Jeg er oppriktig fascinert over troen på straff, som enkelte har. Det fungerer dessverre svært dårlig.
Jeg er personlig for avkriminalisering av all narkotika, og det er ikke fordi jeg ønsker mer narkotika i samfunnet, tvert i mot, så ikke kom med den påstanden. Jeg mener det er viktigere med reell faktaopplysning. Grunnen til at dere ønsker straff er vel pga risikoen forbundet med å bruke diverse stoffer? Er det da ikke bedre å ha fokus på risikoen og holdningsskapende arbeid? I tillegg er jeg motstander av straffe forbrytelser uten offer. Hvorfor denne iveren etter å straffe ting man ikke liker? Det er jo bedre å avsløre disse kokainhuene som de stakkarslige personene de virkelig er enn å putte dem i fengsel. Ruskjøring er selvsagt noe helt annet (jfr Northug).
Hvis narkotika blir lovlig, blir skilt fra den kriminelle underverden og svart økonomi og ikke forbundet med noe tøft og outlaw-aktig, da tror jeg mye av spenningen forbundet med det også forsvinner. Jeg ble overrasket da jeg turnerte i Nederland tidlig på 2000-tallet. Jeg hadde forventet å se dophuer over alt og et samfunn som flommet over av cannabis. Den gang ei. Der satt folk og røykte i fred på sine coffee-shops, mens konsertarrangører og andre vi snakket med syntes det var dølt og holdt litt avstand til den greia.