Leve vinyl!

L

labrador

Gjest
Ga bort vinylsamlingen min for et par ti-år siden,- da Sony og Philips kom for å revolusjonere platemarkedet. Vinylplaten fikk dødsdommen og har kanskje vært sengeliggende siden da, men på meg virker det som vinylen nå igjen er mer oppegående enn på lenge? Mye nytt materiale gis ut på vinyl, videre gamle klassikere og tidligere ikke- utgitt stoff. Ofte med suveren lyd. Vi venter på The Beatles`remastere. Personlige favoritter som f.eks Graham Nash - Songs For Beginners er gitt ut. Snart kommer Neil Young`s After The Goldrush (+ de 3 etterfølgerene). Alle visstnok med KANONbra lyd. Osv.
Jeg er i gang igjen, begynner nok en gang på nytt. Nostalgi? Langt ifra. Og jeg skal ikke nevne ordene lyd, eierglede, fysisk håndtering og den estetiske opplevelsen. Mulig jeg blir litt mer kritisk til hva jeg kjøper nå, men betaler gladelig flere hundrelapper for plater jeg gjerne vil spille.
Med all respekt for andres meninger; ingenting er som en fersk og fet vinylskive med kremlyd. Herlig!
God kveld!
Kristian
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Det er vanskelig å ikke være enig i at vinyl avspilt på en kvalitetsrigg gir en opplevelse som skjelden overgås av det digitale mediet, Men når det er sagt så er mye av det som produseres av vinyl i dag av dårlig kvalitet. Jeg handler mye vinyl og har gjort det i noen år. Men stadig oftere skuffes jeg når jeg legger skiva på spilleren og setter meg ned for å nyte ervervelsen. Noen ganger ser det ut som om skiva har vært i gulvet, andre ganger er det ingen ting og se, men det knepper og suser. Ikke engang MoFi klarer å holde kvaliteten oppe. Men kan man ikke bare bytte, vil mange innvende. Hvis man bestiller i fra USA, som jeg har gjort en del, så må man betale fraktkostnaden selv. Det er kostbart. Vel, så blir det å handle her i Norge. Kjøpte begge ECM vinylskivene som kom for litt tid tilbake her i Norge. Begge var av så dårlig kvalitet at jeg ikke orket å høre på dem. Jeg fikk byttet de, men det er mye fuzz og jeg misliker å klage på en vare.

Fordi dette skjer såvidt ofte kan jeg umulig være alene. Hva gjør andre? Klager de? Hvis jeg var forhandler ville jeg vært nødt til å slutte å selge vinyl.

Et eksempel, Bodil (Bare Jazz) har tatt inn et stort parti med super vinyl i fra Holland, bl a Blue Note som har reutgitt en del gamle perler. Jeg kjøper Hank Mobley; Soul Station, er kjempefornøyd helt til jeg kjører i gang. Det ble med den ene gangen. Skiva ser strøken ut, men det skraper og knepper. Helvetes dritt!. Fremtiden er nedlasting i hi rez for meg dersom ikke plateselskapene nå skjerper seg.
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.143
Antall liker
8.509
Torget vurderinger
1
OivindS skrev:
Det er vanskelig å ikke være enig i at vinyl avspilt på en kvalitetsrigg gir en opplevelse som skjelden overgås av det digitale mediet, Men når det er sagt så er mye av det som produseres av vinyl i dag av dårlig kvalitet. Jeg handler mye vinyl og har gjort det i noen år. Men stadig oftere skuffes jeg når jeg legger skiva på spilleren og setter meg ned for å nyte ervervelsen. Noen ganger ser det ut som om skiva har vært i gulvet, andre ganger er det ingen ting og se, men det knepper og suser. Ikke engang MoFi klarer å holde kvaliteten oppe. Men kan man ikke bare bytte, vil mange innvende. Hvis man bestiller i fra USA, som jeg har gjort en del, så må man betale fraktkostnaden selv. Det er kostbart. Vel, så blir det å handle her i Norge. Kjøpte begge ECM vinylskivene som kom for litt tid tilbake her i Norge. Begge var av så dårlig kvalitet at jeg ikke orket å høre på dem. Jeg fikk byttet de, men det er mye fuzz og jeg misliker å klage på en vare.

Fordi dette skjer såvidt ofte kan jeg umulig være alene. Hva gjør andre? Klager de? Hvis jeg var forhandler ville jeg vært nødt til å slutte å selge vinyl.
Ja, pressekvaliteten er variabel. Plater presset hos RTI kan være perfekte men det er sjeldent. Ett untak er Speakers Corner (presset hos Pallas?); her har jeg kun fått helt lytefrie pressinger. I vinylens velmaktsdager var masseproduserte plater fra Japan, Tyskland og Holland som regel perfekte. Hvorfor er det så vanskelig i dag?
Når det er sagt er det veldig mye bra masteringer ute å går nå for tida. Vinyl er blitt et conoisseur medium og mange reutgivelser bærer preg av dette.
 

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Innlegg
1.381
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
OivindS skrev:
Kjøpte begge ECM vinylskivene som kom for litt tid tilbake her i Norge. Begge var av så dårlig kvalitet at jeg ikke orket å høre på dem.
Antar Jarret's "Yesterdays" er dene ene av de to og mitt eksemplar er tyst som graven og klart som glass (Nei, ikke på Garrard'en!). Husker ikke hvor jeg kjøpte den, men det åpenbart flere produksjonsserier av denne platen eller så har kalitetskontrollen sviktet kapitalt under fremstillingen.
Ellers kan det være en god idé å gi platene en skikkelig omgang i vaskemaskinen selv om de nye. Det som umiddelbart høres ut som dårlig pressing er ofte ikke noe annet enn "matrisefett"
 
L

labrador

Gjest
Ti Kei skrev:
Amen.

God kveld til deg også labrador! :)
OivindS skrev:
Det er vanskelig å ikke være enig i at vinyl avspilt på en kvalitetsrigg gir en opplevelse som skjelden overgås av det digitale mediet, Men når det er sagt så er mye av det som produseres av vinyl i dag av dårlig kvalitet. Jeg handler mye vinyl og har gjort det i noen år. Men stadig oftere skuffes jeg når jeg legger skiva på spilleren og setter meg ned for å nyte ervervelsen. Noen ganger ser det ut som om skiva har vært i gulvet, andre ganger er det ingen ting og se, men det knepper og suser. Ikke engang MoFi klarer å holde kvaliteten oppe. Men kan man ikke bare bytte, vil mange innvende. Hvis man bestiller i fra USA, som jeg har gjort en del, så må man betale fraktkostnaden selv. Det er kostbart. Vel, så blir det å handle her i Norge. Kjøpte begge ECM vinylskivene som kom for litt tid tilbake her i Norge. Begge var av så dårlig kvalitet at jeg ikke orket å høre på dem. Jeg fikk byttet de, men det er mye fuzz og jeg misliker å klage på en vare.

Fordi dette skjer såvidt ofte kan jeg umulig være alene. Hva gjør andre? Klager de? Hvis jeg var forhandler ville jeg vært nødt til å slutte å selge vinyl.

Et eksempel, Bodil (Bare Jazz) har tatt inn et stort parti med super vinyl i fra Holland, bl a Blue Note som har reutgitt en del gamle perler. Jeg kjøper Hank Mobley; Soul Station, er kjempefornøyd helt til jeg kjører i gang. Det ble med den ene gangen. Skiva ser strøken ut, men det skraper og knepper. Helvetes dritt!. Fremtiden er nedlasting i hi rez for meg dersom ikke plateselskapene nå skjerper seg.
Nyttig med konstruktive tilbakemeldnger for en som er litt på "gammel-nybegynnerstadiet". Har fått med meg at det er store kvalitetsforskjeller på vinylpressinger.Har jo opplevd nedturer selv. Nevnte derfor at at jeg kommer til å være mer kritisk til hva jeg kjøper. Derfor et konkret spørsmål: hvis jeg nå kjøper Neil Young-After The Goldrush -remastered fra originaltapen; vil produktet være andeledes om jeg kjøper det direkte fra USA i forhold til å kjøpe her i Norge. Lages platen forskjellige plasser? Beklager min uvitenhet, men dette er av stor interesse!
Mvh
Kristian
 

Cash 63

Æresmedlem
Ble medlem
14.06.2007
Innlegg
12.106
Antall liker
27.809
Sted
Oslo/Grebbestad
Voff skrev:
OivindS skrev:
Det er vanskelig å ikke være enig i at vinyl avspilt på en kvalitetsrigg gir en opplevelse som skjelden overgås av det digitale mediet, Men når det er sagt så er mye av det som produseres av vinyl i dag av dårlig kvalitet. Jeg handler mye vinyl og har gjort det i noen år. Men stadig oftere skuffes jeg når jeg legger skiva på spilleren og setter meg ned for å nyte ervervelsen. Noen ganger ser det ut som om skiva har vært i gulvet, andre ganger er det ingen ting og se, men det knepper og suser. Ikke engang MoFi klarer å holde kvaliteten oppe. Men kan man ikke bare bytte, vil mange innvende. Hvis man bestiller i fra USA, som jeg har gjort en del, så må man betale fraktkostnaden selv. Det er kostbart. Vel, så blir det å handle her i Norge. Kjøpte begge ECM vinylskivene som kom for litt tid tilbake her i Norge. Begge var av så dårlig kvalitet at jeg ikke orket å høre på dem. Jeg fikk byttet de, men det er mye fuzz og jeg misliker å klage på en vare.

Fordi dette skjer såvidt ofte kan jeg umulig være alene. Hva gjør andre? Klager de? Hvis jeg var forhandler ville jeg vært nødt til å slutte å selge vinyl.
Ja, pressekvaliteten er variabel. Plater presset hos RTI kan være perfekte men det er sjeldent. Ett untak er Speakers Corner (presset hos Pallas?); her har jeg kun fått helt lytefrie pressinger. I vinylens velmaktsdager var masseproduserte plater fra Japan, Tyskland og Holland som regel perfekte. Hvorfor er det så vanskelig i dag?
Når det er sagt er det veldig mye bra masteringer ute å går nå for tida. Vinyl er blitt et conoisseur medium og mange reutgivelser bærer preg av dette.
Att plater som var masseproducert til det skandinaviske markedet Holl,Ger var perfekte er jag ikke enig i, har vel mange gode
ex på det.
 

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Innlegg
448
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Stemmer at Jarret var den ene. Men jeg får innskyte at begge skivene jeg byttet til var perfekte. Utrolig bra vinylkvalitet. Hvorfor forskjellene er såvidt store er jeg usikker på.

Jeg opplever relativt skjelden at rengjøring gjør noen forskjell, og da mener jeg både to og tre ganger i vaskemaskinen.
 
Y

ymir

Gjest
hei
Vinyl låter bra når den er analogt innspilt.Et bra eks. på analog/digital innspilling er Radka Toneff "Fairytales",et musikalsk høytepunkt,MEN lydmessig en dårlig innspiling mht.innsilingsteknologi. Alle kutt minus "My funny Valentine" er spilt inn digitalt.I mine ører er det ikke vanskelig å høre at de digitale innsilingene låter "tynnt" "grovkornet" ,uten "en kroppslig tilstedeværelse" og varme som "My fynny Valentine" er i besittele av.Selvfølgelig finnest det også dårlige analoge innspilinger.
For meg er det uforstålig at de fleste audiophile hyller denne innspilingen som teknisk svært god,det er meg ubegripelig at de ikke evner å høre den store forskjellen på den analoge "my funny Valentine" og resten av opptakene,og dersom de hører forskjell ikke kan hører DATIDENS digitalteknikks begrensninger,som de fleste audiophile hevder låter bedre en en bra analog innspiling.

Det er også trist når digitalteknikken gjør fremskritt som SACD ,så "velges" denne teknikken bort som enerådende.

Det er også et problem med "alle" de gamle og nye formater som kommer og forsvinner.Hvor mange ganger skal en skifte ut platesamlingen sin ved overgang til nye digitale formater?
 

Maske

Medlem
Ble medlem
04.01.2008
Innlegg
31
Antall liker
0
Vinylplater = objets d'art. Så gode å se på, så gode å holde i. Så mye mer enn det som ligger i rillene!
 
Topp Bunn