Alt til hus og bolig LED lamper som blafrer - strømrelatert?

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
1.624
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
@ynot Flimrer hele rekken eller bare 1stk?
Dimming av led har vært en utfordring og det er vel ikke før nå at produsentene lager skikkelige dimmere for formålet. Flimrer hele rekken ville jeg byttet dimmer til f. eks. ny Elko eller Micromatic.
Det er bare en om gangen, og det varierer hvilke. Dimmeren er ny, "laget" av SG til dette formålet.
Men, det flimrer. For meg er det ikke like plagsomt som det er for TS.
 

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.569
Antall liker
7.075
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Siden dette er periodisk, uten at det er noe spesielt du foretar deg når det slår inn, så er det enten noe utenfor huset, eller et eller annet produkt hos deg med termostatstyring som slår inn. Gulvvarme, ovn, kjøleskap, fryser, varmepumpe, evnt fuktstyrt vifte er nærliggende å mistenke. Jeg har en fuktstyrt vifte på badet, og den lager ganske mye elektrisk støy når den er på tur å slå seg av.

Johan-Kr
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.107
Antall liker
3.815
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er fristende å tro at det er korrekt.
Men da kommer vi tilbake til det opprinnelige spørsmålet: Er det noen enkel måte å skjerme produkter for slik støy, uten å fjerne selve støykildene?
 

Shjer79

Fersking
Ble medlem
10.02.2022
Innlegg
1
Antall liker
0
Sted
Halsnøy
Jeg har LED-spotter fra SG (som er ganske dyre) og har dimmer fra SG og tror jeg opplever noe av det samme som deg. Lyset flimrer periodevis og det er ikke gitt at det er samme spot som flimrer fra gang til gang.
Hvis jeg endrer på dimmeren når det flimrer så blir det borte.
Fant du noe mer ut av dette @ynot ?

Jeg sliter med det samme problemet med SG Led spotter, har fått byttet til SG Led 400 dimmere og det ble bedre. Men er der fremdeles.
 

AndersR

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.05.2011
Innlegg
5.107
Antall liker
3.815
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Bra timing at denne tråden ble dratt frem igjen. I går kveld fikk jeg satt opp en ny lampe som erstatter Ikea-lampen som nevnt i det opprinnelige innlegget.
Dette er da en Philips Hue Aurelle, og selv med dimmer på lavt nivå er det betydelig forskjell. Den flimrer selvsagt litt den også, men blafringen er totalt borte, og når jeg filmer lampen på slowmo og superslowmo er det tydelig at det er ekstrem forskjell på hvor regelmessig diodene tenner. På Ikealampen ser det ut til å være fullt kaos, men jeg antok at det var slik det bare var, men på Philips ser det langt mer "ryddig" ut, og langt jevnere.
Nå har jeg bare brukt lampen to timer hittil i dag, men det føles allerede langt mer komfortabelt.
Tydeligvis er elektronikken i Philips lampene langt mindre følsomme for den støyen jeg har på nettet hos meg.
Eller at Ikea bare er dritt, og at alle kundene deres er totalt ukritiske til at det blafrer og blinker i lysene deres.
 
Sist redigert:

ynot

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2006
Innlegg
2.466
Antall liker
1.624
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Fant du noe mer ut av dette @ynot ?

Jeg sliter med det samme problemet med SG Led spotter, har fått byttet til SG Led 400 dimmere og det ble bedre. Men er der fremdeles.
Nei, jeg har egentlig "lukket øynene" for problemet :)
Men jeg innbiller meg at problemet er større i stua enn i kjellerstua. Om det er fakta vet jeg ikke. Siden det er to forskjellige kurser så henger det jo forskjellige greier på de, og jeg innbiller meg at det som henger på kursen i kjellerstua støyer mer enn det som henger i stua, men nå er det bare spekulasjoner fra min side.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
5.001
Torget vurderinger
2
Ikke noe populært svar, men dette sier forskningen om problemet.

Problemet vil variere rundt om i bolig alt avhengig av kursenes innbyrdes impedans.

Avsnitt 6 immunity and interaction




 

teddyh

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.07.2009
Innlegg
826
Antall liker
219
Fant du noe mer ut av dette @ynot ?

Jeg sliter med det samme problemet med SG Led spotter, har fått byttet til SG Led 400 dimmere og det ble bedre. Men er der fremdeles.
Eg har SG Gyro 7W led-spotter i kombinasjon med Elko 315 GLE dimmer og opplever ikke (bank i bordet) noen problemer med flimmer/blafring
 

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Innlegg
6.681
Antall liker
7.457
Bra timing at denne tråden ble dratt frem igjen. I går kveld fikk jeg satt opp en ny lampe som erstatter Ikea-lampen som nevnt i det opprinnelige innlegget.
Dette er da en Philips Hue Aurelle, og selv med dimmer på lavt nivå er det betydelig forskjell. Den flimrer selvsagt litt den også, men blafringen er totalt borte, og når jeg filmer lampen på slowmo og superslowmo er det tydelig at det er ekstrem forskjell på hvor regelmessig diodene tenner. På Ikealampen ser det ut til å være fullt kaos, men jeg antok at det var slik det bare var, men på Philips ser det langt mer "ryddig" ut, og langt jevnere.
Nå har jeg bare brukt lampen to timer hittil i dag, men det føles allerede langt mer komfortabelt.
Tydeligvis er elektronikken i Philips lampene langt mindre følsomme for den støyen jeg har på nettet hos meg.
Eller at Ikea bare er dritt, og at alle kunden deres er totalt ukritiske til at det blafrer og blinker i lysene deres.
Hadde samme problem med noen LED-lamper fra IKEA. Ikke noen stor sak men det ble jo etterhvert irriterende så de ble byttet i Philips Hue som jeg nå har i alle hovedlamper både inne og ute på vei til at den eldre villaen blir et gløggere hjem.

Philips tar seg godt betalt, men har gode produkter og gjennomtenkte konsepter med ypperlige brukergrensesnitt. Kjekt å ha utelamper som automatisk slår seg på ved solnedgang og av ved -oppgang. Madammen er også glad i å sette «spa-belysning» når hun tar et bad, og at ulike deler av hagen kan lyssettes på ulikt vis, alt fra iPhone.

For egen del er det et stort pluss hver gang vi skal på helgetur at jeg ikke må kjøre tilbake fordi madammen må sjekke at lys og annet elektrisk virkelig er av.
 
Sist redigert:
Topp Bunn