Lesestoff for sengetid

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Pleier å lese minst en halvtime for guttungen på 6 hver kveld, og vi får unna ganske mange sider i løpet av uka.

Vi har tatt de fire første Harry Potterne, jobber oss for tiden gjennom Michael Ende, og forsyner oss med smakebiter fra Lindgren, Egner og Roald Dahl.

Men nå begynner jeg å gå tom for ideer for lesestoff. Er det noen som har gode tips til forfattere og bøker vi kan kikke etter neste gang vi går på biblioteket?

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Tsatsiki-bøkene av Moni Nilsson-Brännström er gode. Resten av Harry Potter-bøkene!

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Jeg likte veldig godt bøkene til Jules Verne, men da var jeg nok litt eldre...

Mummibøkene likte jeg også, Tove Jansson.

Anne-Kath Vestly er vel ennå lesbart.

Skal tenke litt...

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Der var vi ferdige med begge Jim Knapp og Lukas lokomotivførerbøkene. Momo og kampen om tiden står muligens for tur.

Unpluggeds forslag er ukjente for meg, skal sjekke dem. Anne Cath V. var jeg ikke særlig glad for som liten, men verdt å teste ut på en ny generasjon. Har prøvd å lese Hobbiten, samt Den hemmelighetsfulle øya (?), men språket var for stivt, og vanskelig å få liv i. Passer nok best til han blir en dreven leser selv.

Har forsøkt å pushe Ole Brumm (uvergerlig med en litt fjollete Egner-stakkato stemmebruk), Mummi, samt Det suser i sivet, men får blankt avslag på alle.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.253
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Likast Harry Potter og Hobbiten, kan ein gå vidare på Ursula LeGuin sin jordsjø-triologi. Eignar seg frå 7 - 8 år, dersom ungen er av "rette slaget..."
Så må eg trekkje fram Dustefjerten-bøkene, men då skal du vere god i høgtlesing og fikse nynorsk. Veldig fabulerande, og noko Ole Brummsk over seg.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Paal Iksom skrev:
Pleier å lese minst en halvtime for guttungen på 6 hver kveld, og vi får unna ganske mange sider i løpet av uka.

Vi har tatt de fire første Harry Potterne, jobber oss for tiden gjennom Michael Ende, og forsyner oss med smakebiter fra Lindgren, Egner og Roald Dahl.

Men nå begynner jeg å gå tom for ideer for lesestoff. Er det noen som har gode tips til forfattere og bøker vi kan kikke etter neste gang vi går på biblioteket?
Donald Duck er jo en selvfølge, og Asterix-albumene er vel kjent på rams. Men Joachim Fest sin utmerkede Hitler-biografi ("Hitler") er fascinerende OG samtidig søvndyssende lesestoff :)

Mvh Vidar P

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Kanskje Den vesle vampyren hadde vært noe da..?

Mange unger liker disse bøkene, har en tante som er psykolog som også påstår de er bra, men jeg liker de ikke så godt selv... hørte en delvis på lydbok i bilen en gang. Men ungene har som sagt likt dem..

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Antall liker
6
Ole Lund Kirkegaard skriver morsomme bøker:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/en...k=ole+lund+kirkegaard&submit.x=15&submit.y=13

Rampete Robin har vært populært hos oss..

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/sok.do?enkeltsok=Francesca+Simon

Svein og rotta er også populære:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/sok.do?enkeltsok=Marit+Nicolaysen

Disse liker også mine unger, litt lignende til Harry Potter vil jeg tro ( de leser selv så jeg vet ikke) Alderen står oppført 10-12 år, men det gjør det på Harry Potter og…

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/enkeltSok.do?enkeltsok=Ruben Eliassen&rom=MP

Her er Den vesle vampyrenbøkene:

http://www.bokkilden.no/SamboWeb/enkeltSok.do?enkeltsok=Angela Sommer-Bodenburg&rom=MP

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Mange gode forslag her, noterer flittig.

Vi har lest den første vampyrboka, og den falt tilsynelatende i smak. Overså av en eller annen grunn at dette var en serie, så der burde det være noe å nøste videre på.

Fest - tja, jeg vet ikke. Får teste interessen for temaet ved å snurre Der Untergang for ham en lørdagskveld.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Paal Iksom skrev:
Fest - tja, jeg vet ikke. Får teste interessen for temaet ved å snurre Der Untergang for ham en lørdagskveld.
Hehe, Fest er vel ikke noe for poden nei. Mer egnet for far.

Mvh Vidar P

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
572
Er jo også viktig å gi poden de rette naturopplevelsenne, og hva er vel da bedre en Mikkjel Fønhus sine bøker!? :)

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jaerbu skrev:
Er jo også viktig å gi poden de rette naturopplevelsenne, og hva er vel da bedre en Mikkjel Fønhus sine bøker!? :)
Var det ikke han med grisen? Figurisering av ondskapens natur i en gris?

Mvh Vidar P

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
572
Hm, jo var det ikke det mon tro? Han har en egen evne til å la en komme "inn i hodet" til dyr ihvertfall.

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jaerbu skrev:
Hm, jo var det ikke det mon tro? Han har en egen evne til å la en komme "inn i hodet" til dyr ihvertfall.
Mulig jeg forveksler ham; Fønhus har jo mye flotte beskrivelser av dyr. Men onsdskapen var vel kanskje ikke hans fokus... var det ikke han kjente forfatteren fra Jæren kanskje, hva het han nå igjen?

Mvh Vidar non-literary P

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
572
Eneste forfatteren vi på (høg)jæren kan skryte av å ha oppfostret er Arne Garborg.
Har prøvd ved ett par anledninger å komme meg gjennom hans materiale, men ga opp etter ett par sider.
Så enten er jeg ikke inelektuell nok, ellers så er han oppskrytt :).

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
274
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Garborg var det ja. Husker jeg var litt fascinert av ham i norsk'en på gymnaset; det var pensum i temaet "ondskapens problem". Nokså psykologisk innstilt fyr. Skjønner godt at det ikke fenger. Men et par sider var da vel kort?
Bare apropos gi opp etter etpar sider; har du sett Fleksnes da han skulle studere bedriftspsykologi? (han kalte det vel bedriftspsykiatri ved en begrepsforvirrelse) Han kom vel heller ikke særlig langt inn i boka :)

Nei Garborg er vel tunge greier ja.

Mvh

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Antall liker
572
Ja selv om temaer kan være inntresanne så hjelper det ikke om innpakkningen ikke fenger. Altså hvordan det blir presentert.
Har tilogmed problemer med Hamsund i så måte.
Men hva kan en forvente av en som syntes Clay Allison var det helt store i oppveksten ;D
Er forøvrig inne i en Wilbour Smith periode nå. HAN skriver bra:)

Trondmeg

Æresmedlem
Ble medlem
28.12.2003
Antall liker
8.357
Torget vurderinger
12
Kurt-bøkene av Erlend Loe
Det meste av Roald Dahl (Charlie og sjokoladefabrikken, SVK, Dustene, sannheten om rødhette, Matilda etc etc)

Ovenstående har gitt og gir undertegnede like stor glede som barna.

Torbjorn

Hi-Fi interessert
Ble medlem
08.05.2002
Antall liker
5
Ole Lund Kirkegaard (Gummi-Tarzan og andre)

gpjonas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
14.12.2006
Antall liker
1
Never ending story....Den holder nok mål ennå og tåler han harry potter så er denne barnemat...

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.253
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Fønhus har ei unik evne til å komme under huda på dyr. Les "Trollelgen", men for eigen del, ikkje for ungane.
Garborg er eigentleg ikkje så vanskeleg. Men han er dyster. Det kan vere lurt å ta føre seg ein av biografiane om han, for å forstå mennesket. Poesien til Garborg er derimot lettare, og svært god etter mi vurdering. Eg trur vi les for lite dikt i vår tid. Eg får i grunnen ikkje med meg særleg mykje nytt, bortsett frå rocketekstar, då...
Kjenner de våre to største diktarar (personleg meining 8)) Olav H. Hauge og Jakob Sande?

Spiralis

Æresmedlem
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
8.004
Torget vurderinger
0
Tåler han Harry Potter kan du prøve "Den mørke materien" av Philip Pullman, En trilogi som betår av" Det gylne kompasset, Den skarpeste kniven og En kikkert av rav". Den burde holde noen dager drøyt 840 sider. Det finnes også en liten bok som heter "Lyras Oxford", som handler om den samme hovedpersonen, du kan kanskje prøve den først?

Men uansett er Den mørke materien et utrolig velskrevet og fengslende stykke literatur. Den ligger nok i samme sjanger som Ringenes Herre og C.S.Lewis bøker om Narnia.

G

Gjestemedlem

Gjest
Det Suser i Sivet er en fin historie. 'The Wind in the Willows' på engelsk. Skulle passe godt for en kar på 6 år, men like gjerne en bok jeg kunne funnet på å lese for meg selv også igjen.

JEJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.09.2006
Antall liker
49
Stephen King- Mørke Tårn

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
De Fire og Han som gjør galt verre-serien er morsomme bøker synes jeg.. ;D

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Antall liker
10
Hadde tenkt å insistere på Kurt-bøkene av Erlend Loe, men så så jeg at de allerede var nevnt. Men siden jeg vet at disse er en sikker vinner, da jeg har lest de både i skole og SFO, så nevner de igjen. Suksessen blir ekstra stor dersom Gunnar leses med den pipestemmen han skal ha, skjønt da sovner kanskje ikke gutten ;).

Mvh.

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
0
Vet ikke om noen har nevnt det, og muligens det blir litt for "brutalt", men hva med Snorres Kongesagaer? Min far begynte å lese dette til meg når jeg var i denne alderen, utrolig fascinerende og spennende historier. Aldri galt å få med seg litt historie på kjøpet heller ;)

ePi

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.04.2003
Antall liker
1.295
"Mujaffas kiosk" av Jakob Martin Strid kanskje? Herlig annerledes. Den norske utgaven er oversatt av Erlend Loe.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.332
Torget vurderinger
2
Gaahl skrev:
Vet ikke om noen har nevnt det, og muligens det blir litt for "brutalt", men hva med Snorres Kongesagaer? Min far begynte å lese dette til meg når jeg var i denne alderen, utrolig fascinerende og spennende historier. Aldri galt å få med seg litt historie på kjøpet heller ;)

Jeg satt på gutterommet som 13-åring, leste Snorre og hørte på Atom Heart Mother. Det var omtrent da min mor forsto at hun måtte forberede seg på det værste.

Men en 6 åring ? øhh. kanskje heller Røde Orm ?

Et fremmelig barn kan ha glede av Jules Verne, min versjon av "En verdensomseiling under havet" har i alle fall fantastiske illustrasjoner.

Er "Brødrene Løvehjerte " nevnt ?

Alas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.01.2004
Antall liker
2
Vet ikke om den er nevnt, men den er en fantastisk fin bok som tar for seg et veldig vanskelig tema.

Farvel Rune, skrevet av Marit Kaldhol og illustrert av Wenche Øyen. http://www.samlaget.no/item.cfm?id=11978

Den er lest på en kveld og en bør gjerne ha litt tid til å snakke om den etterpå vil jeg tro. Denne ble lest for meg flere ganger da jeg var fra 4-5 årsalderen og jeg vil tro at den har formet en del av synet mitt på liv og død på en positiv måte.

Gaahl

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.08.2007
Antall liker
0
Muligens et litt uortodoks forslag med Snorre ja, og han er nok sikkert litt ung enda. Prøvde bare å komme med litt annet enn den vanlige "harrypotter" litteraturen.

Slubbert: Jeg vet ikke om det var ment som en spøk eller hva...

Et annet stalltips fra min barndom er Hardy-guttene :)

S

Slubbert

Gjest
^ Jooo...det var vel det. Vil overraske meg på flere måter om det stemmer for å si det sånn.

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Antall liker
2.778
Torget vurderinger
4
Vidar P skrev:
Jaerbu skrev:
Var det ikke han med grisen? Figurisering av ondskapens natur i en gris?

Mvh Vidar P
Hehe, mulig du tenker på Animal Farm av George Orwell. Der var grisene ganske sleske... ;)
Mikkel Fønhus skrev jeg særoppgave om i niende (uten å lese en eneste av hans bøker ;D)

Hva med Astrid Lindgren?
Fikk ikke med meg om hun var nevnt. Ronja Røverdatter kunne kanskje falle i smak. Brødrene Løvehjerte blir kanskje litt heftig...? Har ikke erfaring med seks-åringer, enda...
Gummi Tarzan er jo en herlig bok for både voksne og barn, med herlige illustrasjoner.

Hodja fra Pjort er også en artig bok.

Må si jeg gleder meg til å begynne å lese litt mer meningsfull litteratur for ungene.
Begynner å bli rimelig lei av "Emma går til barnehagen", "Emma støvsuger", "Emma går til tannlegen", "Thomas skal bade", "Thomas rydder" osv... :p

EDIT. Leste tråden baklengs, og ser at alt jeg har foreslått er nevnt...jaja ::)

:)

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Antall liker
6
Mange takk, her var det masse spennende. Noe er kjent og glemt, annet ukjent.
Vi burde ha lesestoff fram til sommeren, men tar gjerne i mot flere gode tips.

Topp Bunn