Digitale avspillere Levetid for en CD spiller?

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.524
Antall liker
4.946
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Fant ikke noen eksisterende tråd om dette:
Jeg har byttet til meg en Wadia 830, som i sin tid var en meget god spiller, og som jeg selv testet for enten Audio eller Fidelity, men som jo nå begynner å trekke på årene.
Spilleren låter knallbra den og alt er i orden teknisk, men hva kan man forvente av levetid på en ellers velfungerende CD spiller?
Kondensatorer og annet vil jo på et aller annet tidspunkt foreldes, og det blir kanskje ikke helt billig å fikse (?)...

Den konkrete spilleren er for øvrig mer enn god nok for meg som sekundærmedium og en mulighet til gjenhør med et par tusen gamle CD'er som hentes ned fra loftet (jada, jada, streaming er selvsagt ikke verdt status som hovedmedium, men forblir nå en gang det for min del :sneaky: ).
Hvis jeg orker å bale med CD spiller i det hele tatt da - me lyt sjå...

1660909100158.png
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.524
Antall liker
4.946
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Sorry - skal øve på å søke mer effektivt :)

Omformulerer spm-. til "hvordan merker man at laseren bør byttes". Er den i orden, så lenge platene leses av uten hikke rett og slett?
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Flott spiller. Jeg hadde ikke kviet meg om prisen var riktig. Du får se på den som en billig/rimelig PU, og vær klar for fornyelse den dagen den havarerer, og det koster for mye å fikse.

Folk bruker gjerne 3-6k kr på en ok PU, som varer i noen år, men rynker på nesa straks det gjelder en CD-spiller/-drivverk. Rare greier.
 

lille hiawata

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2008
Innlegg
4.337
Antall liker
2.573
Sted
Harstad
Torget vurderinger
1
Sjekk om det er mulig å kjøpe ny laser. Hvis ikke skygg unna.
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.524
Antall liker
4.946
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Allerede byttet i noen like gamle høyttalere, så dette var lavrisiko. Ny laser koster under 3000,-
Men hvis påstanden i tråden jeg fant stemmer, om at laseren er en led-lampe med 70000 timer levetid, så varer nok en spiller fort i over 100 år…
 

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Innlegg
889
Antall liker
437
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Har erfaring som går litt på tvers av den forventningen. Gjelder Sony-spillere.
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.201
Antall liker
2.679
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Sorry - skal øve på å søke mer effektivt :)

Omformulerer spm-. til "hvordan merker man at laseren bør byttes". Er den i orden, så lenge platene leses av uten hikke rett og slett?
Ja jeg testet mine bare ved isetting av CD og close "og noen loader alle spor og info under 5 sek eller kortere
Vanlig vis spiller de ok og da ved avspilling
Flere wadia bruker teak sine vrds clamp on , ikke sikker om de gamle brukte og
Samtlige av mine drivere " har startet med skuffe / load problemeer før laser relatert
Teaken fikk nye gear hjul og og varte 5-6 år deretter 17 år totalt ,,, seinere er det ofte pcb strip " til laseren som får avbrudd i ledning banen"Slike deler er ofte utgått

Ja og en annen ting er at miljø påvirkning som tobakks røykskal være med å minske levetiden på lasere / spillere
 
Sist redigert:

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.524
Antall liker
4.946
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
830 har et upscale Pioneer drivverk.
 

Cundis

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2005
Innlegg
2.755
Antall liker
489
Sted
Stockholm
Har en Advantage CD1 som er rundt 20 år gammel som høyre balanserte utgang har tatt kvelden på nå. Ubalansert funker fortsatt. Laser har ikke vært bytta. Drivverk er Pioneers opp ned.

Lydmessig så merkes det at Topping D90 dac ligger ett par hakk foran, både når den mates fra digital utgangen på cd spilleren, men også fra Allo streameren som oppleves som litt fyldigere.
 

funbunny

Overivrig entusiast
Ble medlem
02.11.2004
Innlegg
579
Antall liker
196
Sted
Ved Mjøsa
Har en Stax CDP-Quattro fra 1986. Funker som bare det. Har skiftet drivreim ( strikk ) på snurremekanismen en gang, kostet meg en 100-drings. Ingen grunn til at laseren skal slutte å virke vel...
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Levetid på laser beror på:


Kvalitet
Alder
Bruk- i maskin og som avleser. Antall timer. Som en pickup med nål. Laseren er nettopp en pickup. Og den slites over tid.
Implementering og sikring i krets..hva er gjort av produsenten som anvender laserenheten?

Jeg har slitt ut 2 x Pioneerlasere på halvannet år hver. Men min tidligere Marantz CD17 mk1 funker på samme som da den var ny. Sony og Hitachi/Sanyo ligger ca midt imellom.. Rens linsa, så varer de lenger.
 
Sist redigert:

MB-S124

Overivrig entusiast
Ble medlem
19.05.2012
Innlegg
784
Antall liker
945
Hadde en ganske "rå" Philips en gang i tiden en Philips CD650, dog med plastdrivverk. Mekanisk og avlesningsmessig fungerte den prikkfritt. Spilte mildt sagt alt av plater uansett hvor hardt de var behandlet.

Den begynte imidlertid å spille litt "spinklere" med årene, akkurat som om noen kuttet vekk det lavere frekvensområdet. Jeg prøvde dog aldri en ekstern DAC via coax..
Kjøpte så en CD620 på Finn for en hundrelapp. En helt annen spiller, hvor jeg tror drivverket var mye av det samme, men resten av spilleren var i plast. Spilte mye bedre.. Nå har jeg ikke CD-spiller lenger.
 
P

parafinoksen

Gjest
Kan man «vedlikeholde» laseren? F.eks. rense linsa (som nevnt over), rengjøre og smøre mekanikken o.l.?
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
I dag er levetiden på en CD-spiller ofte 0 dager :rolleyes:

Går en tråd på Steve Hoffman forum nå om en fortvilt kjøper i USA. Han kjøpte en ny Rotel CD14 spiller, den spilte ikke en eneste CD. Forhandler ville at han skulle returen den sånn at han kunne sende en ny. Men kunden merket at drivverket på spilleren var veldig skranglete, derfor bestilte han en Marantz spiller som heter DR700. Heller ikke den spilte en eneste CD. Kunden googlet og fant mange misfornøyde kunder med samme problemet. Både rotel og Marantz bruker billig-ræl komponenter fra Kina.
En annen kunde kom inn i tråden og hadde akkurat samme erfaring. Han kjøpte en Marantz CD60 til 10.000, spilte ikke en eneste CD.

Jeg tok et kjapt søk på Marantz og hvilke produkter som lages i Kina. Og det er typisk elektronikk opp til 12-14.000 kroner.
At folk gidder....
 

Voff

Æresmedlem
Ble medlem
03.11.2006
Innlegg
11.030
Antall liker
8.240
Torget vurderinger
1
Japanerne lager ikke DVD/blu ray drev lengre. De kan ikke konkurrere med kinamikk på pris. Det samme gjelder nok for rimeligere CD-spillere med billige drev. Tror du må opp på SACD drev for å få japansk kvalitet....
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.041
Antall liker
20.227
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Japanerne lager ikke DVD/blu ray drev lengre. De kan ikke konkurrere med kinamikk på pris. Det samme gjelder nok for rimeligere CD-spillere med billige drev. Tror du må opp på SACD drev for å få japansk kvalitet....
Nå får vi se da. Min Technics SACD spiller leveres hver dag som helst. Tror og håper at jeg kan forvente god driftsikkerhet.
Så er det godt å ha en velfungerende Yamaha i back-up. Den har snurret mange digitaldiscer i 12 år nå uten et eneste hikk. Spiller alt av plater. Og hvis noen lurer på hvilke andre merker som bruker drivverket til Yamaha, så er svaret: ingen! 😏
 

vim01

Gjenganger
Ble medlem
19.06.2003
Innlegg
1.524
Antall liker
4.946
Sted
Gjettum
Torget vurderinger
3
Tror jeg tviholder på Wadiaen og håper på noen år til med Pioneerlaseren, når jeg leser dette 😊
Noen som vet noe om å bytte laser (gjøre selv? Dyrt å få det gjort?).
 

Itamar2010

Medlem
Ble medlem
11.02.2022
Innlegg
48
Antall liker
170
Sted
Bergen
Har en Stax CDP-Quattro fra 1986. Funker som bare det. Har skiftet drivreim ( strikk ) på snurremekanismen en gang, kostet meg en 100-drings. Ingen grunn til at laseren skal slutte å virke vel...
Hei. Artig å lese at du også hadde cd spiller fra stax. Kjøpte min (demo mod.) i 1986. Fant prisbekreftelse fra Audioscan fra 1987 på listepris 13.500,-. Tisvarer knappe 40.000 i dag. Skal ikke være mange av disse i landet, så vi får passe godt på de!😊👍
 

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Innlegg
10.131
Antall liker
2.652
Tror jeg tviholder på Wadiaen og håper på noen år til med Pioneerlaseren, når jeg leser dette 😊
Noen som vet noe om å bytte laser (gjøre selv? Dyrt å få det gjort?).
Gjør det. Ville ikke brukt penger på den.

Hvis en tenker lydkvalitet, så er DAC'n i spilleren selve kjernen i spilleren. Uansett hvor stivt og tungt kabinettet måtte være, hvor bra stømforsyningen og det analoge utgangstrinnet er, så vil selve D/A konverteren være den begrensende faktoren for lydkvaliteten. Det står i spilleren din 4stk Burr Brown Pcm1702 1-kanals, 19-bits delta-sigma teknologi. Konverteren kom på markedet for over 30 år siden.
I dag er stort sett alt av moderne DAC'er delta-sigma teknologi med betydelig bedre specs.
 

The Gunner

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.05.2010
Innlegg
9.936
Antall liker
17.212
Sted
Oslo
Torget vurderinger
7
Gjør det. Ville ikke brukt penger på den.

Hvis en tenker lydkvalitet, så er DAC'n i spilleren selve kjernen i spilleren. Uansett hvor stivt og tungt kabinettet måtte være, hvor bra stømforsyningen og det analoge utgangstrinnet er, så vil selve D/A konverteren være den begrensende faktoren for lydkvaliteten. Det står i spilleren din 4stk Burr Brown Pcm1702 1-kanals, 19-bits delta-sigma teknologi. Konverteren kom på markedet for over 30 år siden.
I dag er stort sett alt av moderne DAC'er delta-sigma teknologi med betydelig bedre specs.
Mye som har bedre specs, men flere av dem låter gråere og kjedeligere også (ja, jeg har hørt/prøvd noen av disse flinkis-DACene). Det sagt, så liker jeg rør og vinyl også. Hadde det vært datamaskiner, så ville jeg absolutt ha beste/siste specs.

Lar være å kommentere resten av påstandene….🙂
 
  • Liker
Reaksjoner: ptb

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.106
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Lenge siden jeg aktivt brukte CD-spiller, men erfaringen min er at laser holder "evig" så lenge den ikke får for mye støv og dritt (kan renses), hovedproblemet er mekanikken som holder CD-plata (og drivverket). Min gamle Nakamichi CD spiller fra midten av 90-tallet holder koken ennå, mora mi har tatt i bruk hele mitt gamle nakamichi anlegg (med unntak av effektforsterker som ble solgt for 10+ år siden) etter hennes 15 år nyere døde ;) I gode gamle dager lagde de ting med kvalitet og et mål at det skulle vare lenge - tenk på hvor mye man kunne spart miljøet om produsentene tenkte likt fortsatt.
 

sundkoien

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
2.627
Antall liker
4.276
Sted
Kirkenær
Torget vurderinger
2
Hei
Jeg er en såkalt cd-nisse.
Har eid svært mange cd-spillere fra 1985 og fram til nå.
Har (selvsagt) hatt trøbbel med en del av de. Eide flere Denon og Marantz spillere mellom 1985-1995. Veldig lite problemer.
Hadde 2 Rotel Cdp, flott lyd men også litt trøbbel med laser/sporing og vakkel-feil på loddinger.
Har hatt 2 Kina-produserte Creek Cdp, begge med veldig kort driftstid. En Cayin fra 2005 fungerte godt her lenge, og fungerer fortsatt hos ny eier.
Nå bruker jeg selv spillere med toppmatede Philips drev (Lector og YBA). Lite tull med disse..
De to spillerne som virkelig imponerer meg er en Exposure 2010S Cdp fra 2007 som nærmest har vært i daglig drift siden, og en Marantz CD 67SE som jeg kjøpte i 1989. Den blir fortsatt brukt av min samboer i "husmoranlegget" 😉

M
 

Laban MK3

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.03.2016
Innlegg
2.907
Antall liker
1.497
Sted
Plankebyen
Torget vurderinger
2
RIP : Neste helt sikker på Studer A 725 hadde levert varene enda hvis ikke flom for noen år til bake hadde drukknet den .
 

PeriodeLytter

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2013
Innlegg
3.050
Antall liker
2.513
1704721968800.png

Plukket opp en slik ny fra Hi-Fi klubben i sin tid. Den varte vel i 3-4 mnd før den måtte på servicebenken første gang fordi den hoppet midt i sanger. Verkstedet fikk aldri orden på den. Ny spiller ble avslått selv om den var hos serviceverksted i omtrent like lang tid som jeg hadde den hjemme mens den var under garanti.

Når jeg tenker etter er det vel faktisk slik at jeg har erfart at levetid er omtrent motsatt linjær med pris. Mens billig ræl BD og DVD spillere aldri har feilet, tuller mer påkostede Pioneer spillere kort tid etter garantitiden går ut. Den siste Pioneeren jeg hadde var litt morsom med at den sluttet spille film, men CD delen fortsatte virke i noen år.
 

TGB

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.08.2013
Innlegg
3.173
Antall liker
2.106
Sted
Asker
Torget vurderinger
1
Den siste Pioneeren jeg hadde var litt morsom med at den sluttet spille film, men CD delen fortsatte virke i noen år.
CD/DVD og blu-ray går vel på forskjellige lasere om jeg husker rett. Så ikke så unaturlig at en av dem sluttet å virke mens den andre fungerte videre.

Hadde en JVC CD-spiller (husker ikke modellnummer) kjøpt på slutten av 80-tallet, mener den fungerer helt fint ennå (solgt for mange mange år siden, ~30).
 

ponyman

Hi-Fi interessert
Ble medlem
15.02.2004
Innlegg
88
Antall liker
107
Sted
Hell
Torget vurderinger
2
Har en Micromega stage 2 som jeg kjøpte ny i sin tid(ca 1995). Har fungert feilfritt (dog et laserbytte som jeg gjorde sjøl). Det til tross for alle dårlige erfaringer/meninger mange har hatt om denne serien fra Micromega. Og den spiller fortsatt glimrende.
 

Salmacis

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.03.2002
Innlegg
249
Antall liker
180
Sted
Viken
Torget vurderinger
5
Min Sony DVP-NS900V spiller fortsatt like bra (brukes som transport), og den er over 20 år gammel 👍
 
Sist redigert:

Fenalaar

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.05.2002
Innlegg
8.515
Antall liker
6.917
Sted
Narvik
Torget vurderinger
3
Hvis en tenker lydkvalitet, så er DAC'n i spilleren selve kjernen i spilleren. Uansett hvor stivt og tungt kabinettet måtte være, hvor bra stømforsyningen og det analoge utgangstrinnet er, så vil selve D/A konverteren være den begrensende faktoren for lydkvaliteten. Det står i spilleren din 4stk Burr Brown Pcm1702 1-kanals, 19-bits delta-sigma teknologi. Konverteren kom på markedet for over 30 år siden.
I dag er stort sett alt av moderne DAC'er delta-sigma teknologi med betydelig bedre specs.
Det er mindre forskjell på dac-chiper enn man skulle tro.

Hovedforskjellen kommer IMO i analogdelen, etter dacen. Det er derfor Dynamic Precision sine DACer fremdeles låter kanonbra, selv om de er 20 år gamle. (Og Staxen likeså, selv om den er fra midten av 80-tallet.

Johan-Kr
 

HAREPUSEN

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.201
Antall liker
2.679
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Du har litt rett ,,,jeg men jeg anbefaler deg å lytte på nyere AKM , og velvet sound chippene 😍
 

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Innlegg
5.741
Antall liker
503
Jeg har to stk Rotel RCD 855 anno 1990. Den ene er så godt som nos. De blir her.
 

Todani

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.158
Antall liker
2.113
Det er mindre forskjell på dac-chiper enn man skulle tro.

Hovedforskjellen kommer IMO i analogdelen, etter dacen. Det er derfor Dynamic Precision sine DACer fremdeles låter kanonbra, selv om de er 20 år gamle. (Og Staxen likeså, selv om den er fra midten av 80-tallet.

Johan-Kr
DP er vel snart 30 år. Jeg har planer om å få min gamle opp å gå igjen. DeltaSigma DAC, skikkelig analogdel, en voldsom strømforsyning og til med passivt filter på utgangen!
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Jeg har også den gamle Dynamic Presicion DAC 8.0. Den har den separat strømforsyning . Synes den er mere ''organisk'' enn Topping D-90. Det er nok den analoge delen som er den større forskjellen. Bruker den kun til den gamle EC EMC1. Har ikke fått den til å virke optimalt til streaming. Leif Ernstsen ville ikke vite noe til data avpilling av musikk:) Denne dac'en fungerer helt feilfritt ennå(y)
 
Sist redigert:

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.152
Antall liker
10.662
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
"Organisk" er som regel tegn på mer "like", annen ordens forvrengning.
Topping har sgs. ingen forvrengning.
Det lot seg ikke gjøre å komme ned på de nivåer vi har idag på den tiden.
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.626
Antall liker
1.500
Sted
Sunndalsøra
Hører nå litt på Albert King & Stevie Ray Vaughan. Der er det naturlig rør vreng:) Topping passer godt til ''uforvrengt'' streaming..
Tror ellers Philips Pro driften i EMC1 varer lenge. Har ikke hørt om noen som har hatt problemer med de. De produseres ikke lenger!
 
Sist redigert:
Topp Bunn