Lem har skjønt det!

Zed

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
3
baluba skrev:
Flere gode innlegg her, spesielt Gjestemedlems lange, og godt underbygde svar :)
Veldig bra innleg Gjestemedlem,.....skulle ønske at jeg er så flink. :) ;D

S

Slubbert

Gjest
baluba skrev:
Slubbert skrev:
Audiophile-Arve skrev:
Kva med dei som har budd her i 10 -20 generasjonar....?
Det er vel få av oss som har bodd her i 10-20 generasjoner.
I Bergen regnes man som ekte bergenser hvis familien har bodd i Bergen i fem generasjoner, så dette var da voldsomt.
Han skrev ikke "familien". Hvis en generasjon er 30 år - tror dette er standard - må de som har bodd her i landet 10 i generasjoner være minst 300 år gamle.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Slubbert skrev:
baluba skrev:
Slubbert skrev:
Audiophile-Arve skrev:
I Bergen regnes man som ekte bergenser hvis familien har bodd i Bergen i fem generasjoner, så dette var da voldsomt.
Han skrev ikke "familien". Hvis en generasjon er 30 år - tror dette er standard - må de som har bodd her i landet 10 i generasjoner være minst 300 år gamle.
Ok. My bad. Jeg glemte at det er bibelske folk vi diskuterer her...

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Antall liker
20
oddgeir skrev:
Men jeg mener fortsatt at Lem har skjønt det.
Naturligvis. Lem har skjønt det! Fabelaktig at en representant for venstresida ved livets slutt endelig tør sette fram et bærekraftig standpunkt. Det er jo vakkert!

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.429
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
baluba skrev:
Slubbert skrev:
Audiophile-Arve skrev:
I Bergen regnes man som ekte bergenser hvis familien har bodd i Bergen i fem generasjoner, så dette var da voldsomt. Jeg får håpe at Arve mener år, og at han i alle fall ikke mener at en kultur kan være fremmed i landet, hvis den har overlevd 10 generasjoner allerede...

Flere gode innlegg her, spesielt Gjestemedlems lange, og godt underbygde svar :)
I Bergen, ja, Noregs nest største by, med massevis av urbanisert kultur. Der tek ein lett på sånt. Eg kjenner til ein stad der vi har dei "ekte" reinrasa innbyggjarane som har vore der ei stund, medan dei som stammar frå ein dreng som gifte seg med ei enkja/mora/arvingen på ein gard, då alle mannfolka på garden drukna (dei var i same båt, sjølvsagt). Dei er då å sjå på som innflyttarar. Denne hendinga skjedde på tidleg 1700-tal. Det skulle tilseie 300 år, altså 10 generasjonar. Akklimatiseringa/integreringa kan altså ikkje sjåast på som fullstendig.
Sist vi hadde etniske problem her i landet var vel i borgarkrigstida, då birkebeinarar og baglarar stod mot kvarandre. Og det er litt over 20 generasjonar sidan. Ettersom eg kjøper birkebeinar-skinke og aldri brukar "Birkebeinar" som skjellsord, og faktisk ikkje veit om familien stammar frå baglarar eller birkebeinarar, meiner eg at vi kan sjå dette som fullstendig integrering.
Elles er eg einig med Deffe si forklaring på integreringsvanskane i norsk/skandinavisk kultur. Vi er ikkje vande med framande, rett og slett. Når det er sagt, gjer vi (iallfall på landsbygda) vårt beste for å vere retteleg hyggjelege med slike som kjem til oss, sjølv om vi tykkjer dei er litt rare, eigentleg, uansett om dei kjem frå Somalia, Nederland, Austlandet eller andre merkelege stadar...Vi inviterer på lutafisk, smalahovud, eller det beste av alt; kams, når vi har høve til det. Men ikkje alkohol, naturlegvis.

G

Gjestemedlem

Gjest
Audiophile-Arve skrev:
Hm!
Kva med fleskepannekakelikør? Klubb-whisky? (Raspeballewhisky, altså)
Trur heller eg vil foreslå ein Bullshot eg, det er jo berre ein skrivefeil unna å være on-topic her i tråden:

2 1/2 oz. Vodka
1 wedge Lemon
1/8 tsp. Pepper, black
5 oz. Beef Bouillon
1 dash Tabasco Sauce
1 dash Worcestershire Sauce

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Antall liker
10
Har de prøvd nykokt sei, kombinert med tomatsuppe med litt heimbrent i? Ein sunnmørsk tradisjon etter fisketur med promille. Plar kome på bordet langt (er det lov å skrive "langt" no for tida?) etter midnatt. Eg har mange vonde minner frå den tida. ;)

Elles vil eg slå eit slag for kombinasjonen potetball og weissbier, det er ein verkeleg god kombinasjon som eg har hausta mange lovprisingar for.

BT

Æresmedlem
Ble medlem
13.10.2005
Antall liker
6.881
Lem har baller

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Triste nyheter. Jeg var kanskje ikke alltid enig med Lems argumentasjon, man han sa mye bra og satte ofte ting i et globalt perspektiv fremfor å bare tenke lokalt.
Bukspyttkjærtelkreft er vel noen av kreftformene med høyest dødlighet, en av mine helter, Bill Hicks døde også av buskpyttelkjørtskreft, bare 33 år gammel.
Livet er ikke rettferdig.
Mine kondolanser til Lems familie og venner.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
3.550
Dette var trist. En påminnelse til oss alle hvor utrolig kort vei det kan være fra frisk mann med god helse, til sykdom og død.
Hvil i fred.

ottone

Æresmedlem
Ble medlem
08.04.2008
Antall liker
12.106
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
3
Sørgelig. Arne Næss og han, har vi flere?

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Espen R skrev:
En påminnelse til oss alle hvor utrolig kort vei det kan være fra frisk mann med god helse, til sykdom og død.
Ja ikke sant, Per Paust døde i løpet av 14 dager etter å blitt forgiftet, og 14 dager senerer blir kona Anne henrettet, (et par gamlinger/vitner går med i dragsuget).
Begge jobbet for de hemmelige tjenester.

wotg

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2005
Antall liker
5
Tor Nado skrev:
Ja ikke sant, Per Paust døde i løpet av 14 dager etter å blitt forgiftet, og 14 dager senere blir kona Anne henrettet, (et par gamlinger/vitner går med i dragsuget).
Begge jobbet for de hemmelige tjenester.
La oss ikke begynne å diskutere enda fler åndssvake konspirasjonsteorier...

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.158
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
bambadoo skrev:
Det er alltid trist når en person de fleste har et forhold til dør i en såpass ung alder. Og nå er det på tide å tenke på alt det gode han har gjort i sitt virke, og se forbi de sakene vi eventuelt har vært uenige med ham i. Og det skal sies at det er få saker jeg har vært direkte uenig med ham i, selv om jeg synes alle miljøforkjempere av og til mister fotfestet i enkeltsaker.

I hans minne vil jeg minne på at både han, og hans meningsfeller, ble sett på som håpløse utopister for 25 år siden. I dag har alle lag av samfunnet adoptert så og si alle meninger som FIVH og Naturvernforbundet hadde for et kvart århundre siden. De fleste regjeringer er i dag mer radikale enn det Nei til atomvåpen var i deres storhetstid. Verden har forandret seg, takket være folk som Lem, Kopereitan, og alle andre som ble latterliggjort av høyresiden som utopister og venstreradikale drømmere. Historien har gjort dem til vinnerne, i og med at alle meningene de stod for en gang i tiden i dag er vurdert som en almen oppfatning, delt av så og si alle i den frie verden.

Topp Bunn