laban skrev:
Husker en cd med Chris Rea: on the beach den gikk i søppla for over 10 år siden , luft hadde trengt igjenom ytter laget å fått alu til å oksidere så helt mark spist ut å man kunne se tvers igjenom den.
Laban
Det samme skjedde med flere av mine plater i 1988. Jeg kan være så spesifik, for dette året var jeg på jobb langt hjemmefra. En kompis hadde lånt hele samlingen min, og også trosset et av mine krav: Ikke ha platene i bilen! De platene han hadde hatt i bilen dette året, ble "perforert" slik du beskriver. En av titlene var Van Halen "5150". Når jeg holdt plata opp mot lyset, så det ut som stjernehimmelen i miniatyr.
Konklusjonen min dengang var at veksling mellom frost og varme (minusgrader og varmeapparat) tok knekken på skivene. Om dette stemmer, aner jeg ikke, men jeg fant det i alle fall som en mulig logisk årsak til problemet.
De eldste pressingene jeg har, tror jeg er Donald Fagen "Nightfly" og Metallica "Kill 'Em All" (på Megaforce) som begge er presset i 1983, om jeg ikke husker feil. Begge fungerer fortsatt fin-fint! Jeg har heller ikke erfart at brente plater har sluttet å fungere, selv om det har ligget i bilen siden de ble "produsert". Nå skal det sies at jeg siden 1988 har flyttet til det stedet i landet med høyest gjennomsnittstemperatur, og følgelig er det svært sjelden frost her. ;D