Lenco L70

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.055
Sted
Sortland
Det er lagt ut en Lenco L70 med SP 6/7 på Finn. Selger ber om bud, men som helt grønn aner jeg ikke hvor grensen mellom seriøst og skambud går, og selvsagt heller ikke hva ågerprisen ligger på. Noen som kan gi meg (oss) ettpar gode råd?

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
119
Sted
Halden
Hansern skrev:
Det er lagt ut en Lenco L70 med SP 6/7 på Finn. Selger ber om bud, men som helt grønn aner jeg ikke hvor grensen mellom seriøst og skambud går, og selvsagt heller ikke hva ågerprisen ligger på. Noen som kan gi meg (oss) ettpar gode råd?
:)

Mange mener dette er den beste fra Lenco og at den i meget god stand ikke er bak en TD 124. Har en selv og 124.

Mvh Roar

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
L 70 er en god spiller,men med noen særegenheter. Forløper til den atskillig mer kjennte 75,og deretter 78. Ikke så ofte å se på bruktmarkedet,i motsettning til den atskillig mer omtalte 75. Armen på 70 er temmelig tung og håpløs med moderne p.u.er.Bæring i vertikalplanet er svakt og justering finnes ikke,kun loddet.Men frks.ei regaarm passer direkte,samme monteringsavstand.Jeg ville ikke gitt stort mere enn for en 75 ,som rett som det er averteres for noen hundrelapper. I ett tungt plinth spiller disse mellomhjulspillerne fantastisk,det orginale sponplateplinthet resonnerer kraftig. Om du er genuint inntr.i vintage så by,men du får som sagt 75 for småbeløp. Det sto forøvrig Ortofon p.u i annonsen,men bildet viser vitterlig en eldgammel Bang Olufsen.Hvordan man har fått festet denne er for meg Ett stort spørsmål..Google og les side opp og side ned om disse spillerne.

Bånnulka

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.01.2010
Antall liker
119
Sted
Halden
:)

Denon 103 passer godt i disse armene. Blir hevdet at legeringen i tallerken på l70 er ikke den samme som i 75 og 78. Ikke noe dårlig arm som sitter orginalt på den heller.
Uansett er det en meget god spiller med et meget godt drivverk og i et godt drivverk ligger det mye godt i. ;D
Lykke til.

Mvh Roar

Boogie-Stian

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.08.2009
Antall liker
78
Torget vurderinger
7
hei !
Jeg har flere Lencos, bl.a en tilsvarende L70 som den på finn.

L70 er definitivt en vellydende spiller hvis du er inne på vintage-greia. Armen er tung og spesiell, skal etter sigende være helt prima med en DL103, og blandt Lencotilhengerne er det denne som gjør modellen etterspurt. Resten av spilleren, drivverk osv, er tilsvarende L75, L78 osv. Det regnes vel stort sett for helligbrøde å modifisere denne modellen i særlig grad. Den gjengse oppfatning er at den bør holdes original.

Skal du modifisere er L75/78 et mye bedre, og rimeligere alternativ.

I statene begynner fork å betale opp mot Thorens-priser for Lenco, eller "Bogen" som spillerne stort sett heter der. Dette er imidlertid en følge av at 60hz-spillere er relativt skjeldne, kombinert med oppmerksomheten disse har blant DIY/tweaker-miljøer.

I Europa er det fortsatt ikke rare prisene disse oppnår. 100,- til 700,- er vel gjengs pris på L75/78 i Norge, litt avhengig av stand, og fremfor alt hvor du finner den. For en L70 er jeg imidlertid usikker, men det er en entusiast-modell, og jeg antar den er verdt det kjøper vil betale for den. 750,- hadde jeg lagt på bordet selv uten å nøle. 1000,- tjahhh ? Jeg har en følelse av at selger kanskje forventer mer.... Den er i alle fall sjelden å se !

mvh:
Stian

government

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.10.2007
Antall liker
6
Jeg er helt enig i dine prisanslg,oppimot en tusing ville jeg nok gitt for en L70 i god stand. Jeg har selv både 70,75 og 78 og venter på en 55. Jeg ga forøvrig kr.75 for min 70 på loppemarked,men så heldig er mann ikke hver dag. Har to headshell og spiller med Shure M44 og M75 på den.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
70
På eBay har jeg sett bud mellom 100 og 200 pund for L 70. Så at de er etterspurte er det ingen tvil om. Om du må legge en tusing på bordet er det vel ingen upris, etterspørselen tatt i betraktning. Men det spørs jo hvor aktiv selgeren er på eBay og denslags. Her hjemme er jo neppe etterspørselen like stor.

Jeg har en, med en DL-103 i. For å bruke den må man modifisere headshellet en smule, ellers blir det feil overheng. Jeg kan se at overhenget også her er for lite for B&O pickupen, nåla skal sitte på linje mellom forhøyningene (strekene) inni headshellet.

Viktig å være oppmerksom på at denne armen ikke har noe motvektslodd, VTF justeres ene og alene med en fjær. Den kan være litt vanskelig å justere nøyaktig, men når du vel har fått det på plass, er armen en drøm å bruke. Med DL-103 spiller den utrolig fint.

Denne B&O tror jeg nok er en smule mis-match, noe også f.eks. en Shure M75 vil være. Armen er rett og slett for tung for dem.

Det er for øvrig ikke bare armen som skiller denne fra L75/L78. Tallerkenen synes å være laget av en annen legering. Den er ikke balansert ved at det er boret huller i den, slik man ser på L75 og L78. Personlig mener jeg at denne tallerkenen utgjør en ganske stor lydmessig forskjell til det bedre.

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.055
Sted
Sortland
Takk for tilbakemeldingene. Fikk den for 800,-. Kommer tilbake til dere når den skal moddes.

mvh Hans

Handsoer

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.03.2007
Antall liker
2.055
Sted
Sortland
Ble aldri til at jeg gjorde noe med denne, har stått i skapet i 7 år stakkar....
Pick upen er en B&O SP 6-7.

Er dette noe å samle på eller er det dynga neste?

Hva bør gjøres for å få denne til å yte maksimalt?
Spilleren er tydeligvis sær på pick-uper på grunn av tyngden på armen, i tråden over anbefales Denon DL-103,
det blir i så fall en DL-103R. Noen som har erfaringer eller andre tips?
(Om jeg skal prøve den har jeg liten lyst til å legge ut 2500.- for en pu som ikke kan flyttes over på Rega-spilleren...)

eller bare selge med en gang...hmmm - aner ikke---

hans (like forvirret og dårlig orientert som sist)

Ed.: etter å ha sjekket litt rundt så blir den nok ikke kjørt på dynga nei :rolleyes:

Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
Jeg (og en hifi-kompis) har god erfaring med Technics EPC 270c på L75. Den kan passe godt i armen på L 70, og den spiller godt - tross at mange i Norge nedvurderer den. Se f.eks på vinylengine. Mye positivt der.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.910
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Jeg har speccet opp en Goldring Lenco - GL59. Dette er vel strengt tatt samme drivverk, men uten arm.
Denne spilleren har fått nytt spesial tilpasset plinth fra Analog Hifi, mellomhjul, thrustpad, og keramisk lagerkule fra italienske Audiosilente. Satt opp med en Jelco 12” arm, og Lyra Delos pickup.
Dette spiller rett og slett grisebra. Så det er et veldig godt utgangspunkt.
Har også sett L70 med originalarm og nytt tungt plinth. Og det ser ut som at en Denon 103 er knall i den armen.

Mitt drivverk er beholdt i originalt utseende og farge. Føler at jeg har et klenodium i hylla.
Men selve verket er også dempet med bitumen for optimal stivhet og demping.

63C894AE-F0C0-4531-A542-7ABC19A83442.jpg
55C18805-7DA3-4D10-9D24-518364E0A0D2.jpg
0194CA68-5F22-4AB7-B3E9-336A9A62BC0F.jpg
7490C777-0E5D-4117-B499-61B6BFE2DEEE.jpg
9B01DE8D-CC3F-4F4D-8733-A7999F5C0853.jpg

Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
Vanskelig å finne data på B&O SP 6. Vi kan regne med at det er den kjente kors-oppbyggingen i konstruksjonen, og det er en god konstruksjon. Vi må også regne med at compliance er tilpasset de lette B&O-armene, og passer dermed dårlig på en L 70. Ikke lett å finne gode nåler til disse gamle B&O - elementene.

Sist redigert:

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
865
På et engelsk forum skrytes det uhemmet av Audio Technika AT 95 med Shibatanål. Den passer også godt i L 70. (The Art of Sound forum! ) Du kan jo prøve noe sånt også. Du kan få mye godlyd fra en L 70. Dessuten er det en kul spiller, både i standard- og modifisert utgave.

grammofon

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.02.2011
Antall liker
2.853
Sted
Bærum
Jeg bruker fortsatt mitt "originale" Shure-element. Funker som bare det på L75 - og dermed vel også på L70. De skal vissst slutte med å lage PU's nå, men likevel.....

Topp Bunn