Digitale avspillere Levetid for en CD spiller?

Todani

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.231
Antall liker
2.351
Screenshot_20240117_152734_Drive.jpg


La det være helt klart, "organisk lyd" eller forvrengning har ingen ting med DP å gjøre. Også Leif Ernstsen var klar på at DAC-chipet satte begrensninger, men jeg tror ikke noen av oss er i stand til å detektere noen hørbar forvrengning med tre nuller etter kommaet.
 
Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Innlegg
15.584
Antall liker
12.201
Sted
Ytterst i havgapet...
"Forventet levetid" på elektronikk er generelt vanskelig, da det nærmast dreier seg om statistikk.. Før i verden opererte man med MTBF, men etterhvert som varme som ofte var et problem med eldre elektronikk, stort sett er fjernet, så blir det nesten gjettverk... om man tar to identiske apparater med samme bruksfrekvens, og det ene feiler etter ett år - det andre etter 20, så er middeltida 10 år...
 

Todani

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.05.2009
Innlegg
1.231
Antall liker
2.351
Ja DAC'ene og analogdelene bør holde lenge, men min erfaring er at drivverk til tider er forbruksvarer.
Det første som skjer er et hikk i ny og ne. Hvis det er SACD, så begynner spilleren ofte å å bli vrang med å lese av det dype sjiktet etter en håndfull år.
 

psAico

Medlem
Ble medlem
12.01.2024
Innlegg
38
Antall liker
55
Sted
Trondheim
Jeg har vanskelig for å tru at laseren er den komponenten som gir seg først på en CD spiller. Litt gjetting fra min side, da jeg aldri har rukket å bruke opp noen snurremaskin for lysreflekterende plater, men på annet AV-utstyr jeg har reparert/kassert er det bevegelig mekanikk/friksjonsutsatte deler og kondensatorer i PSU som topper statistikken for feilkilder. Nå kjøpte jeg min siste avspiller for fysiske medier i 1998 og solgte alt unntatt en MD spiller tidlig i 2010, så jeg har mildt sagt ramlet av lasset i alt for stor grad til å uttale meg bastant :)

Hadde i grunnen begynt å leke med tanken på en ny CD transport, men hvis kvalitetsnivået på nye spillere er så dårlig som denne tråden gir inntrykk av så ebber nok den interessen av ganske raskt.
 

KrazyIvan#

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.12.2013
Innlegg
2.937
Antall liker
4.492
Sted
porsgrunn
Torget vurderinger
14
har en kenwood l-d1 fra 93 såvidt jeg vet ikke byttet laser på,er vel fort heller tørre plast drev strikk/belter og generell mekanikk som trenger mest vedlikehold
 

Motorhome

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.06.2018
Innlegg
1.690
Antall liker
1.573
Sted
Sunndalsøra
Min første CD spiller var en Nakamichi OMS-1. Den begynte å fuske med avlesningen ganske tidlig. Det var noen år siden;)
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
112
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
Har en Marantz SA7-S1 som benyttes jevnlig. Den har jeg hatt siden den var ny i 2007. Skiftet laser for første gang for ca 1 år siden.
JAKr
 

HAREPUSEN

avtrådt 010924
Ble medlem
04.11.2009
Innlegg
3.472
Antall liker
3.173
Sted
telemark
Torget vurderinger
2
Av mine billigste en av de bedre ,,,en cec jeg fikk etter ødelagt skuffeinnlegg , enn spillte den ved manuell ilegg.
2av naddene i huset kvella før 5 år ,,, først gikk diplayet , så ble blinde bukk med å finne spora på sisten
Marantzene funka begge til de ble avsatt ,, dvs 63 ki måtte den ene dac chippen vugges i i sokkelen sin hvis den stoppet .Teaken min varte lengst 17 år ,,, 2 drev blev dog byttet utkaster mekanikken . 2 occasions . Laser strip etter 15 år , 17 år trofast spinner og beste lyden ,,, av de gamle

Det er ikke noe regel om hvor lenge de varer , dog høy fukt og røyk liker de ikke .
Det er bedre de blir brukt enn å stå,,, har en 860 wadia,,, ikke mye brukt, men vil ikke mer
 
Sist redigert:

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.162
Antall liker
5.072
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Levetid på laser beror på:


Kvalitet
Alder
Bruk- i maskin og som avleser. Antall timer. Som en pickup med nål. Laseren er nettopp en pickup. Og den slites over tid.
Implementering og sikring i krets..hva er gjort av produsenten som anvender laserenheten?

Jeg har slitt ut 2 x Pioneerlasere på halvannet år hver. Men min tidligere Marantz CD17 mk1 funker på samme som da den var ny. Sony og Hitachi/Sanyo ligger ca midt imellom.. Rens linsa, så varer de lenger.
Slites som en pick up med nål?
Dette er solid state of slites egentlig ikke.
Den varer ikke evig, men veldig lenge.
Jeg kjøpte min første Sony i 1986.
Den lever fortsatt.....hos annen eier.
 

Uttern

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.11.2007
Innlegg
844
Antall liker
465
Sted
Ytre Enebakk
Torget vurderinger
3
Sony er vel de som lever lengst. Kjøpte en CDP555ES i 91-92, jeg brukte den MYE, da jeg hadde den. Solgt til en kompis på midten av 90 tallet, og den spiller lytefritt ennå.
 
Topp Bunn