|
Du skal ikke se vekk fra at det har sine grunner til at mange noen ikke orker å diskutere. Tonen i disse trådene er en av dem.JENO skrev:Kan kanskje starte med at noen repeterer essensen av de siste 50 sidene i den andre tråden...![]()
De fleste er i stand til å ta vare på seg selv, men det er mange som mister hodet etter 3-4- drinker. Se hvordan vi oppfører oss i Syden, med billig alkohol og lett tilgang.JENO skrev:Jeg har vanskelig for å godta at folk ikke er i stand til å ta ansvar for seg selv. Men statistikken er kanskje ikke på min side.
Raider vi kakefatet fordi vi helst vil ha munnen full av kake hele tia eller fordi vi vet at neste sjanse ikke blir før neste selskap? Satt på spissen såklart.Pink_Panther skrev:Det er nå engang slik at nordmenn drikker så lenge det er mulig, "kosedrikking" er ikke vår greie.
Fordi vi vil ha munnen full av kake hele tiden. Du drikker deg ikke stupfull fordi du vet det er lenge til neste gang.epi skrev:Raider vi kakefatet fordi vi helst vil ha munnen full av kake hele tia eller fordi vi vet at neste sjanse ikke blir før neste selskap? Satt på spissen såklart.Pink_Panther skrev:Det er nå engang slik at nordmenn drikker så lenge det er mulig, "kosedrikking" er ikke vår greie.
Sammenlikningen ikke helt god. Det er en vesensforskjell på kake og alkohols virkning på enkeltindividet og på samfunnet.Pink_Panther skrev:Fordi vi vil ha munnen full av kake hele tiden. Du drikker deg ikke stupfull fordi du vet det er lenge til neste gang.epi skrev:Raider vi kakefatet fordi vi helst vil ha munnen full av kake hele tia eller fordi vi vet at neste sjanse ikke blir før neste selskap? Satt på spissen såklart.Pink_Panther skrev:Det er nå engang slik at nordmenn drikker så lenge det er mulig, "kosedrikking" er ikke vår greie.
Hva med alle de tørrlagte alkoholikerene som må passere ølhyllene i kolonialen hver dag, har vi ikke et samfunnsansvar ovenfor dem, til å innvilge dem en viss frihet fra disse valgene de blir konfrontert med i hverdagen. At mer markedsliberalisme betyr mer frihet og at mer stat nødvendigvis begrenser vår frihet er en myte mange her sverger til, noe som har en tendens til å gjøre debattene fryktelig snevre og demagogiske, uten at dette er rettet mot deg.JENO skrev:Jeg har selv også noen dårlige bardomsminner i så måte, og ønsker ikke at mine barn skal oppleve det samme. Jeg har også mistet et familiemedlem pga alkoholmisbruk, og har sett to gutter vokse opp uten far. Likevel mener jeg ikke det er samfunnets ansvar med skattlegging og åpningstidsrestriksjoner å regulere dette. En alkoholiker drikker uansett.
kommentar til trafikken:dag1234 skrev:Jeg synes mange som debaterer lett glemmer at alkohol ikke er et hvilke som helst produkt, slik som langbukser eller fruktyoghurt, men en kraftig nervegift som er vanedannende og som ha store skadevirkninger både for den som inntar større mengder, de pårørende, tilfeldige forbipasserende og for samfunnet. Dette er beskrevet av mange mennesker, også av Pink og JENO her i tråden.
Det gjør at alkoholomsetting er i en særstillling og ikke kan sees på som som en hvilken som helst annen vare. Jeg synes at ulempene ved alkohol berettiger restriksjoner i salget, men jeg har ingen klare svar på hvilke restriksjoner vi bør beholde og hvilke som bør forlates.
Det er komplekse mekanismer, og ikke sjelden er det utilsiktede bivirkninger. Igjen en analogi til trafikken; da det ble innført obligatorisk glattkjøringskurs til førerprøven gikk antallet skader på glatta opp. Etter det er påbudt med sykkelhjelm, er skadene flere og større.
Det er forbløffende mange som ER alkoholikere uten at venner/familie vet eller forstår at de faktisk er alkoholikere. Alkoholikere er supereksperter på lureri, og de fleste av oss utrolig naive i denne sammenhengen. Etter min erfaring er personer som ofte blir fullere enn andre, nettop akoholikere, selv om koner, barn og annen omgangskrets insisterer på det motsatte.Pink_Panther skrev:Nå må du ikke sammenligne en alkoholiker med en som drikker seg stupfull til tider. En alkoholiker må ha alkohol, mens de fleste ikke har noen problemer med å leve uten alkohol. Mannen jeg nevnte var overhode ikke alkoholiker, han bare mistet bremsen når han tok en dram.
Samfunnet har ansvar i den forstand at man bør begrense mulighetene til flatfyll i størst mulig grad. Partiet som ivrer mest for billig børst og tilgang 24/7 er jo også de samme som mener at det er statens ansvar at folk ikke kjører seg i hjel på veiene.
Se det som et laboratorium i hva som skal til for at samfunnet skal komme på rett kjøl. Mye å ta fatt i.Gjestemedlem skrev:Trodde dette skulle være en tråd om Liberal alkoholpolitikk. Nå er den jo kuppet av Juvente og indremisjonen.
moderaaatttoooor
Eller er den ironisk ment siden Liberal-alkoholpolitkk" står i anførselstegn.
De paradoksale virkningsmekanismene har blitt forklar akkurat slik du her gjør. At det skaper falsk trygghet.Nifelheim skrev:kommentar til trafikken:dag1234 skrev:Jeg synes mange som debaterer lett glemmer at alkohol ikke er et hvilke som helst produkt, slik som langbukser eller fruktyoghurt, men en kraftig nervegift som er vanedannende og som ha store skadevirkninger både for den som inntar større mengder, de pårørende, tilfeldige forbipasserende og for samfunnet. Dette er beskrevet av mange mennesker, også av Pink og JENO her i tråden.
Det gjør at alkoholomsetting er i en særstillling og ikke kan sees på som som en hvilken som helst annen vare. Jeg synes at ulempene ved alkohol berettiger restriksjoner i salget, men jeg har ingen klare svar på hvilke restriksjoner vi bør beholde og hvilke som bør forlates.
Det er komplekse mekanismer, og ikke sjelden er det utilsiktede bivirkninger. Igjen en analogi til trafikken; da det ble innført obligatorisk glattkjøringskurs til førerprøven gikk antallet skader på glatta opp. Etter det er påbudt med sykkelhjelm, er skadene flere og større.
Det du beskriver her har nok med psykologi å gjøre. Med sykkelhjelm vet folk at de er pansret og tar dermed større sjanser med ditto flere ulykker. Det samme kan sies om glattkjøring. De vet at de har tatt kurs, og de kjører dermed raskere enn de normalt ville ha gjort. Det beste for å få ned antall ulykker langs veien er å bytte ut airbagen i en bil med spyd. Antall ulykker går drastiskt ned fordi folk nå er livredde for å ta sjanser, mens alvorlighetsgraden vil gå opp.
Jeg ser ingen relevans overfor alkoholpolitikk i analogien din. Ved begrenset tilgang til alkohol vil ikke folk fæle seg ekstra trygge og ta ditto større sjanser.
Jeg har lest gjennom gjennom innlegget ditt på nytt og jeg ser fortsatt ikke analogien din. Så jeg er åpen for at du forklarer den nærmere.dag1234 skrev:De paradoksale virkningsmekanismene har blitt forklar akkurat slik du her gjør. At det skaper falsk trygghet.Nifelheim skrev:kommentar til trafikken:dag1234 skrev:Jeg synes mange som debaterer lett glemmer at alkohol ikke er et hvilke som helst produkt, slik som langbukser eller fruktyoghurt, men en kraftig nervegift som er vanedannende og som ha store skadevirkninger både for den som inntar større mengder, de pårørende, tilfeldige forbipasserende og for samfunnet. Dette er beskrevet av mange mennesker, også av Pink og JENO her i tråden.
Det du beskriver her har nok med psykologi å gjøre. Med sykkelhjelm vet folk at de er pansret og tar dermed større sjanser med ditto flere ulykker. Det samme kan sies om glattkjøring. De vet at de har tatt kurs, og de kjører dermed raskere enn de normalt ville ha gjort. Det beste for å få ned antall ulykker langs veien er å bytte ut airbagen i en bil med spyd. Antall ulykker går drastiskt ned fordi folk nå er livredde for å ta sjanser, mens alvorlighetsgraden vil gå opp.
Jeg ser ingen relevans overfor alkoholpolitikk i analogien din. Ved begrenset tilgang til alkohol vil ikke folk fæle seg ekstra trygge og ta ditto større sjanser.
Analogien min til trafikk forsto du ikke. Så konkret som du gjengir det her var det verken skrevet eller ment.
Jeg har brukt trafikk to ganger i tråden som analogi på alkoholpolitikk:Nifelheim skrev:Jeg har lest gjennom gjennom innlegget ditt på nytt og jeg ser fortsatt ikke analogien din. Så jeg er åpen for at du forklarer den nærmere.dag1234 skrev:De paradoksale virkningsmekanismene har blitt forklar akkurat slik du her gjør. At det skaper falsk trygghet.Nifelheim skrev:kommentar til trafikken:dag1234 skrev:Jeg synes mange som debaterer lett glemmer at alkohol ikke er et hvilke som helst produkt, slik som langbukser eller fruktyoghurt, men en kraftig nervegift som er vanedannende og som ha store skadevirkninger både for den som inntar større mengder, de pårørende, tilfeldige forbipasserende og for samfunnet. Dette er beskrevet av mange mennesker, også av Pink og JENO her i tråden.
Analogien min til trafikk forsto du ikke. Så konkret som du gjengir det her var det verken skrevet eller ment.
Nådagens restriksjoner innenfor alkohol gir ikke flere tilfeller av skader som analogien din, slik jeg forstår den, skulle tilsi. Så vennligst forklar.
Må ikke gi noen gode idéer her nå da...Gjestemedlem skrev:Jeg forundres av og til at det ikke engang er forbudt å gå uten hjelm som fotgjenger i Norge. Det må være en glipp.
Feil. De går hjem i ettiden.Gjestemedlem skrev:I siviliserte land går folk ut på byen i ettiden.
Hvis folk ikke klarer å la være å gjøre kriminelle handlinger når de drikker får de selv ta konsekvensen av dette og la være å drikke, eller ta sin straff. Det er ikke et samfunnsansvar. Man godtar da ikke kollektiv straff i andre sammenhenger heller.Pink_Panther skrev:
Siviliserte folk går ut og hjem når de ønsker, ikke når tantestaten har bestemt det.Pink_Panther skrev:Feil. De går hjem i ettiden.Gjestemedlem skrev:I siviliserte land går folk ut på byen i ettiden.
Njaa var jo litt overdrevent... ni/ti kanskje når de siste nattklubbene begynner å stenge.Pink_Panther skrev:Feil. De går hjem i ettiden.Gjestemedlem skrev:I siviliserte land går folk ut på byen i ettiden.
Det mest omfattende problemet vi har i dag er ekstrem formynderisme, umyndiggjøring og en sykeliggjøring og klientifisering av vanlige borgere.Gjest skrev:Når problemet blir så omfattende som det er i dag, så er det et samfunnsansvar å rydde opp. Det er noen som tror at så lenge det ikke rammer dem, så er det ikke et problem. Det kalles å ha skylapper.