LCD-2.2 VS HD800 Frekvensrespons

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Dempefaktor

    [...]
    Det er den evigvarende musikalsk vs presisjon debatten, og i headfi er den kanskje enda mer framtredende grunnet at forsterkeren ikke har aktiv elektrisk demping til å samle de to motpolene i samme grad som med høytalere.
    Dette stusset jeg på.

    Hodetelefonforsterkerens dempefaktor ved ulike laster og 1/8-regelen er, hvis jeg ikke har misforstått for mye, nært knyttet sammen.

    InnerFidelitys Tyll Hertsens skriver om dette i "Meridian Explorer: A Case Study of the Effects of Output Impedance on Headphone Listening".

    Head-Fi.orgs artikkel "Headphone Impedance" handler også om bl.a. dette.

    NwAvGuy skriver om dempefaktor flere steder:
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    [...]
    Det er den evigvarende musikalsk vs presisjon debatten, og i headfi er den kanskje enda mer framtredende grunnet at forsterkeren ikke har aktiv elektrisk demping til å samle de to motpolene i samme grad som med høytalere.
    Dette stusset jeg på.

    Hodetelefonforsterkerens dempefaktor ved ulike laster og 1/8-regelen er, hvis jeg ikke har misforstått for mye, nært knyttet sammen.
    Joda. Men det avhenger av hodetelefonens mekaniske originale dempeegenskaper. Og jeg tør nesten påstå at alle hodetelefoner lages til å drives av en 0hms kilde. Sennheiser HD800 vil høres lik ut fra alle 0ohm forsterkere så lenge de har en nøytral og ufarget respons. 0 ohm er den beste elektroniske dempingen man kan oppnå og den høyeste totale dempefaktoren man kan oppnå med alle hodetelefoner.

    Bryter du 0hms regelen så kan HD800 bli dårligere dempet, men den kan aldri bli bedre dempet fordi output impedance stopper på 0. Den kan bare påvirke dempingen en vei og det er at den blir svakere i takt med økt output impedance.

    Beats høres løs og ukontrollert ut uansett hvor liten output impedance forsterkeren har. Den kan kanskje bli enda løsere dersom 1/10 eller 1/8 dels regelen brytes, men den aldri bli kontrollert fordi den av konstruksjon er designet for å være ukontrollert.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Jeg måtte få dette ned på papiret fordi det tar tusen ord å forklare, og de færreste har tid og tålmodighet til å sette seg ned for å forstå det som står inntolket i de tusen ordene:

    Her er grafen fra tidligere, hvor jeg har plottet inn mine ideelle hodetelefoner til hver sjanger. Med alle disse hodetelefonene merket i blått, så skal man i teorien klare å dekke alle typer sjanger musikk så lenge man kan bedømme musikkens tonalitet lys/mørk, og dynamic range 6db-35db. Den hodetelefonen som ligger nærmest sjangeren på skalaen skal i teorien være den best egnede.

    Hodetelefone som ligger lengst oppover kan flyttes ned over ved å bryte 1/10 dels regelen fordi dempingen svekkes. De blir da bedre til musikk som har mindre dynamic range. Men de hodetelefonene som allerede har svekket demping, de kan ikke påvirkes oppover, fordi de av konstruksjon allerede er dårlig dempet og ukontrollert.

    Det er slik det henger sammen i mitt hode i hvertfall, men tar gjerne imot innspill og tips. Denne grafen har som sagt også mange svakheter ved at det er en rekke punkter den ikke adresserer, som f.eks hvordan square wave påvirkes ved økt output impedance på forsterkeren. Og det at den ikke viser hvordan frekvensresponsen er i trebleområdet 1000-10 000hz. Til det trengs frekvensrespons måling.

    Square wave responsen tilhører den hodetelefonen som er merket i blått som ligger nærmest grafen.

    Og jeg sier ikke at du må ha den nøyaktige hodetelefonen som jeg har valgt i blått, men en hodetelefon som presterer omtrent likt på square wave og eller oppover i treble som tilslutt dikterer tonalitet og best egnet sjanger. Selv bryr jeg meg fint lite om merke og type, så lenge den passer overen prestasjonsmessig.

    Den knekte ryggen på 30hz square wave responsen til noen av Denonseriene, Beats, Fostex-TH900 etc er etter min forståelse kun mulig å oppnå dersom du har en lukket hodetelefon, og er et tegn på store faseproblemer. Basshead hodetelefoner samles av den grunn nederst i skjemaet.
    Og til sist. 30hz square wave er den øverste. 300hz nederst.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Listepop

    [...] listepop, som også er mørkt men som har atskillig lavere dynamic range enn blues [...]
    Listepop er ikke nødvendigvis mørk, snarere tvert i mot. Den kan være både lys og skarp. F.eks. kan poprangler gi (meget) hvass topp. Et par eksempler:
    Jeg benytter ofte deler av bl.a. "Look Sharp!" til skarphetsevaluering.

    Dynamikken er vel heller ikke så gal på original-CDen(?) Roxette "Look Sharp!" 1989:
    overview.gif


    [HR][/HR]

    foobar2000 1.1.12a / Dynamic Range Meter 1.1.1
    log date: 2012-06-04 00:24:23


    --------------------------------------------------------------------------------
    Analyzed: Roxette / Look Sharp!
    --------------------------------------------------------------------------------


    DR Peak RMS Duration Track
    --------------------------------------------------------------------------------
    DR13 0.00 dB -14.40 dB 3:57 01-The Look
    DR13 0.00 dB -14.13 dB 4:10 02-Dressed For Success
    DR13 -0.29 dB -15.34 dB 4:38 03-Sleeping Single
    DR14 0.00 dB -15.92 dB 3:30 04-Paint
    DR13 -0.29 dB -15.82 dB 3:25 05-Dance Away
    DR13 -0.79 dB -17.03 dB 5:19 06-Cry
    DR12 0.00 dB -13.78 dB 4:58 07-Chances
    DR12 0.00 dB -14.20 dB 3:49 08-Dangerous
    DR11 -0.36 dB -14.61 dB 3:35 09-Half A Woman, Half A Shadow
    DR13 0.00 dB -14.52 dB 3:40 10-View From A Hill
    DR12 0.00 dB -14.40 dB 3:58 11-(I Could Never) Give You Up
    DR12 0.00 dB -14.16 dB 4:15 12-Shadow Of A Doubt
    DR12 -0.12 dB -14.95 dB 5:28 13-Listen To Your Heart
    --------------------------------------------------------------------------------


    Number of tracks: 13
    Official DR value: DR13


    Samplerate: 44100 Hz
    Channels: 2
    Bits per sample: 16
    Bitrate: 957 kbps
    Codec: FLAC
    ================================================================================
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Joda, men listepop er generelt minst dynamisk dersom man skal generalisere musikksjanger ut fra dynamic-range. Det finnes også unntak ved at en og annen listepopsang sniker seg opp i R&B eller pop terretorie, men listepop er generelt preget av liten dynamic-range. Techno har også et stort spekter og enkelte låter vil flyte ganske langt vekk fra der jeg har plassert dem. Se Daft Punk som jeg har plassert i hovedsak ut fra deres siste plate.

    Hvis jeg skal bryte alle artistene i hver sjanger ned til ett tall, så er det det jeg har forsøkt å plassere ut.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Når jeg tenker meg om så fungerer demping nesten på nøyaktig samme måte som smoothing, og kan være en veldig god grafisk framstilling av LCD-2 vs HD800. Demping er som smoothing at den glatter over og gir en mindre detaljert, men til enkelte sjangere en mer musikalsk framstilling. HD800 sin framstilling av lyd er som Tyll Hertsens frekvensmålinger, nesten for detaljert ved at den tar med hver eneste peak & noll, og veldig bra dersom man som Ender kjenner bruksområdet.

    Dess mindre smoothing gir samme effekt som mindre demping, men hvor en allikevell ønsker noe demping for å unngå grado detaljrikhet og upresisheter. Sennheiser er generelt flinke til å legge hodetelfonene på midtveien, ikke for mye men ikke for lite heller, kort sakt er de flinke på ideell demping som gir maks detaljer og god kontroll på diaphragm. Audezes smoothing er som hodetelefonene dems også, mindre detaljert men veldig behagelig og musikalsk til det meste av musikksjangrene der ute. Unntatt klassisk, og lys-rock. Til det er den for hardt dempet og for mørk til å gi en naturtro prestasjon.

    Samme som HD800 er for nøyaktig og lys til å gi en behagelig framstilling av Blues og Techno. Lysheten taler for at den kan takle lys-rock, men dempeegenskapene gjør den mindre ideell. På samme måte som Audezes harde demping ikke er perfekt til techno og listepop, som også er mørkt men som har atskillig lavere dynamic range enn blues og passer dårlig til Audezes harde demping.

    Ikke misforstå meg. Audeze er fremdeles god til techno og listepop, men vokser tre steg dersom man parrer den opp med en forsterker som svekker dempingen.
    Takk for veldig informative innspill.

    Jeg skjønner ikke helt det du skriver om at dempingen glatter over og gir en mindre detaljer. Jeg ville trodd det var motsatt. Når vi snakker om demping her så er det vel demping analogt med et svingesystem. Altså kraft, masse, fjærstivhet og demping (?). Jeg ville trodd et godt dempet diaphragm/membran ikke "ringer"/svinger med egenfrekvenser når den spiller en gitt frekvens. Dette skulle man tro ga mer dynamikk og detaljer i motsetning til et system som har lite demping og vil gi mer diffus gjengivelse av den faktiske frekvensen som spilles. Mulig jeg misforstår.

    Bare av ren akademisk interesse, hvordan beregnes dempningen av en høyttaler?
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Jeg skjønner ikke helt det du skriver om at dempingen glatter over og gir en mindre detaljer. Jeg ville trodd det var motsatt. Når vi snakker om demping her så er det vel demping analogt med et svingesystem. Altså kraft, masse, fjærstivhet og demping (?). Jeg ville trodd et godt dempet diaphragm/membran ikke "ringer"/svinger med egenfrekvenser når den spiller en gitt frekvens. Dette skulle man tro ga mer dynamikk og detaljer i motsetning til et system som har lite demping og vil gi mer diffus gjengivelse av den faktiske frekvensen som spilles. Mulig jeg misforstår.

    Bare av ren akademisk interesse, hvordan beregnes dempningen av en høyttaler?
    Ingen av disse hodetelefonene har spesielt mye ringing, fordi de er hardt og ideelt dempet.

    Jeg snakker stort sett kun om mekanisk demping.

    Demping fungerer i begge retninger, men i en ideell verden skulle man ønske at den kun dempet ringing etter driveren var tilbake i nullstilt posisjon. En driver med lav demping jobber mye lettere og kan utøve større bevegelser opp og ned. Dersom den samme driveren dempes hardere vil den dynamiske bevegelsen være det samme, men den vil ikke rekke å bevege seg like langt opp og ned fordi dempingen gjør at det krever mer kraft for å utføre den samme bevegelsen, og krafta er den samme.

    Demping fører derfor til mer kontroll over driveren, men en tregere hodetelefon. Men dette må ses i relasjon til driverens egenmasse. Every action has an equal opposite reaction. Så en stor masse som flyttes, krever like stor energi på å stoppes. Når denne energien blir stoppet ved bruk av tid og flere svingninger, så er det det som kalles ringing.

    HD800 har to drivere. En stor tung som er ideelt dempet og som står for bass-range med stor vandring og kraft, og en liten driver som er lett dempet som står for detaljer i mids-til treble. Den lille driveren er ekstremt detaljert.

    LCD-2 har kun en driver, og den produserer både bass, midrange og treble. Bassdriveren til LCD-2 er lettere enn bassdriveren til Sennheiser, og dermed mer detaljert og trolig lettere dempet i relasjon til massen. Men lille driveren til HD800 er enda lettere enn treble området på LCD-2, og har større slaglende som gir HD800 mer detaljer og presisjon i høye mids- til treble.

    To forskjellige konstruksjoner som påvirkes forskjellig. Mens HD800 kan ha to forskjellige masser og dempinger på hver driver, blir ofte dempingen den samme på orthodynamiske konstruksjoner som leverer den samme frekvensgangen fra samme driver.

    Begge konstruksjonene har svake og sterke sider, som blir særlig gjeldende til forskjellige sjangere.

    Det perfekte hadde vært å hatt orthodynamisk driver til 20-2000hz, og en liten dynamisk driver som i HD800 til resten. Forhåpentligvis er det det Sennheiser har planer om når de har tatt patent på deres første ortho konstruksjon. Men jeg tør ikke tenke på hva prisen til en slik hybrid hadde blitt.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Populærmusikkfonogramhistorie

    Når det gjelder populærmusikk og dynamisk spenn, tror jeg utgivelses- og til dels opptaksår er det viktigste, og langt viktigere en sjanger. Vær dog oppmerksom på at lydstyrkekrigens utbredningshastighet varierte mellom ulike populærmusikksjangre. Start og aksellerasjon var større i noen enn andre.

    Det er få spor av lydstyrkekrig i fonogrammer som ble ferdigstilt før tidlig 1990-tall. Etter ca. 1995 er det mye sorgen. Country og jazz skal visstnok ha vært mer forsiktige lengre, men jeg har da også hørt og sett ihjelklemt listecountry og jazz. Husk at listecountry er en meget stor affære i USA, hvilket mange nordmenn ikke innser. Country har dessuten påvirket mange musikere også utenfor country inkl. f.eks. rock. Alan Jacksons "Gone Country" (tekst) har klare røtter i virkeligheten.


    Det blir galt hvis man tror at listepop ikke har eksistert i mange tiår, og dermed siden lenge før tidlig 1990-tall. Jeg forholder meg til (så godt som) hele fonogramhistorien inkl. f.eks. Bessie Smith som var en av sin tids mest populære sangere og førte et langtfra samtidskonformt liv. Husk at jazz og blues var pop- og dansemusikk i mellomkrigstiden.


    Memphis Minnie var en populær bluesgitarist, -sanger og -låtskriver:


    Whitey's Lindy Hoppers fra filmen "Hellzapoppin'". De danser Lindy Hop fra ca. 2.42:


    Det finnes etter alt å dømme få filmopptak av dans på lokalet fra de første tiår av 1900-tallet. Selv Josephine Bakers berømte dans med bananskjørt er dårlig dokumentert. Jeg antar at dette (bl.a.) skyldes filmteknologibegrensninger. Det var jo dessuten smått med lyd(film) på denne tiden, og det varte sikkert lengre for dokumentarfilm.

    380px-Baker_Banana.jpg
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Er stort sett enig med deg men massen på driver trenger nødvendigvis ikke si så mye om driveren er rask eller ikke, induktansen dikterer vel transientresponsen.. Har man nok effekt tilgjengelig og et sterk nok magnetfelt så kan en tung driver være like rask som en lett driver, litt ref til den gjengse misforståelsen av at store drivere = trege drivere. Men en lett driver vil nok være lettere kontrollere (mtp kraft og demping) enn en med mer masse av praktiske årsaker.

    En orto/dynamisk hybrid hadde vært spennende!

    Likte veldig godt figuren du har laget i post #43!
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Enig, det trenger ikke være slik, men med den effekten de fleste hodetelefoner bruker så er det svært ofte tilfellet at lettere betyr mer kontroll, mindre demping og mer detaljer. Det som jeg undres over er hvorfor jakten på mer detaljer ser ut til å forsvinne i takt med musikk som har generelt lavere dynamic range. Jeg tror ikke det er slik at ungdommen liker å overbetale for dårlige hodetelefoner, når det finnes flere rimeligere alternativer som er både mørkere og mer detaljert og nøyaktig. Og jeg tror heller ikke det bare skyldes rent marketing fra Beats.

    Detaljer er med andre ord ikke hele sannheten, men noe som bør etterstrebes i noen sjangere mer enn andre. Og jeg ser ikke bort ifra at det kan være mulig det er bedre med mindre kontroll, mindre demping og mindre detaljer til komprimert listepop, rock og annen musikk med mindre dynamic range enn audiofile opptak. Det er derfor jeg bestilte Bose AE2 for å finne ut. Hadde liten lyst til å kjøpe Beats, etter jeg har snakket så mye dritt om dem, men de er faktisk blant de rimeligere alternativene dersom tunge drivere og underdemping er man vil ha. Og det hadde jeg aldri trodd jeg skulle skrive. Jeg måtte lete lenge før jeg endelig fant et rimeligere alternativ til V-Moda M-100, Beats, Ultrasone Pro 900, Audio-Technica ATH-WS99 m.flere, og fant tilslutt Bose AE2 som leverte omtrent samme underdempede square wave til halvparten av prisen. Hvis Bose høres mer musikalsk ut til techno og listepop, enn mine Aiwa HP-500 og LCD-2, så skal jeg investere i et sett Pioneer SE-A1000 for å se om det samme gjelder med grunge og rock.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Når det gjelder populærmusikk og dynamisk spenn, tror jeg utgivelses- og til dels opptaksår er det viktigste, og langt viktigere en sjanger. Vær dog oppmerksom på at lydstyrkekrigens utbredningshastighet varierte mellom ulike populærmusikksjangre. Start og aksellerasjon var større i noen enn andre.

    Det er få spor av lydstyrkekrig i fonogrammer som ble ferdigstilt før tidlig 1990-tall. Etter ca. 1995 er det mye sorgen. Country og jazz skal visstnok ha vært mer forsiktige lengre, men jeg har da også hørt og sett ihjelklemt listecountry og jazz. Husk at listecountry er en meget stor affære i USA, hvilket mange nordmenn ikke innser. Country har dessuten påvirket mange musikere også utenfor country inkl. f.eks. rock. Alan Jacksons "Gone Country" (tekst) har klare røtter i virkeligheten.

    Det blir galt hvis man tror at listepop ikke har eksistert i mange tiår, og dermed siden lenge før tidlig 1990-tall. Jeg forholder meg til (så godt som) hele fonogramhistorien inkl. f.eks. Bessie Smith som var en av sin tids mest populære sangere og førte et langtfra samtidskonformt liv. Husk at jazz og blues var pop- og dansemusikk i mellomkrigstiden.

    Det finnes etter alt å dømme få filmopptak av dans på lokalet fra de første tiår av 1900-tallet. Selv Josephine Bakers berømte dans med bananskjørt er dårlig dokumentert. Jeg antar at dette (bl.a.) skyldes filmteknologibegrensninger. Det var jo dessuten smått med lyd(film) på denne tiden, og det varte sikkert lengre for dokumentarfilm.
    Enig. Og dette burde strengt talt fulgt med skjemaet overalt hvor den befinner seg. Men generelt kan man si at moderne listepop fra 1995 og oppover gjevnt over er mer komprimert enn annen musikk. Og at dynamic-range kan knyttes til sjangere mener jeg også svært klart kan være tilfelle, men at all grunge ligger mellom -5 og -8dB fra peak er selvfølgelig feil, men svært mye av det gjør det synes jeg ikke er feil å si. Grunge og techno og flere andre nye sjangere er oppfunnet som følge av hyperkomprimering, og det er naturligvis av den grunn også sjangere som ofte har lavere dynamic-range.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Noen faktorer

    [...]
    Det er den evigvarende musikalsk vs presisjon debatten, og i headfi er den kanskje enda mer framtredende grunnet at forsterkeren ikke har aktiv elektrisk demping til å samle de to motpolene i samme grad som med høytalere.
    Dette stusset jeg på.

    Hodetelefonforsterkerens dempefaktor ved ulike laster og 1/8-regelen er, hvis jeg ikke har misforstått for mye, nært knyttet sammen.
    Joda. Men det avhenger av hodetelefonens mekaniske originale dempeegenskaper. Og jeg tør nesten påstå at alle hodetelefoner lages til å drives av en 0hms kilde. Sennheiser HD800 vil høres lik ut fra alle 0ohm forsterkere så lenge de har en nøytral og ufarget respons. 0 ohm er den beste elektroniske dempingen man kan oppnå og den høyeste totale dempefaktoren man kan oppnå med alle hodetelefoner.

    Bryter du 0hms regelen så kan HD800 bli dårligere dempet, men den kan aldri bli bedre dempet fordi output impedance stopper på 0. Den kan bare påvirke dempingen en vei og det er at den blir svakere i takt med økt output impedance.

    Beats høres løs og ukontrollert ut uansett hvor liten output impedance forsterkeren har. Den kan kanskje bli enda løsere dersom 1/10 eller 1/8 dels regelen brytes, men den aldri bli kontrollert fordi den av konstruksjon er designet for å være ukontrollert.
    På tunge kjøretøyer har man både vanlige bremser og en eller flere typer motorbrems. Man benytter begge deler.

    Med hodetelefoner har vi flere faktorer som påvirker bevegelighet og demping inkl.:
    • Elektrisk demping
    • Elementets/membranens bevegelsesmotstand f.eks. p.g.a. opphengsstivhet
    • Elementets/membranens masse og dermed treghet
    • Mottrykk og ventilering p.g.a. helt eller delvis lukket kammer både på hodesiden og vekk fra hodet (elementets bakside)
    • Slaglengde og dermed tid nødvendig for å returnere til nøytralposisjon klar for neste impuls
    • Membranareal vs. slaglengde
    • Membranareal og sammenheng med masse
    • Membranstivhet og sammenheng med masse, areal og forvrengning
    • Sikkert noe jeg har glemt
    En faktor som virker motsatt vei er "motorstyrken" som vel bl.a. er avhengig av:
    • Hodetelefonens sensitivitet
      • Magnetfeltstyrke er (vel) et underpunkt(?)
    • Hodetelefonenforsterkerens spennings- og strømstyrkekapasitet for den aktuelle impedanslast
    • Noe jeg har glemt?
    Det kan være relevant å huske på kinetisk energi siden det er snakk om elementer og dernest luft i bevegelse:
    Det enkleste uttrykket for kinetisk energi Ek finner vi for en klassisk partikkel med masse m og fart v

    a38c32f3f00f593c1dc17692bc224c0f.png
    jeg tør nesten påstå at alle hodetelefoner lages til å drives av en 0hms kilde.
    Mon det. Både beyerdynamic og Sennheiser lager hodetelefonforsterkere med ganske høy utgangsimpedans. beyerdynamic nevnes ofte i samband med den gamle 120 ohmstandarden fra 1996.

    NwAvGuy: Headphone Impedance Explained:
    • Outdated 1996 Standard – A standard was set in 1996 for headphone output impedance to be 120 ohms—apparently more as a convenience for makers of gear with with headphone jacks. Stereophile has since summed up their opinion of the standard with: “Whoever wrote that must live in a fantasy world.” A muchlower output impedance has significant advantages but the poorly conceived standard still likely had an influence towards higher impedance headphones.
    Joda. Men det avhenger av hodetelefonens mekaniske originale dempeegenskaper. [...] Sennheiser HD800 vil høres lik ut fra alle 0ohm forsterkere så lenge de har en nøytral og ufarget respons. 0 ohm er den beste elektroniske dempingen man kan oppnå og den høyeste totale dempefaktoren man kan oppnå med alle hodetelefoner.

    Bryter du 0hms regelen så kan HD800 bli dårligere dempet, men den kan aldri bli bedre dempet fordi output impedance stopper på 0. Den kan bare påvirke dempingen en vei og det er at den blir svakere i takt med økt output impedance.

    Beats høres løs og ukontrollert ut uansett hvor liten output impedance forsterkeren har. Den kan kanskje bli enda løsere dersom 1/10 eller 1/8 dels regelen brytes, men den aldri bli kontrollert fordi den av konstruksjon er designet for å være ukontrollert.
    Her er vi neppe uenige.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Ja, det er en fin måte å kneble en debatt ved å bare ramse opp en masse tekniske formler og matematiske regnestykker. Det finnes målinger som tar for seg alle disse variablene, slik at man slipper å regne på hvert enkelt tall og summere dette sammen, og da kun komme fra til hvordan det er i teorien. Det kalles frequency response, isolation, impedance og phase, square wave response, impulse response og THD total harmonic distortion.

    Jeg forholder meg til hodetelefonmålinger, så kan andre sitte å regne på distortionfaktorer på papir kontra plastikk, da jeg ikke finner dette relevant for denne diskusjonen.

    Sorry, men det blir lite fruktbare diskusjoner av sånt.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    Og du kan gjerne henvise til uttalelser fra Sennheiser og Beyerdynamics, at deres hodetelefoner er lagd for 43 og 120ohm output impedance. For det tror jeg ikke du kommer til å finne, fordi det ganske enkelt ikke er slik. At Sennheiser lager en forsterker med 43 ohm output impedance skyldes nok ikke annet enn at hodetelefonen dems da passer bedre til et bredere spekter av musikk med høyere output impedance, men at den av magiske grunner med svekket elektrisk demping også skal bli bedre på f.eks klassisk, det høres for meg ulogisk ut.
     
    Sist redigert:

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    ^
    Jeg forstår ikke uten videre din reaksjon.

    Jeg har ikke tenkt å regne på dette, og det har vel neppe særlig mange andre heller bortsett fra de seriøse konstruktørene hos f.eks. Sennheiser og Philips.

    Derimot kan det da ikke være noe galt i å minne om en del faktorer som også nevnes jevnlig på HFS i høyttalersammenheng. Det er greit å være seg bevisst at det er en del faktorer, og at de må balanseres fordi de gjerne virker mot hverandre.

    Forøvrig oppdaget jeg nettopp at dette temaet nå vel er fordelt på trådene "Objektiv vs Subjektiv" og "LCD-2.2 VS HD800 Frekvensrespons". Dét er kanskje litt dumt?
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    beyerdynamic og Sennheisers hodetelefonforsterkerutgangsimpedans

    Og du kan gjerne henvise til uttalelser fra Sennheiser og Beyerdynamics, at deres forsterkere er lagd for 43 og 120ohm output impedance. For det tror jeg ikke du kommer til å finne, fordi det ganske enkelt ikke er slik. At Sennheiser lager en forsterker med 43 ohm output impedance skyldes nok ikke annet enn at hodetelefonen dems da passer bedre til et bredere spekter av musikk med høyere output impedance, men at den av magiske grunner med svekket elektrisk demping også skal bli bedre på f.eks klassisk, det høres for meg ulogisk ut.
    Jeg vet ikke hva beyerdynamic og Sennheiser har tenkt hverken ang. deres hodetelefoner eller hodetelefonforsterkere, men jeg formoder at de har noen grunner for sine valg.

    Derimot forteller jeg at begge har hodetelefonforsterkere med relativt høy utgangsimpedans, og at det dermed er mulig at de ikke designer utfra et ideal om 0 ohm utgangsimpedans. Dét var mitt poeng. Jeg har ikke skrevet at deres valg nødvendigvis er godt, kun observert hva de faktisk har gjort.
     
    N

    Nyttbrukernavn555

    Gjest
    *Skulle stå hodetelefoner er lagd for 43 og 120ohm, ikke forsterkere. Min feil som skrev feil.

    Jeg tror nok Sennheiser er meget klar over hvordan deres flaggskip er motatt av den gjevne hifi-entusiast, og tilbakemeldingene har stort sett vært at den er for lys og analytisk. Selv Sennheiser hører på kundene sine når de er misfornøyd. Det er dårlig business og ikke gjøre det dersom man ønsker å drive et profittabelt firma.

    Det som derimot hadde overrasket meg var om Sennheiser hadde kommet med en null ohm forsterker. DET hadde vært et stort F-U til kundene.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Variabel utgangsimpedans?

    Det ville egentlig vært meget fint hvis Sennheiser kunne lage en hodetelefonforsterker med valgbar utgangsimpedans enten det var i trinn eller trinnløst. Da kunne de levere det de mener er riktig og samtidig avhjelpe kunder som ikke er fortrolig med dét. Jeg vet dog ikke om dette er mulig og evt. innenfor en aktuell prisramme.

    Det finnes også mange som liker Sennheiser HD 800.
     

    Ender

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    19.12.2012
    Innlegg
    373
    Antall liker
    146
    Torget vurderinger
    2
    Populærmusikkfonogramhistorie, listepop og hodetelefonforsterkerutgangsimpedans er vel og bra men litt OT i denne tråden :)

    Tilbake til LCD-2.2 VS HD800 Frekvensrespons..

    Så langt i tråden syntes jeg MatsGyver har kommet med mye konstruktivt og informativt rundt hvordan demping er med på å farge lytteopplevelsen av disse to klokkene.
    Hvis det er flere som enten eier LCD-2 og HD800 evt har hørt begge syntes jeg det er av interesse å høre hvordan dere opplever de og evt hvorfor de oppleves så forskjellig.
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Bakoon HPA-1 er en litt artig forsterker i denne sammen heng, den har mulighet å drive hodetelefoner både med en spenningsstyrt utgang og en strømstyrt utgang.
    Den strømstyrte ut utgangen gir betraktelig renere og åpnerer lyd.

    Utviklet med LCD3 som referanse.

    Pris ca 25-30000kr


    En kan jo ellers nevne at spenningsstyring er det normale.


    HPA-21 | Bakoon Products International
     

    JohnnyH

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.02.2013
    Innlegg
    3.004
    Antall liker
    1.305
    Sted
    Rogaland / Sandnes
    Ja, det er en fin måte å kneble en debatt ved å bare ramse opp en masse tekniske formler og matematiske regnestykker. Det finnes målinger som tar for seg alle disse variablene, slik at man slipper å regne på hvert enkelt tall og summere dette sammen, og da kun komme fra til hvordan det er i teorien. Det kalles frequency response, isolation, impedance og phase, square wave response, impulse response og THD total harmonic distortion.

    Jeg forholder meg til hodetelefonmålinger, så kan andre sitte å regne på distortionfaktorer på papir kontra plastikk, da jeg ikke finner dette relevant for denne diskusjonen.

    Sorry, men det blir lite fruktbare diskusjoner av sånt.
    De tingene som CDW nevner i innlegg #52 er helt normale parameter for et høyttaler element og konstruksjon å må tas med i betraktningen under konstruksjon av både høyttalere og hodetelefoner.

    Jeg er sikker på at det ikke er ment som besser visser innlegg, men som et tips om at emnet er ganske komplekst.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Populærmusikkfonogramhistorie, listepop og hodetelefonforsterkerutgangsimpedans er vel og bra men litt OT i denne tråden :)
    [...]
    Forøvrig oppdaget jeg nettopp at dette temaet nå vel er fordelt på trådene "Objektiv vs Subjektiv" og "LCD-2.2 VS HD800 Frekvensrespons". Dét er kanskje litt dumt?
    Jeg trodde faktisk av en eller annen grunn at jeg/vi var i tråden "Objektiv vs Subjektiv" og hadde altså ikke oppdaget at emnet hadde forvillet seg hit.

    [...]
    Hvis det er flere som enten eier LCD-2 og HD800 evt har hørt begge syntes jeg det er av interesse å høre hvordan dere opplever de og evt hvorfor de oppleves så forskjellig.
    Jeg eier Sennheiser HD 800 og liker den med noen hodetelefonforsterkere som beskrevet i relevante produkttråder.

    Jeg har hørt Audeze LCD2.2b og LCD3 og beskrevet inntrykkene i bl.a. Audeze-tråden. De forstod jeg ikke (så mye av), spesielt LCD2.2b.
     

    CDWMcInSpots

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.09.2010
    Innlegg
    7.551
    Antall liker
    564
    Sted
    Bergensregionen
    Just precis!

    [...]
    De tingene som CDW nevner i innlegg #52 er helt normale parameter for et høyttaler element og konstruksjon å må tas med i betraktningen under konstruksjon av både høyttalere og hodetelefoner.

    Jeg er sikker på at det ikke er ment som besser visser innlegg, men som et tips om at emnet er ganske komplekst.
    Just precis! Takk.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn