Forsterkere Lagring av forsterker noen måneder: posisjon?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.169
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei godtfolk!

Kjøpt en ny relativt stor og tung forsterker. Kun testet noen timer, deretter pakket ned som den kom i original emballasje.
Da dobbel esken er svær, så sparer jeg masse plass i boden ved å lagre den på høykant, tenker da med fronten opp.
Kanskje litt dumt spørsmål dette, men er det noget å tenke på ved den type lagring? Den er meget solid og tight den emballasjen.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
11.905
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Hva tror du kan skje? Ingen komponenter i en forsterker brys seg noe særlig om tyngdekraften/vinkler de står i. Om kontakter/ht plugger og slikt kommer i klem så er du den eneste som kan svare på det. Produsent, produkt og originalembalasje har nok tenkt den tanken.

Sist redigert:

hvalross

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.10.2008
Antall liker
148
Torget vurderinger
3
Kommer iklem over tid ja . Veldig farlig det. :geek:

AOC

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2019
Antall liker
1.439
Torget vurderinger
1
Hva med høykant på siden?
Hvorfor pakker du ned en ny Luxman så kjapt?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.169
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hva tror du kan skje? Ingen komponenter i en forsterker brys seg noe særlig om tyngdekraften/vinkler de står i. Om kontakter/ht plugger og slikt kommer i klem så er du den eneste som kan svare på det. Produsent, produkt og originalembalasje har nok tenkt den tanken.
Hei!

Som eksempel, så leste jeg når jeg googlet litt på dette at noen mener det er uheldig at utstyr med tunge komponenter står på høykant. Min forsterker er en Luxman klasse A, og alt på den forsterkeren veier så det merkes i ryggen.
Jeg er ikke redd for at det skal komme wasabi fra høyttalerutgangene eller dryppe sake fra de sorte, store shot glassene som jeg ser er inne i forsterkeren.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.169
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hva med høykant på siden?
Hvorfor pakker du ned en ny Luxman så kjapt?
Hei! Jeg bor i en veldig liten leilighet frem til min sønn overtar, og her er hver cm gulvplass verdifull. Så alt står så smalt som mulig langs og tett på vegg. Her er det Naim UnitiQute og Quad Vena Play 2 som p.t gir lyd, godt plassert i 35cm hyller, formidlet ut av JBL-L52. Luxman klasse A har vært på bucket lista i mange år,(Samme har EC 180 og ASR Emitter 1, men det ble for dyrt) og mtp at det er «end of life» på disse, så angret jeg på at jeg ikke klinket til på høst salget i Grensen. Men det gjorde jeg nå etter early bird tilbudet samme sted:) Men med kabler og alt så havner den langt ut på gulvet og der kan jeg ikke la den stå. Det visste jeg på forhånd altså. Så den ble kun pakket ut og testet noen timer etter at jeg fikk den fredags kveld. Så blir det å kople opp i ny bolig om noen måneder. Da blir det også å jakte nye høyttalere til droget, på vårpuls tilbud håper jeg;) Må smi litt i disse dyrtider.
Årgangsvin.

Singh

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2006
Antall liker
2.105
Torget vurderinger
1
Plasser den på siden så front eller bak plate står fritt og ikke er under press. Og sette den med bak plata ned og vekta pressende mot underlaget er nok ikke så lurt, men esken har vel isopor innvendig på hver side av forsterkeren, som gjør en slik plassering mulig.

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.169
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei Singh! Ja, meget bra emballasje slik sett, så tenkte mer på tunge komponenter inne i forsterkeren.
Tenker jeg gjør som BeetleB sier og roterer som en vin. Men litt hyppigere, en gang i måneden kanskje.
Skal se at lyden blir ENDA bedre også😅. Uvant for en som normalt foretrekker skoesker å bale med slikt utstyr.
Kutte ut gymmen, begynne med tung HiFi.

na_X

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.09.2013
Antall liker
4.406
Torget vurderinger
1
Hei Singh! Ja, meget bra emballasje slik sett, så tenkte mer på tunge komponenter inne i forsterkeren.
Tenker jeg gjør som BeetleB sier og roterer som en vin. Men litt hyppigere, en gang i måneden kanskje.
Skal se at lyden blir ENDA bedre også😅. Uvant for en som normalt foretrekker skoesker å bale med slikt utstyr.
Kutte ut gymmen, begynne med tung HiFi.
Jeg ville helst bare la den stå i fred, ekstra bevegelse er ekstra stress på PCB. Men det som veier står gjerne ikke på PCB så det er fare for at det knekker heller. Elektronikk bør være såpass robust at det ihvertfall tåler å lagres på siden. Må jo tåle noen G alle veier under transport.

Balle Clorin

Æresmedlem
Ble medlem
19.06.2012
Antall liker
10.443
Torget vurderinger
2
Står det noe om orientering på esken?. Tunge kjøleribber kan tenkes å belaste deler i unormal posisjon . Jeg hadde ikke turt det, har skadet en forsterker pga et øyeblikks hvil på frontplate iubetenksomhet.. Er det plass på toppen av kjøleskapet, under seng?

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.169
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Hei! Takk for innspill. Nei gitt, var pokker så stor denne esken😁
Men da har jeg skjønt at det nok er best å lagre den i «normal» posisjon, så skal finne på no lurt.

Takk til folket!

Salamander

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.03.2004
Antall liker
1.326
Sted
Huset med epletrær
Torget vurderinger
6
Under stuebordet? Eller legg en plate på toppen av esken og bruk den som stuebord. Ville heller brukt esken som pidestall i et par mnd enn å sette den på høykant og leve i uvissheten på om det går greit eller ikke🙂

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.169
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Du har rett, og jeg fant en lagring i normal posisjon på toppen av solid sammenskrudd vitrineskap jeg midlertidig oppbevarer. Var dypt nok til at tyngdepunktet kom innover, så da kan saken her lukkes. Jammen fint å kunne spørre her inne om man er usikker:)

Topp Bunn