Last for Lyra PU'er

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.606
Antall liker
152
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Hei, jeg ser det etterhvert er mange her inne som har diverse LYRA pick-up'er.
Jeg kjører med min Titan i en Wheaton TriPlanar-arm på en Pink Triangle Anniversary, og har et CARY PH-302 RIAA-trinn.
Det låter aldeles ikke galt ;) ;)

Undrer likevel på hva dere har av erfaringer med last på PU'ene deres. Vet ikke om alle variantene er optimale med den samme lasten, men dog.........

Har inntil for kort tid siden kjørt med std-innstilling (dvs fast verdi) på CARY-trinnet. Den er spesifisert til å være 100 ohm, men etter å ha gått trinnet litt nærmere etter i sømmene, fant vi ut at den er 82 ohm.
Trinnet har step-up trafo (Lundahl), og med tanke på å ta ut mer gain har Audiomix rekonfigurert denne fra 1:10 til 1:20. Får da 6 dB mer gain, men primærimpedansen blir da 1:400 av impedansen på sekundærsiden, i motsetning til1:100 med original setting. Resulterende impedans på PU-sida blir dermed 82 ohm/4, dvs ca 20 ohm. For å bøte på dette kan man ta bort motstanden som sitter i parallell med 47 kohm (den er på 10 kohm), og man oppnår 117 ohm. For å oppnå enda høyere verdi må evt 47 kohm-motstanden byttes.

Vet at databladene fra Lyra spesifiserer relativt lav last, men Jonathan Carr mener den (Titan) faktisk kan kjøres mot 47 kohm!

Erfaringer?

Mvh OP
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.597
Antall liker
7.773
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
;D............. kanskje jeg er en av de som kan svare her ?
Allt over 100 ohm, Argo "i" og Titan "i" låter veldig bra ved 250 - 500 - 800 - 1000 ohm, Helikon SL har jeg stillt inn på 800 ohm, foretrekker det på den, men det er ørsmå forskjeller ute og går, synes det virker som om at hvis riaa'en har en viss kvalitet så blir dette impedanse fenomenet av mindre betydning. Her hjemme hos oss kan jeg sitte og bruke fjernkontroll til og bytte impedanse belastninger i lytteposisjon mens jeg spiller og A - B teste og det er svært liten forskjell på Lyra pickup'ene vedr belastningsimpedanse ved bruk i riaa........... på billige MC pickup'er er det vesentlig større forskjell, men på Lyra sine pickup'er det ikke mye og hente ved finlytting, det låter så utrolig bra enten du bruker 250 eller du bruker 5000 ohm, det viktigste tror jeg er og ikke gå for lavt på de slik at du hemmer den enorme dynamikken som "bor" i disse pickup'ene.
 
P

Parelius

Gjest
Ingen egenerfaring, men flere av de som har Lyra PU på en e-postliste jeg er på, kjører den på 47kohm med godlyd. Har du testet det ut, Rudi?
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.597
Antall liker
7.773
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Ingen egenerfaring, men flere av de som har Lyra PU på en e-postliste jeg er på, kjører den på 47kohm med godlyd. Har du testet det ut, Rudi?


Det er bare et taste trykk unna på fjernkontrollen.... så ja det har jeg prøvd, men jeg synes diskanten blir litt for virill etter min smak så jeg holder meg unna noe over 5 Kohm.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.968
Antall liker
13.358
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
47 K på mc er FEIL!!!!!
FM Acoustics har et relativt omfattende fact-sheet om hvorfor,men i grove trekk vil mc pu ringe i toppen dersom de kjøres udempet.
dog vil det kanskje gi en illusjon av utstrakthet og luft pga stigende nivå med økende frekvens
Jeg kjører på ca 450 i Bent og ellers rett inn på Erodion.
Erodion har endel bedre microdetaljer og oppløsning
IMO
Mvh
Leif
 

Monoas

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.03.2004
Innlegg
563
Antall liker
0
Ingen egenerfaring, men flere av de som har Lyra PU på en e-postliste jeg er på, kjører den på 47kohm med godlyd. Har du testet det ut, Rudi?
Jeg har ikke noen spesiell erfaring med Lyra, men som andre her også har nevnt, MC-pickuper låter generelt litt vel skingrende med belastningsimpedans på 47kohm.
 
P

Parelius

Gjest
Last for MC: Vi har det anbefalte fra produsent, som, det må medgies, som oftest er ganske så omtrentlige. Vanlig visdom går også på at MC ikke skal lastes i 47kohm. Greit nok.

Det er likevel ikke til å komme forbi, at dette må testes ut i de forskjellige tilfellene. Ikke bare spiller rommet en rolle - selv om lasten egentlig ikke skal korrigere for rommet, så gjør vi våre korrigeringer i et rom når vi lytter; så rommet spiller inn. Videre, jeg vil anta at også typen phonotrinn her spiller inn; sannsynligvis vil det spille en rolle om det er rør- eller transistor.

Bunnlinjen er; det er de som foretrekker MC lastet med 47kohm. De er sikkert i mindretall - hva vet jeg - men det bør ikke forhindre noen fra å prøve. Å påstå at det er feil, henimot kategorisk, er ikke særlig lurt i en slik sammenheng.
 
P

Parelius

Gjest
Vet at databladene fra Lyra spesifiserer relativt lav last, men Jonathan Carr mener den (Titan) faktisk kan kjøres mot 47 kohm!
ad Titan: J.C. har anbefalt R. Foster (Hifi+) en last på 47 kohm inn i en Herron VTPH-1MC Plus rør-RIAA, en last som også ble anbefalt av K. Herron selv. (http://www.herronaudio.com/vtphspecs.html). Såvidt jeg husker anbefaler også H.W. (VPI) en last på 47 kohm på f.eks. Dynavector DRT XV-1s.

RIAA-en din er jo også en rørsak, så hadde jeg vært deg, og muligheten var til stede, så hadde jeg i det minste prøvd det ut, uavhengig av hva "common knowledge" sier i disse saker.

Kommer selv til å prøve ut 47 kohm på Urushien når den kommer tilbake. Har selv den over omtalte Herron, og sett folk som liker den best på nettopp 47 kohm - selv om andre mener at rundt 100 ohm er best. Fasit er vanskelig her.
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.968
Antall liker
13.358
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det kan være teknisk feil selv om det funker som eq. hos noen
IMO
Mvh
Leif
 

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Innlegg
24.968
Antall liker
13.358
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
45
det betyr at frekvensgangen blir feil,men at det kan fungere som eq:!
 

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Innlegg
20.646
Antall liker
28.090
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
47 kohm funket veldig bra på shinonen min. Må antakelig prøves ut hos hver enkelt.
mvh
 

Rudi

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.05.2004
Innlegg
7.597
Antall liker
7.773
Sted
Ute i skauen i Østfold.
Torget vurderinger
38
Her var det mye sletting av innlegg, ble LMC's "hyggelige" svar for mye av det gode.................. igjen ?
Takt og tone eller for den slags skyld høfflighet.......... æsj ...... fuck det :p.
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.606
Antall liker
152
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Fra audioasylum (nedenfor):
Noe delte meninger tydeligvis, men de aller fleste mener Titan så absolutt bør kjøres med godt over 100 ohm.

*****************'
Posted by LarryI ( A ) on February 13, 2004 at 11:43:07
In Reply to: Lyra Titan Phono Cartridge posted by FolkFreak on February 11, 2004 at 22:42:08:

I agree completely with your review. I too went from a Lydian to a Helikon to the Titan. The most impressive thing about the Titan is how it reveals complex harmonic relationships, the music becomes more colorful, not more colored.
I have the ability to change cartridge loading by remote control, virtually on the fly (there is a brief muting between changes). On the whole, in may set-up, I like the Titan essentially unloaded (47k). It is a bit bright this way, but so much livelier and open sounding than 100 ohms. I sometimes think about compromising and setting my phono stage at 330 ohms. You might want to give it a try.

********

Mvh
 
P

Parelius

Gjest
Såvidt jeg husker anbefaler også H.W. (VPI) en last på 47 kohm på f.eks. Dynavector DRT XV-1s.
Her må jeg komme med en korrigering! Dette er ikke tilfellet (jeg husket utrolig nok feil). H.W. sin erfaring med Dynavector DRT XV-1s, gjorde at han anbefalte meg (når den tid kommer):
40-100 ohm ved bruk av step up.
1000 ohm rett inn RIAA (aktiv krets).

olaps, har du testet noe mer på Titanen din?
 

olaps

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Innlegg
1.606
Antall liker
152
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
4
Her må jeg komme med en korrigering! Dette er ikke tilfellet (jeg husket utrolig nok feil). H.W. sin erfaring med Dynavector DRT XV-1s, gjorde at han anbefalte meg (når den tid kommer):
40-100 ohm ved bruk av step up.
1000 ohm rett inn RIAA (aktiv krets).

olaps, har du testet noe mer på Titanen din?
Ikke mer testing foreløbig, har fremdeles RIAA-trinn til modifikasjon, det har oppstått trøbbel med brum. Om det lar seg løse regner jeg med å endre 47k til en adskillig høyere verdi slik at jeg får en resulterende last på ca 400 ohm. (400 ohm * 20 *20 = 160 k).

Mvh
 
Topp Bunn