Jeg skrev vel at de var Altec 604 men med egne horn, uansett er nåkk Grelv`s info korrekt.Så vidt jeg har lest, så er det riktig som mekaniac sier, at 1 og 2 generasjon urei er identisk med 604. Kabinettet er vel i grunn uinteressant til ditt bruk?
De du kaller prototyper (813 fra 77 tror jeg og med alnico og horn uten skum) er de jeg nevnte som serie 1, dvs : 813A (604-8G med ferrit og horn med skum) : serie 2 813B: serie 2 og 813C serie 4 ,om de er de beste kommer vel an på, har ikke hørt c modellene selv men leser både det ene og det andre om hvem modell som er "best"..Ikke helt riktig.Så vidt jeg har lest, så er det riktig som mekaniac sier, at 1 og 2 generasjon urei er identisk med 604. Kabinettet er vel i grunn uinteressant til ditt bruk?
Altec 604 var kun brukt i prototypen til Urei 813. Multi-cell-hornet i 604 hadde dårlig spredningskontroll og klarte ikke å laste driveren skikkelig ned mot delefrekvensen. Hornet ble derfor byttet ut med et spesialutviklet horn med en helt annen spredningskontroll.
Urei 813A (første genererasjon) benyttet dermed 604-8G, men med et annet og spesialutviklet horn.
I 1979 kom 604-8K - med ferrit i magnetsystemene. Den enheten var helt annerledes i forhold til geometri sammenliknet med alnico-enheten, og nødvendiggjorde ny modifikasjon av hornet som da fikk skumkanter og Helmholtz-utfresninger i hornsidene. Men den meget variable (og synkende produktkvaliteten) på Altec-enheter fra -79 og utover fikk Urei til å lete etter et erstatningselement.
I 1983 kom 813B, med en PAS 15-tommer og et JBL 2425 driver på Urei-hornet.
I 1984 kom 813C, med en JBL E145 og JBL 2425-driver. Dette er den beste 813-varianten.
Mulig jeg er feilinformert og 813A kom med alnico fram til 79 og ferrit etter men jeg har trodd/lest at alnico versjonene er 813.