Laserbytte på Hegel CDP4AmkII

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• setfro

Medlem
    Ble medlem
    05.03.2013
    Antall liker
    1
    Jeg har sett på det, finner ikke noe helt likt, men generelt er dette en standard marantz/philips 'front end'.

Forslag:

1. skifte alle elektrolyttkondensatorer på aktuelt kort (C1, C2, C4, C6, C13, C14, C24, C45, C46, C49),
    disse er små og delekostnadene med dette skulle være begrenset. (generelt frisking av disse er neppe noen dårlig ide).
    Så håpe at dette løser problemet.

2. viss ikke, sjekke spenningsforsynig som kommer fra to ic-regulatorer på det kretskort som inneholder den programmerbare krets (stor 40-pinner),
    de står helt på siden av spilleren en standard 7805 5V ic-regulator og en LM2950T-8.0 8V ic-regulator.
    8V forsyner sansynligvis de tre TDA7073A kretsene.
    eventuelle problemer her må utbedres.

3. skifte den av de tre TDA7073A som forsyner spinn motor og slede motor, de andre to forsyner skuffe (inn/ut), servo dioder i pickup.

generelt er det mange kontakter på kretskortet og det skulle være unødvendig å si at det minste kontaktproblem kan før til at spilleren ikke virker.

fikser ikke dette problemet må du oppsøke repratør.

lykke til.

L

larkus

Gjest
    LM2940T-9.0 heter regulatoren. Den gir nøyaktig 9.0 V ut, slik denne typen skal. Den ved siden av gir nøyaktig 5.0 V.
    Jeg har liten tro på at elektrolyttene på printet er uttørket etter 6,5 år i et kabinett uten noe særlig varme å snakke om.
    Etter det som er kommet frem angående VAM1202 laseren, er det vel mest nærliggende å tro at det er der problemet ligger.
    Spinnmotoren og sledemotoren virker. Hvorfor mistenker du ikke den TDA7037A som forsyner servodiodene i laser-pickupen?

Første skritt nå blir å sette inn laser-assemblyen som jeg får fra Hegel. Hvis det da fremdeles ikke fungerer må jeg en tur i tenkeboksen.

Her ser det tomt og stusselig ut:)
    tomt.jpg

mvh
    larkuz

setfro

Medlem
    Ble medlem
    05.03.2013
    Antall liker
    1
    Det er fordi de ikke belastes så mye, samt at du sier at slede motoren støyet mye. Motorene er generelt veldig viktig på en cd-spiller fordi platen ikke roterer med konstant hastighet.

L

larkus

Gjest
    Kjører sledemotoren konstant, eller leser pickupen noen omdreininger på platen før motoren flytter pickupen til en ny posisjon osv. osv.?
    Motoren støyet bare når laseren ble flyttet fra ytterkant av platen mot senter (skifte fra siste spor til første). Den andre veien var det nesten lydløst.

mvh
    larkuz

setfro

Medlem
    Ble medlem
    05.03.2013
    Antall liker
    1
    Du sier at din spiller bruker en LM2940T-9.0 regulator, jeg har bilde av (en tidligere modell) som bruker LM2940T-8.0, fra mitt synspunkt indikerer dette et mulig problem område.
    Du bør eliminere kondensatorene som et mulig problem, og eneste måte er å skifte dem.

L

larkus

Gjest
    Fikk ny laser-assembly fra Hegel (kr.1150,-). Monterte den inn, og spilleren er oppe og går igjen. At denne laseren er av en høyere kvalitet enn de helsikes e-bay laserene til kr. 180,- er det ikke tvil om. Denne er så og si lydløs når slede-motoren kjører, i motsetningen til e-bay laserene som bråkte forferdelig. (Har kjøpt to stk.)
    Bent Holter påpekte forresten at ved håndtering av VAM1202 så det brukes ESD arbeidsmatte og armlenke. Hvis ikke er det STOR sjanse for at laseren går til helsike da den er uhyre følsom for statisk elektrisitet. Opersjonen ble derfor utført med ESD-matte og armlenke fra ELFA.

mvh
    larkuz

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn