Lenco L 75 - overhaling/service

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Hallo Lencokjennere der ute!
Har en Lenco L 75 som jeg gjerne vil få fikset opp. Sitter en Shure M75 B T2 i denne. Må ha ny stift, og det er greit å skifte selv. Hovedproblemet er som følger:
Når jeg stiller antiscating, nåltrykk, hevearm, lodd etc. etter verdiene i instruksjonsbok, så fyker tonearmen i full fart ut fra senter. Altså, med de rette instillingene så greier den ikke å spille i det hele tatt, bare fyker bortover plata. Vil jo ikke ha det slik!
Jeg har 10 tommeltotter, så jeg kunne ønske meg en overhaling/service + bytte fra DIN til phonoplugger. Hvem er det som gjør godt arbeid på slikt? Jeg bor i Sandefjord, så hvis det er noen på strekningen Skien - Oslo, så hadde det vært ideelt.

Kan noen hjelpe meg her?

Knuba

virak

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Antall liker
60
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Det er mest sannsynlig v-blokkene i knivlageret på armen som har forvitret. Disse er laget av gummi. Personlig ville jeg ha byttet arm.

Lenco-drivverket er nok mest for DIY'ere, men kanskje dette er en god anledning til å øve opp tommeltottene dine litt? www.lenco-lovers.com har all info du trenger, pluss litt til!

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
V-blokkene har nok ingenting med det problemet knuba beskriver, selv om det godt kan tenkes at de er forvitret.

Har du knuba balansert armen før du stiller inn vekten på siden og antiskatingen? Det vil si at du skyver den lille vekten helt bak, tar av antiskatingloddet, og så får armen til å balansere med den store kontravekta. Problemet ditt kan tyde på at du rett og slett har alt for lavt stifttrykk. Først når armen er balansert kan du stille inn stifttrykket med det lille loddet på siden, og til sist monterer du antiskatingloddet.

Ellers er som virak skriver www.lenco-lovers.com stedet for alt Lenco. Du finner i tillegg en del på alternativ audio.

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Trond Kjetil skrev:
V-blokkene har nok ingenting med det problemet knuba beskriver, selv om det godt kan tenkes at de er forvitret.

Har du knuba balansert armen før du stiller inn vekten på siden og antiskatingen? Det vil si at du skyver den lille vekten helt bak, tar av antiskatingloddet, og så får armen til å balansere med den store kontravekta. Problemet ditt kan tyde på at du rett og slett har alt for lavt stifttrykk. Først når armen er balansert kan du stille inn stifttrykket med det lille loddet på siden, og til sist monterer du antiskatingloddet.

Ellers er som virak skriver www.lenco-lovers.com stedet for alt Lenco. Du finner i tillegg en del på alternativ audio.
Ja, mener at jeg har balansert armen på riktig måte, og deretter gjort forøvrig slik det står i manualen. Selv om jeg tar kontravekta så mye som 2 cm lenger inn mot pickup i forhold til riktig innstilling, så ser jeg at armen gjerne vil ut allikevel, og da er stifttrykket rimelig stort!
Synd dette, virker som platespilleren gir den gode gammeldagse analoge lyden som jeg er ute etter. Jeg forholder meg til tommeltottene mine, og ønsker fortsatt forslag til verksteder som kan fikse opp denne (hvis det fins da).

Knuba

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
Du kan skru en Linn-arm rett inn i Lencoen, de har samme type feste.

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Gjest skrev:
Du kan skru en Linn-arm rett inn i Lencoen, de har samme type feste.
Vil det løse alle mine sorger? ;) Noen ide om hvor en slik kan skaffes?

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
En annen ting, platespilleren står selvfølgelig i vater?

knuba

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
139
Sted
Larvik
Torget vurderinger
3
Trond Kjetil skrev:
En annen ting, platespilleren står selvfølgelig i vater?
Eeh, godt spørsmål, men regner med det. Hopper jo ikke utover når antiscatingloddet er framontert, dette kan vel tyde på at den er i vater. Skal sjekke det siden, men har pakket den ned nå.

James

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.06.2006
Antall liker
70
Sted
Stord
Torget vurderinger
8
virak skrev:
Lenco-drivverket er nok mest for DIY'ere, men kanskje dette er en god anledning til å øve opp tommeltottene dine litt?
Fant en Lenco spiller i rotekjelleren til svogeren min. Merket meg ikke navnet, men den hadde trekasse og plastdeksel. Ligner på L58. Låg forøvrig i orginalforpakning (ikke noe knussel der i gården).
Forsøkte å lure den ut av han. Men må nok jobbe litt mer med det. Er dette noe å ha mer en nostalgi? La merke til at hele spilleren var fjærbelastet i trekassen. I følge svogeren var det en dyr spiller i sin tid.
Hva er noe slikt verdt i dag?

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Antall liker
379
Torget vurderinger
10
L 75 og L 78 er det beste og letteste å få tak i.
Se på "lencolovers" som er den beste siden når det gjelder Lenco ting. Du må sjekke brønnen , lager for tallerkenen , bytte olje , sjekke foring. Få tak i "noen dråper" syntetisk motorolje og smør opp. På LL er det en fin forklaring på hvordan du skal smøre opp og justere motorlager. Bygg ny plint og monter ny arm og du får en kjempespiller!!

Topp Bunn