Takk for besøket Coolio! Kjekt du likte det!
Jeg må få takke tilbake for ypperlig vertskap og service, for informative samtaler og ikke minst for mine to favoritt-lytteopplevelser, henholdsvis Sopra 3 nevnt ovenfor og Sopra 2 med Devialet for en tid tilbake. Sånt setter spor i en sårbar sjel
Har hørt Focal Utopia på Støletorget og ble blåst overende, ikke bokstavlig talt, men for en musikalsk opplevelse. Seinere har Sopra 2 gjort sterke inntrykk og skulle gjerne hatt plass/ rom til en Sopra 1. Mine nåværende prioriteringer gjør at Aria serien passer best pris-/ rommessig. Tiltross for at dette er en rimeligere serie er jeg storfornøyd.
Har ingen tvil om at Focal generelt sett yter meget godt i forhold til prisklassene sine. Har forøvrig samme inntrykk av alle de store produsentene som feks Monitor Audio, Canton, B&W, Dynaudio og KEF.
Focal har i mine ører en lyd som er lett å like; velbalansert, oppløst og luftig med en morofaktor som er, øh, moro!
Man har en uvanlig hyggelig og jordnær selger/eier der som gjør at man kan senke skuldrene og finne roen. Lokalet er fint, det er satt opp skikkelig så han vet hva han driver med og man får styre sin egen musikk og lyttevolum. Ergo, er alt tilrette for at man blir der lenger enn man hadde tenkt. Det er faktisk den nest beste demoen jeg noen gang har fått i en butikk, og den beste demoen blir ikke helt rettferdig å sammenligne mot et spesialbygd rom med dyrere utstyr.
Jeg og en kamerat har lyst til å reise den lange veien tilbake dit KUN pga butikken og de fine fossene over fjellene. Og denne gangen skulle jeg fått bestemme at det skulle lyttes til Focal. Forrige gang måtte jeg knele og høre på Sonus Faber siden kameraten min veier 40 kg mer
Roald slår meg ikke som en selger i en klassisk forstand, han har latt nysgjerrigheten min styre både samtaleemner, lytteopplevelser i forhold til lydnivå og låtvalg samt vært særdeles imøtekommende i forhold til å la meg få lytte til høyttaler/forsterker-kombinasjon etter eget ønske- hvilket sier en del når man må flytte og koble om hundrevis av kilo med utstyr for å få det til.
Nå hadde jeg ikke nok tilgjengelig tid til (eller spesielt ønske om) å utsette ham for slitet, men jeg følte definitivt at han går den ekstra milen for at opplevelsen skal bli bra. Naturlig nok blir den jo det, da!
For en nybegynner innen hifi-verdenen som ikke har så mye kunnskap eller kjennskap til hverken folk eller ting, så har Renaissance Audio ved Roald vært en særskilt positiv opplevelse de få gangene jeg har snublet innom dørene der, selv med lokalet fullt av folk. Anbefales!
Med opplevelser fra Duet Audio i Bergen ved Martin og Renaissance Audio ved Roald friskt i minnet vil jeg si at Bergen har det godt med tanke på både service og tilgjengelighet innenfor hi-end. Bergen er verdt en tur over fjellet, ingen tvil om det!