Laptop..Samsung 9 serie eller Macbook Pro?

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Hei.
Jeg vurderer å bytte ut min Acer Ultrabook 13,3".
Skal primært brukes til vanlig surfing og se på film og serier. Men bruker også å laste ned en del tester og dokumenter osv.
Så bildekvalitet blir jo satt veldig høyt. Samt at det er en god, rask PC med bra batteri og bakbelyst tastatur med mer.
Lyst til å prøve Macbook en gang, men samtidig som beskrevet under er Samsung det beste for meg?
Har Samsung Galaxy S5 mobil, og Samsung Galaxy Pro 8,4 nettbrett. Så da hadde kanskje Samsung vært det beste pga linking osv?
Hva er deres argumenter for og i mot disse?

MacBook Pro 13.3 Retina Display MGX82 - B�rbar PC - Elkj�p
Samsung ATIV Book 9 Plus 13.3 Ultrabook NP940X3G-K03SE - B�rbar PC - Elkj�p
Samsung ATIV Book 9 Plus 13.3 Ultrabook NP940X3G-K04SE - B�rbar PC - Elkj�p
 

H.R

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.12.2008
Innlegg
8.087
Antall liker
6.558
Sted
Jessheim | Ullensaker
Torget vurderinger
5
Ikke kjenner jeg macbooken, men kjøpte en samsung 9 serie for et par år siden som jentungen bruker flittig på skole og hjemme. Batteriet er glitrende og holder fremdeles en hel skoledag og aldri hatt trøbbel med maskinen. Virker rett og slett som en godt sammenskrudd maskin.
 

Quisten

Overivrig entusiast
Ble medlem
31.07.2012
Innlegg
929
Antall liker
419
Sted
Stavanger
Jeg er oppvokst med pc, å prøvde meg nylig på en mac. Totalt bom for min del, og jeg ser at etter ungdomstiden har falt fullstendig av lasset med alt som heter data. Mac'en gikk i retur og ble byttet i en iPad4, fungerer ypperlig for en som ikke giddder å sette seg inn i noe nytt lenger.

Altså, er du vandt med pc og win kan en overgang til mac muligens være litt hard. Noen klarer det å andre ikke. Returrett er fint å ha.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Bruker Windows 8.1 Pro nå. Men likte vel nesten bedre Windows 7.
Men på Macbook så kan man visstnok relativt enkelt legge inn Windows 8 i tillegg. Hvis det skulle skjære seg helt.
Folk som har Macbook skryter jo fælt av disse maskinene. Og de scorer jo utrolig høyt i tester.
En annen ting er at Acer-en jeg har nå har utrolig dårlig og lav lyd hvis man f.eks skal se et raskt klipp på Youtube. Samsung sine skal visstnok ha Dr.Dre høyttalere og ha den beste lyden i Ultrabook klassen. Ikke noe stort poeng, men greit det også.
 
C

cruiser

Gjest
Osx er overlegent Windows, macbookn har også litt bedre specs kontra Samsung til samme pris. Hadde ikke vært i tvil.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Man sparer 2.400 kr ved å kjøpe den med 128 GB harddisk kontra 256 GB harddisk. På Macbook altså.
Hvis jeg da har 2 store harddisker og med dagens nettlagring, så kunne man kanskje klart seg med 128 GB? Hva mener du om det?
 

Haugenial

Overivrig entusiast
Ble medlem
07.10.2008
Innlegg
691
Antall liker
205
Torget vurderinger
4
Har jobbet med pc i mange år og på en måte vert fornøyd og godtatt utallige oppdateringer i hytt og pine helt til jeg tilfeldig overtok en iMac for et par år siden. Det var som natt og dag til fordel for Mac og har aldri sett meg tilbake. Har nå byttet ut alle pc'ene til fordel for Mac. Har en kamerat som er "motstander" av Mac da det ikke er åpen programvare og vil ikke ta i mine maskiner i ren protest, men takket være det er det mye mindre virus og spam og er en av de egenskapene jeg setter høyest. Rett og slett svært stabilt og enkelt. Ville ikke vert i tvil.
 
C

cruiser

Gjest
Man sparer 2.400 kr ved å kjøpe den med 128 GB harddisk kontra 256 GB harddisk. På Macbook altså.
Hvis jeg da har 2 store harddisker og med dagens nettlagring, så kunne man kanskje klart seg med 128 GB? Hva mener du om det?
Det er vanskelig å svare på, spørsmålet er hvor mye offline lagring du trenger, jeg har også en pro med 128 men stanger aldri i taket pga stort nas hjemme og icloud som jeg uansett må ha i forhold til arbeid. Android funker ypperlig sammen med Mac, alt kobles og synces opp mot din gmail konto.
 

authentic

Hi-Fi freak
Ble medlem
03.07.2007
Innlegg
9.242
Antall liker
2.388
Torget vurderinger
13
OS`et gjør at jeg ville valgt Mac lenge før Windows, og da gir jeg en stor beng i hvem som har produsert hva og om specsene er 0.1 gram større enn den andre.
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Det ble en Macbook Pro 13" med retina skjerm. 512 GB SSD harddisk osv.
Takk for innspill folkens.
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.790
Antall liker
1.993
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Blir sikkert bra :). Et Linux basert OS fungerer som oftest rimelig bra.
 
X

X186841

Gjest
Flere fliser:
OS X er en direkte videreføring av operativsystemet på Steve Jobs NEXT maskiner, NeXTSTEP. Som er ett Unix system basert på Mach Kernel og source code fra BSD og første offisielle versjon var 0.8 12/8-1988. Holdt nesten på å kjøpe NEXT maskin i "gamle" dager.
Apple kjøpte opp NEXT for å få operativsystemet da de ikke fikk dreisen på å fornye sitt eget.

Blir sikkert bra :). Et Linux basert OS fungerer som oftest rimelig bra.
Sånn for å spikke fliser, så er OS X basert på BSD, og ikke Linux...

Johan-Kr
 

Brummund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.11.2007
Innlegg
450
Antall liker
284
Sted
Fredrikstad
Og enda mer fliser: Ikke bare det, NEXT ble startet av Steve Jobs etter at han fikk sparken i Apple på 80-tallet. Jeg jobbet på en NEXT-maskin i gamle dager, den styrte en RIP (maskin som produserte film som igjen ble brukt for å produsere trykksaker.) Fin maskin! Displayet var basert på Postscript, omtrent som OS X bruker Quartz, som er basert PDF i dag for UI.

Grandpa Simpson out.
 

xerxes

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.01.2005
Innlegg
9.873
Antall liker
5.529
Sted
Holmestrand
Og enda mer fliser: Ikke bare det, NEXT ble startet av Steve Jobs etter at han fikk sparken i Apple på 80-tallet. Jeg jobbet på en NEXT-maskin i gamle dager, den styrte en RIP (maskin som produserte film som igjen ble brukt for å produsere trykksaker.) Fin maskin! Displayet var basert på Postscript, omtrent som OS X bruker Quartz, som er basert PDF i dag for UI.

Grandpa Simpson out.
Ach so! En gammel kunde du antagelig er!
Salige SignaStation! Jeg har jobbet med Hell/Linotype-Hell/Heidelberg og supportert Signa. Faktisk produsert litt også.
Siden vi har kommet til stadiet flisespikking, så var faktisk displayet basert på Display Postscript .
:)
 

Focalius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.02.2009
Innlegg
1.242
Antall liker
488
Sted
Arendal
Torget vurderinger
5
Måtte stå 14 dager overtid på jobben. Så nå har jeg endelig fått prøve Macbook-en.
Litt vanskelig til å begynne med. Men med litt tålmodighet, så går det bedre.
Merker jo at dette er ekstremt raskt og kvalitetsfølelsen er enorm.
Takk for innspill. Så ut som at flertallet fikk rett :)
 
U

Utgatt24668

Gjest
Måtte stå 14 dager overtid på jobben. Så nå har jeg endelig fått prøve Macbook-en.
Litt vanskelig til å begynne med. Men med litt tålmodighet, så går det bedre.
Merker jo at dette er ekstremt raskt og kvalitetsfølelsen er enorm.
Takk for innspill. Så ut som at flertallet fikk rett :)
Selvfølgelig! Det er Mac som gjelder! :)
 
Topp Bunn