Vet ikke helt hva som er riktig eller uriktig ang. legalisering av cannabis. De som vil prøve, klarer helt sikkert å svi av en joint uansett. De aller fleste klarer sikkert å styre forbruket av hasj/cannabis uten problemer til "røyking i ny og ne" - litt sånn som med alkohol. Men ..... det er noen som ikke klarer å styre dette, og da er kjøret , for noen, i gang. Det blir hash og cannabis daglig. Cannabis og hasj er "ufarlig" i små mengder - hevdes det - , men når forbruket kommer ut av kontroll, bli det straks mer komplisert. Det blir litt på samme måten som en alkoholiker som MÅ ha sin daglige rus. Narkomane må også ha sine daglige doser, men det blir hakket vassere med sprøyter enn flaske. Det gikk en dokumentar på NRK i går - "Helene flytter inn" . De har ikke en enkel hverdag de som bor på hospits. Noen av beboerne begynte sin narkokarriere med hasj og cannabis. Hvis bare ett menneske kan reddes fra det helvetet som ble vist på TV i går, så bør cannabis aldri bli lagalt. Det var liv verre enn døden. Helene Sandvik spurte en beboer hvorfor han ruset seg - "Hvis ikke jeg ruser meg, tar jeg livet av meg".
En bekjent av meg hadde et barnebarn som ble narkoman i ung alder. Denne bestefaren brukte hver ledige stund og masse penger for å finne barnebarnet sitt når han ikke kom hjem til avtalt tid. Han fant ham ofte rekende langs gaten, neddopet og jævlig. Han klarte å holde liv i barnebarnet sitt i nesten 3 år, men måtte til slutt innse at hjelpen ikke strakk til. Barnebarnet døde av en overdose 21 år gammel.
Hun til venstre er 42 år - Helene til høyre er 48......