Lavfrekvent» støy» på lp?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.613
    Antall liker
    3.146
    Torget vurderinger
    0
    et par kontaktpunkter ekstra er vel ikke positivt? Går vinningen opp i spinningen?
    Ingen vinning....bare spinning
    Eksperter holder fast ved KUN 3 pkt kontakt mot underlaget.
    Spilleren din står vel nå der hvor svaien i bjelkelaget er størst.....og gulvet "synger/svinger" konstant? :unsure:
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Ingen vinning....bare spinning
    Eksperter holder fast ved KUN 3 pkt kontakt mot underlaget.
    Spilleren din står vel nå der hvor svaien i bjelkelaget er størst.....og gulvet "synger/svinger" konstant? :unsure:
    Nei, tregulvet svaier ikke- støypt gulv underbjelkelaget så der er ingen «sang eller sving😊». Jeg har i mange år spilt med 3 pkt. mot underlaget så dette på bildet er et forsøk
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.613
    Antall liker
    3.146
    Torget vurderinger
    0
    Nei, tregulvet svaier ikke- støypt gulv underbjelkelaget så der er ingen «sang eller sving😊». Jeg har i mange år spilt med 3 pkt. mot underlaget så dette på bildet er et forsøk
    Kan du poste et opptak som kan analyseres ?
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Ingen vinning....bare spinning
    Eksperter holder fast ved KUN 3 pkt kontakt mot underlaget.
    Spilleren din står vel nå der hvor svaien i bjelkelaget er størst.....og gulvet "synger/svinger" konstant? :unsure:

    Du kan ikke bare gå ud fra tre kontaktpunkter/fødder er bedst.
    Med tre fødder bliver det dog lettere justere pladespillen i vater men, med et firekantet værk med fire hjørner risikerer du med kun tre fødder at resonanser bukker om hjørnerne og lægger et lag resonanser yderligere. I så tilfælde er der mest at hente med fødder i hvert hjørne. Og gerne det sted plinten er stivest.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.961
    Antall liker
    1.296
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Compliance på 22 er ganske høyt ja. Hadde tregulv, transmisjonslinjer der gikk ned til 17 hz, Micro Seiki BL51 på toppen av et rack flettet sammen av svartmalte Lecablokker og trehyller imellom, fem lag, ikke noe problem.....og de 350 watt jeg hadde til rådighet blev ganske mye brukt til tider.
    Flageborg mener hvis du har et opptak i Audacity av en snut, da kan du se hvor resonansen er....at bassen blafrer er ikke nødvendigvis et minus. Jeg spilte en Nitin Sawhney sang ganske høyt, bassen blafret litt en jeg hørte ikke noe. Dette var i kjelleren, jeg gikk da opp på 1st sal og da hørtes det ut som et jordskjelv! Om dine bassenheter ikke klarer å produsere lyd vil de fortsatt prøve.....
    Ellers, Vibrapods i rette vektklasse fungerer veldig bra under platespillere....
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.754
    Antall liker
    1.980
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Jeg spør av uvitenhet: Hvorfor skal det bli bedre å sette spiller på en vegghylle? Hvis du har trebjelker i gulvet har du det stort sett garantert i veggen også og de er gjerne endel spinklere også.
     

    ELJ

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    24.09.2008
    Innlegg
    1.140
    Antall liker
    1.899
    Sted
    Harstad
    Torget vurderinger
    23
    Jeg spør av uvitenhet: Hvorfor skal det bli bedre å sette spiller på en vegghylle? Hvis du har trebjelker i gulvet har du det stort sett garantert i veggen også og de er gjerne endel spinklere også.
    Det kan komme an på gulvet men det virker ikke som å være et problem her. Har selv blitt kvitt dette problemet med å montere spilleren på veggen siden gulvet var litt gyngende. Mistenker at pickup er i grenseland myk selv om armen burde takle det helt fint. Kan være den totale resonansen i hele racket/underlag som forårsaker det?
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Vinylavspilling genererer mye lavfrekvent støy......
    Er den støyen du refererer til annerledes enn hos alle oss andre?
    Annerledes⁉ Ikke vet jeg - kan bare konstatere at elementene blafrer i varierende grad uten at lyden påvirkes…..-hos meg.
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.613
    Antall liker
    3.146
    Torget vurderinger
    0
    Annerledes⁉ Ikke vet jeg - kan bare konstatere at elementene blafrer i varierende grad uten at lyden påvirkes…..-hos meg.
    Elementer som blafrer påvirker lyden. Har du flere høyttalere i samme rom....så blir lyden påvirket.
    Det blir litt som kampen om Motvind..... ;)
     

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    REGA gjør det......men er det feil mener du?
    Jeg tror Rega har tre fødder fordi det er bedst til Regas konstruktion. Masser af eksperter har regnet og målt.
    Men pladespillere kan være opbygget på andre måder, derfor kan det ikke generaliseres at 3 er bedre end 4 fødder.
    Min egen SP10mk2 virker bedst med 4, mine Højttalere virker bedst med 4 ( TT og HT er meget lig hinanden på det punkt).
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.613
    Antall liker
    3.146
    Torget vurderinger
    0
    Jeg tror Rega har tre fødder fordi det er bedst til Regas konstruktion. Masser af eksperter har regnet og målt.
    Men pladespillere kan være opbygget på andre måder, derfor kan det ikke generaliseres at 3 er bedre end 4 fødder.
    Min egen SP10mk2 virker bedst med 4, mine Højttalere virker bedst med 4 ( TT og HT er meget lig hinanden på det punkt).
    Internett har svaret:
    " 3 is always best, as there is less of a path for any vibration to travel through. Also 3 feet can never wobble. You might have to place them for best weight support though rather than for aesthetic reasons. "
     
    • Liker
    Reaksjoner: ptb

    nils valla

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.07.2012
    Innlegg
    1.172
    Antall liker
    294
    Internett har svaret:
    " 3 is always best, as there is less of a path for any vibration to travel through. Also 3 feet can never wobble. You might have to place them for best weight support though rather than for aesthetic reasons. "
    Det bliver til gengæld generaliserende vås.
    1. Det handler ikke om hvor mange muligheder der er for vibrationer "travel through" men at eliminere vibrationerne helt.
    2. 4 fødder wobler heller ikke hvis de sidder ordentlig.
    3. Fødderne sidder altid best når de sidder på plintens stiveste sted, evt. der hvor flere samlinger labber over hinanden. For præcis på det sted genereres færrest
    resonanser som følge af netop føddernes placering (bliver lidt det samme som, gulvets stiveste sted mest egnet til pladespiller-placering).

    Generel handler fødder om det samme som "Sandwich", man udligner eller viderefører resonanser til de har mindst mulig indvirkning på lyden. Og har man bare tre fødder på en firekantet plinth risikerer man resonanser bukker om hjørner frem for gå ned i fødderne, og resonanserne lægger sig i et lag yderligere på den anden led af plinten
     

    BeetleBug

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.06.2009
    Innlegg
    6.448
    Antall liker
    12.578
    Sted
    Sørlandet
    Så mye frem og tilbake for å løse et av de vanligste problemene med vinylavspilling.

    Test: Forsøk å løfte opp spilleren. Fortsetter blafringen i elementene da?
     

    Flageborg

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.02.2005
    Innlegg
    6.613
    Antall liker
    3.146
    Torget vurderinger
    0
    Ser på resonansmålingene at spillere med flytende oppheng, både belte-drift og direkte-drift, er mye bedre....selv med 4 fødder (y)
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Så mye frem og tilbake for å løse et av de vanligste problemene med vinylavspilling.

    Test: Forsøk å løfte opp spilleren. Fortsetter blafringen i elementene da?
    Mener du løfte og holde❓En ting er at spilleren er 20 kg - en annen er å få spilt av en plate da🙂😅❗
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Jeg lenge syslet med tanken- få anlegget på et stabilt underlag. Det vil kanskje anses som litt "crazy" men benken er nå forankret i grovstøpen under tregulvet. En ting var at jeg hadde lyst på forandring - jeg var ikke fornøyd med selvbygget. Jeg ville gjenbruke og jeg har bygget den om til noe helt nytt her i huset og forsterkerne får mer luft. Jeg har ikke forventning til noen lydmessig forandring men racket er ikke fysisk kontakt med golvet og det jo bra. Jeg kan bevege rundt uten at vibrasjoner fra golvet påvirker noe. Siste bilde viser gammelt oppsett
    IMG_4353.JPG
    IMG_4354.JPG
    IMG_4360.JPG
    IMG_3964.JPG
     
    Sist redigert:

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.754
    Antall liker
    1.980
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Gått skikkelig til verks, får håpe du er fornøyd med plasseringen 😀
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.754
    Antall liker
    1.980
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    Hvordan er oppbyggingen av gulvet, er det underlag og flytende parkett over betong?
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.094
    Antall liker
    20.406
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Øyvind......
    Du har fått masser av råd og fif´s.
    Du spurgte helt åpent, om det hadde noen negativ effekt på lyden??
    Ja & nei. Det kommer ann på.......
    For å få store membranblafren, må det effekt til. Om du ikke spiller kjempehøyt og har en
    veldimensjonert forsterker, så nei.
    Men tenk på, at når membranen blafrer ukontrollert, er det dér, den største effekten fra forsterkeren ligger.
    Selvom det ikke er hørbart, og på en mindre forsterker, får du nedsat klippegrensen, da det er i blafringen, den største
    effekten ligger (som tømmer strømforsyning). Dvs, at drar du på volumen, begynner det å låte forvrengt tidligere,
    enn hvis du ikke hadde hatt den blafringen. Et subsonic filter gjør unnerverk, og glem alt om et "ekstra led".... Du
    hører det ikke.
    Eks.: Da jeg hadde bygget "Asathor" høyttalerne, var de fxxxxxxxx 15" stive som faen. Tenkte, jeg ville myke de opp
    lite, så om kvelden satte jeg på tonegenerator på 10Hz, og skrudde opp til runnt 70-100 watt.
    Membranene "blafret" tydeligt frem og tilbake 10 ganger i sekundet, men lyd var det ikke noe av.
    Så gikk og la meg. Monotrinnene er nominert til 420watt i 8 ohm og 600watt i 4 ohm. Steike, som de var varme,
    da jeg sto opp neste morgen ;)
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Det ligger et bjelkelag 2x4’ på et grovstøypt golv med furugolv og parkett på toppen.
     

    steinost

    Æresmedlem
    Ble medlem
    22.01.2004
    Innlegg
    11.362
    Antall liker
    8.460
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    2
    Det ligger et bjelkelag 2x4’ på et grovstøypt golv med furugolv og parkett på toppen.
    Bor hull i gulvet og få det rett ned i betongen. Da tenker jeg det blir stille.
    Jeg har 24 15" i rommet mitt.
    Parkett på betong. Ikke noe problem hos meg. Racet veier ca 80 kg og spilleren ca 30.
    Racet er Diy og ekstremt stivt.
     

    niels

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.10.2002
    Innlegg
    3.961
    Antall liker
    1.296
    Sted
    Nadadouro, Portugal
    Så fortsatt ikke noe subsonisk filter? Må da bli veldig mye billigere enn å bygge om....kun sett elementer blafre fra IMF (nedre grense 17 hz) når Nitin Sahney blev spilt, og det var vel egentlig bare én gang det skjedde.
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Så fortsatt ikke noe subsonisk filter? Må da bli veldig mye billigere enn å bygge om....kun sett elementer blafre fra IMF (nedre grense 17 hz) når Nitin Sahney blev spilt, og det var vel egentlig bare én gang det skjedde.
    For det første så kostet det ikke mange kronene og det var vel heller ikke noe jeg regnet med løste subsonisk støy. Jeg fikk platespiller på et solid fundament og forsterkerne ut på golvet som var hovedmålet.
     

    Dr_BASS

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.12.2013
    Innlegg
    4.754
    Antall liker
    1.980
    Sted
    Rælingen
    Torget vurderinger
    4
    sånn estetisk så ser det mye bedre ut sånn det ble nå, mission complete :)
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.304
    Antall liker
    9.552
    Torget vurderinger
    2
    Nytt fundament på gang., legg merke til de betongfylte stålrørene i bunn
    IMG_8617.jpeg
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Øyvind......
    Du har fått masser av råd og fif´s.
    Du spurgte helt åpent, om det hadde noen negativ effekt på lyden??
    Ja & nei. Det kommer ann på.......
    For å få store membranblafren, må det effekt til. Om du ikke spiller kjempehøyt og har en
    veldimensjonert forsterker, så nei.
    Men tenk på, at når membranen blafrer ukontrollert, er det dér, den største effekten fra forsterkeren ligger.
    Selvom det ikke er hørbart, og på en mindre forsterker, får du nedsat klippegrensen, da det er i blafringen, den største
    effekten ligger (som tømmer strømforsyning). Dvs, at drar du på volumen, begynner det å låte forvrengt tidligere,
    enn hvis du ikke hadde hatt den blafringen. Et subsonic filter gjør unnerverk, og glem alt om et "ekstra led".... Du
    hører det ikke.
    Eks.: Da jeg hadde bygget "Asathor" høyttalerne, var de fxxxxxxxx 15" stive som faen. Tenkte, jeg ville myke de opp
    lite, så om kvelden satte jeg på tonegenerator på 10Hz, og skrudde opp til runnt 70-100 watt.
    Membranene "blafret" tydeligt frem og tilbake 10 ganger i sekundet, men lyd var det ikke noe av.
    Så gikk og la meg. Monotrinnene er nominert til 420watt i 8 ohm og 600watt i 4 ohm. Steike, som de var varme,
    da jeg sto opp neste morgen ;)
     

    Øyvind Ek

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.01.2009
    Innlegg
    205
    Antall liker
    154
    Sted
    Haugesund
    Torget vurderinger
    1
    Det kan nok være tilfeller det kan skape problemer men jeg har ikke opplevd at forsterkerne får pusteproblemer. De har velvoksne strømforsyninger og jeg spiller ikke spesielt høyt heller så kanskje dette ikke er noe jeg trenger å være redd for. Foreløpig så handler jeg ikke noe filter men man vet aldri…..😊
     

    vipa

    Høyttalerhviskeren
    Ble medlem
    08.01.2016
    Innlegg
    3.791
    Antall liker
    8.767
    Sted
    Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
    Torget vurderinger
    1
    Som jeg skrev i innlegg nr. #5 så var et rumble filter løsningen for meg og har aldri sett meg tilbake. Tror det kostet kr 2200,- den gangen. Jeg må innrømme at jeg på de mindre forandringene i anlegget ikke husker noe annet enn at på de angjeldende tidspunkt så var det en forbedring. På ingen måte skjellsettende med filter, men husker at det var mer enn bare ikkeblaffrende elementer som var forbedringen.
     

    HasseBasse

    OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
    Ble medlem
    29.10.2016
    Innlegg
    8.094
    Antall liker
    20.406
    Sted
    Hjortshøj, Danmark.
    Torget vurderinger
    2
    Som jeg skrev i innlegg nr. #5 så var et rumble filter løsningen for meg og har aldri sett meg tilbake. Tror det kostet kr 2200,- den gangen. Jeg må innrømme at jeg på de mindre forandringene i anlegget ikke husker noe annet enn at på de angjeldende tidspunkt så var det en forbedring. På ingen måte skjellsettende med filter, men husker at det var mer enn bare ikkeblaffrende elementer som var forbedringen.
    Presist Vipa......
    du får i beste fald økt dynamikk i det hørbare området, da effekt ikke bli´r brennt av på effektslukende toner
    unner det hørbare området. (y)
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn