Leftyweazel sine håpefulle forsøk mot nirvana, les: god lyd i stuen😃

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Leftyweazel

    Medlem
    Ble medlem
    07.02.2021
    Innlegg
    6
    Antall liker
    18
    Sted
    Vestland
    Hei.

    Jeg prøver meg på et fora og en tråd som jeg i mange år har utsatt fordi det alltid dukker opp noe nytt, og alltid skal alt bli bedre, og egentlig så er det bare litt tweaking på den komponenten der, før kabelen skal retermineres med noen bedre kontakt flater før alt er perfect. Noen ganger er det så enkle ting som at barna må kjøres på trening og så er det to uker til neste gang en plate kan snurres..

    Men, den perfekte verden blir aldri optimal for alle. Det er alltid hensyn som skal tas.

    Egentlig er denne tråden opprettet for meg selv, en barriere som skal brytes ved å dele mine tanker og erfaringer med andre som kan være uenig og ha andre meninger enn meg. Samtidig er det jo kjekt å dele noe med andre mennesker hvor vi deler interessen for god lyd som da kanskje kan materialisere seg ut i større forståelse og kunnskap.

    Tanken var at jeg skulle lage et nytt innlegg med bilde og noe prosa rundt bildet.
     

    Atlerovik

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    30.08.2019
    Innlegg
    3.450
    Antall liker
    10.881
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    17
    Har nettopp vært gjennom den barrieren selv. Det anbefales :) Gleder meg til fortsettelsen!
     

    Leftyweazel

    Medlem
    Ble medlem
    07.02.2021
    Innlegg
    6
    Antall liker
    18
    Sted
    Vestland
    8E889421-EA60-47BB-BB1A-8221EC539034.jpeg


    Kassettspiller var den første mediespilleren jeg fikk. Jeg husker den enda, det var kassettspiller og høyttaler i ett. Jeg kan ikke huske at jeg hadde så mange egne kassetter. Jeg kan derimot huske at jeg spillte Kim Larsen, Bee Gees, Nazareth, Diana Ross, Kim Wilde med flere. Og en kassett med Thorbjørn Egner.

    012sA3XJkPxX.jpeg


    Litt senere arvet jeg mutteren og fatteren sitt philips anlegg. Det var radio, kassett og platespiller i en sølvfarget spiller som ble byttet ut med et rack med cd spiller. Det var saker. Egen platespiller i bulen😀 Dette var nok helt avgjørende for at jeg stort sett hele livet har funnet glede i å lytte til musikk, men også glede i hvordan musikken har blitt formidlet.


    Skjermbilde 2021-02-15 kl. 22.35.32.png


    Jeg kjøpte min første platespiller på midten av 90 tallet. Husker ikke året, men tipper 1994. Den het Project 1. Denne spilleren fulgte meg i mange år før den ble en del av en byttedeal mot drømmebilen😎

    WTimL3fHkfDmFRjr4QmxjQ-970-80.jpg.webp


    I den påfølgende tiden hadde jeg ingen platespiller før jeg kjøpte meg en ny Project 1 spiller i 2007. På denne tiden hadde jeg Rotel surrerundt anlegg og Dali helicon høyttalere. Fikk aldri tilbake godlyden og god følelsene med denne spilleren, og det ble ikke noe særlig platesnurring.

    Anlegget ble byttet ned i fysisk mindre og mindre komponenter i flere omganger. Til slutt hadde vi Sonos i alle rom. Innebygd, så vel som løse komponenter. Da tror jeg året er 2012. Sett i etterpåklokskapens navn ble jeg mer eller mindre lurt inn i fristelsen. Men happy wife, happy life...😁

    I 2015 kjøpte jeg meg en ny platespiller. Denne gang gikk jeg for Rega rp8, med Apheta 2. Dette var for meg en ny verden. Jeg likte lyden. Sammen med det oppsettet jeg da hadde, spilte det veldig nøytralt med mye kropp. Det var en spiller som i tillegg til å formidle musikken på en organisert måte, også var veldig pen å se til.
    IMG_3265.JPG


    IMG_3262.JPG


    Jeg hadde begynt å interessere meg for pierre Lurne og noen av hans spillere, og Rega rp8 ble etterhvert byttet ut med en Romance spiller med en Benz pickup SL.

    Dette er en lekker spiller som er passe tung og veldig analog lyd.. o_O Denne spilleren står fremdeles her og jeg må si jeg også liker utseende. Masse akryl..
    IMG_3387.JPG


    IMG_0572.JPG

    MERK: Jeg har lånt de tre første bildene fra internett. Jeg håper ikke noen blir skuffet og lei seg, samt at eiere av bildet ikke blir sinna
     

    Leftyweazel

    Medlem
    Ble medlem
    07.02.2021
    Innlegg
    6
    Antall liker
    18
    Sted
    Vestland
    Min første cd plate kjøpte jeg i 90. Det var AC/DC med highway to hell. Jeg brukte mine første selvtjente avispenger. Jeg har denne cd enda. Putter den noen ganger i spilleren bare fordi.


    Selv hadde jeg ikke cd spiller på denne tiden, og måtte låne stuen til mutter og fatter for å spille cd plater. På grunn av dette ble det spilt mest LP på eget gutterom.


    Tidlig 90 tall kjøpte jeg meg en bærbar cd spiller med plass til to cd på toppen, dobbel kasettrack og radio. Tidlig versjon av boomblasteren, da dette også var JVC. JVC PC-XT5. Denne ble mye brukt, og siden den også kunne spille på batterier, koblet vi den like gjerne på batteriet i båten og var kongene på sjøen. Denne ble etterhvert permanent i båten og jeg måtte finne meg noe annet på gutterommet.



    s-l1600.jpg
    $_57.JPG





    i 1993 kjøpte jeg med en technics cd spiller. den var ikke noe kul for den kunne jeg ikke bruke egne kabler på. så den ble byttet i en brukt fischer spiller fra bruktbørsen i BA. Denne var med noen år før jeg fikk meg en kompis på Elkjøp og kjøpte meg en cd spiller fra SONY. Var stolt som en hane og ingen i hele verden kunne disse spilleren min. jeg husker ikke modellbetegnelse på denne, men det ble etterhvert mange komponenter fra SONY. MD, Radio, kassettspiller, effekt og integrert forsterker. Denne sony modellen hadde jeg lenge og ble liksom ikke lei den eller lyden som jeg blir nå i voksen alder. hvorfor kan en jo lure på. jeg velger å tro det er en kombinasjon av uvitenhet og erfaring.


    På midten av nittitallet begynte sentrum med sine spesialbutikker å lokke på oss. Det ble etterhvert en NAD cd spiller på meg. Jeg har prøvd å resonere meg til hvilken spiller det var, men blir ikke sikker på hvilken det var.

    Kameraten min på Elkjop var en habil mann innen HIFi interessen sitt spenn, og ville begynne å pushe Yamaha produkter. dette endte opp med en 10 kilo tung cd spiller kjøpt på elkjøp. en Yamaha cdx-993.



    59CA4F81ED7E4BACBB1957675EFDE11E_12073_14_266x111_07195c26645a7196adad679bb9a81dbe.jpg
    1596465339_4417.jpg






    Dette var en spiller som fulgte meg i over 10 år. den ble etterhvert oppgradert med en annen analog krets og annen digital krets, men alt i alt en meget god spiller slik jeg husker den. Jeg kunne veldig gjerne tenkt meg en slik spiller igjen.



    1596464989_4481.jpg




    Yamaha sin spiller ble byttet ut med en toppmatet spiller fra Cyrus. denne var god lyd i, husker den meget varm som Yamaha spilleren, men mer oppløst i toppen, mer detaljer i det øvre frekvensområdet. men da dette er mange år siden er det særdeles subjektiv seleksjon av meninger. Denne Cyrrus spilleren hadde en del tekniske feil, og ble etterhvert byttet ut.
    s-l1600.jpg
    s-l1600.jpg



    s-l1600.jpg
    611OpsCBhnL._AC_SL1073_.jpg






    Nå gikk jeg inn en verden hvor surrerundt lyd skulle prege noen år fremover i tid og ble en periode en Rotel RDV1060 som ble cd og dvd spiller. Jeg ønsket meg en egen cd spiller og valgte rcd-1072 fra rotet for at denne sto i stil med resten av oppsettet rsp-1098, rmb-1077, rdv-1060 og rcd1072. Disse boksene var kule å se til og det gav en del filmopplevelse. Men jeg hørte ikke så mye på musikk denne perioden.


    Jeg ble også tvunget inn i en «selge meg ned og bygg Sonos i alle rom periode.» CD, LP ble pakket i kasser og satt på loftet og Telenor fiber og Sonos ble innstallert i stort sett alle rom. Sonos skal ha det at de traff med et produkt som kjørte rent og riktig fra dag 1. Vi har hatt sonos siden 2006 og jeg kan ikke huske min kone noensinne har spurt meg om noe, sagt det ikke virker, eller klaget på noe annet. Så vi har dette i alle rom enda For selv i 2021 bør man være over middels interessert i HIFI for å få på boksene uten å føle man gjør noe man ikke behersker..


    i 2012 kjøpte jeg meg en cd spiller fra Pioneer. en PD-S802.


    IMG_0540.JPG
    IMG_0544.JPG
    IMG_0545.JPG









    Dette var en god spiller som jeg brukte som transport i lang tid. jeg hørte ikke ofte på cd, men var fornøyd med lyden. oppløst, detaljert og litt tyngde i lyden. Pierre Lurne hadde jeg lest en del om tidligere og fikk muligheten til å kjøpe meg en transport som han har laget. denne kjøpte jeg i 2016. En Kreatura. denne spiller fantastisk. meget stille, oppløst, tydelig og denne står her enda.


    IMG_0054.jpeg
    IMG_0311.JPG



    Jeg klarer ikke finne noe jeg ikke liker ved den. Jeg har sammenlignet analoge innspillinger meg lyden fra denne spilleren og det er nydelig. Klassiske instrumenter klanger og toner veldig bra.
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn