Legge parkett rett på gulvbelegg?

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Var innom min lokale byggevaresjappe for å handle parkett i dag.
Der fikk jeg beskjed om at jeg ikke kan legge parkett rett på gulvbelegget men at gulvbelegget må fjernes og at jeg må legge parkettunderlag på betonggulvet før parketten kan legges.

Dette høres unødig tungvindt ut for meg men har de i byggevarebutikken rett?

Det er snakk om standard 14mm eikeparkett til et rom på 6x4 meter.

mutz

Overivrig entusiast
Ble medlem
04.01.2005
Antall liker
85
Torget vurderinger
1
Legge parkett rett på gulvbelegg

Problemet med gulvbelegget er at oljene i vinylbelegget reagerer med skumunderlaget man bruker som underlag til parketten. Over år kan det avsettes lukt om du ikke fjerner belegget. Om du legger parketten rett på vinylbelegget kan de samme oljene løse opp limet i parketten sakte men sikkert. Men, det finnes heldigvis alternativer. Om du legger aldringsbestandig plast/fuktsperre rett på vinylbelegget er problemet løst.

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Vil det fungere hvis jeg legger ullpapp? Tenker det er enklere å få på plass enn plast/fuktsperre.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
Vil det fungere hvis jeg legger ullpapp? Tenker det er enklere å få på plass enn plast/fuktsperre.
Plast/fuktsperre er da helt uproblematisk å legge på gulvet. Ullpapp eller skumplast i mellom og parkett på toppen.

mvh
KJ

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
KJ skrev:
Anonym skrev:
Plast/fuktsperre er da helt uproblematisk å legge på gulvet. Ullpapp eller skumplast i mellom og parkett på toppen.

mvh
KJ
Tenkte plasten har lettere for å flytte på seg når jeg skal klikke på plass gulvet.

Mutz sa tidligere i tråden at skumplast kunne reagere kjemisk med gulvbelegget så da tenkte jeg ullpapp ville være et godt alternativ.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.762
Torget vurderinger
1
Anonym skrev:
...
Tenkte plasten har lettere for å flytte på seg når jeg skal klikke på plass gulvet.

Mutz sa tidligere i tråden at skumplast kunne reagere kjemisk med gulvbelegget så da tenkte jeg ullpapp ville være et godt alternativ.
Tapen som brukes til å feste plasten/fuktsperren er ganske «stiv» og sitter som regel godt, bruk uansett rikelig med tape.

Ullpappen er ikke tett jf: «Om du legger parketten rett på vinylbelegget kan de samme oljene løse opp limet i parketten sakte men sikkert.»

mvh
KJ

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
Men med ullpapp vil jo ikke nytt og gammelt gulv ha direkte kontakt.
Er en stor tilhenger av å gjøre ting så enkelt som mulig men jeg bor jo der så det må være en permanent løsning.

Kenol

Overivrig entusiast
Ble medlem
27.09.2005
Antall liker
173
Torget vurderinger
12
Jeg la laminat uten noe lim tull direkte på ullpapp, vinylbelegg under fra før.. så ikke vitsen med å fjerne det..

Anonym

Æresmedlem
Ble medlem
08.08.2008
Antall liker
1.148
Torget vurderinger
4
GnR3 skrev:
Jeg la laminat uten noe lim tull direkte på ullpapp, vinylbelegg under fra før.. så ikke vitsen med å fjerne det..
Det har jeg gjort i gang og kjøkken. Fungert fint det men gulvkostnaden for stua blir en del høyere så da vil jeg forsikre meg om at jeg velger en akseptabel løsning.

geirf2

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
166
Sted
Nes Romerike
La parkett(limt) på gulvbelegg for mange år siden. Brukte et slags porøst plast/skumlignende underlag på rull, rosa i farge. Har ikke merket noe problem med dette i ettertid.

Topp Bunn