Lavambisiøs lytteromstråd

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Ser det nå jeg også. Ser at undertaket har en rød strek som ikke synes på de neste bildene. Det er nok luftingen ja.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    De som er her har spesialisert seg på denne typen hus og jobber mye i Norge, så jeg får egentlig bare regne med at de gjør ting etter boka og at ting er på stell. Syns ikke jeg kan stå og henge over dem heller, får heller ta noen stikkprøver underveis. Litt betryggende hvis dere som leser her syns det ser ut som luftingen er i orden iallfall.

Tror ikke det vil bli lenge før fuktsperre kommer på heller, de jobber rimelig effektivt og er nok interessert i å bli fortest mulig ferdig.

Angående det å ha folk i campingvogn boende på tomta, så syns vi det hadde vært greit om det hadde blitt diskutert på forhånd. Følte meg veldig put on the spot i formiddag når de kom hit og lurte på hvor de skulle sette campingvogna si... I tillegg kobler de seg på strømmen for å varme den opp, bruker dassen vår, og de spurte om de kunne dusje her og få koden til internett. Som sagt uten at noe sånt har blitt avtalt på forhånd. Er jeg kjip som ikke syns det her er helt som det skal være?

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.12.2008
    Antall liker
    4.156
    Sted
    I en blokk
    Torget vurderinger
    17
    Jeg er såpass lei håndtverkere som ikke ringer/dukker opp at jeg skulle latt de drite høl i dassen min om de hadde dukket opp på døren min i morgen og begynt å jobbe!

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    110.235
    Torget vurderinger
    23
    :D Vet om mange som kjenner seg igjen i den sitsen der!! Og dass er obligatorisk til slike rasshøl..

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    De får såklart låne dassen, det er da uansett bedre enn at de driter i hagen eller ute på veien.... Men varmtvannstanken her er ikke stor nok til at fem voksne mennesker kan dusje etter hverandre, vanligvis er den tom når vi har dusjet selv, og det har aldri blitt avtalt at vi skal ha tre gjester som bruker badet vårt. Er også skeptisk til å slippe ukjente inn på hjemmenettverket, når jeg spurte om de hadde antivirus på pc'ene de skulle bruke skjønte han ikke hva jeg mente, og begynte å finne fram legitimasjon. Det samme nettverket vi bruker til epost og nettbank, og dønn viktige ting som HFS og sånn.
    Får se hva vi gjør, vi har tenkt å ta en prat med sjefen i firmaet angående bruk av fasilitetene. Vanligvis burde vel firmaet sørget for adekvat innlosjering for ansatte de har ute i felten, men mistenker at det spares inn her for å øke profitten. De som er her og jobber virker veldig høflige og nesten litt beskjedne, så det er litt ubehagelig å måtte si nei når de spør.

Snek meg opp på loftet en tur med lommelykt nå og sjekket litt nærmere. :p Et par ting jeg stusser over. Luftinga bak asfalt vindtett platene ser ut til å være fin, men måten jeg så det på, var at det var noen glipper i platene her og der. Skal ikke dette være helt tett for å fungere etter hensikten?
    Og helt nede ved gulvet sitter det noen små "brett" ut mot taket. Jeg trodde disse skulle fjernes og at det skulle settes asfalt vindtett på høykant der for å tette, og det ser det ikke ut som de har gjort. Asfalt platene i taket går helt ned til gulvet der de møter de små brettene som ser ut som de er laget av en veldig kjip og tynn mdf eller noe sånt.

Man ser det så vidt på det ene bildet jeg la ut i går.

IMG_1522.jpg

Antar det bare er min velutviklete hypokondriske paranoia som slår inn her, regner egentlig med at dette vil gå greit.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Pass også på at de lager et spor i gulvsponet slik at kulden fra utsiden av veggene ikke får følge med gulvsponet inn i rommet. Ligger noen bilder av byggingen av vår 2 etg i tråden min. Med en del kommentarer.

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Det er blitt vanlig å føre lufting over sperrene ikke imellom som stjeler innvendig plass. Enklere er det også.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    ^Skjønte ikke så mye av de to siste postene. :) Men skrik gjerne ut hvis noen ser noe som ser helt hakkandes gæernt ut. Har smørt gutta med litt kruttsterk svart kaffe, og det virker som stemningen fortsatt er god.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Skal se om jeg finner bilde..

calaf

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    01.12.2007
    Antall liker
    216
    Sted
    Sulis
    Torget vurderinger
    5
    Tror dette blir finfint det. Noen gliper i platene er uproblematisk vil jeg tro, med mindre de ikke skal fungere som vindsperre. Og det tror jeg ikke iom at du allerede har denne ivaretatt lengre ut. Det er kanskje også lufting over sperrene som room sier. Retep påpeker også noe viktig. Sniktrekk er ikke noe behagelig:)

Dazed

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.01.2003
    Antall liker
    7.285
    Sted
    Sarpsborg
    Torget vurderinger
    2
    Älvsbyhus?

Snuste på det selv en gang.

Retep

Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Antall liker
    20.645
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Noen bilder i omtrent samme stadie dine snekkere holder på

CIMG1213.jpg

CIMG1214.jpg

CIMG1212.jpg

CIMG1209.jpg

Saga gulvet for å hindre kulde i å spre seg (4).jpg

Saga gulvet for å hindre kulde i å spre seg (3).jpg

De to siste viser det sporet i gulvet som er kuttet bort for å hindre at kulden får bevege seg innover i rommet ved å gå i gulvsponet.

room

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2008
    Antall liker
    373
    Sted
    Kulturhovedstaden
    Torget vurderinger
    0
    Har titta på bildet #47 og med teksten du har lagt så går luftingen hos deg imellom sperrene. Du sier også at platene ikke tetter helt ut mot sperrene. Dette gjør ingenting da det er monter ei 23#48 lekte på siden av sperren som utgjør luftekravet. Platen blir spikret godt imot lekten som tetter godt. Legger ved en kjapp lørdagsmorgen skisse.
    IMG_1034.jpg

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    @Retep: takk for bilder, ser ut som dine snekkere var litt mer proffe og tettet de sprekkene mellom platene med byggskum. Vet ikke om de gjør noe lignende her, siden jeg ikke gidder å fjerne isolasjon for se der de har lagt det på alt.

Lurer på om det ikke er sånn spor i gulvet der oppe allerede, bare at det ligger noe plate-plankegreier der som sikkert kan fjernes. Gulvet skal ikke legges enda, så får se nærmere på det når det nærmer seg.

@Dazed: Älvsbyhus, ja. Vi dumpet over et som var ferdig oppsatt ved en tilfeldighet, og tapte budrunden p.g.a. en sms som ikke kom fram... så viste det seg at entreprenøren hadde nabotomta også og skulle sette opp et likt hus der, og tilbød oss å kjøpe dette for samme pris som det første ble solgt for, når det var ferdig. Helt greit med nytt hus hvor alt er klart (unntatt loftet), integrerte hvitevarer, og luft-til-vann varmepumpe inkludert i prisen. Savner litt å ha en kjeller hvor jeg kan ha verkstedrom og lagre skrot, men på den annen side slipper man problemer med flom og fukt. :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Har titta på bildet #47 og med teksten du har lagt så går luftingen hos deg imellom sperrene. Du sier også at platene ikke tetter helt ut mot sperrene. Dette gjør ingenting da det er monter ei 23#48 lekte på siden av sperren som utgjør luftekravet. Platen blir spikret godt imot lekten som tetter godt. Legger ved en kjapp lørdagsmorgen skisse.
    Vis vedlegget 409849
    Mente at platene ikke var helt tette seg i mellom enkelte steder, men det var et eller to steder hvor det var en liten skade på kanten på en plate så det ikke tettet helt ut mot kanten også. Men det er jo plast bak platene igjen bortenfor luftespalten, så det går kanskje bra?

Zeitgeist

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.01.2013
    Antall liker
    1.573
    Sted
    Melhus
    Torget vurderinger
    11
    Asfaltplater skal alltid ha plass til å vokse/krympe. Å skumme de ser jeg ikke poenget med. Bedre å bruke en vindtett teip fra feks tyvek eller siga til å tette.

Ulf-B

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.05.2008
    Antall liker
    2.100
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    20
    Ikke la deg terrorisere av "interiørsjefen" nå. Kjør på!
    Interiørsjefen har alltid rett!

(Fant det best å redigere denne posten i tilfelle hun skulle finne på å sjekke hva jeg driver med her inne).
    Ingen tvil om hvem som har rett. Det hele koker ned til hvem som skal være interiørsjef.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Pass også på at de lager et spor i gulvsponet slik at kulden fra utsiden av veggene ikke får følge med gulvsponet inn i rommet. Ligger noen bilder av byggingen av vår 2 etg i tråden min. Med en del kommentarer.
    Jeg tok opp det her med dem, og de mente at det aldri hadde vært et problem med den metoden de bruker. De legger plast, bruker skum, og en 2"4 nede ved gulvet, var forklaringen jeg fikk. Han ene som er her har innredet 50-60 loft og sa at de aldri har fått tilbakemelding på at dette har skjedd. I dunno.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Ikke la deg terrorisere av "interiørsjefen" nå. Kjør på!
    Interiørsjefen har alltid rett!

(Fant det best å redigere denne posten i tilfelle hun skulle finne på å sjekke hva jeg driver med her inne).
    Ingen tvil om hvem som har rett. Det hele koker ned til hvem som skal være interiørsjef.
    Her i huset har vi en selvutnevnt interiørsjef, siden det ikke var noen andre søkere til stillingen. Pick your battles, er det også noe som heter. Eller live to fight another day. :)

Jeg liker god design o.s.v., men skygger banen når andre har interiør som interesse litt på samme måten som jeg har hifi. Jeg er fornøyd med å sjefe på hifi-laboratoriet.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Litt hifi må vi også ta oss tid til. Solgte preampen jeg har brukt de siste par-tre årene her i forrige uke, og satt plutselig uten lyd i stua. Kun platespiller, bluray, og effekforsterker stod igjen. Helt til jeg kom på en genial liten dings jeg har hatt liggende i mange år, men som har blitt lite brukt p.g.a. litt tungvint betjening og få innganger. Slaktet en XLR kabel og laget meg et par kortslutningsplugger for å kunne kjøre effektforsterkeren med single ended signalkabler, og koblet opp QED MA34 som er en liten plastboks med et Alps volumpot, en bryter med sølvkontakter, og to par innganger. Det morsommer er at dette spilller så bra at jeg nesten vurderer å skrinlegge planene om enten ny pre elller integrert som hovedforsterker i anlegget når lytterommet blir ferdig. Det låter mykt og oppløst samtidig som det er kontant, stramt og rytmisk, og når jeg tenker tilbake på lyden med aktiv pre er det akkurat som den aktive undertrykket bassen samtidig som mellomtonen fikk en slags hardhet eller skarphet som er borte med den passive volumkontrollen. Deilig og gøy! Får meg til å lure på hva som er mulig å få til med en TVC.

IMG_1527.jpg

• Liker
    Reaksjoner: HCS

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Ulempen med den typen pre er vel at den låter best på et bestemt volum på grunn av impedansen som forandrer seg når du vrir på volumknappen?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Ulempen med den typen pre er vel at den låter best på et bestemt volum på grunn av impedansen som forandrer seg når du vrir på volumknappen?
    Det er mulig, jeg har ikke fått brukt den så mye at jeg har fått følelsen av om det er forskjell på lyd utfra volum enda. Jeg bare konstaterer foreløpig at det later til å være en fin match med inngangsimpedansen på effektforsterkeren min, og at det låter mer naturlig og kanskje mindre mekanisk (i mangel av bedre ord), enn det jeg har hatt av aktive pre'er.

Men med TVC er vel ikke impedanser like avgjørende?

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.892
    Torget vurderinger
    3
    Noen små gliper i luftesjiktet vil ikke gi noen målbar reduksjon i uverdien til isolasjonen.Da snakker jeg smågliper på ett par tre mm ikke cm :)
    Jeg er mer opptatt av å få på dampsperren så hel som mulig. Gjerne før 2" utlekting slik at du kan kryssisolere med 5cm på undersiden.
    Der kan også alt eletrisk gå uten å bryte dampsperren. Da får du en godkjent løsning

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.156
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er mulig, jeg har ikke fått brukt den så mye at jeg har fått følelsen av om det er forskjell på lyd utfra volum enda. Jeg bare konstaterer foreløpig at det later til å være en fin match med inngangsimpedansen på effektforsterkeren min, og at det låter mer naturlig og kanskje mindre mekanisk (i mangel av bedre ord), enn det jeg har hatt av aktive pre'er.

Det er mulig. Vi brukte et TC-kit i et kollektiv jeg bodde i på nittitallet, og den funket fint. Men best til sammen i huset var min relativt nye Alpha 907, tror konkurransen bestod av Doxa 60 med en slik TC. Mange år siden og minner blir uklare med tiden. :rolleyes:

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Noen små gliper i luftesjiktet vil ikke gi noen målbar reduksjon i uverdien til isolasjonen.Da snakker jeg smågliper på ett par tre mm ikke cm :)
    Jeg er mer opptatt av å få på dampsperren så hel som mulig. Gjerne før 2" utlekting slik at du kan kryssisolere med 5cm på undersiden.
    Der kan også alt eletrisk gå uten å bryte dampsperren. Da får du en godkjent løsning
    Jeg vet de har bygggskum, så håper de bruker det til å tette med der det er nødvendig. De skal liksom vite hva de driver med, så jeg vet ikke om jeg egentlig trenger å stresse så mye med hvordan de gjør ting?

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland

Det er mulig. Vi brukte et TC-kit i et kollektiv jeg bodde i på nittitallet, og den funket fint. Men best til sammen i huset var min relativt nye Alpha 907, tror konkurransen bestod av Doxa 60 med en slik TC. Mange år siden og minner blir uklare med tiden. :rolleyes:
    Er TC det samme som TVC? Altså, transformer volume control? Det kan jo hende jeg er litt betatt av lyden akkurat nå, men blir lei etter en stund hvis det er noe jeg savner eller etterhvert syns den passive ikke gjør så bra allikevel. Har f.eks. ikke prøvd å spille vinyl med den enda, så er spent om det er nok utnivå fra platespilleren til at det funker ok.

En fin løsning hadde kanskje vært en passiv eller TVC med en inngang til cd, og en inngang med unity gain som kan brukes til å kjøre en aktiv pre gjennom, sånn at den går utenom volumpotet. På MA 34 tror jeg den ekstra inngangen tiltenkt pre går via volum, sånn at volumet må settes på maks hver gang.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.892
    Torget vurderinger
    3
    Jeg vet de har bygggskum, så håper de bruker det til å tette med der det er nødvendig. De skal liksom vite hva de driver med, så jeg vet ikke om jeg egentlig trenger å stresse så mye med hvordan de gjør ting?
    De vet helt sikkert hva de driver med. Så jeg er enig i at du ikke trenger å stresse så mye med den saken :) Men jeg ville uansett fulgt med litt når det er på tide å plaste. Det er viktig for hele konstruksjonen at plast løsningen blir så tett som overhode mulig. Så det skader jo ikke å skaffe seg litt tips og triks her inne. Så kan du observere litt underveis :) Eget lekerom er jo innmari stas. Det blir garrantert en innertier :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    De vet helt sikkert hva de driver med. Så jeg er enig i at du ikke trenger å stresse så mye med den saken :) Men jeg ville uansett fulgt med litt når det er på tide å plaste. Det er viktig for hele konstruksjonen at plast løsningen blir så tett som overhode mulig. Så det skader jo ikke å skaffe seg litt tips og triks her inne. Så kan du observere litt underveis :) Eget lekerom er jo innmari stas. Det blir garrantert en innertier :)
    For all del, ikke misforstå. Jeg setter pris på at folk gidder å kommentere og dele kunnskapen sin for å rådgi. :) Men som du sier, tror jeg skal roe ned og kanskje heller bare se at plasten ser tett ut.
    Eget rom blir knall ja, ingen tvil om det. Digg å få et eget rom til hobbyen sin, man føler seg privilegert.

Dolbytor

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.03.2012
    Antall liker
    28.881
    Sted
    Setesdal
    Torget vurderinger
    8
    Angående det å ha folk i campingvogn boende på tomta, så syns vi det hadde vært greit om det hadde blitt diskutert på forhånd. Følte meg veldig put on the spot i formiddag når de kom hit og lurte på hvor de skulle sette campingvogna si... I tillegg kobler de seg på strømmen for å varme den opp, bruker dassen vår, og de spurte om de kunne dusje her og få koden til internett. Som sagt uten at noe sånt har blitt avtalt på forhånd. Er jeg kjip som ikke syns det her er helt som det skal være?
    Dette hadde jeg aldri godtatt. Jeg tenkte det var ganske vanlig at de overnattet i campinghytter e.l.

At det ikke er avtalt på forhånd er jo bare toppen av frekkhet spør du meg.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Dette hadde jeg aldri godtatt. Jeg tenkte det var ganske vanlig at de overnattet i campinghytter e.l.

At det ikke er avtalt på forhånd er jo bare toppen av frekkhet spør du meg.
    Jeg hadde sett for meg at de kanskje kom til å bo på en campingplass hvor fasilitetene er i orden, den nærmeste er ikke mer enn ti minutter unna med bil. Men tipper dette er noe de sparer inn på, enten firmaet de jobber for som ikke vil betale for det, eller kanskje at de som er her får en fastpris for jobben og ikke vil bruke av pengene på innlosjering hvis de kan bo gratis hos oss.

Men samma det, begynner å bli vant til at det står en campingvogn utenfor stuevinduet, og de er jo høflige og spør pent og sånn før de går på dass. Dessuten er jeg bare så utrolig hypp på at de skal bli ferdige at jeg prøver å se gjennom fingra med ting for at dette skal gå smidig og fort unna.

Nikko03

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.11.2008
    Antall liker
    2.892
    Torget vurderinger
    3
    Ser greit ut så langt :) Blir morro å følge med på det her :)

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Ser greit ut så langt :) Blir morro å følge med på det her :)
    Betryggende å lese! Takk for tilbakemelding. :)

Ser vaffal ut som det kan bli ferdig før jul. Min foreløpige ambisjon er å få flyttet ting opp dit før den tid, og innvie rommet med en vinylseanse ledsaget av et glass julegodt fra selektert bryggeri.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.514
    Sted
    Smurfeland
    Bare et gulvteppe nå så er du ferdig. Ser passe dødt ut der nå!
    Gulvteppe og en skjøteledning så jeg får strøm til utstyret. Burde vel ha stoppet dem før de begynte å plaste, mens glavaen fortsatt hadde litt absorberende effekt. Too late, now.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn