Medisin og helse Lenire, behandling av tinnitus.

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
22.159
Sted
El-returen
Torget vurderinger
44
Har sett litt i media om Lenire, en forholdsvis ny behandling av tinnitus og lurer på om noen her på forumet har erfaringer de kan/ønsker dele? Gjerne ta kontakt på PM hvis skriving på forumet ikke er ønskelig.
Behandlingen koster en del, 47600 kr for et halvår inkludert tilpasning av utstyr, utstyr og oppfølging, så andres erfaringer hadde vært flott.

Litt blurb:

PederP

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.04.2019
Antall liker
25.008
Sted
Nordvest på Jæren
Torget vurderinger
5
Eg var på kurs/workshop i regi av HLF på Lovisenberg i Oslo for halvanna år sidan. Det får du dekka av NAV.
Du blir ikkje kvitt tinnitusen, men du får hjelp til å handtere det. Veldig nyttig å møte andre i same situasjon.

Kjenner ikkje til Lenire, men kan ikkje heilt sjå at dei har veldig mykje betre kompetanse enn HLF/Lovisenberg på dette.
Men om andre har erfaring at så er tilfelle, så er kanskje eg og interessert.

ragwo

Mud-fi freak
Ble medlem
02.05.2007
Antall liker
22.159
Sted
El-returen
Torget vurderinger
44
Eg var på kurs/workshop i regi av HLF på Lovisenberg i Oslo for halvanna år sidan. Det får du dekka av NAV.
Du blir ikkje kvitt tinnitusen, men du får hjelp til å handtere det. Veldig nyttig å møte andre i same situasjon.

Kjenner ikkje til Lenire, men kan ikkje heilt sjå at dei har veldig mykje betre kompetanse enn HLF/Lovisenberg på dette.
Men om andre har erfaring at så er tilfelle, så er kanskje eg og interessert.
Takk for tipset!
Har ikke tro på at tinnitusen blir borte, men litt høyere SNR hadde vært flott. Har levd med bråket i over 20 år, så det har blitt en vane etterhvert.

Harry Stoteles

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.05.2020
Antall liker
3.331
Sted
Oslo
Torget vurderinger
0
Har litt troa på det forskningsmessige Lenire viser til. De mener at gjennom litt sånn krysstimulering av nerver i tunga med lyd, så kan
en dra nytte av nervesystemets plastisitet for å endre på de nevrologiske feilkoblingene som gjør at vi oppfatter lyd der det ikke er noen.

Men jeg er ikke like overbevist om at effekten er veldig stor, ut fra det de har publisert sjøl og det lille jeg har lest av forskningsgrunnlaget. En viktig del av behandlingen er at en skal sitte i ro i 20 minutter morgen og kveld og bruke apparatet, det vil si høre på musikk og få lett elektrisk støt i tunga. En kan jo gjøre halvparten av det helt gratis og få de samme positive effektene som mindfulnessmeditasjon, som også brukes i «tradisjonell» tinnitusbehandling.

Topp Bunn