Lenco på bruktmarket

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Hei,

Jeg kjøpte nylig to stk LENCO L-75 platespillere for 200 kr til sammen. Fant de i en garasje hos en som driver med brukt. Er dette noe prosjekt å satse på, jeg kan egentlig ikke noe om platespillere annet en å spille av musikk... Den ene ser ut til å fungere greit, mens den andre kan jeg bruke deler av. Hvis det er noe å satse på, hva bør gjøres?

Takker for hjelp.
 

Steinkare

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.06.2004
Innlegg
1.014
Antall liker
369
Torget vurderinger
10
Du har gjort en lur investering. Ta en titt på nettet, Der finner du tips og råd på det meste. "Lencoworld" og "lencolovers" må du søke på.
Har ett par L75 sjøl. Den ene venter på et kabinett i marmor eller stein , og den ene er montert i et chassie av mdf , stein og kryssfiner. Har montert en Rega Rb 300 arm . Kjempespiller.
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
65
Du har gjort en veldig bra investering. Sjekk på www.lenco-lovers.com, og forsåvidt på et alternativt forum her i landet hvor det er en egen gruppe for Lenco.

Ellers finnes det mye info om Lenco på nettet. Et utmerket verk å ta utgangspunkt i for å få en fantastisk god spiller. Noen grep må gjøres, men du kan oppnå veldig bra resultat med relativt enkle midler.

Lykke til, og velkommen blant de Lencofile ;D
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Det var gode nyheter! Den ene er fin i treverket og delene er skinnende blanke, regner med at den har vært fint håndert. Motoren går lydløst og fint. Har fått tak i en enkel manual og har prøvd å justere armen, men uten hell.... Stiften kommer ikke riktig ned på plata, virker som om armen stopper opp for tidlig til tross for at vekta plasserer maks inn. Kan det være noe galt med armen, den ser forøvrig hel og fin ut. Mulig jeg gjør noe galt også, har lite erfaring med platespillere... Finnes det noen i Oslo omegn som fikser slikt for en billig penge? Er student og har ikke så mye å rutte med. Evnt finnes det noen tips om hvordan jeg kan løse problemet?
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Nå er endelig begge platespillerene oppe å går. Trenger nå ny stift. Fint hvis noen har forslag. Pickupen som sitter på heter M75MB.
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
65
Nå er endelig begge platespillerene oppe å går. Trenger nå ny stift. Fint hvis noen har forslag. Pickupen som sitter på heter M75MB.
Den beste nåla du kan få tak i er denne fra Jico
De har også andre nåler, med litt forskjellig slipning. E står for elliptisk, G er koniske ED er hyperelliptisk. Greit å bestille derfra også. Disse SAS-nålene har egen slipning.

Eller du kan prøve å få tak i en NOS Shure nål til pickupen. Det går an, det også.
 

lacerta

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
23.02.2006
Innlegg
173
Antall liker
28
Takk, jeg kjøpte nylig ei nål til min dual 510. Den kjøpte jeg hos stereoneedles, den er av typen N95ED tror jeg. Vil den passe?

Annet spørsmål: Hvilken av de nevnte spillerene er best, dual 510 og Lenco L75?
 

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Innlegg
784
Antall liker
65
Takk, jeg kjøpte nylig ei nål til min dual 510. Den kjøpte jeg hos stereoneedles, den er av typen N95ED tror jeg. Vil den passe?

Annet spørsmål: Hvilken av de nevnte spillerene er best, dual 510 og Lenco L75?
Mulig at nåla passer, men ettersom husene på M75 og M95 er temmelig forskjellige, vil nok ikke fingergrepet (plasten som stiften sitter på) passe helt inntil. Nål til M91 kan en få til å passe, en må da få vekk noe av plasten som omslutter huset på M75 pickupen.

Ditt andre spørsmål: Her må du prøve og lytte selv. L75 kan tveakes og gjøres mye med slik at den kan konkurrere med mye dyrt og flott av platespillere. Jeg tror at L75 ihvertfall er en langt mer solid bygget spiller enn dual 510. Og den gir deg langt flere muligheter for utbygging.
 
Topp Bunn