LED Lys Irriterende?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BigOne

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.04.2014
    Antall liker
    16
    Sted
    Øyværing
    God Kvell godt folk :) har endelig fått stereo systeme til å høres så optimalt ut som jeg kan få til. men nå er det en ting til som er en pain in the ass. Led lys...... yes lysa som indikerer at subwoofers er på. led lyste til effekt forsterkern, og 1 til preamp. resten går det heldigvis an å dimme bort. noen ideer på hva jeg kan gjøre ? :) har tenkt litt på teip., men nå er dette dyrt utstyr å vill ikke ha sånt på komponentene.

H.R

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.12.2008
    Antall liker
    6.786
    Sted
    Jessheim | Ullensaker
    Torget vurderinger
    5
    Har brukt sort selv. Bare husk å ikke klin på for det renner. Litt av gangen til lyset ikke plager en lengre.

inselwind

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Antall liker
    11.869
    Sted
    Toten
    Torget vurderinger
    11
    Reis innom nærmeste bokhandel å kjøp små runde klistremerker, ell klipp små biter av el-tape (hulltang kan være et alternativ istedet for saks).
    Da er det reversibelt den dagen du selger

S

Syncrolux

Gjest
    Det går jo an å stue bort noe av greiene i et skap med sotede glassdører så man ikke ser så mye av det også. Fjernkontroll vil fortsatt virke gjennom sånne dører.

Er enig i at LED som lyser skarpt er skikkelig irriterende.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.340
    Sted
    Smurfeland
    Syns særlig blå led lamper burde vært enten forbudt eller forbeholdt politiet. Hadde en sånn her en gang, og det glorete blå lyset la et grellt skimmer i hele rommet hver gang jeg skrudde av lyset for å se på film. Men så har jeg et litt anstrengt/ambivalent forhold til fargen blå i utgangspunktet også, da.

1636096617848.png

S

Syncrolux

Gjest
    Jeg liker blått da, men aldeles ikke blå LEDs. Fy og føy.

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.340
    Sted
    Smurfeland
    Jeg syns blå er en litt sånn kald, kjip farge som signaliserer galskap og schizofreni. Men har riktignok klart å få et litt mer normalisert forhold til den i visse kontekster. Men å velge blå, glorete LED'er i hifi utstyr som man liksom skal slappe av og kose seg med, det er en tanke jeg ikke helt skjønner. :)

1636097445325.png

P

parafinoksen

Gjest
    Blått kan forsåvidt funke, men det trenger ikke være sveisekapasitet på styrken.

M

MarkusH

Gjest
    Jeg tok noe leftovers fra stoff-fronten til subba i kinoen som jeg har lagt som et slør over dbx+behringer, når det skal lyttes med 'dunkel' belysning må jeg ha noe over skjermen og lysa der, resten er det så svake skjermer på at det går fint.
    Fin fargekombo da, rødt, orange, grønt, blått og blått baklys. 😝

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.340
    Sted
    Smurfeland
    Er ikke McIntosh mer grønt og turkis? Av en eller annen grunn syns jeg ikke det er like fælt som mye annet.

Torvbakkane

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    17.01.2019
    Antall liker
    938
    Sted
    Alver
    Blues er gode saker @Aurora 🎼🎸,
    men ellers vedrørende LED som tråden begynte med så er det så at alle LED er lite bra med for sterkt lysi, dei blir ett fokus punkt desverre. Men er det DIY prosjekter ja så kan ein tune lysstyrken så det blir passeleg.
    Men ref trådstarter så er det nytt utstyr og ein kanskje vil selge/bytte ut utstyret og da er det ikkje så kjekt med fysiske inngrep i aperaturen. Men her har komt fram ein del gode forslag fra fleire. Så der er nok noke dar som kan løysa problemet vil eg tru 😊.
    Sjøl liker eg blåe LED, men dei må dempas til eit greit nivå. Røde LED er for meg ALARM og brukas minst mulig. Grønne er OK, men ikkje min favorittfarge 😂

• Liker
    Reaksjoner: KMR

Audiosan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Antall liker
    230
    Siden dette er DIY, så vi jeg komme med et annet forslag som ikke dreier seg om å sette på en bit tape eller litt neglelakk. Men heller montere på en 1Mohm pot i serie med LED så den kan dempes til ønsket styrke. Om blå LED er for plagsom, så kan også denne byttes til annen farge.

Sist redigert:
    S

Syncrolux

Gjest
    Nå var vel ikke trådstarters problem relatert til DIY da.. .

Audiosan

Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    20.08.2018
    Antall liker
    230
    Nå var vel ikke trådstarters problem relatert til DIY da.. .
    Nå mente jeg at tråden er opprettet på DIY og utvikling da. Kline på noe tape eller neglelakk synes jeg ikke faller under kategorien DIY.

Valentino

J. Brünnhilde
    Ble medlem
    23.04.2008
    Antall liker
    25.260
    Sted
    Ottestad
    Torget vurderinger
    1
    Den Thorens-RIAAen (MM 008 ADC) som er på vei hit har blå diode. Inn i Montana med den!

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.658
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Å klistre en tape bit er også diy (for noen) :)
    Tråden ble forøvrig flyttet da vi ønsker spørsmål om modifikasjon, reparasjon, fix etc. i diy delen ;) Mange spørsmål er selvsagt i grenseland og da blir en subjektiv vurdering tatt..

bambi

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Antall liker
    12.340
    Sted
    Smurfeland
    Hater dere blues også ?? :cool:
    Blues henspeiler jo direkte på noe som er kjipt, eller at man ikke har det bra. Feeling Blue, I got the blues etc. Bekrefter jo bare poenget mitt, egentlig. Blå er en forferdelig farge som symboliserer lidelse, pengeproblemer, utroskap, kjærlighetssorg, og alt som er fælt.

Musikkmannen

Musikk i fokus
    Ble medlem
    11.11.2006
    Antall liker
    20.135
    Sted
    I kjelleren
    Torget vurderinger
    2
    Jeg bruker sort elektroteip der ledlyset lyser for sterkt, fungerer helt greit - problem løst.

bambadoo

Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    11.10.2002
    Antall liker
    11.658
    Sted
    Lørenskog
    Torget vurderinger
    16
    Tenkte i mitt enkle sinn at det er mye med blått lys som koster for mange kr. i denne hobbien ;)

YesJens

Musikkelsker og Livsnyter😊
    Ble medlem
    21.08.2018
    Antall liker
    7.479
    Sted
    Under stjernene
    Er ledlyset irriterende er det dårlig designet.
    På DIY Hypex NC400/SMPS600 kan man velge full styrke, lav styrke og av på led.

Roon Nucleus har ingen lys på fronten, Ferrum Hypsos (strømforsyning) og OOR(hodetelefonforsterker) kan lysstyrken justeres fra 0-100 i 10% step.

Det er ingen justering på lyset på SOtM sMS-200 Ultra NEO.
    Har tidligere brukt sort tusj på skarpe lys.
    På Mola Mola Makua/Kaluga skifter lyset fra rødt til blått (standby/on) mens så svake at de ikke er irriterende i selv et mørkt rom.

Kanskje er det en ide at lyset kan slåes av på på enheter som står hele tida.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn