Lavambisiøs lytteromstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    Ønsker alle som er innom en fin dag videre. Her nytes god kaffe (Löfberg's Lila) mens man chiller ut til litt rolig og smakfull Pantera på youtube. :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    Har egentlig en del filmer liggende jeg skulle ha sett, men det er så givende å spille vinyl mens jeg sløver på sentralen at jeg ikke helt klarer å løsrive meg. Akkurat nå spilles en av de siste måneders nyanskaffelser: Bloodbath - Grand Morbid Funeral. Deilig at det fortsatt finnes virkelig fet metal å oppdage der ute. :)

Låter helt greit på vinyl via SET og horn. :)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Jeg har stort sett Bloodbath med Michael Åkerfeldt, men ja. Bra greier. The Wacken Carnage, f.eks. Bra liveskive.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    Wacken Carnage har jeg ikke skaffet enda, men har Bloodbath Over Bloodstock stående i hylla, fortsatt uåpnet og (naturligvis) uspilt. Bloodbath er fortsatt et relativt nytt bekjentskap for meg, så var ikke klar over at Åkerfeld ikke var med lenger, eller alle utskiftningen de har hatt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Bloodbath

Uansett har de koll på et av de viktigste parametrene for meg, nemlig at det skal groove selv om det er hardt og tungt.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har du hørt (tidlig) Katatonia? Anbefaler.... eh, hele katalogen. :) Ikke death så lenge, men likevel...

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    Nei, Katatonia er bare et av et utall andre bandnavn jeg har lest eller hørt om, men aldri fått sjekket ut eller hørt på. Skal sjekke det ut og se om det er noe som faller i smak, takk for tipset. :) Nå går det i klassisk på cd her for å roe ned litt før man tar kvelden, litt variasjon må man ha.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    Spiller litt CD i dag. Regner med Domination også blir reutgitt på vinyl etterhvert.

Crusty

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Antall liker
    1.840
    Sted
    Horten
    Domination ble reutgitt på vinyl for ikke lenge siden (4 år muligens?), men kvaliteten var ikke noe å rope hurra for. Kjøpte to eksemplarer og ble skuffet av begge to.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    Det har ikke jeg fått med meg, men tenker at siden både Blessed Are The Sick og Covenant nylig har blitt og blir re-utgitt, så kanskje det er håp for skiva etter også. Har ikke fått bestilt meg Blessed enda, mulig jeg venter til Covenant også er ute, så jeg kan ikke mene noe om lydkvaliteten her. Men syns du lyden på CD'en var bedre enn vinylen?

Ser iallfall ikke ut som Domination er tilgjengelig på vinyl i øyeblikket. Jeg kommer uansett til å kjøpe hvis den blir det.

https://platekompaniet.no/medvirkende/morbid-angel/?filter.Facets[topcategoryname]=VINYL

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    Fått sett litt film og serier i det siste, noe som ga meg litt giv til å få ommøblert rack og komponenter en smule. Paradoksalt nok førte det til at jeg plukket ned surrounddelen av anlegget, og sitter igjen med et rent stereooppsett.
    IMG_2225.jpg

Mye av grunnen til det var at jeg ville ha forsterkeren i midten og mulighet til å plassere høyttalerne i hvert sitt hjørne nå som jeg har et symmetrisk rom, uten at jeg skulle trenge å bytte høyttalerkabler. En annen ting er at jeg da får komponentene lavere i terrenget, og sannsynligvis vil kunne plassere en større flatskjerm der den provisoriske venteskjermen står i dag, uten at det blir konflikt mellom bilde og platespiller f.eks. Her fra lytteposisjon.
    IMG_2227.jpg

Håper bare ikke racket kneler med denne godklumpen i midten, for den her er tung. Tyngre enn den egentlig ser ut. Og hovedtyngden ligger i bakkant der trafoene er, noe som vel er et godt tegn. Ganske fornøyd med meg selv enda for at jeg endelig tok steget og gikk over til rør. Har begynt å tenke tanker om nye og bedre rør, men skal la det bero og bli enda litt bedre kjent med den før jeg gjør noen forandringer.
    IMG_2228.jpg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    Denne filmen her var ikke så verst, nesten noe Wes Anderson'sk over den syns jeg. En film som prøver å være underfundig og litt eksistensialistisk der den følger to venner i alderdommen, en komponist og feilmregissør henholdsvis spilt av Michael Caine og Harvey Keitel. Ikke perfekt, men kan være vel verdt en titt hvis man er litt lei actionfilmer fulle av eksplosjoner og spesialeffekter.

Youth (2015) - IMDb

Kan også anbefale Taboo, tv-serien med Tom Hardy i hoverollen, lagt til London på begynnelsen av 1800-tallet. Ganske mørk, noen overnaturlige elementer, men en solid produksjon med godt skuespill, god dialog og musikk, og ikke minst svært god lyd. Kan bli litt mye Tom Hardy til tider, men det fungerer stort sett ganske bra, det her.

Taboo (TV Series 2017– ) - IMDb

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Du kan trygt lene deg tilbake litt og nyte forsterkeren slik den er før du går løs på den med nye rør. Den låter jo fint med originalrørene også, og så får du gleden av en ny oppgradering som ikke koster skjorta når du føler det klør litt igjen. :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    ^Ja, det er planen. Det rasjonelle sånn jeg ser det, vil først være å finne optimal plassering for høyttalerne, skaffe større bilde, oppgradere pickup, og så oppgradere rørene. I den rekkefølgen. Men kan jo være kjekt å ha reserverør liggende, forestiller meg at slike ting gjerne takker for seg under høytider som Jul når alt er stengt og man ikke får handlet erstatninger o.s.v. Alle tings iboende faenskap, og alt det der. :)

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.646
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Får du lagt ut bilde av hele frontvegg med høyttalere også. Ser veldig bra ut.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    Får du lagt ut bilde av hele frontvegg med høyttalere også. Ser veldig bra ut.
    Takk! Grunnen til at ikke høyttalerne er med på bildene sammen med elektronikken er rett og slett at kameraet mitt (digitalt kompaktkamera) ikke tar vide nok bilder.

På den annen side sparer det meg for disharmonien som oppstår når alt vises samlet p.g.a. at høyttalerne ikke er svarte som resten av anlegget... :p

Hvis det er noe spesielt du lurer på kan jeg prøve å legge ut bilde av det, ellers så snakket vi vel om i en eller annen tråd at du skulle ta en tur etterhvert, og da kan du eventuelt inspisere av hjertens lyst.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    Hadde tenkt å poste noen bilder av formiddagens gjøremål her tidligere i dag, men så kom pöket tidlig hjem fra jobb og da var det slutt på moroa... :p

Startet iallfall dagen med kaffe og ute var det rimfrost og grått.
    IMG_2258.jpg

IMG_2255.jpg

Perfekt for å tilbringe litt tid på hifirommet, med andre ord. Vært litt frustrert i det siste fordi rørforsterkeren begynte å lage noen ulyder for en stund, og det ble bare verre og verre sånn at jeg ble nødt til å koble opp transistorforsterkeren igjen og bruke den en stund. Fikk så lånt noen andre rør av Mala for å feilsøke, og heldigvis virker det som problemet var et av smårøra. Deilig at det tilsynelatende ikke var verre. Og man koser seg noe alvorlig med å spiller plater igjen. :)

IMG_2249.jpg

IMG_2254.jpg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    Neste prosjekt blir å skaffe bedre bilde tror jeg. Vurderer om ikke det hadde tatt seg bra ut med et lerret i taket her mellom høyttalerne, selv om flatskjerm er litt mindre stress å sette opp. Litt usikker på hvor mye det er å skru i bak panelet.

IMG_2242.jpg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    Liten oppgradering her. Ikke så stort bilde som jeg egentlig ønsker meg, men siden jeg sitter såpass nærme funker det helt ok med 55". Iallfall fram til abstinensene melder seg igjen om en stund.

IMG_2347.jpg

IMG_2344.jpg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    SRV spiller Little Wing, og det er helt greit å være i besittelse av vinyl, rør, og horn. iPhone derimot suger til å skrive innlegg på HFS med.
    608E3BE3-8249-47DF-BAFB-5F2730714767.jpg

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    Tributeplate til Ronnie James Dio på horete rød vinyl. Litt ujevn men ganske bra, og man støtter en god sak siden en del av inntektene for salget går til kreftforskning. Anbefales.

242E3ED2-C1EA-4F5B-838D-4C1B2A7C6909.jpg

42E8D8E4-D90A-48B5-A4F5-3515AA67B564.jpg

474C31C9-75BD-45A7-8535-1F1C89D18341.jpg

slendrian

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.10.2012
    Antall liker
    135
    Sted
    Rødøy
    Samt Lzzy Hale's versjon av Straight through the Heart. Stemmen hennes har en spesiell plass i mitt ;)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    Et par nye bokser på plass i racket igjen, jeg startet en tråd om DAC rett før jul for å få noen innspill og etter en god del sider med anbefalinger og synspunkter endte jeg opp med å bestille det mellomste av de tre alternativene jeg listet opp i åpningsinnlegget. Mer Electrocompaniet med andre ord. Nå er den på plass i racket, og jeg har fått hørt på den et par dager og det foreløpige inntrykket er at det var et greit valg. Så nå spiller jeg cd med en SONY bluray som drivverk koblet til EC DAC, og det er ok.

IMG_0292.jpg

En ting som er kult, er at både tv'en og blurayspilleren er koblet til det trådløse nettet her hjemme og begge har diverse apper som f.eks. youtube, Deutsche philharmoniker, Netflix, Spotify, og jeg tror til og meg jeg så en NRK app i menyen på tv'en. Så da kan man sitte og streame utdaterte heavyvideoer fra youtube som et eksempel, med bilde og lyde nesten uten å løfte en finger, og uten å koble til pc og ekstra kabler. Veldig moderne for en såpass analog person som meg.

IMG_0287.jpg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    Utendørs venter Snø-Satan. Dette er før siste snømåking på Onsdag, og nå ser det ut som det er snø i lufta igjen. Og det slår meg at for pengene jeg brukte på ny DAC kunne jeg fått en helt kurant snøfreser...

IMG_0264.jpg

IMG_0266.jpg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    Ganske kult egentlig, leser på nettet at Frank Zappa ville signe Popol Ace etter å ha hørt dem på Kalvøyafestivalen i '73. Og Jahn Teigen som visstnok også ble vurdert som vokalist i Genesis i sin tid endte opp i Prima Vera og som MGP deltager.

https://www.an.no/vis/kalender/events/22722778

IMG_0441.jpg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Historien om Teigens tilbud til å bli med i Genesis er nok betydelig overdrevet. Han fikk lov til å komme til audition, men falt gjennom. Det gjorde også de andre som forsøkte seg, og Phil Collins fant plassen bak mikrofonen på center stage. Når det kommer til verdi på den platen av Popol Ace så har jeg svart deg i prog-tråden. :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    Jepp, så det. :)

Historien jeg har hørt, mener det var av en tidligere kollega som var rimelig proginteressert, var at Teigen fikk tilbud om å være med, men faktisk takket nei fordi han ville satse på sitt eget band. Men kan jo være at det er en vandrehistorie som har blitt til fem høns. Uansett syns jeg det er litt artig, siden jeg var Prima Vera fan når jeg vokste opp (6-10 års alderen tenker jeg) og kjente Teigen mest som en morsom klovnefyr.

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.291
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Har du hørt den om da Eric Clapton hevdet at Øystein Sunde var verdens beste gitarist? ;)

Jahn Teigen var/er en god vokalist. Det er det ingen tvil om. Han gjorde bare et karrierevalg eller to som tok han en litt annen vei.

Sist redigert:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    Har du hørt den om da Eric Clapton hevdet at Øystein Sunde var cerdens beste gitarist? ;)

Jahn Teigen var/er en god vokalist. Det er det ingen tvil om. Han gjorde bare et karrierevalg eller to som tok han en litt annen vei.
    Ja, bare at jeg mener jeg hørte at det var Joe Satriani og ikke Clapton som mente det. Var en som pleide å dra den historien på vorspiel omtrent hver helg i gamle dager en gang, så kan jo hende hukommelsen min er litt rusten også. ;D

Og Teigen er vel ikke alene om akkurat det, men kontrasten fra tidlig Teigen og til senere framstår som ganske tydelig IMO.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vi nordmenn elsket å framheve våre egne helter i mangel av annen oppmerksomhet fra det store utland i gamle dager, så vandrehistorier som dette florerte det av. Husker også uttalelsene om Øystein Sunde. De kan jeg ikke uttale meg om, men det at det var Teigen som takket nei til Genesis er nok en myte som vi elsker å holde i live for vårt eget nasjonale selvbildes skyld.

Teigen har en ganske interessant stemme, men han har åpenbart ikke det aller beste gehøret, og det var nok på det grunnlaget han ble funnet for lett for Genesis.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    ^Sant nok det, har ikke tall på hvor mange ganger jeg har hørt historien om Bruce Swedien som mikset et Michael Jackson album med forsterkere fra Electrocompaniet f.eks. Nordmenn har en tendens til å suge til seg anekdoter som involverer storheter fra utlandet og hva som helst norsk som svamper. :)

Har vel aldri heller regnet Teigen som en av de største, men syns allikevel det er morsomt at han har en viss tyngde allikevel. Han hadde vel kanskje mer stemmekapasitet enn stemmeprakt, for å si det på den måten.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.016
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Nettopp. Har satt på det selvtitulerte albumet til Popol Ace for å verifisere mine påstander teknisk. Sitter og lytter sammen med min teknisk og teoretisk relativt sterke lillebror, og vi er skjønt enige om at kraften i stemmen hans er flott, men at han bommer relativt ofte. Noen ganger er det ikke teoretisk en bom, han ender blant annet med å synge på kvinten, men det er ikke en følge av konsekvente valg, mer et spørsmål om å treffe halvveis riktig ved en tilfeldighet. Vi hører også en klart uskolert vibrato som ikke er konsistent hverken i tempo eller tonalitet.

Nå var langtfra alle progartister skolerte musikere, men musikken bærer preg av stor forståelse for teorien. Det er her Teigen faller gjennom i det store og hele bildet, et så rutinert og top notch band som Genesis kan ikke fungere med et så lite konsekvent element som det.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    Det blir litt for teknisk for meg, jeg kan ikke nok musikkteori til å mene noe om akkurat det. Jeg har alltid spilt gitar, og det er som den gamle vitsen om at hvis man vil få en gitarist til å bli stille skal man sette et noteark foran ham. :) Lærte faktisk noter en gang for lenge siden, men det er glemt og borte.

Uansett, jeg syns kanskje ikke Teigen sin stemme hadde kledd musikken til Genesis heller, så det er kanskje like greit at det gikk som det gjorde.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    Nerder videre, og får vel forsøke å dokumentere nyeste oppgradering, ikke minst med tanke på at det er greit å stadfeste datoen for når jeg tok den i bruk, smådement som jeg jo er. Har hatt denne liggende en god stund, og liksom aldri fått ut fingeren og samlet initiativ nok til å montere den siden jeg egentlig syns MM pu'en AT150-sa låt helt ok. Og som kjent kommer initiativ til den som venter. Tenker også at det har vært greit å spille med samme pu en stund for å bli kjent med lyden fra drivverk og RIAA også, d.v.s. bruke det en stund uten å introdusere for mange variabler og få lyden litt under huden. Men nå etter ca. ett år med nytt drivverk og RIAA tok nysgjerrigheten overhånd, og jeg fant fram denne:

IMG_0789.jpg

Hjertesukk: hvorfor er skruene og mutterne lagd sånn at de monteres med skruene underfra? Det gjør jo at det blir et par hakk mer klønete å justere inn pu'en i forhold til protractor. Mulig jeg overser noe, men for meg virker det ikke umiddelabrt logisk å gjøre det på denne måten.

IMG_0794.jpg

Etter å ha balansert armen på nytt, justert overheng og alignment sånn passe og satt stifttrykk med vekt, + antiskating ser det ikke så verst ut IMO.

IMG_0796.jpg

Det spiller iallfall, og førsteinntrykket er at det ikke er helt ulikt AT150-sa klangmessig, men det oppleves som at den er litt mer rytmisk og snappy, og går dypere i bassområdet. Mulig mellomtonen også låter litt fyldigere, det oppleves som mer substans og kropp i el-gitarlyden til Chuck Schuldiner i Death når jeg spiller Human. Blir spennende å se hvordan denne matcher musikksmaken min etterhvert som jeg får spilt den inn. Uansett ser den jo bra ut. :)

En annen ting jeg legger merke til er at den er tilnærmet støyfri, det er omtrent null hørbar overflatestøy her. Inntrykket av feitere mellomtone holder seg fortsatt i det jeg setter på Black Sabbath med Paranoid, og Warpigs fyller rommet. Det låter smoothere, mindre "grått", og meget oppløst. Sikkert mer å hente både på videre innspilling og mer nøyaktig innstilling, så dette lover bra.

IMG_0801.jpg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    15.446
    Sted
    Sølvbyen
    Tannoy - pissing off the girlfriend since yesterday

Vanskelig å få aksept for å dra disse eskene i hus når loftet allerede er fullt av store retrohøyttalere, tydeligvis. :)

IMG_0969.jpg

IMG_0971.jpg

Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn