Le Grande Focal -vennetråden for de som liker Focal, så klart..!

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    DevilEj skrev:
    Her handler det helt klart om at det som selger er det som promoteres av importør. Tidligere var det bare Focal som ble presentert når man stakk innom Hifihuset, nå er det bare Monitor Audio. Klart MA selger mer når selger sier at det er det beste for akkurat deg. Dette er et resultat av bevisst salgsstrategi, og ikke hva markedet etterspør
    tror nok prisen er mer avgjørende enn salgsstrategi! Er begrensa hvor mange som kan gi flere hundre tusen for et sett høyttalere i Norge uansett hvor ivrig selgern måtte være

    se på veil pris på siste modell av Alto i forhold til forrige uten beryllium.
     

    devilEj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    Sist jeg sjekket hadde Focal høyttalere i alle prisklasser, og jeg regner med at det har blitt solgt fler par med Chorus enn Utopia gjennom årene så her forstår jeg ikke helt hva du mener
    Hifiklubben kutter vel ikke ut B&W selv om de ikke selger så mange par med 800 Dimond.....
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.936
    Antall liker
    8.241
    Torget vurderinger
    1
    Det er helt enkelt slik at Monitor Audio gir mer bang4bucks pr. i dag under 30K. Mye mer raffinert også. Det er de lavere prisklasser det virkelig store konsumet ligger.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Kjøper ikke denne forklaringen din bjorn helt.. MA var endel av hifihuset lenge, selvom det var focal som det ble solgt mest av...Så viser det seg nå at MA kanskje selger bedre enn Focal, da kutter en ut Focal... Lite strategisk smart vil jeg si. All den tid en vet at om noen år kan det hende at Focal gir mest bang4bucks.. Jeg har hørt andre grunner til at hifihuset har mistet focal og det har intet med forholdet til mengden salg å gjøre for å si det sånn... Uansett håper jeg Focal får en stødig representant i Norge. Sverige blir for perifert... :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.936
    Antall liker
    8.241
    Torget vurderinger
    1
    Feltrykter er jo som regel det man skal høre på. Det har vært tungt å svelge for mange, men det er faktisk slik det er. Det vet jeg.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    HCS skrev:
    Kjøper ikke denne forklaringen din bjorn helt..
    Jeg tror heller ikke noe på dette og synes bjørnh heller kan si det som det er eller si at han ikke kan fortelle det (fair enought). Men Hifihuset har vel aldri vært en butikk som er helt til å stole på. Store rabatter var deres force, mens service var så som så (skriver var fordi det er lenge siden jeg har vært der nå). Jeg ga til slutt opp å få nye stativer til mine Microer da André alltid lover uten at det skjer en dritt. Jeg fikk demostativer (med hakk) i påvente av nye, men orket til slutt ikke å holde på mer.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    DevilEj skrev:
    Sist jeg sjekket hadde Focal høyttalere i alle prisklasser, og jeg regner med at det har blitt solgt fler par med Chorus enn Utopia gjennom årene så her forstår jeg ikke helt hva du mener
    Hifiklubben kutter vel ikke ut B&W selv om de ikke selger så mange par med 800 Dimond.....

    Det jeg mener er at de som kjøpte Mezzo tidligere nå kansje ikke kan betale dobbelt beløp for tilsvarende modell i dag og ikke vil gå ned i modellserien. Modellserien under er jo nå også dyrere enn Mezzo var.
    Fikk vel også inntrykk at forskjellene ikke var så store mellom AM sin største til de nye store fra Focal og at prisforskjellen vanskelig kan forsvares når kunder lytter til begge. Om dette stemmer vet jeg ingen ting om, kun selgerprat.....

    Tror ikke HiHiklubben hadde solgt så mange av toppmodellene til B&W heller dersom prisen økte dramatisk, da vil antagelig kundene se etter toppmodeller av andre merker som Dali ++ istede for billigserien til B&W
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    Mezzo er vel en 2 generasjoner unna? Siste Utopia serie har jo gått opp i pris, men det skal jo være en forbedret serie. Ser ikke helt for meg at Focal skulle være så mye dyrere nå?

    Det er da heller ikke noe å stikke under en stol at HiFihuset har solgt mye Focal og annet p.g.a store rabatter på 30-40%. Kanskje har han ikke kunnet gjort dette lengre? Bare spekulerer.
     

    YNWA

    Medlem
    Ble medlem
    10.02.2007
    Innlegg
    23
    Antall liker
    0
    Koster ikke den nye Scala ca 50k mere, enn det Alto gjør/gjorde da?
    Å enda større hopp fra hakket over de igjen.

    Det har vel skjedd litt med MA de siste årene å vel? Virker som det merket blir større å større der ute i hifi/hjemmekinoverden. Kanskje de kan bli like store som B&W, Focal, Canton i Europa snart. de får mere skryt, vinner flere tester, som Bjørn skrev, mere for hver kr man legger i de. Kanskje man får mere ut fra hver kr enn man gjør på Focal?.

    Å kan jo hende at Hifihuset, som ikke har tatt inn noe særlig nytt Focal, siden de flyttet i nye lokaler, har mistet noe av sine rabatter hos Focal?
    Vist så er tilfelle, så forstår jeg at Focal ikke vil gi de det. Nytter jo ikke å selge høyt, når importøren ikke tar inn nye modeller(eller gamle) på mange mange mnd.

    Men da er det kanskje en mulighet for å skaffe brukt Focal han har inne, til en hyggelig pris da? Kanskje man må ringe kontofonen i morgen, å kanskje ta en tur innom å se hva de har??

    Bare litt spekulasjoner her, litt for tili på en søndags morgen.
     

    Cash 63

    Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Innlegg
    11.893
    Antall liker
    26.730
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Var inom Hifi-huset på Fredagen, joda fikk bekreftet att det er slutt med Focal, forklaringen jag fikk var att Focal selger dårligt i budget/mid segmentet, der har Monitor helt tatt over før "dem." Focal's design variationer i de betalbare pris klasserne blev også trekkt frem som lite positivt, det var vad jag fikk høre, Andre var ikke i butikken så fikk ej snakket med han.
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Jeg synes de har hatt for ekstrem prisøkning på "samme" modell"!
    Fra Mezzo til Alto til Scala. Tror at mange av de som kjøpte Mezzo (vurderte dette selv en gang) ikke har mulighet til å bytte til siste modell som øker så mye i pris. Før var det omtrent samme pris på Mezzo som B&W 801, nå har Focal gått i været prismessig og sidestiller seg med langt dyrere konkurrenter. Alle produsenter forbedrer modellene jevnlig uten at det nødvendigvis må være en ekstrem prisøkning. Wilson Audio har vel senket prisen på "Watt/Puppy" selv med stadige forbedringer! Ny teknologi og forbedring lydmessig behøver ikke nødvendigvis koste noe mer.


    YNWA skrev:
    Koster ikke den nye Scala ca 50k mere, enn det Alto gjør/gjorde da?
    Å enda større hopp fra hakket over de igjen.

    Det har vel skjedd litt med MA de siste årene å vel? Virker som det merket blir større å større der ute i hifi/hjemmekinoverden. Kanskje de kan bli like store som B&W, Focal, Canton i Europa snart. de får mere skryt, vinner flere tester, som Bjørn skrev, mere for hver kr man legger i de. Kanskje man får mere ut fra hver kr enn man gjør på Focal?.

    Å kan jo hende at Hifihuset, som ikke har tatt inn noe særlig nytt Focal, siden de flyttet i nye lokaler, har mistet noe av sine rabatter hos Focal?
    Vist så er tilfelle, så forstår jeg at Focal ikke vil gi de det. Nytter jo ikke å selge høyt, når importøren ikke tar inn nye modeller(eller gamle) på mange mange mnd.

    Men da er det kanskje en mulighet for å skaffe brukt Focal han har inne, til en hyggelig pris da? Kanskje man må ringe kontofonen i morgen, å kanskje ta en tur innom å se hva de har??

    Bare litt spekulasjoner her, litt for tili på en søndags morgen.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    cash 63 skrev:
    forklaringen jag fikk var att Focal selger dårligt i budget/mid segmentet, der har Monitor helt tatt over før "dem."
    Da er det jo høyst merkelig at han ikke ville selge MA før nå. Dette har nok trolig med business ovenfor Focal å gjøre, men det får vi sikkert aldri vite. Sånt er jo bedriftshemmeligheter.
     

    HCS

    En vanlig fyr fra bygda..
    Ble medlem
    22.02.2007
    Innlegg
    26.718
    Antall liker
    32.599
    Sted
    Nesten Gjøvik..
    Torget vurderinger
    28
    Gjentar meg selv...Utifra logikken om at MA nå selger godt og derav skal Focal ut så burde MA vært kicka utav butikken før da focal solgte mye bedre. MA ble det solgt lite av i en periode for 10 årsiden. Dette sa Andre ved flere anledninger... Så dette får jeg ikke til å henge på greip ifht argumentasjonen gitt her. 8)
     

    devilEj

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    10.02.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    0
    Jeg kjøper heller ikke helt forklaringen at det er etterspørselen som har styrt tapet av agenturet for butikken. Det er vel en grunn til at Hifihuset ikke har klart å levere den nye Utopia modellen selv om det har ligget i bestilling fra godt skodde kunder aldri så lenge mens resten av europa har hatt dem i salg. Alle som har vært innom hifihuset for å handle vet godt at Focal har blitt pushet i alle år mens MA knapt har blitt nevnt som et alternativ. Etter jul snudde plutselig dette. Uansett synes jeg det er utrolig synd at vi har mistet hifihuset som importør da Andre var flink til å ta inn mange av modellene. Nå er det uvisst hva som skjer, og i verste fall ender agenturet hos noen som ikke er villige til å sitte med noe lager alà Arcam og Hifiklubben. Får endelig håpe at det ikke skjer.
    At MA skal gi mer bangforthebucks er hvertfall helt feil i mine ører, men det blir jo en smaks sak. Godt mulig de gir mer fortjeneste ved salg, og da forstår man jo Hifihusets valg å heller pushe MA.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    DevilEj skrev:
    At MA skal gi mer bangforthebucks er hvertfall helt feil i mine ører, men det blir jo en smaks sak.
    Har til gode å bli imponert av MA jeg også, enda så mye skryt de får. Men den ene ganger jeg hørte den nye V-serien fra Focal ga meg heller ikke noe mermak må jeg si. De har heller ikke fått mye oppmerksomhet siden starten ser det ut som. Det syntes for meg at de gikk litt for langt vekk fra de lyse og pågående Cobaltene? Så det kan vel stemme at Focal har tapt seg litt i de rimeligste seriene og blitt litt vel dyr i toppskiktet, men det forklarer neppe at HiFihuset ikke vil selge de mer. 1000 serien skulle vel ligge godt an?
     

    JE

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.04.2002
    Innlegg
    356
    Antall liker
    44
    Skjønner ikke problemet. Hvis det er så synd at Focal ikke selges av HiFi Huset, hvorfor ikke ta over importen selv. Eller mase på noen andre som driver med ht?
     

    Ludo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.08.2008
    Innlegg
    3.032
    Antall liker
    545
    Sted
    Sandefjord
    Torget vurderinger
    1
    Jeg har blitt Focal-venn, ihvertfall i bilen. Det spillet slettes ikke verst :)

     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    JE skrev:
    Skjønner ikke problemet. Hvis det er så synd at Focal ikke selges av HiFi Huset, hvorfor ikke ta over importen selv. Eller mase på noen andre som driver med ht?
    Da får vi ikke kjøpt dem like billig ;).


    Det er jo heller ikke sikkert de blir impoterte på en god stund. Det er jo bra for oss hifi interesserte at mange merker er å få kjøpt i landet.
     

    ksveen73

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2005
    Innlegg
    213
    Antall liker
    30
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Og da ser det ut til at Mono har fått importen av Focal, ref Focals hjemmesider...
     

    jonas

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.12.2004
    Innlegg
    2.981
    Antall liker
    1.226
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    21
    ksveen skrev:
    Og da ser det ut til at Mono har fått importen av Focal, ref Focals hjemmesider...
    Med null rabatt :-\, da vil jo Divaene dine skyte i været på bruktbørsen ;)
     

    Lieng

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    1.525
    Antall liker
    94
    Er vel ingen som kommer til å kjøpe Focal til veil pris i Norge på lang tid! De må nok selge direkte med opp til 50% rabatt
     

    audiomur

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2005
    Innlegg
    422
    Antall liker
    6
    Dro frem subwooferen min i dag for å tørke støv og knipse noen bilder. Ble litt overrasket når jeg så at det sto 15" på bakplaten. På de nettsidene jeg har sett står det alltid oppgitt 16" element. Det var vel det jeg også ble fortalt på hifihuset. Hmm?
     

    Vedlegg

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.936
    Antall liker
    8.241
    Torget vurderinger
    1
    Ikke la det knekke deg psykisk. ;D

    -regner med at bassen ikke ble dårligere av at du leste det.
     

    audiomur

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.01.2005
    Innlegg
    422
    Antall liker
    6
    Å jo, jeg mener å høre i lydbildet nå at jeg savner en tomme. ;)

    Noen andre med Sub Utopia BE som gidder å sjekke?
     

    mattman

    Medlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Innlegg
    8
    Antall liker
    0
    Hallo!

    Da har jeg solgt chapter precis MK1 og skal selge electra 1027 pga pengemangel. Utrolig flotte høyttalere det blir trist å miste.

    Jeg ser for meg de nye focal chorus gulvstående som plaster på såret. Har noen erfaring med disse, 716 / 726? Det blir sannsynligvis et 2.1 anlegg, så de trenger ikke gå helt ned i kjelleren.
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.936
    Antall liker
    8.241
    Torget vurderinger
    1
    Hva pønsker du videre på?
     

    kwil

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.09.2003
    Innlegg
    2.273
    Antall liker
    905
    audiomur skrev:
    Å jo, jeg mener å høre i lydbildet nå at jeg savner en tomme. ;)

    Noen andre med Sub Utopia BE som gidder å sjekke?
    Kjæringa er da opplagt opptatt av om det mangler en tomme (dog kanskje ikke SÅ opptatt av dersom vi snakker subbass ;))

    hva skal sjekkes? lever svært lykkelig med min (med og uten en ekstra tomme)

    mvh
     

    oblerum

    Medlem
    Ble medlem
    16.05.2007
    Innlegg
    7
    Antall liker
    0
    Sted
    Raufoss
    Hei

    Har hatt mine JmLab Utopia ALto Be nå i 1,5 år og for første gang i et anlegg jeg har har jeg ikke tenkt tanken på å bytte høytalere ennå.
     

    TomTom

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    14.08.2003
    Innlegg
    215
    Antall liker
    0
    Torget vurderinger
    1
    Noen som har fått handlet fra den nye Utopia-serien ennå? Virker som en ganske rolig lansering av den nye importøren. Noen som vet om noen butikker som fører varene enda?

    Er nysgjerrig på hvor mye bedre disse er, kontra de gamle. Har også i så måte lest mye godt om den nye 1008-serien også.
     

    Kirk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2003
    Innlegg
    126
    Antall liker
    1
    Fikk en meld i går fra en kompis, at Stereofil selger Focal, de hadde hvertfall Scala inne.
    Å så skal Halstensen i Drammen selge Focal.
    Er de jeg veit om hittil.
     

    Fugazi

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.05.2009
    Innlegg
    917
    Antall liker
    259
    Sted
    Bærum
    Torget vurderinger
    13
    I dag ble jeg eier av et sett Elektra 1027 BE.
    Etter hjemlån av disse i en periode på 2 uker, klarte jeg ikke levere de tilbake.
    Låter meget bra!!!!!!!!
    Hifihuset gav en meget hyggelig deal, så da var det ikke noe å lure på.
     
    U

    utgatt60135

    Gjest
    nilsen64 skrev:
    synes ikke de franske høgtalerne passer så bra med naim forsterkere, men d er kanskje ikke det det dreier seg om?
    Hvorfor ikke?
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    Fugazi skrev:
    I dag ble jeg eier av et sett Elektra 1027 BE.
    Etter hjemlån av disse i en periode på 2 uker, klarte jeg ikke levere de tilbake.
    Låter meget bra!!!!!!!!
    Hifihuset gav en meget hyggelig deal, så da var det ikke noe å lure på.
    Gratulerer. Ser at du har Chapter precis forsterker, så det bør låte bra. Hadde det samme selv en tid tilbake og var svært fornøyd.
     

    Grace

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.162
    Antall liker
    33
    Torget vurderinger
    7
    Intet nytt at agenturer og sortiment hos detaljister endrer seg;- dette er mer regel enn unntak i bransjen;- årsakene er ulike og sammensatte;- prispolitikk kan være et aspekt.

    Hifihuset og Andre er nevnt ovenfor;- har selv tidligere hatt endel å gjøre med Andre;- mine inntrykk av ham var udelt positive;- Grace har talt,- og ønsker ikke å diskutere dette videre.


    Grace
     

    grammofon

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Innlegg
    5.646
    Antall liker
    2.853
    Sted
    Bærum
    De som vil høre på Focal, og som bor i eller skal til Oslo, kan ta en tur til Stereofil. De er nettopp ferdige med å innrede et nytt lytterom som ser klart bedre ut enn det gamle. Scalaene står klare til å bli lyttet til. ....
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.936
    Antall liker
    8.241
    Torget vurderinger
    1
    God Jul til Focal-folket.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn