Lenco L85

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
Datt inn en gammel platespiller av type Lenco L85 her om dagen. Er dette noe og ha? Eller er det bare og hive?

Den har stått i et skap på en låve i mange år, og ser ihvertfall grei ut.

'Mvh
Leggen
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.142
Antall liker
5.053
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Du må ikke kaste slikt! Ikke vinyl heller.
Jeg har ikke direkte link, men søk på Lenco eller Lencoheaven(?).
Fikk nylig en L75.
Behold den original eller spander nytt plint, ny arm, ny pu osv. Nesten ingen grense.
Bra kan bli enda bedre:)
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.014
Antall liker
369
Torget vurderinger
10
L 85 er en reimdreven sak. Ikke samme kvalitet som L 70-75-78, osv. Fikk tak i en for noen år siden, og der var lageret slitt ut, slik at tallerkenen lå nede på sjassiet. Ikke lag nytt plint til denne, det trenger den ikke. Smør opp lager, bytt reim. Sett på en ok pu og du har en bra spiller. Armen på denne spilleren likner på P77 armen fra Lenco, som er veldig ettertraktet, men det er altså ikke en sånn! Lykke til!
 

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
Takker for info. Den er nå prøvd, men plutselig går armen opp og tilbake! Hva kan det være a??
 

lyntoft!

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.05.2008
Innlegg
1.427
Antall liker
804
Sted
Kløfta
Torget vurderinger
1
Hei.

Løft armen manuelt, flytt inn på plata til slutten av siste sang/låt på platesiden, senk ned, spill sangen ferdig.
Om denne nå blir ferdig avspilt er det mye mulig at også neste plateside blir korrekt avspillt, det kan tenkes at du kommer til et punkt på veien inn hvor ting går tregt. Flytt armen i så fall veldig forsiktig videre. Butter det kraftig i mot lar du vær, setter arm tilbake i hvileposisjon og meld tilbake.

Jørgen
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.946
Antall liker
625
Absolutt noe å ta vare på! Jeg kjøpte nettopp ny reim til min, etter ca 43 år. Min mening er at den er vesentlig bedre enn traktoren L75/L78, dette er limousin i sammenlikning. L75 var billigmodellen, L85 var eksklusiv.

L85 har en induktiv sensor som føler når armen går inn til innerste rille, kontakt- og kraftløst, en kjerne som går inn i en spole, meget elegant. Hvis denne er ute av justering kan avspillingen slutte for tidlig. Det er ingen mekanikk som kan bli treg, bare posisjonen til spole/kjerne.
 

Barbaresco

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2006
Innlegg
2.946
Antall liker
625
Den har også innebygd stroboskop og muligheten for å velge elektronisk finjustering av hastighet. I av-posisjon går går synkronmotoren på lysnettfrekvensen, da ser du på stroboskopet om den sakker eller går ujevnt. Det var slik jeg så symptomer på at reima burde skiftes. Fikk tilsendt ny fra Lundamo, anbefales.
 

Leggen

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.02.2015
Innlegg
232
Antall liker
82
Torget vurderinger
0
Takker nok engang, og skal følge rådene deres. Har flere pappesker med lp-plater, så hadde vært morro og fått den til.
 

svartkeiko

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.02.2013
Innlegg
1.113
Antall liker
446
Sted
9395 KALDFARNES
Torget vurderinger
12
Dette er spillere som i utgangspunktet er bra.Med noen modifikasjoner så er det duket for fest.Dette er det litt uenighet om men da har de
fleste skeptikere ikke fått dette til.
Med stell og noen modifikasjoner er dette spillere som ikke står noe som helst tilbake for det som betegnes som billigspillere i dag.
Da kan vi jo bare begynne å ramse opp: Rega,Project,Thorens,Clearaudio osv.
Og dessuten tåler de å bli tatt i.
Mvh Kenneth
 
Topp Bunn