Lett å drive !

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• mekaniac

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Så vidt jeg har lest, så er det riktig som mekaniac sier, at 1 og 2 generasjon urei er identisk med 604. Kabinettet er vel i grunn uinteressant til ditt bruk?
    Jeg skrev vel at de var Altec 604 men med egne horn, uansett er nåkk Grelv`s info korrekt.

Så vidt jeg har lest, så er det riktig som mekaniac sier, at 1 og 2 generasjon urei er identisk med 604. Kabinettet er vel i grunn uinteressant til ditt bruk?
    Ikke helt riktig.

Altec 604 var kun brukt i prototypen til Urei 813. Multi-cell-hornet i 604 hadde dårlig spredningskontroll og klarte ikke å laste driveren skikkelig ned mot delefrekvensen. Hornet ble derfor byttet ut med et spesialutviklet horn med en helt annen spredningskontroll.

Urei 813A (første genererasjon) benyttet dermed 604-8G, men med et annet og spesialutviklet horn.
    I 1979 kom 604-8K - med ferrit i magnetsystemene. Den enheten var helt annerledes i forhold til geometri sammenliknet med alnico-enheten, og nødvendiggjorde ny modifikasjon av hornet som da fikk skumkanter og Helmholtz-utfresninger i hornsidene. Men den meget variable (og synkende produktkvaliteten) på Altec-enheter fra -79 og utover fikk Urei til å lete etter et erstatningselement.

I 1983 kom 813B, med en PAS 15-tommer og et JBL 2425 driver på Urei-hornet.
    I 1984 kom 813C, med en JBL E145 og JBL 2425-driver. Dette er den beste 813-varianten.
    De du kaller prototyper (813 fra 77 tror jeg og med alnico og horn uten skum) er de jeg nevnte som serie 1, dvs : 813A (604-8G med ferrit og horn med skum) : serie 2 813B: serie 2 og 813C serie 4 ,om de er de beste kommer vel an på, har ikke hørt c modellene selv men leser både det ene og det andre om hvem modell som er "best"..

Mulig jeg er feilinformert og 813A kom med alnico fram til 79 og ferrit etter men jeg har trodd/lest at alnico versjonene er 813.

mekaniac

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    Flott! Tipper man kan kose seg der. Synes det er flott å se et oppegående system til tross for at man har familie. :) Er fruen interessert eller har du fått aksept?
    Fruen er interessert så det er meste av mine påfunn blir godtatt selv om noen innslag krever litt mere overbevisning en andre, ikke har 3.5åringen gitt andre problemer en fjernkontroll tyveri en sjelden gang iblant heller så familie er ingen dreper av hobbyen for min del.
    Du føler ikke att du trenger noe diskant helt i toppen på Urei 801 ?
    Har inntrykk av att flere trenger diskant i toppen på div fulltoner og coax ,?
    Nei jeg savner i utgangspunktet ikke en ekstra diskant men har vurdert å prøve, Ureiene går vel opp til ca16khz.

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    De du kaller prototyper (813 fra 77 tror jeg og med alnico og horn uten skum) er de jeg nevnte som serie 1, dvs : 813A (604-8G med ferrit og horn med skum) : serie 2 813B: serie 2 og 813C serie 4 ,om de er de beste kommer vel an på, har ikke hørt c modellene selv men leser både det ene og det andre om hvem modell som er "best"..

Mulig jeg er feilinformert og 813A kom med alnico fram til 79 og ferrit etter men jeg har trodd/lest at alnico versjonene er 813.
    Såvidt jeg husker, er det omtrent slik:

Den første 813 (som kom i 1976/77) hadde Altec 604-8G (en alnico-enhet) med Urei-spesialutviklet horn.
    Fra 1978 skiftet alle store høyttalerfabrikanter fra alnico til ferrit fordi kobolt (i praksis) ble utilgjengelig på verdensmarkedet grunnet krigen i Zaire.
    Den aktuelle ferrit-enheten fra Altec het 604-8K. Den hadde en annerledes geometri enn alnico-enheten, og for å kompensere for dette ble hornet endret. Dette skjedde i 78/79, og høyttaleren ble kalt 813A.

"B"-serien kom i 1983. Urei var ikke fornøyd med kvaliteten på Altec ferritelementer, og gikk over til element fra PAS (etter at elementer fra Emilar, Gauss og Tannoy også var vurdert).
    "C"-serien (med kun JBL-drivere) ble gradvis faset inn fra 1984, etter at Urei ble kjøpt av JBL.

Sist redigert:

JoHoo

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    20.02.2013
    Antall liker
    4.191
    Torget vurderinger
    16
    Flott! Takk for historisk korrektur grelv.
    He-he....beklager høy nerdefaktor her- men jeg har alltid vært veldig svak for de steintøffe 813-monitorene.
    Det er ingenting nerdete med en historisk korreks. Hvis 801 elementene låter like bra eller bedre enn GPA 604 fortjener de oppmerksomhet. ingeniørkunst som har overlevd i mer enn 60 år fortjener dyp respekt og riktig plasseringen i kronologien.

var forsåvidt klar over at selve hornet har vært særegent for ureii. Men basselementet i mk 1 og 2, Er det tilsvarende 515?

Sist redigert:

mekaniac

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.04.2007
    Antall liker
    1.579
    Sted
    Verdal
    basselementet i Urei 813 og 815 med 604 er ikke altec men eminence 800w, har ikke funnet mye info om elementet , heller ikke t&s .. kansje Grelv vet noe mere ?

grelv

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2007
    Antall liker
    109
    Torget vurderinger
    1
    basselementet i Urei 813 og 815 med 604 er ikke altec men eminence 800w, har ikke funnet mye info om elementet , heller ikke t&s .. kansje Grelv vet noe mere ?
    ...ikke særlig mye, dessverre. Det originale Eminence 800W-elementet er forlengst ute av produksjon, og Eminence lager ikke noe som likner.
    En på audioheritage målte t/s-parametre på et originalt Urei/Eminence 800W alnico-element til å være:

fs = 22hz
    Qts = 0.25
    Vas = 625 l

I 813C ble 800W-elementet erstattet av (først) JBL LE15A, deretter 2231H, deretter 2234H.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn