Zed
Overivrig entusiast
- Ble medlem
- 28.11.2002
- Antall liker
- 3
Veldig bra innleg Gjestemedlem,.....skulle ønske at jeg er så flink. ;Dbaluba skrev:Flere gode innlegg her, spesielt Gjestemedlems lange, og godt underbygde svar
Veldig bra innleg Gjestemedlem,.....skulle ønske at jeg er så flink. ;Dbaluba skrev:Flere gode innlegg her, spesielt Gjestemedlems lange, og godt underbygde svar
Han skrev ikke "familien". Hvis en generasjon er 30 år - tror dette er standard - må de som har bodd her i landet 10 i generasjoner være minst 300 år gamle.baluba skrev:I Bergen regnes man som ekte bergenser hvis familien har bodd i Bergen i fem generasjoner, så dette var da voldsomt.Slubbert skrev:Det er vel få av oss som har bodd her i 10-20 generasjoner.Audiophile-Arve skrev:Kva med dei som har budd her i 10 -20 generasjonar....?
Ok. My bad. Jeg glemte at det er bibelske folk vi diskuterer her...Slubbert skrev:Han skrev ikke "familien". Hvis en generasjon er 30 år - tror dette er standard - må de som har bodd her i landet 10 i generasjoner være minst 300 år gamle.baluba skrev:I Bergen regnes man som ekte bergenser hvis familien har bodd i Bergen i fem generasjoner, så dette var da voldsomt.Slubbert skrev:Det er vel få av oss som har bodd her i 10-20 generasjoner.Audiophile-Arve skrev:Kva med dei som har budd her i 10 -20 generasjonar....?
En mannsalder er 30 år.Slubbert skrev:Hvis en generasjon er 30 år - tror dette er standard - må de som har bodd her i landet 10 i generasjoner være minst 300 år gamle.
http://no.wikipedia.org/wiki/Generasjontiden fra en organismes fødsel til vedkommendes avkom blir født.
Naturligvis. Lem har skjønt det! Fabelaktig at en representant for venstresida ved livets slutt endelig tør sette fram et bærekraftig standpunkt. Det er jo vakkert!oddgeir skrev:Men jeg mener fortsatt at Lem har skjønt det.
I Bergen, ja, Noregs nest største by, med massevis av urbanisert kultur. Der tek ein lett på sånt. Eg kjenner til ein stad der vi har dei "ekte" reinrasa innbyggjarane som har vore der ei stund, medan dei som stammar frå ein dreng som gifte seg med ei enkja/mora/arvingen på ein gard, då alle mannfolka på garden drukna (dei var i same båt, sjølvsagt). Dei er då å sjå på som innflyttarar. Denne hendinga skjedde på tidleg 1700-tal. Det skulle tilseie 300 år, altså 10 generasjonar. Akklimatiseringa/integreringa kan altså ikkje sjåast på som fullstendig.baluba skrev:I Bergen regnes man som ekte bergenser hvis familien har bodd i Bergen i fem generasjoner, så dette var da voldsomt. Jeg får håpe at Arve mener år, og at han i alle fall ikke mener at en kultur kan være fremmed i landet, hvis den har overlevd 10 generasjoner allerede...Slubbert skrev:Det er vel få av oss som har bodd her i 10-20 generasjoner.Audiophile-Arve skrev:Kva med dei som har budd her i 10 -20 generasjonar....?
Flere gode innlegg her, spesielt Gjestemedlems lange, og godt underbygde svar
Denne kan jo fungera som ein acid test på framandkarar som kjem til gards: http://www.yesbutnobutyes.com/archives/2008/01/baconflavored_v.htmlAudiophile-Arve skrev:..Vi inviterer på lutafisk, smalahovud, eller det beste av alt; kams, når vi har høve til det. Men ikkje alkohol, naturlegvis.
Trur heller eg vil foreslå ein Bullshot eg, det er jo berre ein skrivefeil unna å være on-topic her i tråden:Audiophile-Arve skrev:Hm!
Kva med fleskepannekakelikør? Klubb-whisky? (Raspeballewhisky, altså)
Som regel. ;DBT skrev:Lem har baller
Ja ikke sant, Per Paust døde i løpet av 14 dager etter å blitt forgiftet, og 14 dager senerer blir kona Anne henrettet, (et par gamlinger/vitner går med i dragsuget).Espen R skrev:En påminnelse til oss alle hvor utrolig kort vei det kan være fra frisk mann med god helse, til sykdom og død.
La oss ikke begynne å diskutere enda fler åndssvake konspirasjonsteorier...Tor Nado skrev:Ja ikke sant, Per Paust døde i løpet av 14 dager etter å blitt forgiftet, og 14 dager senere blir kona Anne henrettet, (et par gamlinger/vitner går med i dragsuget).
Begge jobbet for de hemmelige tjenester.
Det er alltid trist når en person de fleste har et forhold til dør i en såpass ung alder. Og nå er det på tide å tenke på alt det gode han har gjort i sitt virke, og se forbi de sakene vi eventuelt har vært uenige med ham i. Og det skal sies at det er få saker jeg har vært direkte uenig med ham i, selv om jeg synes alle miljøforkjempere av og til mister fotfestet i enkeltsaker.bambadoo skrev: