Lagring og oppbevaring av LP plater

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.537
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ok, ser at dette er en gammel tråd, men synes innlegget mitt passer inn her :)

    Lurer bare på om det er noen her inne som har prøvd hyllene til Gear4music? Ser ut som de leverer i Norge.

    For meg står det mellom å bestille denne som jeg antar kan stables i høyden:

    https://www.gear4music.no/en/PA-DJ-and-Lighting/Sefour-Vinyl-Carry-Box-to-Hold-240-Records-Tobacco-Walnut/1J2Q

    Eller denne som antageligvis ikke kan stables i høyden siden den klarer maksvekt på 80 kg:

    https://www.gear4music.no/en/PA-DJ-and-Lighting/LP-Cabinet-by-Gear4music-Beech-Wood-Effect/2YDM

    For ordens skyld: Jeg har ingenting med dette firmaet å gjøre, så dette er ikke et forsøk på tekstreklame. Bare greit å vite om noen har prøvd disse hyllene før jeg bestiller.

    Mvh.
    Er det bare meg, men jeg ser ingen mål her. Hadde vært greit å vite høyde, bredde og dybde.
     

    Dazed

    Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Innlegg
    20.551
    Antall liker
    7.269
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    250 plater? Hah! Nærmere 90-100, kanskje, hvis vi snakker nye, 180g dobbeltalbum med gatefold og plast. :)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Husker ikke om jeg har skrevet noe i denne tråden tidligere, og gidder ikke lese gjennom for å sjekke. :)

    Men jeg har brukt IVAR fra IKEA en stund til å lagre plater, den grunneste utgaven med smale hyller. Prøvde Kallax også en periode, men var ikke helt fornøyd. Med IVAR så måtte jeg skru fast noen planker bak rett over hver hylle for at platene skulle ha noe å stoppe mot, og de stikker litt ut på forsiden, men ellers syns jeg dette er en solid og veldig funksjonell løsning som koster lite, rommer mye, og gjør jobben.

    Når jeg får tid og inspirasjon har jeg tenkt til å male hele greia, er ikke så fan av den naturelle finnishen.
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.766
    Antall liker
    17.996
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Om man "blar" litt videre (søker vis av flere produkter) på gear4music sin side over vinyltilbehør så dukker det opp enda flere varianter for lagring av vinyl.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    788
    Ok, ser at dette er en gammel tråd, men synes innlegget mitt passer inn her :)

    Lurer bare på om det er noen her inne som har prøvd hyllene til Gear4music? Ser ut som de leverer i Norge.

    For meg står det mellom å bestille denne som jeg antar kan stables i høyden:

    https://www.gear4music.no/en/PA-DJ-and-Lighting/Sefour-Vinyl-Carry-Box-to-Hold-240-Records-Tobacco-Walnut/1J2Q

    Eller denne som antageligvis ikke kan stables i høyden siden den klarer maksvekt på 80 kg:

    https://www.gear4music.no/en/PA-DJ-and-Lighting/LP-Cabinet-by-Gear4music-Beech-Wood-Effect/2YDM

    For ordens skyld: Jeg har ingenting med dette firmaet å gjøre, så dette er ikke et forsøk på tekstreklame. Bare greit å vite om noen har prøvd disse hyllene før jeg bestiller.

    Mvh.
    Er det bare meg, men jeg ser ingen mål her. Hadde vært greit å vite høyde, bredde og dybde.
    På "LP Skap fra Gear4Music" oppgis Utvendige dimensjoner: 382 x 744 * x 362 mm (BxHxD) * Høyde beregnet uten føtter.

    På "Sefour Vinyl Carry Box" finnes det også enkeltbokser med dimensjonene
    Høyde: 16 '' (40cm)
    Bredde: 13 '' (33cm)
    Dybde: 13 '' (33cm)

    Så ser ut som Sefour er noen cm smalere enn lp -skapet.
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    788
    250 plater? Hah! Nærmere 90-100, kanskje, hvis vi snakker nye, 180g dobbeltalbum med gatefold og plast. :)
    Ja, 250 plater må være svært optimistisk oppgitt. Skyldes kanskje at møbelet står under "DJ-utstyr", og hvis du utelukkende har tynne DJ 12"-ere i tynne pappcover blir det kanskje plass til så mange. Evt. hvis du utelukkende har tynne 80-talls plater uten utbrettcover eller inlays :)
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.537
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    torem: jeg ser at målene var oppgitt på "enkeltboksen", men ikke på den doble. Kan vel sikkert bare trekke av 1cm eller to i bredden?

    Dobbel Sefour

    Enkel sefour

    Lurer på om jeg ikke prøver meg på en dobbel. Er den bra så kan jeg jo bestille flere :)
     

    Hønndjevelen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.04.2010
    Innlegg
    8.527
    Antall liker
    9.415
    Sted
    Oslo
    Ikea hyller? Ville kjøpt dyrere audiofile hyller.Platene som står i mine dyre Cremonia hyller låter alltid bedre.Vibrasjoner fra gulvet forplanter seg i vinylen via billighyllene og dette går utover dynamikken spesielt over 16000hz.
    Har invistert i vibrapod rund baut på alle hyller. Og Audioquest strømkabler til leselamper. Endelig får jeg high-end følelsen når jeg leser linernotes
     

    torem

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.12.2007
    Innlegg
    2.963
    Antall liker
    788
    torem: jeg ser at målene var oppgitt på "enkeltboksen", men ikke på den doble. Kan vel sikkert bare trekke av 1cm eller to i bredden?

    Dobbel Sefour

    Enkel sefour

    Lurer på om jeg ikke prøver meg på en dobbel. Er den bra så kan jeg jo bestille flere :)
    Ja, litt merkelig at målene for den doble ikke er oppgitt, men det bør være omtrent det samme som for 2 enkle, for det er antageligvis meningen at du kan blande enkle og doble bokser i samme reol, at at boksene forhåpentligvis kan stables i høyden.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.127
    Antall liker
    20.521
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tommy fra Ørsta, tror nicket er AirCanada hadde en meget flott løsning til lagring av lp plater sist jeg var hos han. Trur det var arkivskap av en el annen type...
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.537
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Tommy fra Ørsta, tror nicket er AirCanada hadde en meget flott løsning til lagring av lp plater sist jeg var hos han. Trur det var arkivskap av en el annen type...
    Ja, jeg fant en tråd der de diskuterer den produsenten, USM Haller.
    Fint, fleksibelt, uendelig med konfigurasjonsmuligheter, men relativt stivt priset ser det ut til uten at jeg har sjekket annet enn konfiguratoren deres.
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.537
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da har jeg fått, og satt sammen de hyllene fra Gear4Music.
    Det minner mye om Ikea, men Ikea ville aldri sendt fra seg slik kvalitet.
    Jeg bestilte 3stk og her her noen bilder for å vise.

    20200220_174825.jpg
    20200220_172942.jpg
    20200220_185304.jpg
    20200220_172957.jpg


    Lat som jeg er så gidder jeg ikke å sende de tilbake selv om jeg burde. "opp til 240 plater" er veldig veldg overdrevet, tipper du klarer klemme inn 40-50 album pr hylle (80-100 pr seksjon).

    Ellers ser det slik ut satt sammen og satt opp på hverandre
    20200221_183315.jpg


    (hvorfor vrir HFS bilder 90°?)
     

    ptb

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.11.2008
    Innlegg
    14.766
    Antall liker
    17.996
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    14
    Synd at det selges så dårlig kvalitet:(. Løs finér går det an å lime fast igjen, men litt verre med andre skavanker. BTW - er det finér eller "plast"/folie?
     

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.537
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    ptb: du spør godt. Jeg tenkte ikke over det, men jeg brukte litt superlim og det satt.
    Jeg forborret i platene da jeg skulle feste de sammen i bakkant og da lignet det ikke finér det som smuldret ut. Stinket gjorde det også mens jeg borret :)
     

    Trondmeg

    Æresmedlem
    Ble medlem
    28.12.2003
    Innlegg
    13.159
    Antall liker
    8.219
    Torget vurderinger
    12
    De er fine på avstand, men detaljefinishen så dessverre ut til å være litt under pari. Får du fikset eller skjult det verste så ser de jo både funksjonelle og pene ut. Takk for at du deler. Det er ikke alt man kan erfare via nettbutikkenes frimerkebilder.

    Et lite tips: Fyll hyllene så slipper platene å ligge på skrå og bli skeve etter hvert. Mange av mine LP'er fra 80-tallet har alltid vært lagret trangt og selv om mange av de var vindskeive når de var nye så er ingen av de det lenger. Bruk gjerne bøker for å fylle opp hyllene. Litteratur og musikk er som gin og tonic.
     
    Sist redigert:

    ynot

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    2.537
    Antall liker
    1.696
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    På avstand så ligner det Ikea og den gjør nytten for meg. Du må ganske nært for å se de fleste feilene så det er ingen krise, men likevel....Ikke imponert.
    Et stort pluss er at de faktisk passer til vinyl, der Ikea sine standardhyller er 40cm dype og 5-8cm for dype til vinyl (synes jeg). Det "bærerøret" er egentlig helt unødvendig, men det hjelper å få inn litt lys når man skal bla i skivene :)
     

    Black&Blue

    Medlem
    Ble medlem
    30.03.2017
    Innlegg
    23
    Antall liker
    8
    Torget vurderinger
    2
    Zomby_Woof skrev:
    Snakker vi ren lagring, eller har du tenkt å spille platene også?
    Nei skal ikke spille platene på en stund, de skal lagres til nytt platerom er klart, usikkert enda hvor lang tid det tar til det er ferdig ;)
    Europris har noen fine flyttekasser som du får for en tier stykk. De som heter "medium" størrelse er perfekte mht hvor mange plater som går oppi OG kan håndteres mht vekt. Har du mange plater kan du stable flere kasser i høyden i flere lag men bruk da en eller annen finer plate mellom lagene som fordeler vekten utover slik at kassene ikke kollapser i sidene. Perfekt for lagring av plater.
     

    YesJens

    Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Innlegg
    3.456
    Antall liker
    7.364
    Sted
    Under stjernene
    Lp plater.jpg


    Hjemmesnekring etter at det ble slutt på den hvite LP oppbevaringa, kjøpt på Bohas i Td en gang på slutten av 70 tallet.

    Hm, er ut som at det ikke går med stående bilder
     

    t-roten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2015
    Innlegg
    2.980
    Antall liker
    11.826
    Sted
    London
    Har tilfeldigvis et IKEA Tutemo kjøkkenskap hjemme, og fant at den er perfekt for lagring av LPer
    Tror at IKEA kjøkken veggskap er grei for LPer

    2020-03-05_15-41-26_029.jpg
     

    danelectro

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    26.08.2010
    Innlegg
    1.319
    Antall liker
    1.302
    Har tilfeldigvis et IKEA Tutemo kjøkkenskap hjemme, og fant at den er perfekt for lagring av LPer
    Tror at IKEA kjøkken veggskap er grei for LPer
    Jeg bruker IKEA kjøkkenskap (høyskap). De er perfekte. Også kan man ha dør på om ønskelig. Personlig synes jeg de som er 40cm brede er perfekt. Jeg har et 60cm også, men synes det blir litt bredt.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn