Er det ikke slik de lager Lack? Lackbordet var varmt anbefalt underlag til Rega Planar 3 på siste halvdel av åttitallet. Studenthjem og betonggulv den gang. Spikes under høyttaler(stativ)ene var riktignok også varm anbefalt.
|
Det er nok riktig. Dattera hadde et slikt bord på rommet sitt som liten. Mulig Rega sin filosofi med liten masse er det som videreføres i et slikt tenkesett? Men for meg virker det mer som en tromme som resonerer.Er det ikke slik de lager Lack? Lackbordet var varmt anbefalt underlag til Rega Planar 3 på siste halvdel av åttitallet. Studenthjem og betonggulv den gang. Spikes under høyttaler(stativ)ene var riktignok også varm anbefalt.
Mulig jeg husker feil. De er laget av 2 lag med såkalt HDF plater og honningkakemøstret papp. Kan det være at dette oppnår en gunstig demping? Dørblad er jo laget på samme prinsipp med grei lyddemping.Ja, jeg vet ikke. Det er lett og stabilt. Knoketesten fungerer bra på det.
En stund siden du var her nå- og ja, det er samme oppstilling@Øyvind Ek, dersom du fremdeles har spilleren plassert på den platen.
Det er vel også betonggulv hos deg?
Med tregulv eller belegg?
Vis vedlegget 900041
Hva med å prøve disse skum greiene fra sound... ett eller annet. Funket svært så bra her og er rimelige.
Vis vedlegget 900042
Men direkte under platespiller blir virkning heller dårlig her.
Vis vedlegget 900043
Hvordan går det med nettstøyproblemene dine forresten?En stund siden du var her nå- og ja, det er samme oppstilling. Det kunne vært et forsøk det- absolutt. Jeg testet et forslag med skumputer men Rema versjonen var altfor bløte - 20 kg platespiller pluss steinplate på sikkert 10 kg ble i meste laget. De ble fullstendig flate så en fastere skum ol. kan være et alternativ - eller de putene du nevner. Ellers er golvet treverk- det er rimelig stabilt- det ligger på bjelkelag nedpå betong underlag.
Er dette noe som du har kjøpt i vanlig handel- beregnet til demping av maskiner - har ikke sett disse førMin løsning...
Vis vedlegget 899983
Min løsning...
Vis vedlegget 899983
(Spørsmål til HoJ)Er dette noe som du har kjøpt i vanlig handel- beregnet til demping av maskiner - har ikke sett disse før
eBay(Spørsmål til HoJ)
Slik type innstrålt støy vil også gjøre seg gjeldende selvom nålen ikke løper i rillene, og for den saks skyld like gjerne med tonearmen hvilende på armbasen.Hadde en kompis som slet med dette på de aktive subbene sine. Viste seg at synderen var wifi-routeren, som tydeligvis var plassert litt for nærme. Støy kan komme fra mange steder![]()
Det er disse fra sonic Design jeg bruker.En stund siden du var her nå- og ja, det er samme oppstilling. Det kunne vært et forsøk det- absolutt. Jeg testet et forslag med skumputer men Rema versjonen var altfor bløte - 20 kg platespiller pluss steinplate på sikkert 10 kg ble i meste laget. De ble fullstendig flate så en fastere skum ol. kan være et alternativ - eller de putene du nevner. Ellers er golvet treverk- det er rimelig stabilt- det ligger på bjelkelag nedpå betong underlag.
Ja, det vil jeg gjerneHar skumputer du også kan få teste![]()
Står endel her . Legg merke til at han mener at udempede fjærer er bedre i en platespiller enn dempede:I mitt hode er jeg ikke så sikker på hvor optimalt fjærer fungerer uten demping? Dette til tross for at flere anerkjente vintage spillere benyttet nettopp en slik løsning.
Akkurat å flytte på platespilleren vi jeg i det lengste unngå - den står langt fra vegg og det er ikke mulig å få den opp på veggen heller. Den står omtrent midt i rommet.Det er disse fra sonic Design jeg bruker.
Vekttilpasset.
![]()
Sonic Design dempeputer - Høyttalere
malaaudio.no
Kanskje du også kunne sett litt på plassering av spiller i rommet? Er den f.eks plassert hvor trykket fra stående bølge i rommet er størst? Det sies at en platespiller ikke bør stå i hjørnet. Har selv hatt den stående i hjørnet, men har ikke merket noe til at det har været merkbart ugunstig. Tror heller at mer eller mindre bulkete plater er årsak til membran blaffring..
Enig i at et rumble filter kanskje er veien å gå selv om det ikke er så puristisk.(Det er få tonearmer i verden som ser så kule ut som en Audiomods-Rega. Den perfekte erstatningstonearmen til en A Clockwork Orange-Transcriptor.)
Tror ikke du kommer særlig på vei uten et rumlefilter jeg altså.
Dette er en vanlig utfordring og jeg anbefaler at du bruker søkefunksjonen her på forumet. Et raskt søk på feks underlag til platespiller, feedback osv vil gi deg mange svar på nettopp det du spør om.Da jeg startet tråden med spørsmål om blafringen betydde noe for lyden kunne jeg ikke høre noen som helst negativt. Men det var interessant å få ekspertisen her på forumet til å dele sine erfaringer rundt dette. Veldig mange tips og anbefalinger- verdt å teste ut. men jeg er enig i at et filter må til for å fjerne akkurat dette "problemet". Men som tidligere nevnt så er det umulig for meg å sette ingen på noe negativt - det spiller utrolig bra nå. Den armen har virkelig fått det beste ut av pickupen. Det er ikke antydning til støy, brum ol.Det virker mer som om støygulvet er senket(hvis man kan si det sånn)
Kan man fjerne armresonansen med å jobbe med underlaget eller flytte platespilleren?Dette er en vanlig utfordring og jeg anbefaler at du bruker søkefunksjonen her på forumet. Et raskt søk på feks underlag til platespiller, feedback osv vil gi deg mange svar på nettopp det du spør om.
Et subsonisk filter hjelper deg ved å kutte frekvensene som fører til blafringen. Filteret "maskerer" dermed ditt problem ved å brått kutte nedre frekvenser. En helt grei løsning og mange riaatrinn har et slikt filter. Eller du kan velge å jobbe med underlag og/eller flytte platespilleren din slik at du ikke får behov for filteret.
Nei. Dette er feedback / rumble. Velkjent utfordring i platespillerverdenen.Går det an å konkludere med at dette er mer en form for «visuell støy»![]()
Man burde vel strengt tatt spille inn digitalt sitt eget oppsett og se hvilket problem man egentlig sliter med. Mange av oss med spiller i stua har jo begrenset mulighet til optimal plassering og har gjerne basisproblemer. Som han også sierStår endel her . Legg merke til at han mener at udempede fjærer er bedre i en platespiller enn dempede:
Av andre ting er han innom at henge fra fjærene-opplegget til SOTA og SME er bedre enn stå på fjærene-opplegget til AR/Thorens/Linn, men det visste vi fra før. Man kan jo gå på en SOTA med slegge omtrent uten at den bryr seg.
The foam inserts have the effect of shorting the filter to the plinth via the suspension tower bolts. They also lower the ‘q’ of the filter and make it less effective. They do help in some cases where footfalls are still going to get in.