Min egen tinnitus ser ut til å komme og gå litt, men hver gang den er kraftig er det lett å tenke at det alltid bare skal bli verre. Så roer det seg en periode før det kommer tilbake, og rundt og rundt går det.
Nå er jeg inne i en "dårlig" periode og har sett litt mer på forskningen bak Lenire. Så langt har jeg ikke skiftet mening.
For det første skal en være ganske hardt rammet før Lenire viser kliniske resultater. Amir var helt klart ikke i den gruppa, ut fra hva han skriver om saken på ASR.
For det andre er jeg usikker på om jeg synes forskerne klarer å blinde studiene nok, med andre ord at de klarer å vise at det er mer sannsynlig at det er Lenire som gjør at folk får det bedre og ikke at de tror at Lenire funker. Jeg tror det må være vanskelig å gi placebo-strøm og placebo-musikk. Deltakerne vet jo at manicken funker ved å gi strøm og musikk.
En av de store studiene som skulle vise effekt, var designet sånn at deltakerne var sin egen kontrollgruppe. De fikk først seks uker med behandling med kun musikk, og så seks uker med musikk pluss strøm. Poenget med strømmen er å påvirke sanseorganene på to forskjellige måter samtidig, for å rydde opp i signalgangen i hjernen. Da er det et poeng at en skal
høre musikken og
kjenne strømmen, så deltakerne merker om de får én eller begge samtidig. Og deltakerne visste, eller kunne enkelt finne ut at poenget med dingsen var at den skulle gi musikk og strøm (det var ikke hemmelig da studien ble gjennomført), så det kan godt ha slått inn full placebo idet de merker at strømmen kommer på etter seks uker uten.
De amerikanske helsemyndighetene (FDA) har godkjent behandlingene, som på en måte retrospektivt anerkjenner artikkelen jeg lenker til over, som en fase III-studie der effekt og tålbarhet bekreftes. Men sånn jeg ser det er det fortsatt ganske vanskelig å si at Lenire funker bedre enn mer tradisjonelle behandlinger. Sjøl venter jeg i alle fall på real world-studier som kan vise om behandlinga gir bedre resultater enn mer kognitivt orienterte behandlinger som kognitiv atferdsterapi, stressmestring og sånt. Dette er jo fortsatt veldig nye resultater og det er for mye som er usikkert til at jeg vil betale titusenvis for å prøve det. Utelukker ingenting, men sånn tenker jeg nå.