album art blir linket til musikkfilen?

har lastet ned Tag&Rename så får vi se.

Er det noe som må gjøres fil-for-fil eller er det noen snarvei her?
 

tralltrall

Medlem
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
34
Antall liker
15
Spørsmål ang lagring av musikk.

Jeg har stilt inn Itunes slik som beskrevet tidligere.

Dette skal du gjøre:
1) Marker først "La iTunes organisere musikkmappen" under Valg. Om dette valget allerede er krysset av for er alt OK.
2) iTunes organsierer nå den nåværende mappen med tag, coverart og plasserer filene i hensiktsmessige mapper.
3) Ta nå en manuell sikkerhetskopi av mappen (den du har valgt som iTunes musikkmappe) i Finder, om du ikke allerede har det.
4) Velg nå den nye plasseringen for musikkmappen under Valg -> Avansert. Bla deg frem til TC og oprett feks TC:musikk
5) Konsolider biblioteket. iTunes flytter nå hele biblioteket over på TC og sletter musikken på den gamle plasseringen. Du får da et identisk bibliotek som nå ligger på den nye plasseringen på TC og ingen musikk ligger igjen på maskinen bortsett fra iTunes databasefilen som bare er forklaringen til iTunes om hvor musikken ligger, antall spilt osv.
6) Bruk iTunes akkurat som før. Eneste forandringen er at nå ligger filene på TC og ikke på maskinen.


Når jeg gjør dette lagres også all musikken på maskinen (den ble/blir ikke slettet, dette gjelder også når jeg legger inn ny musikk), når HD på maskinen ble full slettet jeg all musikken for å få plass til flere CD'er, noe som gjorde at den også slettet all musikken på Time Capsulen også.
Jeg valgte slett filer, og ikke det Itunes foreslår (behold filer). Så da vet jeg det til neste gang (litt ekstra arbeid skader jo ikke), Men vil disse filene oppta plass på HD på maskinen? (eller er det minimalt) Hvor lagres de i såfall? Blir ikke lagt i musikkmappen til Itunes.

Hva betyr konsolidere bilioteket? Dette gjøres kun den ene gangen, eller skal jeg gjøre det etter å ha lagt inn CD'er og få de overført til TC?
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
Har ingen svar på dine spm, men har i alle fall fått album art til å virke.

men......kun "the hard way";

Merke alle de respektive sangene til et album i iTunes og deretter åpne "vis info". Så laste ned albumcover utenom iTunes og legge det inn i "bilde-info".
Nå linker iTunes coverart til musikkfilene og de vises på Sonos controllen.
Tungvint men det funker......

Noen som har funnet en enklere måte?
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
187
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Når det gjelder dette med cover-art, iTunes og Sonos, så må man tagge bildet direkte til filene. Etter å ha lagt inn et par tusen cd'er på denne måten har jeg fått meg en viss rutine.. ;)

1. Finn ut hvordan iTunes finner cover-art'en for deg automatisk (lage konto hos applestore...)
2. Når cd'en er lagt inn (og iTunes sannsynligvis har funnet cover bildet), så går du inn på cd'en i iTunes
3. Da ser du alle sangene, høyreklikk på en tilfeldig sang, "vis info" og gå under "Bilde"
4. høyreklikk på bildet og "kopier"
5. deretter markerer du alle sangene på albumet, høyreklikk, "vis info" og lim inn bildet ved å høyreklikke i firkanten under "bilde"
6. rediger evt. annen info og trykk "ok", dette tagger bildet direkte til de enkelte filer og bildet kommer opp i Sonos etc.

Hvis iTunes ikke finner bildet, så er det bare å bruke Google, www.discogs.com eller annen database, og igjen kopiere bildet for deretter å følge trinn 5.-6. Pass da bare på å finne et bilde med best mulig oppløsning (The Sonos system supports JPG, BMP, GIF and PNG images up to 1024x1024 in size.). Håper dette var sånn ca. forståelig, er litt trøtt... :)

Det ligger en masse info om dette på Sonos sine forumsider og FAQ. Det finnes også script, som kan gjøre dette automatisk, dog tror jeg det kun er for gamle iTunes 7.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Erland skrev:
OM det er noen trøst......jeg sliter med det samme :)

Bildet vises i iTunes men ikke på Sonos.

Gjelder CD'er som jeg har rippet. Har et par nedlastede filer, og der viser album art. Må ha noe å gjøre med hvordan album art blir linket til musikkfilen?

har lastet ned Tag&Rename så får vi se.

Er det noe som må gjøres fil-for-fil eller er det noen snarvei her?
Tag&Rename brukes for å tagge hele album.
Du velger folder med album, da får du opp listen på alle filene i denne folderen.
Så kobbler du deg til amazone og laster ned tag's og albumcover, hvis du får opp flere album så velger du de som ikke har grå bilder, disse inneholder ikke album cover.

Du kan også hente ut album cover fra fil hvis den er lagret på maskinen da velger du bare det respektive fane blad og velger Edit all tags.
Sitter ikke på maskinen med T&R akkurat nå så jeg klarer ikke å forklare det step by step.
Men når du først har lært deg å bruke programmet så er det suverent.
Bare husk at hvis du ikke finner albu hos amazone.com så prøv de andre amazone knappene (UK,DE,JP og CA) det hender de er der. Eventuelt så må du sjekke at det kun er album tittel som står der uten feks CD1 e.l.
Så lagrer du album både i tag og som folder.jpg i album folderen da skulle du være sikret.
Du tagger alle sangen i one go.
 

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Innlegg
6.707
Antall liker
3.232
Torget vurderinger
0
Greven skrev:
Flageborg skrev:
Lagre cover bilde i albummappa som: folder.jpg
Det er mulig Sonos vil vise coverart om man gjør det på denne måten, men det er ikke nødvendig for å få det til å fungere. Er du sikker på at du ikke blander med SqueezeCenter og SB/Transporter?

Nei, det er ikke bare mulig - det er fakta.

Er det enklere enn "drag & drop" med 2 vinduer på skrivebordet samtidig?

Legger ved en liten skisse
 

Vedlegg

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
187
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
Jeg forstår ikke hvorfor man skal blande inn andre programmer som fx. Tag&Rename når en bare kan bruke iTunes (se mitt svar fra i natt.. ::)) og derved kun forholde seg til ett program. Problemet jeg ser med dette og med å lagre bildet som "folder.jpg" er fx. album med mange gjesteartister (hiphop, elektronika etc.), som gjerne blir spredt utover i mange forskjellige mapper, ofte med ganske kryptiske navn. Jeg har også flere plater som er lagt i samme mappe (de har samme navn, fx. American Gangster av Jay-z og soundtracket fra filmen.). Det må vel da nesten være mest praktisk å bruke iTunes i disse og tilsvarende tilfeller..?
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
ceroxol skrev:
Jeg forstår ikke hvorfor man skal blande inn andre programmer som fx. Tag&Rename når en bare kan bruke iTunes (se mitt svar fra i natt.. ::)) og derved kun forholde seg til ett program. Problemet jeg ser med dette og med å lagre bildet som "folder.jpg" er fx. album med mange gjesteartister (hiphop, elektronika etc.), som gjerne blir spredt utover i mange forskjellige mapper, ofte med ganske kryptiske navn. Jeg har også flere plater som er lagt i samme mappe (de har samme navn, fx. American Gangster av Jay-z og soundtracket fra filmen.). Det må vel da nesten være mest praktisk å bruke iTunes i disse og tilsvarende tilfeller..?
Hva da nå han sier at han ikke får det til med iTunes?
De fleste avspiller som Sonos og SB finner cover art så lenge de ligger lagret som folder.jpg i album mappen, derfor bør du lagre den som folder.jpg men de forutsetter at du har album organisert i foldere. Hvis du bruker iTunes til å automatisk organisere artistene i egne foldere så vil jo dette bli et problem selvfølgelig, men den funksjonen kan du da skru av i iTune.
Men det er jo mange veier å velge, så hvilken du velger er jo opp til deg og hvis din måte virker for ditt bruk så er det jo ingen grunn til å endre på det.
 

ceroxol

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.10.2005
Innlegg
1.217
Antall liker
187
Sted
Asker
Torget vurderinger
9
stejorge skrev:
Hva da nå han sier at han ikke får det til med iTunes?
De fleste avspiller som Sonos og SB finner cover art så lenge de ligger lagret som folder.jpg i album mappen, derfor bør du lagre den som folder.jpg men de forutsetter at du har album organisert i foldere. Hvis du bruker iTunes til å automatisk organisere artistene i egne foldere så vil jo dette bli et problem selvfølgelig, men den funksjonen kan du da skru av i iTune.
Men det er jo mange veier å velge, så hvilken du velger er jo opp til deg og hvis din måte virker for ditt bruk så er det jo ingen grunn til å endre på det.
Mange veier å velge ja.. :) Hvordan slår du av denne funksjonen som gjør at iTunes automatisk lager foldere?
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Nå har jeg slutte å bruke iTunes for lenge siden ;)

Men det er vel et valg under innstillinger som sier "La iTunes organisere musikken" eller noe i den dur...
Hvis denne er krysset av så vil iTunes legge alle artister i sin egen mappe, så hvis du har et samle album så vil artisten bli fjernet fra denne folderen og lagt i en folder med artistnavnet.
 

Erland

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Innlegg
3.238
Antall liker
6
fixer det nå......trodde bare det var en enkel måte å gjøre dette på.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
tralltrall skrev:
Spørsmål ang lagring av musikk.

Jeg har stilt inn Itunes slik som beskrevet tidligere.

Dette skal du gjøre:
1) Marker først "La iTunes organisere musikkmappen" under Valg. Om dette valget allerede er krysset av for er alt OK.
2) iTunes organsierer nå den nåværende mappen med tag, coverart og plasserer filene i hensiktsmessige mapper.
3) Ta nå en manuell sikkerhetskopi av mappen (den du har valgt som iTunes musikkmappe) i Finder, om du ikke allerede har det.
4) Velg nå den nye plasseringen for musikkmappen under Valg -> Avansert. Bla deg frem til TC og oprett feks TC:musikk
5) Konsolider biblioteket. iTunes flytter nå hele biblioteket over på TC og sletter musikken på den gamle plasseringen. Du får da et identisk bibliotek som nå ligger på den nye plasseringen på TC og ingen musikk ligger igjen på maskinen bortsett fra iTunes databasefilen som bare er forklaringen til iTunes om hvor musikken ligger, antall spilt osv.
6) Bruk iTunes akkurat som før. Eneste forandringen er at nå ligger filene på TC og ikke på maskinen.


Når jeg gjør dette lagres også all musikken på maskinen (den ble/blir ikke slettet, dette gjelder også når jeg legger inn ny musikk),
Da har du gjort noe feil. Ny musikk som du legger inn vil legge seg under den plasseringen du har valgt som plassering for musikkbiblioteket. Det kan skyldes at om du starter opp iTunes uten at den eksterne disken er tilgjengelig, vil iTunes tilbakestille plasseringen til default.
når HD på maskinen ble full slettet jeg all musikken for å få plass til flere CD'er, noe som gjorde at den også slettet all musikken på Time Capsulen også.
Dette høres utrolig merkelig ut. Brukte du Finder eller iTunes til dette? Du må huske på at om du fulgte oppskriften over vil nå filene du har i iTunes ligge på TCen og du sletter de selvfølgelig derfra om du sletter dem i iTunes.
Jeg valgte slett filer, og ikke det Itunes foreslår (behold filer). Så da vet jeg det til neste gang (litt ekstra arbeid skader jo ikke), Men vil disse filene oppta plass på HD på maskinen? (eller er det minimalt) Hvor lagres de i såfall? Blir ikke lagt i musikkmappen til Itunes.
Når du velger slett filer fra iTunes legges filen i papirkurven og når du tømmer denne er filene fjernet fra HDen.
Hva betyr konsolidere bilioteket? Dette gjøres kun den ene gangen, eller skal jeg gjøre det etter å ha lagt inn CD'er og få de overført til TC?
Konsolider betyr at iTunes legger alle filene som ligger i programmet og oppretter dem iunder den mappen du har valgt som musikkmappe. Dette gjør du om du vil ha alle filene plassert på ett sted og må da gjøre det hver gang du har lagt til musikk uten at du har hatt kontakt med TCen.

Det er forøvrig ikke noe poeng å krangle om hvilken løsning som er "best". Noe av det viktigste å tenke på når man digitaliserer media på PC/Mac synes jeg er at det må være en fremtidsrettet løsning som gjør det enkelt å skifter både maskin og software samtidig som man kan utvide med ulike nettverksavspillere. Jeg er helt enig med ceroxol i at jeg ikke forstår hvorfor noen benytter mange forskjellige programmer når alt dette kan gjøres i ett program, men man har tydeligvis ulike prioriteringer.

Poenget med å tagge filene via iTunes er jo at coverarten da blir liggende i sangfilen slik at den senere kan overføres til andre maskiner eller andre programmer uten unødvendig stress. Jeg ser for meg at man kan havne i en situasjon der man har overført musikksamlingen uten at coverarten fulgte med og sitter igjen med 500+ bildefiler som alle heter folder.jpg.
 

Just4Fun

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2005
Innlegg
1.469
Antall liker
29
Sted
Sauda
Torget vurderinger
1
Greven skrev:
Poenget med å tagge filene via iTunes er jo at coverarten da blir liggende i sangfilen slik at den senere kan overføres til andre maskiner eller andre programmer uten unødvendig stress. Jeg ser for meg at man kan havne i en situasjon der man har overført musikksamlingen uten at coverarten fulgte med og sitter igjen med 500+ bildefiler som alle heter folder.jpg.
Derfor er det en fordel at en lagrer filen som folder.jpeg i album mappen.
Folder.jpeg er mer eller mindre blitt en standard for nettverksspiller m.h.t album art. De aller fleste avspillere vil gjenkjenne dette som et album cover. Det gjelder for PC program og nettverks streamere.
Men det er selvsagt en fordel a lagre den i tag's ogsa
 

tralltrall

Medlem
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
34
Antall liker
15
Da har du gjort noe feil. Ny musikk som du legger inn vil legge seg under den plasseringen du har valgt som plassering for musikkbiblioteket. Det kan skyldes at om du starter opp iTunes uten at den eksterne disken er tilgjengelig, vil iTunes tilbakestille plasseringen til default.
Jeg har satt Itunes til "plassering iTunes Music-Mappen" til å legges på TC.
Krysset av at Itunes organiserer Music-Mappen

Kopier filer til iTunes Music...... er ikke krysset av.

Likevel legger musikken seg både inn på maskinen og på TC.

Skal den egentlig ikke være synlig på iTunes, kun legges som en mappe på TC?
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
tralltrall skrev:
Da har du gjort noe feil. Ny musikk som du legger inn vil legge seg under den plasseringen du har valgt som plassering for musikkbiblioteket. Det kan skyldes at om du starter opp iTunes uten at den eksterne disken er tilgjengelig, vil iTunes tilbakestille plasseringen til default.
Jeg har satt Itunes til "plassering iTunes Music-Mappen" til å legges på TC.
Krysset av at Itunes organiserer Music-Mappen
Dette er riktig. Har du valgt rotkatalogen eller opprettet en mappe som feks TC:Musikk?
Kopier filer til iTunes Music...... er ikke krysset av.
Dette behøver heller ikke å være avkrysset. Dette vil kun fortløpende kopiere all musikk du legger inn i iTunes til mappen du har valgt som musikkmappe og er nok ikke noe behov for folk som allikevel har all musikken på ett sted.
Likevel legger musikken seg både inn på maskinen og på TC.
Dette er merkelig. Hvor på maskinen legger musikken seg og hvilken plassering har du valgt som iTunes musikkmappe?

Bruker du TC og TimeMachine? I så fall bør du (vet ikke om du må) opprette to partisjoner. En dedikert til TimeMachine og en annen som fungerer som en vanlig HD. Dette gjøres under Programmer->Verktøy->Diskverktøy->Partisjoner
Skal den egentlig ikke være synlig på iTunes, kun legges som en mappe på TC?
Jo.
 

tralltrall

Medlem
Ble medlem
17.01.2006
Innlegg
34
Antall liker
15
Kan jeg på noen måte sortere musikken etter at den er blitt lagt inn, ev endre navn?

iTunes legger jo musikken inn etter tittel, og albumet blir da spredt litt rundt.
Dette gjelder på CD der det er forskjellige artister som er oppgitt i artist feltet på iTunes.
Jeg har prøvd å forandre dette i iTunes men det endres jo tilbake slik det var ved neste oppdatering.
 

Vegardaase

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.07.2005
Innlegg
1.963
Antall liker
2
tralltrall skrev:
Kan jeg på noen måte sortere musikken etter at den er blitt lagt inn, ev endre navn?
Marker ønsket spor (for flere spor hold inne shift) -> høyreklikk -> Vis info og forandre det du ønsker.
iTunes legger jo musikken inn etter tittel, og albumet blir da spredt litt rundt.
Dette gjelder på CD der det er forskjellige artister som er oppgitt i artist feltet på iTunes.
Samlealbumfunksjonen i iTunes er jeg ikke noe særlig fortrolig med. Foretrekker å organisere uten å velge "samlealbum" og setter da artist til platenavnet feks "Cafe del Mar" og tagger inn artisten i sangnavnet.
Jeg har prøvd å forandre dette i iTunes men det endres jo tilbake slik det var ved neste oppdatering.
Har du forandret tags som senere har blitt forandret tilbake til det opprinlige...? Det høres merkelig ut.
 
Topp Bunn