limvingen
Overivrig entusiast
Det er en i Danmark som selger slike til 32000dkrHCS skrev:De er jo rett og slett vakre, Mezzo Utopia. Hvor mye skal Andre ha for de da ?
http://hifimagasinet.com/annonsDetalj.asp?annonsID=12524
Det er en i Danmark som selger slike til 32000dkrHCS skrev:De er jo rett og slett vakre, Mezzo Utopia. Hvor mye skal Andre ha for de da ?
Like dårlig erfaring med Nordost Valhalla på mine Utopia Nova Be. Samme karakteristikk. Ble prøvd oppkoblet mellom disse og mine tidligere Krell 450Mcx monoblokker.bjornh skrev:Det var kongeoppsett! Var innom om kar i helga som hadde noen kongeoppsett med Utopia Be, men der sleit han med feilplassering bla.Viking skrev:Har eid Mezzo Utopia, Center Utopia, Mini Utopia, Sub Utopia 2, Alto Utopia Be, Center Utopia Be og Sub Utopia Be. Kom aldri helt i mål, men det er noen ekstremt gode høyttalere, men jeg setter pris på en del egenskaper jeg ikke fikk ut av JMLAB
For å dra igang en kabeldiskusjon her, så vil jeg bare ha sagt det rett ut: noen høytalerkabler fungerer bare ikke på Focal (JM-Lab) i det hele tatt. Og for å si det enkelt, det kan være det som skiller mellom himmel og helvete. Hva sm gjør det skal jeg la være usagt, men det altså noen produsenter som lager ting som ikke harmonerer så godt.
Jeg skal i farta nevne to kabler som jeg hadde meeeget dårlig erfaringer med i kombinasjon Meridian, Chord og Focal:
1. Nordost Red Dawn
2. Nordost Blue Heaven
-lyd blir det, men disse barberer lyden og får fram en kjølig og veldig lite lyttevennlig klang. Følelsen av å ville flytte på høytalerne var enorm da jeg hadde disse innom på mine 936.
Mvh. Bjørn
Bruker også Intermezzoene på mine Utopia Nova Be. Meget musikalske! Anbefales. Hørte litt forskjell vedr. retningen av de tilkoblete kablene. Prøv deg frem.TomTom skrev:Det blir jo alltid snakk om forskjeller, men for meg så gjør Nordost ikke noe galt i dag. Men jeg tror nok ikke de passer veldig godt til annet enn Utopia Be serien evt. med 'mørk' elektronikk.
Forøvrig kan jeg nevne for Viking at jeg ikke kunne unngå en handel med Intermezzo kablene du refererer til... De ligger i en eske og støver så langt. Har enda ikke rørt dem. Er de virkelig så bra? Prisen er jo 'bra', men mener du de danker ut Valhalla?
Ellers må jeg si at jeg akkurat fikk hørt 1037Be hjemme hos meg. Ja, det er bra høyttalere. Men mellomtonen og diskanten fra Utopia Be serien er likevel en helt annen. I hvert fall her hjemme hos meg. Når jeg først har vent meg til denne skal jeg ikke gå over til noe annet.
Mitt forslag vil være Au24. Disse synes jeg kler Focal JmLab bra(inntil jeg får koblet opp Intermezzo). Vil tro de fungerer ganske universelt på de ulike modellene.
Ser at det er flere som bruker disse Intermezzo høyttaler kablene på sine Focal, men hvor er det mulig å få tak i disse? (med unntak av Subas Audio laaangt nord og øst i Sverige).LydMekk skrev:Bruker også Intermezzoene på mine Utopia Nova Be. Meget musikalske! Anbefales. Hørte litt forskjell vedr. retningen av de tilkoblete kablene. Prøv deg frem.
Jeg har hørt de nest største, Nova, og de duger til det meste de... -koster ca. halvparten av Grande Be...TomTom skrev:Det er merkelig hvor stille det er i denne tråden med tanke på hvor stort merke er?
Noen andre som har hørt Grande Utopia Be noen gang? For meg er de noe av det beste jeg har hørt, men krever at jeg flytter (og vinner i Lotto). Fortsatt den silkemyke toppen, men med en bass som ... en 15"+11". Deilig!
f skrev:Da er Focale, ne flyttet ca. 19,5 cm. , og har nå ca. en meter og ti cm. fra sideveggene. Det medfører også at høytalerne kommer noe lengere ut fra bakveggen, dvs. 90/ 98 cm., men mangler 8 cm. for å få en likesinnet trekant?
Dette medførte også at "brumle bassen" ble borte, og naboene blir nok noe blidere i ettertid
Skjønner ikke helt eks. en og to til Focal (som står i owners manual), men vekk i fra hjørneveggene skal de uansett (iflg. produsenten)
Har prøvd en del oppsett fra Hifi Choice, men de skriver aldri hvor stort lytterommet deres er, og det er derfor vanskelig å bruke det som nal.
Dette var andre gangen de blir flyttet på 14 dg., og har vel da "bare" ett to siffret antall ganger igjen, for man blir fornøyd?
Har forsatt anlegget og høytalerne på langveggen
Description : The Electra 1027 Be is an exceptional 3-way loudspeaker ! Its thoroughbred lines, truly unique finish, its very strong personality have no equal other than that of the Utopia Be technology. A true high-end product with a human face, thanks to its mastered shape ; a key product in the Focal line-up.HCS skrev:Gratulerer med kjempe høytalere.... Virkelig fine var de!! Hva er spec på de ?
De står faktisk 98cm fra bakvegg på bildet (målt til front baffel). Av standen til sidevegg er som du nøye observerte ikke helt 1.57m. Høyre ht er veldig nære veggen mens venstre er helt fri. Var litt redd for hvordan første refleksjonen til høyre ht ville oppleves, men kan ikke si at jeg merker så mye til den.f skrev:Gratulerer med nye høytalere, men du burde følge owners maual, som sier at de skal stå ca. 1 m. til bakvegg (rear), og ca. 1.57 m. til sideveggen, men ser at du vil få problemer med disse målene.
Så nærme hjørne som de nå står, vil du få en brumle bass, og du burde også skru på spikes ( 8 mm.).
limvingen skrev:De står faktisk 98cm fra bakvegg på bildet (målt til front baffel). Av standen til sidevegg er som du nøye observerte ikke helt 1.57m. Høyre ht er veldig nære veggen mens venstre er helt fri. Var litt redd for hvordan første refleksjonen til høyre ht ville oppleves, men kan ikke si at jeg merker så mye til den.f skrev:Gratulerer med nye høytalere, men du burde følge owners maual, som sier at de skal stå ca. 1 m. til bakvegg (rear), og ca. 1.57 m. til sideveggen, men ser at du vil få problemer med disse målene.
Så nærme hjørne som de nå står, vil du få en brumle bass, og du burde også skru på spikes ( 8 mm.).
Kan ikke si jeg har opplevd noe brumlebass ennå, mere et savn av litt brumble bass vil jeg si Nei, bassen er veldig kjapp og kontant, men kanskje ikke så dyp jeg hadde forventet (håper at det kommer etterhvert). Spikes skal på snart, men pga å lette eksperimentering av plasseringen på dem, avventer jeg litt med det.
Ja, har flyttet de et par desimeter både fremover og bakover, pluss vinkla de også noe. Har kommet til den konklusjonen at de spiller best ca 1m fra bakvegg og uten noe vinkling (evt bitte liten vinkling innover) i det hele tatt.f skrev:limvingen skrev:De står faktisk 98cm fra bakvegg på bildet (målt til front baffel). Av standen til sidevegg er som du nøye observerte ikke helt 1.57m. Høyre ht er veldig nære veggen mens venstre er helt fri. Var litt redd for hvordan første refleksjonen til høyre ht ville oppleves, men kan ikke si at jeg merker så mye til den.f skrev:Gratulerer med nye høytalere, men du burde følge owners maual, som sier at de skal stå ca. 1 m. til bakvegg (rear), og ca. 1.57 m. til sideveggen, men ser at du vil få problemer med disse målene.
Kan ikke si jeg har opplevd noe brumlebass ennå, mere et savn av litt brumble bass vil jeg si Nei, bassen er veldig kjapp og kontant, men kanskje ikke så dyp jeg hadde forventet (håper at det kommer etterhvert). Spikes skal på snart, men pga å lette eksperimentering av plasseringen på dem, avventer jeg litt med det.
Har du flyttet høytalerne et par mm/cm eller er du forsatt fornøyd med oppsettet?
limvingen skrev:Ja, har flyttet de et par desimeter både fremover og bakover, pluss vinkla de også noe. Har kommet til den konklusjonen at de spiller best ca 1m fra bakvegg og uten noe vinkling (evt bitte liten vinkling innover) i det hele tatt.f skrev:limvingen skrev:De står faktisk 98cm fra bakvegg på bildet (målt til front baffel). Av standen til sidevegg er som du nøye observerte ikke helt 1.57m. Høyre ht er veldig nære veggen mens venstre er helt fri. Var litt redd for hvordan første refleksjonen til høyre ht ville oppleves, men kan ikke si at jeg merker så mye til den.f skrev:Gratulerer med nye høytalere, men du burde følge owners maual, som sier at de skal stå ca. 1 m. til bakvegg (rear), og ca. 1.57 m. til sideveggen, men ser at du vil få problemer med disse målene.
Har du flyttet høytalerne et par mm/cm eller er du forsatt fornøyd med oppsettet?
Etterhvert som jeg lytter på de, blir jeg bare mer og mer sikker i min tro på at disse kommer jeg til å beholde en stund Blir kanskje noe eksperimentering med kabler, spikes/klosser og demping av rommet fremover.
Ta å legg inn noen bilder av ditt høyst respektable anlegg, så sprites kanskje tråden opp littf skrev:Det ser ut som denne tråden dør sakte men sikkert ut?
Er ikke så sikker på det :-\ Hadde 1007Be før, og den måtte ha ca 1 år på seg for å nå dit den var påtenkt (dog med normal daglig spilling)!f skrev:Har nå hatt Focal 1037 Be i hus i ca. en mnd., og da er de langt på vei innspillt!
limvingen skrev:Er ikke så sikker på det :-\ Hadde 1007Be før, og den måtte ha ca 1 år på seg for å nå dit den var påtenkt (dog med normal daglig spilling)!f skrev:Har nå hatt Focal 1037 Be i hus i ca. en mnd., og da er de langt på vei innspillt!
Jeg gjentar: "Da har jeg kommet dit at jeg skulle sette Soundcare spikes på mine Electra 1027Be. Ble litt skuffet da jeg vippet høyttaleren over på siden og tittet inn i bassrefleksporten; Ledningene som går fra høyttalerterminalene og opp til delefilterert så ut som helt ordinære PN 1.5mm2 kabelf skrev:Det skal sies at Audio Analog høytaler-kablene også er helt nye, dvs. at de er jo ikke innspillt de heller, så her kan jo mye skje på sikt, men som mange påstår, det er jo ikke forskjell på "kabler" i sin helhet, men når de nye Chapter høytaler- kablene kobles til, så tror jeg nok at t.o.m. G.. mener at det blir store forandringer
limvingen skrev:Jeg gjentar: "Da har jeg kommet dit at jeg skulle sette Soundcare spikes på mine Electra 1027Be. Ble litt skuffet da jeg vippet høyttaleren over på siden og tittet inn i bassrefleksporten; Ledningene som går fra høyttalerterminalene og opp til delefilterert så ut som helt ordinære PN 1.5mm2 kabelf skrev:Det skal sies at Audio Analog høytaler-kablene også er helt nye, dvs. at de er jo ikke innspillt de heller, så her kan jo mye skje på sikt, men som mange påstår, det er jo ikke forskjell på "kabler" i sin helhet, men når de nye Chapter høytaler- kablene kobles til, så tror jeg nok at t.o.m. G.. mener at det blir store forandringer
Da kan jeg jo like godt bruke PN 1.5mm2 mellom effektforsterker og høyttaler også ???
Disse er uten tvil kobber tvers igjennom. (Kommer klart frem i termineringen på kabelskoen som er brukt til å feste til høyttalerterminealene).f skrev:Så ut som ja, men det behøver ikke være vanlige pm kabler for det.
Mundorf sine kabler ser også jalla ut, men sølv tvers igjennom er det! (med litt gull).
Så synet kan bedra?
bjornh skrev:Har André fått inn de chapter kablene nå? ???
bjornh skrev:Ja, det blir morosamt å se hva Chapter vil gjøre på Focal...