Levetid på PU

ynot

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
189
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
0
Er det virkelig pickuper som bare har levetid på 300 timer?
Nå er levetid ikke klart definert, men iflg artikkelen CH refererer til i innlegg #41 så er det hørbare slitasje på en del allerede ved 300 timer.
Levetid kan jo være alt fra man hører degradering i lyden, til at det er synlige endringer på stiften til at stiften er helt ødelagt.

ynot

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
189
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
0
Vel,

Da lurer jeg på hvorfor du ikke spør om hvor du får mest mulig ut av pengene i stedet for å jamre over priser?

Til etterretning har jeg aldri vært borte i at en PU bare har en levetid på 300 timer.

Mvh

PS: For øvrig står jeg ved mitt tips om å kjøpe en rimelig "hverdags-PU". IMO stiger prisene på PUer adskillig fortere enn kvaliteten.
Det er jo på en måte implisitt i spørsmålet om hvor lang levetid en PU har.
Kjøper jeg PU A som har levetid 500 timer til 20.000kr eller kjøper jeg PU B som har 10.000 timer til 20.000kr.
Siden jeg ikke har lang erfaring med dette så er det greit å vite FØR jeg bruker mye penger på en PU.

Og du har rett i at man får mindre og mindre for pengene jo dyrere man handler. Dessverre så har jeg blitt mer kravstor enn at jeg kjøper det billigste siden det ikke tilfredsstiller de forventningene jeg har til lyden.

Jeg har en Ortofon 2M Black som for de fleste er langt over hva de fleste vil kalle en "hverdags PU", bortsett fra i hifi-kretser.

Poenget min er at hvis en PU må byttes etter 300 timer (bare for å sette et tall som sannsynligvis ikke er reelt) så er det helt uaktuelt å bruke 20.000kr ++ på en PU. Men hvis den PUen varer 15.000 så er det kanskje innafor likevel å bruke så avsindig mye penger på en PU. Investeringen er den samme.

ThomasN

Hi-Fi interessert
Ble medlem
03.09.2019
Antall liker
120
Jeg ville ikke vært bekymret for levetid om du har en godt laget PU som benyttes på hele og rene plater. Bare sørg for å gi PU en vask med jevne mellomrom også, så har den nok mange tusen gode timer foran seg.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
12.656
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
1
Siden jeg ikke aner så spurte jeg her om erfaringer. Og da viser artikkelen som CH at det kanskje er reelt, men ?
Jeg leste den artikkelen, og bet meg merke i et par ting:

1) Mye av forskningen som ble publisert, var fra 50-, 60- og 70- tallet. Den vanlige PUen den gangen var keramisk, med et nåletrykk som ikke akkurat var en garanti for lang levetid på nål/plater.
2) Shure og Jico ble sitert. Begge disse lager reservenåler. Ikke spesielt rart om de ønsker at folk bytter nåler ofte.

Bare for å ha sagt det, det er ikke sikkert at det er det er feil det som står i artikkelen. Likevel synes jeg det er riktig å ta den artikkelen med en klype salt.

Mvh

Sist redigert:

ynot

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
189
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
0
Jeg leste den artikkelen, og bet meg merke i et par ting:

1) Mye av forskningen som ble publisert, var fra 50-, 60- og 70- tallet. Den vanlige PUen den gangen var keramisk, med et nåletrykk som ikke akkurat var en garanti for lang levetid på nål/plater.
2) Shure og Jico ble sitert. Begge disse lager reservenåler. Ikke spesielt rart om de ønsker at folk bytter nåler ofte.

Bare for å ha sagt det, det er ikke sikkert at det er det er feil det som står i artikkelen. Likevel synes jeg det er riktig å ta den artikkelen med en klype salt.

Mvh
Jeg beit meg merke i det samme, men jeg viste ikke at de laget reservenåler. Det er greit å ha i bakhodet :)

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
2.553
Jeg husker tilbake til sveivegrammofonens dager. Da hadde folk som hadde en sånn, en liten eske med reservenåler.
De ble nok bytta ganske ofte vil jeg tro.

OKA

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
72
Jeg husker tilbake til sveivegrammofonens dager. Da hadde folk som hadde en sånn, en liten eske med reservenåler.
De ble nok bytta ganske ofte vil jeg tro.
Var det safir dengang? Tror ikke det var diamant.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
4.636
Sted
Kysten av Nordvestlandet. I aller argaste nynorskd
Det stemmer. Dei dårleg pickupane vert ikkje betre. Eventuelle kvalitetar vil dukke opp i laupet av 300 timar. Gjer dei ikkje det, må du rekne med dei er fråverande...
Gode pickupar syner sine kvalitetar. Før eller seinare, og etter 300 timar er det på sin plass å gje opp. Då legg eg dei i boksen med ugode pickupar.

Topp Bunn