L'Audiophile DIY-byggetråd

madman

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
661
Sted
Sætre
Torget vurderinger
2
Hei, noen link til støyspoler som kan bestilles på nettet ?
-m

A

audiosan

Gjest
det har fint lite å gjøre med motstanden i CRC strømforsyningen gitt. der er det ohms lov og INGENTING annet som bestemmer.

blir motstanden i CRC strømforsyningen så varm? da er det fare for at du har alt for høy motstand på den. bør ligge på ca 0.2ohm. og da skal ikke en 10W? bli varm over hode.

Hei

Her er en scan fra Danske High Fidelity på Le Monstre.
Bygget denne i sin tid med originale transistorer. Brukte denne i mange år og var fornøyd, men byttet til andre forsterkere etterhvert.
For et par år siden så kjøpte jeg et Kit fra eBay på dette. Reklamerte med samme halvledere, men er i tvil da om det er sant. Lyden på denne er bra den, men mener at det ikke er i samme klasse som originale men årene er gått så er ikke sikker. Kitet er jo billig så verdt et forsøk.
Vis vedlegget 171212
Bruker store kjøleplater så kjøling av utgangtransistorene er ikke noe problem.
Men er verre med likeretterbro (85 C) og motstand i strømforsyning (110 C!)

Driver et sett med SEAS fulltoner i et TL kabinett uten problemer.

Jeg har beskrevet løsningen på varmeudvikling i ensrettere og nettrafo,som består i at koble en støjspole ind mellem ensretter og forreste sæt lytter.

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Måske du bare må læse og forstå!

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.637
Ok
En stor lyt trækker tilsvarende stor strøm når sinuskurven peaker
Den strøm forplanter sig tilbage gennem ensretteren,og ud i nettrafoen,hvor der induceres ekstremt store strømpeaks - hvilket igen afsættes som varme i vindingerne!
Sætter man en resistor mellem ensretter og lytten,begrænses dette begge veje,men en spole er mere effektiv.
Jeg har et gammelt link hvor det vises og påvises på scope,men kan ikke længere finde det desværre.
Inrush er i sagens natur kun den ene vej,men problematikken er værre den anden vej,hvor ensretteren provokeres til at "gnistre qua sin on/off natur

Dette er en væsentlig årsag til at chokeinput generelt lyder bedre i audiosammenhæng.
Håber det belyser tilstrækkeligt?
Synes det er lidt vanskeligt med disse spoler og hvordan de dimensioneres . Jeg er begyndt å bruke en modstand FØR dioderne . Det synes jeg virker rigtigt godt. Bruger det ikke i poweramps.

A

audiosan

Gjest
kanskje du heller ska lese om CRC filter. kondesator-motstand-kondensator. den vil ha et gitt effekttap basert på rail spenning og det konstante strøm trekket. høyere motstand=høyere effekttap.

A

audiosan

Gjest
jo du satt jo her å påsto at du hadde kommentert løsning på dette problemet!
i Quote:
det har fint lite å gjøre med motstanden i CRC strømforsyningen gitt. der er det ohms lov og INGENTING annet som bestemmer.

Sitat fra sander

Sitat fra audiosan
blir motstanden i CRC strømforsyningen så varm? da er det fare for at du har alt for høy motstand på den. bør ligge på ca 0.2ohm. og da skal ikke en 10W? bli varm over hode.

Sitat fra kwa
Hei

Bygget denne i sin tid med originale transistorer. Brukte denne i mange år og var fornøyd, men byttet til andre forsterkere etterhvert.
For et par år siden så kjøpte jeg et Kit fra eBay på dette. Reklamerte med samme halvledere, men er i tvil da om det er sant. Lyden på denne er bra den, men mener at det ikke er i samme klasse som originale men årene er gått så er ikke sikker. Kitet er jo billig så verdt et forsøk.
Vedlegg 171212

Jeg har beskrevet løsningen på varmeudvikling i ensrettere og nettrafo,som består i at koble en støjspole ind mellem ensretter og forreste sæt lytter.

kanskje du heller ska lese om CRC filter. kondesator-motstand-kondensator. den vil ha et gitt effekttap basert på rail spenning og det konstante strøm trekket. høyere motstand=høyere effekttap.
Jeg har ikke udtalt mig om varmeudvikling i CRC.

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77

Muligt det er svært at forstå pga sprogforbistring,muligt det beror på manglende vilje!?

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Ok
Den strøm forplanter sig tilbage gennem ensretteren,og ud i nettrafoen,hvor der induceres ekstremt store strømpeaks - hvilket igen afsættes som varme i vindingerne!
Sætter man en resistor mellem ensretter og lytten,begrænses dette begge veje,men en spole er mere effektiv.
Jeg har et gammelt link hvor det vises og påvises på scope,men kan ikke længere finde det desværre.
Inrush er i sagens natur kun den ene vej,men problematikken er værre den anden vej,hvor ensretteren provokeres til at "gnistre qua sin on/off natur

Dette er en væsentlig årsag til at chokeinput generelt lyder bedre i audiosammenhæng.
Synes det er lidt vanskeligt med disse spoler og hvordan de dimensioneres . Jeg er begyndt å bruke en modstand FØR dioderne . Det synes jeg virker rigtigt godt. Bruger det ikke i poweramps.

Det svarer til at forhøje intern modstand i traforens viklinger,og er dermed ingen løsning på noget..
Spolerne jeg refererer til skal blot kunne tåle nominel strøm,og induktionen i H betyder ikke det store,da funktionen er at dæmpe reverse strømpeaks

A

audiosan

Gjest
hva har da så dette med min kommentar å gjøre?
ikke Quote meldinger som ikke har NOE å gjøre med den meldingen du skriver!

Hei

Vis vedlegget 171212

Sist redigert:
V

vinterand

Gjest
Ok

LC er en slags simpel regulering, for at reguleringen skal virker skal man sikre sig at spolen/choke har en minimums værdi i Henry = U/I | U i volt og I milliampere, fornuftigt at gange denne værdi med to.

Man opnår så en DC spænding som er ca Udc = 0.9 *Veff (fra trafo), hvor man ved brug af den normale løsning en kondensator efter broen vil opnår en "DC" spænding på ca Veff gange 1,4.

Laver man et LC led skal man passer på ikke at ramme resonans ved 100 Hz Produktet L*C bør afvige fra 2.53, og der bør som sikkerhed regnes med 2 gange denne værdi.

Jeg har aldrig selv haft succes med at bruge choke/spoler i forbindelse med effektforstærker som har været transistor-baseret og i klasse A, og jeg vil tror at det virker endnu dårligere i forbindelse med klasse AB, (Ps har ikke selv prøvet).
Men til alt andet med et rimeligt konstant strømtræk kan LC led være en enkel og god løsning, eksempelvis til fortrinnene i en effektforstærker.

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Ok

LC er en slags simpel regulering, for at reguleringen skal virker skal man sikre sig at spolen/choke har en minimums værdi i Henry = U/I | U i volt og I milliampere, fornuftigt at gange denne værdi med to.

Man opnår så en DC spænding som er ca Udc = 0.9 *Veff (fra trafo), hvor man ved brug af den normale løsning en kondensator efter broen vil opnår en "DC" spænding på ca Veff gange 1,4.

Laver man et LC led skal man passer på ikke at ramme resonans ved 100 Hz Produktet L*C bør afvige fra 2.53, og der bør som sikkerhed regnes med 2 gange denne værdi.

Jeg har aldrig selv haft succes med at bruge choke/spoler i forbindelse med effektforstærker som har været transistor-baseret og i klasse A, og jeg vil tror at det virker endnu dårligere i forbindelse med klasse AB, (Ps har ikke selv prøvet).
Men til alt andet med et rimeligt konstant strømtræk kan LC led være en enkel og god løsning, eksempelvis til fortrinnene i en effektforstærker.
Det du beskriver er en ægte chokekobling som vil resultere i ca 0,9 gange påtrykt ac
Det jeg beskriver er en undertrykkelse af reverse peakstrømme fra ladelytterne,og man vil med lavt henrytal stadig opnå ca 1,4 gange påtrykt ac!

V

vinterand

Gjest
Ok

Det du beskriver er en ægte chokekobling som vil resultere i ca 0,9 gange påtrykt ac
Det jeg beskriver er en undertrykkelse af reverse peakstrømme fra ladelytterne,og man vil med lavt henrytal stadig opnå ca 1,4 gange påtrykt ac!
Det var hovedsaligt et svar til Drossel, om spolerne er små eller lidt større gør ingen forskel, ingen af delene virker efter min mening i forbindelse med effektforstærkere, skal man endelig gøre noget i din stil mener jeg man bør bruge små modstande som bl.a. Hiraga gør i sin 20W eller var det 8W (Monster) .

Sist redigert:

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Det er jo bare en påstand hr vinterand
Der mangler belæg!

U

utgatt19288

Gjest
Ok

Det var hovedsaligt et svar til Drossel, om spolerne er små eller lidt større gør ingen forskel, ingen af delene virker efter min mening i forbindelse med effektforstærkere, skal man endelig gøre noget i din stil mener jeg man bør bruge små modstande som bl.a. Hiraga gør i sin 20W eller var det 8W (Monster) .
Tekst fra en gammel ringrev:

"
As much as we often try to eliminate inductance in capacitors and wiring,
inductors in the form of coils can be used to improve the performance of
power supplies. Placing inductance and capacitors on the AC line to
form filters will reduce both incoming and outgoing high frequency noise.

Large inductors in series with the transformer primaries and secondaries

can be used to stretch the duration of the charge pulse to the power
supply capacitors, improving regulation and reducing noise.

Larege inductors in combination with multiple power supply capacitors can form
"pi" filters to reduce the noise on the supply lines.
Inductors are very useful, but they cost money. Their use in power
amplifier supplies is an indication that the manufacturer has anunusually strong commitment to performance."

Antar at Hiraga sitt valg av løsning mht R vs. L henger sammen med kost og ikke ytelse.

Sist redigert av en moderator:

nex_86

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
8
Sted
Kr.sand
Torget vurderinger
1
Bare for å kommentere kort om støy, rippel på DC i tradisjonell strømforsyning:

For trafoer > 500VA kan en DC trap på primærviklingen være svært effektiv.

Videre kan et PI filter C-L-C også være svært effektivt. Høye verdier på spolen kreves, noe som setter kostnaden for en slik implementasjon.

Støpt senter, eller helstøpt ringkjerne trafo gir bra resultat.

Noratel leveres trafoer viklet for audiobruk.:)

Sist men ikke minst, avkoble spenningsforsterker. (Spesifikt mht design.)

Hilsen Elektronikk Ingeniøren

V

vinterand

Gjest
Som sagt modsætte en spole sig strøm-ændringer derfor fungere den også på støjen fra bl.a.en ensretter diode, jeg mener at der i en effektforstærker skal være ubegrænset tilførsel af strøm og en fuldstændig stabil spænding. Mener også at man ikke skal benytte komponenter her som bl.a. virker som en variabel frekvensafhængig "modstand" .

Jeg mener at i dette tilfælde er medicinen og dens bivirkninger er være end problemet der som sagt er lidt støj fra dioderne, som kan løsses på mere hensigtsmæssige måder.

Bivirkninger er bl.a. en Boogi Voogie lyd på alt ting, et konstant fodaftryk, sådan lidt som en underdimensioneret engelsk forstærker aller Nad 3020 eller sådan noget, finder man det charmerende så skal man da helt sikkert putte en masse spoler i strømforsyningen, Jeg går efter det eksakt modsatte, præsis gengivelse, og derfor rager det mig også en papand Baard hvad Nelson Pass evt mener.

Ps. Og min mening har iøvrigt intet med pris at gøre

Sist redigert:
U

utgatt19288

Gjest
Jo da en spole har de egenskaper du nevner men ingen passive komponenter er ideelle - fordelen er tross alt større en ulempene til det formålet vi snaker om her.
- en spole lagrer energi i et magnetfelt
- en kondensator lagrer energi i et elektriskfelt
- en motstand lagrer ikke energi men avgir i form av varme

Hvis du er slik at du har dårlig erfaring med CLC filtre så skyldes nok det andre ting - kompetanse??

Sist redigert av en moderator:

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
396
Torget vurderinger
10
Kjente en som hadde en slik en gang. Tror at det var to innganger på den, men et pot.meter per kanal og en vippebryter for å bytte mellom riaa inngangen og linjeinngangen. Tre rør var det på den, ett rør per kanal på riaa-en og et halvt rør per kanal på preampen. Tror det var et ecc82? på pre-en. Liten og snerten var den...hette den pre-pre?

V

vinterand

Gjest
Kjente en som hadde en slik en gang. Tror at det var to innganger på den, men et pot.meter per kanal og en vippebryter for å bytte mellom riaa inngangen og linjeinngangen. Tre rør var det på den, ett rør per kanal på riaa-en og et halvt rør per kanal på preampen. Tror det var et ecc82? på pre-en. Liten og snerten var den...hette den pre-pre?
Pre pre var navnet på en simpel Hiraga konstruktion bl.a til MC pickup Hiraga MC Preamp Ved ikke om det er den du tænker på, men der var ingen rør i den konstruktion.

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Ok

Tekst fra en gammel ringrev:

"
As much as we often try to eliminate inductance in capacitors and wiring,
inductors in the form of coils can be used to improve the performance of
power supplies. Placing inductance and capacitors on the AC line to
form filters will reduce both incoming and outgoing high frequency noise.

Large inductors in series with the transformer primaries and secondaries

can be used to stretch the duration of the charge pulse to the power
supply capacitors, improving regulation and reducing noise.

Larege inductors in combination with multiple power supply capacitors can form
"pi" filters to reduce the noise on the supply lines.
Inductors are very useful, but they cost money. Their use in power
amplifier supplies is an indication that the manufacturer has anunusually strong commitment to performance."

Antar at Hiraga sitt valg av løsning mht R vs. L henger sammen med kost og ikke ytelse.

Tak for opbakning med afsæt i facts - ikke i "hearsay" og synsing...
Desværre er der for mange med en mening dannet på luft - ikke på luftspoler!

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Som sagt modsætte en spole sig strøm-ændringer derfor fungere den også på støjen fra bl.a.en ensretter diode, jeg mener at der i en effektforstærker skal være ubegrænset tilførsel af strøm og en fuldstændig stabil spænding.

Jeg mener også at i dette tilfælde er medicinen og dens bivirkninger er være end problemet der som sagt er lidt støj fra dioderne.

Bivirkninger er bl.a. en Boogi Voogie lyd på alt ting, et konstant fodaftryk, sådan lidt som en underdimensioneret engelsk forstærker aller Nad 3020 eller sådan noget, finder man det charmerende så skal man da helt sikkert putte en masse spoler i strømforsyningen, Jeg går efter det eksakt modsatte, præsis gengivelse, og derfor rager det mig også en papand Baard hvad Nelson Pass evt mener.

Ps. Og min mening har iøvrigt intet med pris at gøre
Det handler ikke om "lidt støj fra dioderne",selvom MINE amps ikke skal lyde af switching.
Det her handler nok så meget om den enorme strøm der trækkes i dioderne og nettrafoen,når store lytter ser sinuskurven toppe!
At man ovenikøbet får max fornøjelse af selv få milihenry pga de store strømme,er da bare superb..
Placeringen mellem ensretter og forreste lyt giver fuld spænding ved klasse A drift,og har man ikke erfaring med det - burde man nok afholde sig fra at sprede sine fordomme på fora`s hvor mange deltager for at dele viden med hinanden.

V

vinterand

Gjest
Nu ved jeg ikke hvem som har flest fordomme her, Jeg kan forstår at Sander og baard mener jeg ingen kompetence har, og at jeg ikke har prøvet de ting jeg taler om, og at jeg lider af fordomme, Jeg kan oplyse alle tre dele er helt forkert.

Og det nytter altså ikke noget at bruge hvad Pass siger som argument, en mand som kan lave og forsvarer en effektforstærker lavet ud af en grundkobling med flere ohms udgangsimpedans og mange procents forvrængning kan jeg ikke tage alvorligt på nogen måde, Han har simpelthen misforstået hvad hi-fi drejer sig om.
Det eneste jeg er enig med Pass i er at simpelt/KISS tit er den bedste løsning, men det må ikke være for simpelt

Og jeg har valgt nogen af de andre måder der er designet til at fjerne switching støj fra dioder i forbindelse med effektforstærkere, afkobling, snubber kredsløb, og valg af dioder med minimum støj.

Som jeg nævnte tidligere har jeg intet imod LC led eller CLC eller LCLC, det kan være en god løsning og et fint alternativ til regulering ved moderate strømtræk og med begrænsede variationer i dette strømtræk, jeg bruger det selv adskillige steder, Men som sagt ikke hvor der store varierende strømtræk, her sætte det for store fodaftryk på lyden, som jeg som sagt ikke vil udelukke at nogen finder charmerende.

Ps. Har iøvrigt bygget både Hiraga 20W og Monster 8W.

Sist redigert:

atlechri

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.11.2009
Antall liker
160
Sted
Undrumsdal
"Vinterand" om Nelson Pass:
" kan jeg ikke tage alvorligt på nogen måde, Han har simpelthen misforstået hvad hi-fi drejer sig om"
Den var ny.....

Hiraga har heller aldri gjort noe særlig for å spare penger i en konstruksjon.....

Jeg prøvde å bringe litt fornuft inn i denne diskusjonen når jeg hevdet at man ikke reduserer varmeutviklingen i trafo og dioder ved å gå for Stealth dioder og drossel mellom likeretter og ladelytter. Forklaringen Sander brukte på dette er den som står i enhver lærebok i elektronikk for videregående skole. Alle vet at strømtrekket i diodene skjer i den oppadgående delen av rippelen.
Det er ikke noe nytt at en drossel undertrykker støy...XL = 2*pi*f*L
Slik jeg ser det så er det ingen som kommer med en fornuftig forklaring på hvorfor man skal bruke ultrahurtige Stealth dioder med høy forward-spenning i kombinasjon med drossler for å forsinke strømtrekket gjennom de samme diodene.......I en 50Hz likeretter.

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Jeg har set og målt STÆRKT reducerede peakstrømme i dioder og nettrafo ved anvendelse af en spole mellem ensretter og lyt
At man som sidegevinst kan bruge ensrettere af bedre kvalitet end de 30 amperes "relæer" som banker gnister afsted...det er da bare en win-win situation

I diverse standard rørslæder med CRC kan man med hørbare og målbare fordele indsætte en spole nævnte sted - period.

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Anyways har jeg ingen interesse i at krangle omkring min pointe - slet ikke med teoretikere som ikke har forsøgt at erhverve sig erfaring med emnet.
Muligt man ikke er enig med hr pass eller hiraga,men de to har nok flere vellydende konstruktioner under bæltet,end kritikerne herinde!

Godt nytår og god vind med erfaringer

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.637
Anyways har jeg ingen interesse i at krangle omkring min pointe - slet ikke med teoretikere som ikke har forsøgt at erhverve sig erfaring med emnet.
Muligt man ikke er enig med hr pass eller hiraga,men de to har nok flere vellydende konstruktioner under bæltet,end kritikerne herinde!

Godt nytår og god vind med erfaringer
Erfaringer hvor mange selvbyg ting og moddede apparater har du lavet ?

Jeg hader Pass effektforstærkere. Der er simpelthen ikke styr på transienterne.

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Gør mig ondt at folk uden erfaring skal gøre sig klogere end folk med....den slags forhindrer fremskridt på alle plan!

Måske lidt billeder er nemmere at forstå?

Vis vedlegget DC_filament_supply_test.pdf

http://www.clarisonus.com/Research%20Reports/RR002-DCFilterTest/RR002-DCFil... 16-05-2011

The lower voltage of the Schottky rectifiers resulted in a 0.3 volt increase in output voltage. To

compensate, the rheostat was increased to 2.8 ohms to keep the output at 5.0 volts. The results were

quite similar, but on close inspection the following can be noticed:

The charging current is virtually identical, except above the 22nd harmonic, where it is lower.

The ripple voltage low order harmonics (1st to 3rd) are about 2 to 4 dB lower.

The ripple voltage medium order harmonics are just slightly higher.

Very high order voltage harmonics (over the 22nd) are noticeably lower.

The reduction in ripple voltage may be caused, in part, by the slightly higher rheostat setting. The

main difference seems to be above 2.5KHz, where the harmonics are less with the Schottky

rectifiers. The advantage of high speed rectifiers, such as Schottkys, is mainly apparent at high

frequencies, where the reduction of glitches caused by stored charge are reduced. This test isn't

really set up to measure this, although it becomes noticeable above 2.5KHz. Another set of tests

needs to be run focusing on the higher audio frequencies up into the RF domain to compare

rectifiers.

[FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold]Conclusion

[/FONT]
[/FONT]
[FONT=TimesNewRoman,Bold][FONT=TimesNewRoman,Bold][/FONT][/FONT]The ubiquitous capacitor-input filter is really quite noisy, and almost always requires additional

filtering or regulation to eliminate ripple. However, the noisy current draw pollutes everything

upstream from the rectifier, and can easily get into other circuits. Adding series resistance helps

reduce the charging current, but doesn't help the voltage ripple. Even just a little bit of RC filtering

drastically reduces the ripple. A choke-input supply makes both the current and voltage ripple very

small. In addition, its quick drop-off of harmonics means that any leakage into signal circuits is not

as noticeable, since, due to the Fletcher-Munson curve, the ear is less sensitive to low-frequency

noise. If the lack of voltage regulation with load current can be tolerated then circuits #3 and #4

could drive DHT filaments directly. Circuits #1 or #2 would require additional filtering to keep the

audible noise down.

RR#002 - DC Filament Supply Test

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Nu mangler vi bare at folk ikke kan forstå engelsk,og iøvrigt ikke giver noget for linket,da ophavsmanden ligesom jeg ikke er kommet længere end til basisviden indenfor elektronik

Jvf denne herrre :

"Jeg prøvde å bringe litt fornuft inn i denne diskusjonen når jeg hevdet at man ikke reduserer varmeutviklingen i trafo og dioder ved å gå for Stealth dioder og drossel mellom likeretter og ladelytter. Forklaringen Sander brukte på dette er den som står i enhver lærebok i elektronikk for videregående skole"

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.637
Sander du skriver at mine modstande mellem trafo og diode kun sætter trafoens modstand op. De laver altså savtakker om til sinuskurver.

Sist redigert:

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
7.999
Dette er drit kjedelig.
Hva i helvete er det dere holder på med? Drit inn, drit ut - dansk drit for det meste.
Trodde dette skulle bli en opplysende, kreativ og fin tråd med Hiraga og L'Audiophile - i stedet har det blitt en plass for navlebeskuelse for to, tre stykker som ikke klarer å begrense seg. Men det er mulig at jeg har misforstått.....
BB

sander

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.02.2012
Antall liker
77
Mon ikke dit nationale hjerte løber af med fornuften?
Eller mener du dit bidrag her er endnu et forsøg på at bringe fornuft ind i tråden??

Mine bidrag er et forsøg på at hjælpe de som har bygget en Hiraga amp - hvad er dit?

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
7.999
Ingen bidrag fra min side, desverre - kan så lite om dette at det er plass til det i en eneste setning. Det jeg sa om dansker var kun for å provosere - har ingenting imot dere - tvert imot. Men jeg er så sugen på info og å slippe dette ende- og formålsløse dilletanteriet av skapninger som alltid stikker nesen sin fram - ikke for å bidra positivt men med helt andre motiv. Nok fra min side om dette.

V

vinterand

Gjest
Ingen bidrag fra min side, desverre - kan så lite om dette at det er plass til det i en eneste setning. Det jeg sa om dansker var kun for å provosere - har ingenting imot dere - tvert imot. Men jeg er så sugen på info og å slippe dette ende- og formålsløse dilletanteriet av skapninger som alltid stikker nesen sin fram - ikke for å bidra positivt men med helt andre motiv. Nok fra min side om dette.
I stedet for det lort du hælder ud over de kompetente Danskere i dit indlæg kunne du i stedet have kommet med spørgsmål, der må være masser som trænger sig på med den begrænsede viden du selv udtrykker at du har.

Den begrænsede viden som også kommer til udtryk ved at du kalder den seriøse diskussion som der har været de sidste par sider for drit.

Det er absolut ikke drit men en meget grundlæggende diskussion på grund af at den lyd som apparatet i den sidste ende vil levere vil afhænge hvilke valg der er gjort i strømfosrygningen.

Derfor er der også forskel på 20 W Klasse A og Le monstre og jeg mener en stor del af forskellen bl.a skyldes design af strømforsyningen.

20W Klasse A bruger en traditionel forsygning som er udstyret med CRC (kondensator modstand kondensator) led, Le monstre forsynes med batterier 45 AH afkoblet med elektrolytter hvilket er vigtigt da batterier har en indre modstand som stiger med frekvensen.
Man kan her sige at batterierne virker som en kæmpe-kondensator, batteriet er tilsluttet et lade-kredsløb som er "isoleret fra" den endelige strømforsyning med en 4 ohms modstand.

Som sagt jeg har bygget begge forstærkere, jeg er absolut til lyden fra Le monstre set i forhold til 20W klasse A som jeg synes er lidt for pæn og "bamset/fed" i lyden. Men Le monstre kræver at man har højtalere som er effektive og ikkke for lav impedans, som sagt der er kun 8 W, plus en relativ høj udgangsimpedans. Og ikke meget isolering mellem for og output-trin.

Du kan finde alt info i de link som er givet i indlæg nr. 1. og 17. og her er det måske lidt mere samlet The Class-A Amplifier Site - Jean Hiraga Index

Så igen, i stedet for at hælde alt dit lort ud på de kompetente Danskere som diskuterer et vigtigt emne så spørg i stedet for hvis der er noget som trænger sig på.

Og der sider med garanti indnu flere kompetente Nordmænd end Danskere som kigger med her som er klar til svarer på dine spørgsmål.

Jeg kan tilføje at begge konstruktioner er velfungerende og nemme at få til at virke.

Sist redigert:

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.637
Har lavet 20 W Hiraga. Designede en reguleret forsyning til indgangstrinnet med seperat trafo . Udgangstransistorer var MJ 15024 og MJE 15025 .Prøvede også med andre transistorer. Har et par print liggende. Satte spændingerne lidt op så der blev ca 30 W. Forstærkeren blev mere fast i bunden af reguleringen.
Som Vinterand påpeger er den meget stabil og nem at arbejde med. Dens 30 W var ikke nok til mine 90 DB D;appolito højttalere.

http://www.datasheetcatalog.org/datasheet/mospec/MJ15022.pdf

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
7.999
Jeg skal bruke min Le Monstre i mellomtonen i at aktivt OB-oppsett med fire Seas Prestige FA22RCZ (8 ohm, foreløpig serie- og parallellkoblet) på hver side. Noen synspunkter om dette - vil jeg møte noen impedansproblemer?

Siden jeg ikke har hatt denne oppe å gå siden 90-tallet, husker jeg ikke om den støyer merkbart (er fortalt at mosfets har egenstøy) og er usikker på om impedansen har noen betydning i så måte. Hvor langt kan man senke impedansen før det soniske lider og hva er ideell impedans?

Et annet problem (Fullstendig OT) jeg strever med å finne ut av, er dette med koblingen av Seasene jeg nevnte før. Ved å serie- og parallellkoble elementene opprettholdes impedansen.

Det jeg slliter med i forhold til dette, er å forstå hvorfor dette er den beste løsningen i og med at høyttalerne vil jobbe parvis i motfase. Hva kan man gjøre for å øke impedansen hvis man ønsker å paralellkoble alle elementene?

Drossel

Æresmedlem
Ble medlem
05.05.2012
Antall liker
3.637
Ville definitivt ikke turde parallelkoble 4 stk. Hvis enhederne er 6 ohm så ender du med 1,5 ohm. Din anden ide synes jeg ikke er seriøs. Kan du ikke nøjes med å parallelkoble 2 ? Hvorfor ikke bruge Monstre til diskant ?

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
7.999
Jeg har lyst å på en Trancendent Sound Mini Beast Mini Beast som jeg tror vil fungere bra i toppen, men jeg kan kanskje la Monstret og denne bytte plass?
BB

OB-BB

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Antall liker
7.999
Jeg har lyst å på en Trancendent Sound Mini Beast som jeg tror vil fungere bra i toppen, men jeg kan kanskje la Monsteret og denne bytte plass?
BB

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.395
Torget vurderinger
12
Lovte for en stund siden å legge ut Hiraga-artikler på svensk. Har nå scannet aktivt delefilter. (Annenhver side er opp/ned pga scanneren).
Send PM med mailadresse da filstørrelse er større enn maks vedlegg. Dersom noen har et sted å dumpe slik for nedlasting så si fra.

Topp Bunn