Levetid på elektrolytter

Brumm

Medlem
Ble medlem
12.12.2002
Antall liker
0
Hei!

Har et enkelt(?) spm. til dere:

Hva er levetiden på elektrolytter? De som sitter i min forsterker er ca. 10 år gamle, men pga. av dårlig start på mitt første DIY prosjekt ble de liggende ubrukt de første fem årene.

Hvordan er tilstanden på disse? Bør jeg vurdere å bytte disse??

Mvh
Ole

karl

Overivrig entusiast
Ble medlem
03.09.2006
Antall liker
0
Avhenger av hva slag det er. 15 - 20 år er vel vanlig i en strømforsyning.

R

Ronny_D

Gjest
Degraderingen er i høyeste grad belastningsavhengig, har prosjektet ditt ligget brakk, og ikke harhatt belastninger kan du med god samvittigeht benytte det du har.

Elektrolytter og deres levetid avhenger også av fabrikat type belastning alder ..... 10 000 timer full last er en gylden regel.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
13.569
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
46
temperatur der de står er også avgjørende

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.100
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
29
Degraderingen er i høyeste grad belastningsavhengig, har prosjektet ditt ligget brakk, og ikke harhatt belastninger kan du med god samvittigeht benytte det du har.

Elektrolytter og deres levetid avhenger også av fabrikat type belastning alder ..... 10 000 timer full last er en gylden regel.
Full last på en elektrolytt? Hvordan er slikt definert eller spesifisert?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
4.720
Torget vurderinger
1
Hei!

Har et enkelt(?) spm. til dere:

Hva er levetiden på elektrolytter? De som sitter i min forsterker er ca. 10 år gamle, men pga. av dårlig start på mitt første DIY prosjekt ble de liggende ubrukt de første fem årene.

Hvordan er tilstanden på disse? Bør jeg vurdere å bytte disse??

Mvh
Ole
Hei,
Levetiden på en el-lytt har nær sammenheng med uttørking av den samme. Uttørkingenb er en kontinuerlig prosess som starter «i samme øyeblikk» som lyttenb forlater samlebåndet. Så vidt jeg har fått med meg er det i hovedsak to faktorer som påvirker uttørkingen/levetiden: 1) drifts-/lagertemperatur, og 2) ripplestrøm (ved drift). Vanlige std. varer av ellytter har ofte spesifisert en «worst case» «levetid» på ca 1000-2000 timer ved maksimum ripplestrøm og maksimum driftstemperatur. Levetid er i denne sammenengen definert som et gitt maksimalt avvik i fra de oprinnelige spesifikasjonene til lytten. En tommelfingerregel i forhold til driftstemperatur er at «levetiden» dobbles hver gang driftstemperaturen reduseres med 10 grader. Sammenhengen i forhold til ripplestrøm er jeg mer usikker på, utover at levetiden også forlenges ved lavere ripplestrøm. De fleste el.lytter har også spesifisert «levetid på lager», feilrater m.v. I forhold til ellytter som ikke har vært brukt noen år kan det være nødvendig å gi dem en full lade/utladningssyklus med et par passende motstander for å begrense lade/utladningsstrøm, og gjenomført slik at kondisen har driftsspenning over terminalene i minimum 10 minutter, før kondisene tas i bruk. Sjekk datatbladene til ellyttene dine, evt. søk etter data for tilsvarende lytter. Sjekk også tech-notes (e.l.) for lyttene/fra produsent, f.eks. fra Evox-RIFA.

mvh
KJ

R

Ronny_D

Gjest
Full last på en elektrolytt? Hvordan er slikt definert eller spesifisert?
det er strøm og temperaturbelastning, eller på en annen måte energi opp og utladningene.
Irms 100hz... Irms 20 000Hz, ...

Brumm

Medlem
Ble medlem
12.12.2002
Antall liker
0
Hei!

Takk for tilbakemelding!

Når jeg klarer meg de lyttene jeg har kan jeg bruke tiden til å lese informasjon dere har linket til i stedet!!

/Ole

Topp Bunn