Politikk, religion og samfunn Legalisere Cannabis?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Slubbert

    Gjest
    Hva du legger i faglig vet ikke jeg, men i de faglige miljøene i Norge som forsker og arbeider med dette så er de for ett forbud, politiet ønsker heller ikke legalisering..
    Selvsagt ønsker ikke politiet legalisering, kriminelle er deres levebrød. Politiet er avhengig av kriminelle for å få økte bevilgninger og vekst, og forfølging og trakassering av fredelige folk som ikke gjør noe annet galt enn å ta seg en tjall i ny og ne gjør underverker for statistikken.
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Jeg har prøvd medisiner som jeg har fått av legen min, og jeg har prøvd alt fra massør til fysioterapeut til kiropraktor, yoga, naturmedisin og meditasjon - men det hjelper meg ikke. Kroppen er alltid i høyspenn og alltid full av grusomme smerter som går hardt ut over livskvaliteten min. Det eneste som hjelper meg er marihuana. Da slapper jeg av i hele kroppen, og har tilnærmet ingen smerter. Da får jeg oppleve livet slik det egentlig skal være. Jeg kan senke skuldrene og slippe å tenke på at jeg er alvorlig syk. Dessverre er jeg tvunget til å skjule bruken av denne medisinen, for min familie, for legen min og for alle andre folk. Jeg er tvunget til å oppsøke skjulte miljøer for å kjøpe cannabis, og jeg er tvunget til å hele tiden lyve til alle rundt meg for å beskytte meg selv. Jeg er nemlig kriminell, og risikerer straff dersom jeg er uforsiktig. Dette synes jeg er svært trist. Tenk at jeg endelig har funnet en medisin som hjelper meg, også får jeg ikke lov til å bruke den.

    Det eneste som hjelper er marihuana
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Hva du legger i faglig vet ikke jeg, men i de faglige miljøene i Norge som forsker og arbeider med dette så er de for ett forbud, politiet ønsker heller ikke legalisering..
    Selvsagt ønsker ikke politiet legalisering, kriminelle er deres levebrød. Politiet er avhengig av kriminelle for å få økte bevilgninger og vekst, og forfølging og trakassering av fredelige folk som ikke gjør noe annet galt enn å ta seg en tjall i ny og ne gjør underverker for statistikken.
    Tror du ikke Polti kunne tenkt seg å få slippe å bruke tid og ressurser på noen helt harmløse hasjrøykere, så de heller kunne konsentrert seg om viktigere og mer prestisjefylte ting?
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Det vil gå fort nå.

    [video]http://www.c-span.org/video/?c4483418[/video]
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.443
    Antall liker
    783
    Torget vurderinger
    5
    Hvorfor skal det legaliseres?
    Det viktigste argumentet for det er vel at det fjerner kriminaliteten rundt det.
    Det er et kronargument. Det vil kunne sies om alt som ikke er lovlig. Fullt anarki vil jo gi null kriminalitet.
    Man må gjerne mene hva man vil om forbudet, som jeg personlig er for, men at man fjerner kriminalitet er ikke et argument i mine øyne.
    Alle forbud som oppheves og saker som legaliseres vil jo per definisjon fjerne kriminelle handlinger, det er ikke nødvendigvis riktig av den grunn.
     
    V

    vredensgnag

    Gjest
    Hvorfor skal det legaliseres?
    Det viktigste argumentet for det er vel at det fjerner kriminaliteten rundt det.
    Det er et kronargument. Det vil kunne sies om alt som ikke er lovlig. Fullt anarki vil jo gi null kriminalitet.
    Man må gjerne mene hva man vil om forbudet, som jeg personlig er for, men at man fjerner kriminalitet er ikke et argument i mine øyne.
    Alle forbud som oppheves og saker som legaliseres vil jo per definisjon fjerne kriminelle handlinger, det er ikke nødvendigvis riktig av den grunn.
    Som kongressmedlemmet nevner i videoen jeg linket til. Tobakk dreper langt flere, men man har redusert tobakkforbruk med opplysning. Siden Obama ble president, er nærmere 4 millioner amerikanere blitt straffeforfulgt, og veldig mange fengslet, pga cannabis -- uten at det har redusert noe som helst.
     

    Holmium

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2002
    Innlegg
    3.443
    Antall liker
    783
    Torget vurderinger
    5
    Verken tobakk eller alkohol hadde neppe blitt lovlig hadde det kommet i dag. Men nå er det en del av samfunnet og, særlig alkohol, har en historisk og kulturell posisjon. Og dette forholder samfunnet seg til i regulerte former. Ikke dermed sagt optimalt på alle vis.
    Men at noen midler er tillatte, som har stort skadepotensial og en del samfunnsmessige utfordringer, bør ikke automatisk bety at andre midler også bør tillates.
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    4.053
    Antall liker
    2.036
    Sted
    Sortland
    Hva du legger i faglig vet ikke jeg, men i de faglige miljøene i Norge som forsker og arbeider med dette så er de for ett forbud, politiet ønsker heller ikke legalisering..
    Selvsagt ønsker ikke politiet legalisering, kriminelle er deres levebrød. Politiet er avhengig av kriminelle for å få økte bevilgninger og vekst, og forfølging og trakassering av fredelige folk som ikke gjør noe annet galt enn å ta seg en tjall i ny og ne gjør underverker for statistikken.
    Beklager å måtte ty til slike ufinheter; men: Dette er bare tull!
     

    Handsoer

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    14.03.2007
    Innlegg
    4.053
    Antall liker
    2.036
    Sted
    Sortland
    Verken tobakk eller alkohol hadde neppe blitt lovlig hadde det kommet i dag. Men nå er det en del av samfunnet og, særlig alkohol, har en historisk og kulturell posisjon. Og dette forholder samfunnet seg til i regulerte former. Ikke dermed sagt optimalt på alle vis.
    Men at noen midler er tillatte, som har stort skadepotensial og en del samfunnsmessige utfordringer, bør ikke automatisk bety at andre midler også bør tillates.
    Framveksten av samfunn som kan kalles ''sivilisasjon'' kjennetegnes vel ved at de utviklet: et felles livssyn (religion), at de hadde felles språk og at de brukte samme rusmiddel. Her har jeg nok ikke noen kilder å sitere - men mener da å ha lest en gang at utvikling av et samfunn henger sammen med konsensus om ett rusmiddel?

    At hasj/cannabis ikke hører til vår kultur er nok korrekt. Er det grunn god nok til forbud? tjaaaa......
     

    Jaerbu

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.11.2003
    Innlegg
    1.597
    Antall liker
    570
    Jeg synes igrunnen det er nok å avkriminalisere bruk av cannabis. Full legalisering, med utsalg og greier vil jo staten tjene grovt på. Så cruiser og Handsoer som støtter "narko"kriminalitet er ikke helt bak mål. Men det kunne vært innteresant å spørre om dere synes kriminaliteten er best som organisert, eller vil dere helst ha flere "løse kanoner"? Uansett, fortsett og støtt deres lokale pushere Cruiser og Handsoer :)
     
    8

    8x12_TOM

    Gjest
    Kjenner til ganske mange rundt om i min omgangskrets som synes det var greit å utagere litt med bruk av hasj i sin ungdom. Vil vel påstå at minst 90% av dem havnet skakt ut og fortsatt ikke tilfører samfunnet stort nytte. Synes det er et tankekors å legalisere den dritten der.
     

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    23.082
    Antall liker
    20.535
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Tror nok det største problemet med cannabis er når det ikke "hjelper" lengre. Er nok ikke alle som klarer å holde seg kun til det. Har sett på hvordan det kan gå. Og det starta med cannabis en gang innimellom. Han er død nå. Til medisinsk bruk så burde det nok vert ok.
    Getawayteorien har ikke noe vitenskapelig hold. I den grad cannabis fører til bruk av tyngre stoffer så er det snakk om korrelasjon og ikke kausalitet. Korrelasjonen er der fordi cannabis er forbudt, og som en konsekvens av dette må man oppsøke miljøer hvor det omsettes ulovlige stoffer (hvis man ikke kjenner noen som dyrker selv e.l.), og med en slik omgangskrets er veien kort til annen eksperimentering. Det har ikke noe med stoffet i seg selv å gjøre, det er en konsekvens av forbudet.

    Din bekjente er nok én av (de ufattelig mange) dødsofrene for krigen mot narkotika.

    Jeg har vært mer eller mindre totalt isolert på et lite rom i mange år, men så fort jeg har misbrukt cannabis har jeg vært nok oppegående til at jeg har hatt et sosialt nettverk.
    Da vil jeg definitivt ikke kalle dette for misbruk, men for bruk. Rusbruk og rusmisbruk er to vidt forskjellige ting.
    Jojo, med det er da vel ganske få som starter med heroin eller amfetamin... Og hos de fleste så er vel første gangen du gjør noe ( ulovlig ) det trinnet som er tøffest å komme over. Om det så er hoppe i strikk, fallskjerm, knulle, ta en joint, ol.

    Skal ikke legge med borti denne diskusjonen her da jeg kan forlite om temaet. Har bare sett og prøvd å hjelpe når ting har blitt for ille for noen.
     
    N

    nb

    Gjest
    Kjenner til ganske mange rundt om i min omgangskrets som synes det var greit å utagere litt med bruk av hasj i sin ungdom. Vil vel påstå at minst 90% av dem havnet skakt ut og fortsatt ikke tilfører samfunnet stort nytte.
    Fint eksempel på å blande sammen kausalitet og korrelasjon.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.753
    Antall liker
    10.174
    Torget vurderinger
    2
    assa en rev i nyew og neh kagge hjor meg noe sæeøløoihgb hale asse
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.753
    Antall liker
    10.174
    Torget vurderinger
    2
    Kjenner til ganske mange rundt om i min omgangskrets som synes det var greit å utagere litt med bruk av hasj i sin ungdom. Vil vel påstå at minst 90% av dem havnet skakt ut og fortsatt ikke tilfører samfunnet stort nytte.
    Fint eksempel på å blande sammen kausalitet og korrelasjon.
    korrelasjon – psykologi – Store norske leksikon

    Men observasjonen er ikke nødvendigvis gal. Min erfaring er at det som har en smule vett og ballast og evner som regel blir voksne og slutter med tullet,mens de som har problemer og dårlig ballast blir hengende igjen i møkka.


    Skal jeg ta opptelling av oss i kameratgjengen som stakk innom slottparken jevnlig på tidlig 70 tall får jeg denne statistikken:

    25% Kriminelle ,bla dømt for drap og sitter i fengsel..
    25% Narkomane inkludert heroinmisbruker på Plata i 25år
    25% Jobber i reklamebransjen, alminnelig jobber
    25% Vellykket med universitetsutdannelse og god jobb og lønn.

    Alkohol er er mer enn nok for meg i dag,og en snus med gutta på byen en gang i blandt
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Kjenner til ganske mange rundt om i min omgangskrets som synes det var greit å utagere litt med bruk av hasj i sin ungdom. Vil vel påstå at minst 90% av dem havnet skakt ut og fortsatt ikke tilfører samfunnet stort nytte. Synes det er et tankekors å legalisere den dritten der.
    Hva betyr dette, egentlig? At du kjenner en håndfull voksne mennesker som NAV'er vekk livet sitt fordi de prøvde hasj i ungdommen? Hvis det er tilfelle og på grunn av hasjrøyking, så er jeg enig. Det er et tankekors.
     
    G

    Gjestemedlem

    Gjest
    De aller fleste, vel omtrent alle, som jeg kjenner som var eller er glad i å røyke er helt oppegående vanlige mennesker i arbeid etc. Forbausende få som har gått helt på trynet om jeg tenker på skole, jobb, venner etc.

    De aller fleste blir bare lei eller synes ikke det er så mye stas etter hvert, for noen er det en høyst sporadisk greie som å drikke dyr champagne eller spise noe eksotisk på spesielle anledninger, noen få er entusiaster og man kan nesten beundre deres entusiasme (En amstertur/pilgrimstur med entusiaster er bortimot slitsomt når man ikke gidder å røyke selv).

    Alt selvsagt med null statistiske relevans.

    Men det er i alle fall helt vanlige jeg-og-du mennesker vi snakker om, så det er helt på trynet å sende politiet og gjøre dem til kriminelle individer fordi man har laget seg en forestilling om at cannabis er djevelens verk eller noe i den gaten.

    Det er da nok drittsekker og usympatiske kriminelle i verden og Norge til at man bør bruke tid og resurser på å hundse og plage mennesker som ikke har noe annet fore enn å bli skev og høre på monoton musikk.
     
    N

    nb

    Gjest
    Skal jeg ta opptelling av oss i kameratgjengen som stakk innom slottparken jevnlig på tidlig 70 tall får jeg denne statistikken:

    25% Kriminelle ,bla dømt for drap og sitter i fengsel..
    25% Narkomane inkludert heroinmisbruker på Plata i 25år
    25% Jobber i reklamebransjen, alminnelig jobber
    25% Vellykket med universitetsutdannelse og fet lønn.
    Men du ser vel at referansegruppen er noget skjev?
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.109
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Horten
    Skal jeg ta opptelling av oss i kameratgjengen som stakk innom slottparken jevnlig på tidlig 70 tall får jeg denne statistikken:

    25% Kriminelle ,bla dømt for drap og sitter i fengsel..
    25% Narkomane inkludert heroinmisbruker på Plata i 25år
    25% Jobber i reklamebransjen, alminnelig jobber
    25% Vellykket med universitetsutdannelse og fet lønn.
    Men du ser vel at referansegruppen er noget skjev?
    Neida, ingenting trumfer anekdotiske "bevis". :rolleyes:
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Har selv sittet på hotellrom i utlandet der alle har røyket hasj, men takket nei selv. Litt stolt av det å si nei. Når jeg så så jæ%&#a sløve folk ble av det der, så ble jeg litt skremt. Dessuten; hvorfor ha et heng til et rusmiddel som er forbudt. Bare stress.

    Jeg tror også at enkelte (tunge) brukere her inne som vanker aller mest på off-topic (har 90% av innleggene her fremfor det området forumet egentlig er dedikert til) muligens har personlighetsforstyrrelser. Ser man over tid det de skriver, så er de uenig i nesten alt. Samfunnet er en fiende og udugelig, osv. Beklager å si det, men samfunnet ellers har noen snodige individer som mener "alle andre er idioter" - og noen av dem vanker også her inne vil jeg anta. Jeg kan ta feil - og håper egentlig det - men statistisk så tror jeg OT-postere på et nerdeforum kan ha en tilbøyelighet til å være avvikere.

    Syretest ( :) ) - var det jeg skrev over alvorlig ment?
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Vår bys største ektefødte søn

    Jan Bojer Vindheim - Wikipedia


    Inn i hampen

    [h=1]INN i HAMPEN
    ikke bare hasj ...
    [/h][h=3]En av outsiderne på høstens bokmarked er det første norske verket som gir en samlet framstilling av hampens lange samliv med mennesket. Politiker og poet Jan Bojer Vindheim har skrevet en spennende og informativ tekst, som Futurum Forlag har utstyrt med en mengde illustrasjoner fra nær og fjern samt et forord av professor Nils Christie.
    [/h]Mens legaliseringsdebatten blir mere og mere hissig og alle har en mening om hasj, er hampeplantens historie ukjent område for de fleste. Det er derfor en høyaktuell bok Jan B Vindheims leverer med "Inn i Hampen - historien om en mangfoldig urt".
    Hampeplanten, som i våre dager er mest kjent som råvare for rusmidler som hasj og marihuana, har i tusenvis av år vært dyrket for sine oljerike frø og sine slitesterke fibre. Også i folkemedisinen har hampen en lang historie. I Kina ble det dyrket hamp til tekstiler for mer enn titusen år siden. Det eldste papiret vi kjenner var laget av hampefibre, og i land som India har hampens ruseffekter lenge nytt religiøs godkjenning.
    I Norge er det særlig som råvare for tauverk og tekstiler hamp har vært brukt, i mere enn tusen år. Osebergdronninga fikk hampefrø med seg i sin haug, og vikingene la ut på sine seilaser med rigg, og ofte også seil, av hampefibre. I mange hundre år hadde de fleste norske gårder en liten hampeåker, men det var likevel nødvendig med import. Dansk-norske konger som var avhengig av hamp til sine seilskip forsøkte å stimulere hampedyrking gjennom lovverket, mens Selskapet for Norges Vel på attenhundretallet satset på opplysningsvirksomhet. Seilskutene ble erstattet av dampskip rundt forrige århundreskifte, og snart tok bomull og kunstfibre over for hamp som råstoff for fiskeredskaper.
    Da det internasjonale regelverket for kontroll av narkotika ble etablert i 1950-åra, ble hampen ansettfor overflødig som fibervekst,det var jo så mange moderne alternativer. Og de internasjonale narkotikatraktatene så ut til å levere nådestøtet. Alle stater som sluttet seg til FNs "Single Convention on Narcotic drugs" fra 1961 forpliktet seg til å forby enhver bruk av hamp, untatt til forskningsformål. Asiatiske land som India, Thailand og Burma, der bruken av hamp som rusmiddel er dypt kulturelt forankret, protesterte uten hell. (Delegaten fra Burma fryktet for skogbrukets framtid i sitt hjemland, dersom de ikke lenger kunne gi ganja til arbeidselefantene.)
    De siste årtiene har bruken av hampeproduktene hasjisj og marihuana bredt om seg, som en viktig understrømning i vår globale massekultur. Men også som miljøvennlig fiberplante, som helsekost og urtemedisin, er hampen i ferd med å oppleve en renessanse. Boka avslutter med en gjennomgang av debatten om skadevirkningene ved hasjrøyking og den politiske debatten om legalisering av hamp som rusmiddel, som konkluderer slik:
    "Vi må se i øynene at bruk av cannabis som rusmiddel er blitt en del også av norsk kultur, spørsmålet blir derfor hvordan vi kan legge til rette for en utvikling av kulturelle og sosiale holdninger som gjør det mulig å redusere skadevirkningene av cannabisbruk, og å dra best mulig nytte av denne plantens positive egenskaper både som rusmiddel og på andre måter. "
    Jan Bojer Vindheim:
    Inn i Hampen
    historien om en mangfoldig urt

    228 sider, illustrert
    Pris kr 250, -

    ISBN 82-90367-11-2

    I bokhandelen eller direkte fra Futurum forlag
    Innholdsfortegnelse
    Forord av Nils Christie
    Innledning
    Reperbaner i Trondheim, 1637 - 1925
    * Professor i sosialantropologi,Thomas Hylland Eriksen skriver:
    Dette er en fascinerende og original bok, basert på grundig forskning. Alle har noe å lære av den, ikke minst de som påstår at cannabis er en nykommer i norsk rusflora.
    * Stein Jarving skriver om "Inn i Hampen" på Eutopias nettsider
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.109
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Horten
    Har selv sittet på hotellrom i utlandet der alle har røyket hasj, men takket nei selv. Litt stolt av det å si nei. Når jeg så så jæ%&#a sløve folk ble av det der, så ble jeg litt skremt. Dessuten; hvorfor ha et heng til et rusmiddel som er forbudt. Bare stress.

    Jeg tror også at enkelte (tunge) brukere her inne som vanker aller mest på off-topic (har 90% av innleggene her fremfor det området forumet egentlig er dedikert til) muligens har personlighetsforstyrrelser. Ser man over tid det de skriver, så er de uenig i nesten alt. Samfunnet er en fiende og udugelig, osv. Beklager å si det, men samfunnet ellers har noen snodige individer som mener "alle andre er idioter" - og noen av dem vanker også her inne vil jeg anta. Jeg kan ta feil - og håper egentlig det - men statistisk så tror jeg OT-postere på et nerdeforum kan ha en tilbøyelighet til å være avvikere.

    Syretest ( :) ) - var det jeg skrev over alvorlig ment?
    Er avviker og stolt av det! På de annen side, så henger jeg ikke så mye i OT... ;)
     

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Har selv sittet på hotellrom i utlandet der alle har røyket hasj, men takket nei selv. Litt stolt av det å si nei. Når jeg så så jæ%&#a sløve folk ble av det der, så ble jeg litt skremt. Dessuten; hvorfor ha et heng til et rusmiddel som er forbudt. Bare stress.

    Jeg tror også at enkelte (tunge) brukere her inne som vanker aller mest på off-topic (har 90% av innleggene her fremfor det området forumet egentlig er dedikert til) muligens har personlighetsforstyrrelser. Ser man over tid det de skriver, så er de uenig i nesten alt. Samfunnet er en fiende og udugelig, osv. Beklager å si det, men samfunnet ellers har noen snodige individer som mener "alle andre er idioter" - og noen av dem vanker også her inne vil jeg anta. Jeg kan ta feil - og håper egentlig det - men statistisk så tror jeg OT-postere på et nerdeforum kan ha en tilbøyelighet til å være avvikere.

    Syretest ( :) ) - var det jeg skrev over alvorlig ment?
    Jeg tenker vi legger vekk den tonen der. Dessuten er de fleste av innleggene mine i Hifiavdelingen her inne.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    [h=1]Nils Christie: En plantes sosiologi[/h]
    [h=3]Forord til "Inn i hampen".[/h]Hamp er en plante som har fulgt menneskene til alle tider og de fleste steder. En plante som gav næring, klær, fiskeredskap, og tau til seil og anker. En plante som ble holdt som hellig, og enkelte steder brukt til å skape kontakt med det hellige. En plante som bønder ble rost om de dyrket og straffet om de ikke dyrket. Danskekongene ivret for hampdyrking. Det gjorde også de norske embetsmenn og folkeopplysere til langt innpå 1800-tallet. Ingen gård uten hamp!
    Og så ble det plutselig tvert om.
    Det er en stillferdig bok Jan Bojer Vindheim har skrevet. Derfor virker den så sterkt. Man får ro til å følge plantens ferd, se hvordan synet skifter, se hvordan plantens mening endres i takt med menneskers behov og interesser. Se hvordan demoner skapes.
    Det er ikke mer enn 40 år tilbake i tid at den store panikken oppstod. I USA var den allerede skapt, og den spredte seg hastig. Noen svenske ungdommer røker eller får på annet vis i seg noe fra planten. De ler fjollet, det kommer på film, og vi er i gang. Noen trekker seg også tilbake i seg selv, og trives med det. Kanskje vi blir kontemplative alle sammen, som Østens folk! Utrota varenda plante *) blir den herskende tanke.
    Krigen blir hård. Mot plantene. Og mot plantenes brukere. Snart kommer dessuten mer sterktvirkende stoffer til. Dette gir bare enda mer grunn til kamp mot hampen. Hampen tar farge av sin kategori, den blir ett stoff i gruppen narkotika.
    Krig har sine omkostninger. Nyanser blir borte. Andre veier mot målene likeså.
    Det er neppe sundt å røke. Det gjelder også stoffer fra hampeplanten. Derfor bør folk helst ikke røke. Det er heller ikke klokt å gjøre hjernen sin annerledes enn vanlig når en skal gjøre noe som krever presisjon og koordinasjon; - i arbeid, i trafikk, eller på skole. Derfor bør folk slett ikke røke før slike aktiviteter. Det er vel også slik at folk som røker mye skades mer enn folk som røker lite. Derfor bør en hjelpe folk til å røke minst mulig; ikke om morgenen, ikke på jobb, ikke sammen med barn, ikke sammen med folk som ikke liker røyk av noe slag, ikke hver dag om man kan unngå det. Og, om man ikke allerede er fanget av vanlig nikotin, slett ikke i blanding med tobakk, - for den avhengigheten er jo nesten umulig å komme ut av.
    Men alt dette er jo typer råd som gjelder omgang med det totalforbudte, og slike råd kommer ikke inn i krigsmanualene.
    * * *Men noe er i ferd med å skje, og denne boken vil bidra til at det vil skje enda fortere. Mytene damper bort. Noen har oppdaget, gjenoppdaget mener jeg, at hampen kan ha gode medisinske virkninger. Mange har etter hvert også røkt eller spist av planten, så mange har gjort det at skrekkhistoriene mister troverdighet. Samtidig blir krigsomkostningene tydeligere. Det er ikke sundt å røke, så det bør hindres, eller begrenses blant dem som gjør det. Men det er heller ikke sundt å være fange. Det bør også hindres. Det foreligger så vidt vites ikke dokumentasjon av død som følge av bruk av cannabis, og dokumentasjonen av andre skader er også svak. Men det foreligger omfattende dokumentasjon av skadevirkningene ved fengselsopphold. Narkotikakrigen er den viktigste årsak til økingen i fangetall innen en rekke industrisamfunn. Kampen mot hamp er en faktor i dette. Denne boken vil være en hjelp i retning av å skape et mer nøkternt samfunn.
    Nils Christie
    *) Jeg henter formuleringen fra Sven Lindqvists bok om kolonialismen:"Utrota varenda jävel" (Stockholm 1992, Oslo 1993).
     

    Loevhagen

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.08.2005
    Innlegg
    5.370
    Antall liker
    1.045
    Sted
    L -> her <- H
    Torget vurderinger
    3
    Ikke vondt ment - men kun til orientering for de som bør vite om denne: https://helsenorge.no/Sykdomogbehandling/Sider/Psykose/Symptomer.aspx

    Utdrag:

    • Forskning har vist at personer med psykose har større bruk av alkohol og illegale rusmidler enn befolkningen generel
    • Er ekstremt opptatt av et spesielt tema
    • Snakker om eller skriver ting som ikke gir mening (mye innen OT?)
    • Tror at andre lager et komplott, spionerer på dem eller følger etter dem (som mye innen OT; samfunnet er farlige greier det - og er ute etter å ta en...)

    Ingen som er i ferd med å utvikle en psykose vil oppleve alle disse tegnene, men de er ulike eksempler på hva en selv og de nærmeste kan erfare.

    Greit å nevne...
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.109
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Horten
    Ikke vondt ment - men kun til orientering for de som bør vite om denne: https://helsenorge.no/Sykdomogbehandling/Sider/Psykose/Symptomer.aspx

    Utdrag:

    • Forskning har vist at personer med psykose har større bruk av alkohol og illegale rusmidler enn befolkningen generel
    • Er ekstremt opptatt av et spesielt tema
    • Snakker om eller skriver ting som ikke gir mening (mye innen OT?)
    • Tror at andre lager et komplott, spionerer på dem eller følger etter dem (som mye innen OT; samfunnet er farlige greier det - og er ute etter å ta en...)

    Ingen som er i ferd med å utvikle en psykose vil oppleve alle disse tegnene, men de er ulike eksempler på hva en selv og de nærmeste kan erfare.

    Greit å nevne...
    Greit nok det, men dette er jo et "høna eller egget" type scenario. Fører rusmisbruk til psykiske lidelser, eller fører psykiske lidelser til rusmisbruk? :)
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.109
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Horten
    Eventuelt; fører rusmisbruk og/eller psykiske lidelser til overdreven deltagelse i OT, eller fører overdreven deltagelse i OT til rusmisbruk og/eller psykiske lidelser? ;)
     
    Z

    Zomby_Woof

    Gjest
    Det mest problematiske er i mine øyne at debatten blant fagfolk og beslutningstagere er omtrent like grunn og slagordspreget som denne. Hva skal man mene? Hvor skal man lete etter kvalitativt god informasjon om dette?
     

    Crusty

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.09.2012
    Innlegg
    3.109
    Antall liker
    1.839
    Sted
    Horten
    Det mest problematiske er i mine øyne at debatten blant fagfolk og beslutningstagere er omtrent like grunn og slagordspreget som denne. Hva skal man mene? Hvor skal man lete etter kvalitativt god informasjon om dette?
    Godt spørsmål!

    Men i mine øyne handler vel dette egentlig mest om hvor langt man som samfunn kan gå for å "redde folk fra seg selv".

    Det er et faktum at enkelte mennesker kommer til å ruse seg, det være på grunn av nysgjerrighet, en trang til virkelighetsflukt, en trang til å høre til, selvmedisinering eller hva det måtte være. Uansett om man bryter loven eller ikke.

    Og gjør man disse menneskenes situasjon noe bedre ved å gjøre de til kriminelle, eller drar man de lenger ned i søla for å prøve å leve opp til en eller annen moralsk konstruksjon som forteller oss at "i en perfekt verden er det ingen som ruser seg"?

    En ting jeg har lært gjennom flere år i narkotikamiljøet er at det ligger utrolig mange triste skjebner bak de såkalte "dophuene", selv har jeg ingen unnskyldning; jeg var ung, nysgjerrig og søkende og valgte selv å eksperimentere med narkotika, men jeg tilhørte mindretallet. De fleste som havner i et tungt misbruk har jævlig gode grunner til det.

    Og i skrivende stund finnes det for mange ikke noe alternativ, psykiatrien er langt fra perfekt og kan ikke hjelpe alle. For enkelte er elendigheten det eneste de har, og jeg kan bare ikke fatte hvorfor det såkalte "fellesskapet" skal gjøre de enda mer elendige ved å kriminalisere det mange ser på som den eneste utveien til å så vidt klare å klamre seg til livet.
     

    ymir

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.12.2013
    Innlegg
    5.304
    Antall liker
    5.001
    Torget vurderinger
    2
    Alle "rusmidler " er egentlig et nytelsesmiddel.
    Det skal nytes,ikke missbrukes.

    Missbruket kommer når de psykososiale forhold i et samfunn ikke er friskt,
    og når enkelt individet ikke har fått med seg den ballast i ryggsekken som er
    nødvendig for å holde hode over vannet.

    "det trengs en hel landsby for å oppdra et menneske"

    Har prøvd mange rusmidler.Fikk en smell og en svært negativ erfaring av marijuana
    som gav 10 år med problemer.Disse 10 årene er de mest lærerike...sett i ettertid.

    Selv om jeg fikk en dårlig erfaring vil jeg ikke fraråde andre å prøve/bruke div. rusmidler.
    Nyt de,ikke missbruk de.

    I dag NYTER jeg min flaske med rødvin hver fredag,og det er nok.

    Hjelp de som ikke får nok.Det er nok,bare å være til stede

    Som en gammel nabo sier

    Eg ser at du e trøtt
    men eg kan ikkje gå
    alle skrittå for deg
    Du må gå de sjøl
    men eg vil gå de med deg
    Eg vil gå de med deg

    Eg ser du har det vondt
    Men eg kan ikkje grina
    Alle tårene for deg
    Du må grina de sjøl
    Men eg vil grina med deg
    Eg vil grina med deg

    Eg ser du vil gi opp
    Men eg kan ikkje leva
    livet for deg
    Du må leva det sjøl
    Men eg vil leva med deg
    Eg vil leva med deg

    Eg ser at du er redd
    Men eg kan ikkje gå
    i døden for deg
    Du må smaka han sjøl
    Men eg gjer død til liv, for deg
    Eg gjer død til liv for deg
    Eg e død til liv for deg
    Eg har gjort død til liv for deg


     

    RojohII

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2011
    Innlegg
    4.427
    Antall liker
    1.854
    Sted
    Karmøy - Rogaland
    Det mest problematiske er i mine øyne at debatten blant fagfolk og beslutningstagere er omtrent like grunn og slagordspreget som denne. Hva skal man mene? Hvor skal man lete etter kvalitativt god informasjon om dette?
    Lyter og laster. Skam og ære. Finne du egen vilje oppi dette, tror jeg du har noe følge. Jammeren på OT er neppe noe å næres på.
     
    D

    Danke

    Gjest
    Jeg forstår egentlig ikke vitsen med å forby noe som helst rusmiddel.

    Kaffe som sikkert mange av dere nyter er et höyt avhengighetskapende stoff. Ligner ikke så rent lite på effedrin, kokain og amfetamin. Men det er helt greit.

    Forsök heller å gi de som har hang til disse såkalte "ulovlige" "forbudte" rusmidlene et verdig liv. Få de på heroin over på resept og ut i jobb.

    Det går nok bra, alle kan ikke väre A4 å bruke dopet KAFFE på jobb, eller Alkohol i heljjja.

    Selv nyter jeg whisky med en ale, og en snus etter maten i helgen. Kaffe drikker jeg hver aften, og te etter frokosten. Jeg tar nok ikke så mye skade av dette, for jeg er jo ikke stigmatisert må vite, og legger inn litt mosjon etter kaka.. Men heroinistene stakkars og de uskyldige ungdomshasjröykerne de föler jeg med.

    Dersom de i det hele tatt har et problem så vil jo ikke det si at det blir bedre av at politi jager dem opp og ned.

    Norge er det värste landet, med de höyeste overdosedödsfallene, og det er fordi vi förer en rävva politikk som ikke er godt for noe.

    Hva om Politi begynner å bry seg om VIRKELIG kriminalitet som voldtekt og innbrudd???

    Disse sakene henlegges jo idag fordi politi jakter hasjröykere og rusmiddelbruk.

    Dessuten ville garantert innbrudd gått ned drastisk dersom heroin var på resept, se det var to store spyfluer i samme smekk. Da er det nok bare den utenlandske banden igjen.'
     
    Sist redigert:

    bambi

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.01.2011
    Innlegg
    16.382
    Antall liker
    12.338
    Sted
    Smurfeland
    Eventuelt; fører rusmisbruk og/eller psykiske lidelser til overdreven deltagelse i OT, eller fører overdreven deltagelse i OT til rusmisbruk og/eller psykiske lidelser? ;)
    Jeg ruser meg ekstremt lite, hverken på alkohol eller andre ting. Men det hender jeg får lyst til å begynne med narkotika når jeg leser en del av kabeldebattene her inne.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn