"Liberal-alkoholpolitikk"-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• V

vredensgnag

Gjest
    Slubbert skrev:
    "Kristne moralister og ortodokse sosialister har til alle tider villet bestemme over folk. Nå har disse kreftene forkledd seg i hvite frakker. Formynderstaten har gjemt seg bak helsens edle motiver. Og det er dette jeg advarer mot, mot å la seg forføre og forlede." - Per Fugelli.
    Kikker man på www.iogt.no - er det forunderlig hvordan man har tryllet bort referansene til sitt utspring, og sin egentlige motivasjon.
    Men dette var altså opprinnelig Jerikos Riddere - International Order of Good Templars, kjent som GodTemplars.

Motivasjonen kom fra at kroppen er Guds skapning, og Guds Tempel, og at den ikke må besudles med rusgifter. Nå har man "tryllet" bort dette i beskrivelsen på organisasjonens sider, og som Fugelli er inne på, står man nå med hvit frakk og snakker om "helsens edle motiver."

Vedlegg

G

Gjestemedlem

Gjest
    Organisasjoner som dette har selvsagt en helt legal posisjon i debatten, på linje med islamister og andre tilhengere autoritære styresett. Men man må ikke forveksle deres utspill med saklig informasjon eller opplysning.

De har en sterk agenda, og det er deres rett å argumentere for den. Men man må se dette for hva det er.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    881
    Kalles mistenkeliggjøring...

Kildekritikk er å gå til kjernen av informasjonen, ikke å avfeie den fordi den er publisert av en bestemt organisasjon.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjest skrev:
    Kalles mistenkeliggjøring...

Kildekritikk er å gå til kjernen av informasjonen, ikke å avfeie den fordi den er publisert av en bestemt organisasjon.
    Du har nok misforstått begrepet er jeg redd.

Et annet eksempel da. Hvis du er interessert i informasjon omkring kjøtt, helseeffekter, matlaging og anbefalt bruk. Vi du da hente denne informasjonen fra en hardcore veganerorganisasjon? Eller vil du da i beste fall ta det du leser der som et debattinnspill, men langt i fra noen helhetlig og representativ informasjon?

Det vil ikke dermed si at alt som presenteres der er utelukkende oppspinn, løgn og noen som skal avfeies totalt. Men man må gjenkjenne at det som presenteres er nøye utvalgt for å fremme en helt konkret agenda.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    881
    Hvis du sjekker siden jeg viste til vil du se at den samle info fra seriøs forsking fra hele verden.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjest skrev:
    Hvis du sjekker siden jeg viste til vil du se at den samle info fra seriøs forsking fra hele verden.
    Du får ikke med deg poenget.

Det som presenteres her er nøye utvalgte småbiter og klipp fra her og der som kun har som formål å understøtte en ferdig fastspikret konklusjon. Det er politikk, religion og propaganda og må ikke forveksles med seriøs forskning eller presentasjon. Ta det nå for det det er, det er et helt greit debattinnspill men ikke noe mer, og slett ingen fasit.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    881
    Gjestemedlem skrev:
    Gjest skrev:
    Du får ikke med deg poenget.

Det som presenteres her er nøye utvalgte småbiter og klipp fra her og der som kun har som formål å understøtte en ferdig fastspikret konklusjon. Det er politikk, religion og propaganda og må ikke forveksles med seriøs forskning eller presentasjon. Ta det nå for det det er, det er et helt greit debattinnspill men ikke noe mer, og slett ingen fasit.

Poenget ditt er tatt for lenge siden. Min påstand er at du driver slett kildekritikk nå. Du avfeier sannhetsgehalten lett og på en (for deg) komfortabel måte.

JENO

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2003
    Antall liker
    1.395
    Sted
    Saksvik - Trøndelag
    ArtDeco skrev:
    Utrolig at folk legger så mye energi i å argumentere mot noe som så udiskutabelt gagner samfunnet. "JEG vil drikke når JEG vil, JEG krever å få sjenk når JEG vil. Når det passer MEG".
    For meg fremstår det som utrolig egoistisk og kunskapsløst.
    Jeg kan telle på en hånd de gangene i året jeg drikker mer enn to øl, så det handler ikke om meg. Dessuten vet jeg om private/illegale nattklubber/nachspielbuler, så for meg er det heller ikke noe problem at utestedene stenger når de gjør. For meg er dette en prinsippsak. Voksne mennesker må få være ute så lenge de vil, så lenge det er folk som gidder å være på jobb (at det er lønnsomt) og servere dem.

S

Slubbert

Gjest
    Det er umoralsk å ikke overholde den statlige leggetiden.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Slubbert skrev:
    Det er umoralsk å ikke overholde den statlige leggetiden.
    Ja folk har en lei tendens til å glemme at de er statlig eiendom, og kan tidvis prestere å oppføre seg unyttig. :mad:

ArtDeco

Overivrig entusiast
    Ble medlem
    21.08.2003
    Antall liker
    59
    Sted
    Modum
    JENO skrev:
    ArtDeco skrev:
    Utrolig at folk legger så mye energi i å argumentere mot noe som så udiskutabelt gagner samfunnet. "JEG vil drikke når JEG vil, JEG krever å få sjenk når JEG vil. Når det passer MEG".
    For meg fremstår det som utrolig egoistisk og kunskapsløst.
    Jeg kan telle på en hånd de gangene i året jeg drikker mer enn to øl, så det handler ikke om meg. Dessuten vet jeg om private/illegale nattklubber/nachspielbuler, så for meg er det heller ikke noe problem at utestedene stenger når de gjør. For meg er dette en prinsippsak. Voksne mennesker må få være ute så lenge de vil, så lenge det er folk som gidder å være på jobb (at det er lønnsomt) og servere dem.
    Om prisen på alkohol dekket alle alkoholrelaterte kostnader så hadde du et poeng. Da tror jeg færre hadde brydd seg om å handle alkohol på utesteder. Problemet er at deler av kostnadene ved alkoholkonsum tas av det offentlige, Politi/helsevesen(uro, helseskader, vold) og forsikringsselskap(skader), og dette er jeg/vi alle med å betale for.
    For eksempel vil 1 time ekstra åpningstid koste like mye som 2 timer politiarbeid på dagtid. I tillegg kommer den lidelsen unødig påføres privatpersoner gjennom økt vold, barn, kvinner og menn for den saks skyld.
    Jeg aksepterer å betale både skatt og forsikring, men dette syns jeg ikke er et godt formål.

S

Slubbert

Gjest
    ArtDeco skrev:
    Om prisen på alkohol dekket alle alkoholrelaterte kostnader så hadde du et poeng. Da tror jeg færre hadde brydd seg om å handle alkohol på utesteder. Problemet er at deler av kostnadene ved alkoholkonsum tas av det offentlige, Politi/helsevesen(uro, helseskader, vold) og forsikringsselskap(skader), og dette er jeg/vi alle med å betale for.
    Et typisk, men lite holdbart argument. De aller fleste skader/sykdommer og andre merkostnader for samfunnet kan spores tilbake til å være selvforskyldte. Enten det er folk som går seg bort i fjellet, brekker beinet når de står på ski, kolliderer med bil eller blir syke så følger dette av valg de har tatt. Det er du som bestemmer deg for å sette planker på beina og stå utfor en bakke, men det er jeg som betaler for berging, operasjon, rekonvalens m.v. når du tryner. Grunnlaget for offentlig helsevesen og andre offentlige tjenester er at man skal dele på regninga for den enkeltes dumme valg. Alternativet er en libertariansk modell hvor alle kostnader dekkes av den enkelte, men da har man i prinsippet ikke offentlige tjenester i det hele tatt.

Du kan ikke velge at det bare skal være offentlig betaling for konsekvenser av aktiviteter som du selv liker.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    881
    Også de selvforskyldte skadene går ut over andre. Ganske mange usyldige barn, ektefeller, medarbeidere og tilfeldig forbipasserende. Så er det et samfunnsproblem.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.174
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gjest skrev:
    Også de selvforskyldte skadene går ut over andre. Ganske mange usyldige barn, ektefeller, medarbeidere og tilfeldig forbipasserende. Så er det et samfunnsproblem.

.....I motsetning til andre selvforskyldte usunne aktiviteter, som bare går ut over den enkelte som utfører dem?

mvh

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjest skrev:
    Hva med barna til dem som går uten hjelm i trafikken, kona til den som brekker beina på ski, bestemoren til den som spiser på seg hjerteinfarkt, eller sjefen til dem som sitter hjemme i sofaen og blir i så dårlig forfatning etterhvert at det ikke er i stand til å være tilstrekkelig nyttige og produktive... etc. etc. etc. etc.

Det vesentlige spørsmålet et om samfunnet skal tillate mennesker å eie seg selv og bestemme over sine egne liv (med den risiko det medfører) eller om de skal være eid av staten og detaljstyrt av moralistiske politiske fangevoktere.

Et annet vesentlig poeng er at hvis folk ikke er skikket til å være foreldre, enten det skylder rusmisbruk eller andre ting så får barnevernet benytte sin myndighet. Det er uansett urimelig å kollektivt avstraffe alle som ikke en gang har barn, kun fordi det eksisterer fyllikker, fyllakjørere og andre uvettige mennesker.

Vi kan ikke umyndiggjøre samtlige norske borgere kun fordi det finnes enkeltpersoner som ikke er denne statusen verdig.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    881
    Å sammenligne med folk som går uten hjelm er helt meningsløst, og bare tom retorikk. Alkoholproblemene er så store, og fører til så mye annen elendighet at de stiller i særklasse.
    Hadde de vært på nivå med manglende bruk av hjelm, så kunne vi vært enige.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.174
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gjest skrev:
    Å sammenligne med folk som går uten hjelm er helt meningsløst, og bare tom retorikk. Alkoholproblemene er så store, og fører til så mye annen elendighet at de stiller i særklasse.
    Hadde de vært på nivå med manglende bruk av hjelm, så kunne vi vært enige.
    Hehe, det skal bli interessant å se hva som blir neste problem som stiller i særklasse....

"A slippery slope" heter det på engelsk.

mvh

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    881
    Les deg opp på alkoholproblematikken du, tkr!

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.174
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gjest skrev:
    Jeg er kanskje ikke så veldig overrasket over at akkurat du har litt tungt for å se de prinsipielle sidene av en sak.

Det overrasker meg mer at du kaller andres innvendinger for billig retorikk uten å innse at de argumentene du selv fremfører kan brukes til å forby enhver ting du (eller andre) ikke liker.

mvh

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    881
    Nei, all argumentasjon må ikke leses som prinsipiell. Jeg er alt for gammel til å drive med slikt. Det er noe man vokser av seg, og de argumentene jeg hevder for alkoholpolitiske syn gjelder spesielt der.

Men jeg står ved at å sammeligne hummer (alkoholpolitikk) og kanari (hjelmbruk) er billig retorikk.

V

vredensgnag

Gjest
    tkr skrev:
    Gjest skrev:
    Jeg er kanskje ikke så veldig overrasket over at akkurat du har litt tungt for å se de prinsipielle sidene av en sak.

Det overrasker meg mer at du kaller andres innvendinger for billig retorikk uten å innse at de argumentene du selv fremfører kan brukes til å forby enhver ting du (eller andre) ikke liker.

mvh
    Nettopp. Og det er her det butter, og årsaken er en grunnleggende mangel på respekt for individets rettigheter. Man retter ikke opp samfunnet ved å fjerne valgmulighetene, for uttrykk eller handling, men ved å bevisstgjøre omkring konsekvenser, for en selv og andre.

Jeg kan uten problemer liste opp flere dusin ting og handlinger som burde forbys, pga deres påvisbare skadelige effekt på samfunnets medlemmer, enkeltvis eller som gruppe. Men dette er altså noe vi har frigjort oss fra, vi har i stedet sagt at vi nå skal utforske det å kunne velge fritt. Det er en trussel for mange, og vi må selvsagt akseptere at det øves motstand fra dem som er ukomfortable med å ha muligheter for frigang.

Dersom vi mener alvor med at dette er et demokrati, med plass til mange meninger og adferder, så må man akseptere avvik fra ulike normer som grupper ønsker å sette opp som allmenngyldige. Og faktisk er det slik at disse gruppene bør bekjempes, der man tydelig kan se at det ligger vikarierende motiver bak innsatsen.

Det nye er å fekte med "forskning" selv om man på andre områder kun har forakt til overs for den - men jeg får fullstendig avsmak når jeg ser at man bevisst forsøker å skjule sine egentlige motiver, ved å bedrive ren historieforfalskning når det gjelder bevegelsenes utspring og drivkjerne.

Avholdsbevegelsene ble til utover 1800-tallet som en reaksjon på at folk samlet seg i byer, og at alkoholkonsumet ble tydeligere. Man reagerte med forferdelse på kontrasten mellom kirkelyd og pubskrål, og mente det siste ville åpne for Satan og skremme vekk Gud. Bevegelsen nådde sitt høydepunkt etter at kvinner fikk stemmerett, noe som medførte at man fikk gjennom alkoholforbud i en rekke land. Det var spesielt pietistiske bevegelser i Skandinavia og i visse amerikanske delstater som stod i forreste rekke.

Da forbudet ble vedtatt gikk et lettelsens sukk gjennom mange forsamlinger, nå var Satan jagd vekk og Gud kunne komme tilbake til samfunnene. I stedet fikk man voldsom vekst i kriminalitet og alkoholforbruk, og et innett og voksende hat mot religiøse overformyndere, som til slutt måtte trygle om å få avskaffet alkoholforbudet de hadde kjempet for å innføre, fordi det var i ferd med å tømme kirker og forsamlingshus.

Nå velger man "sunnhet og helse, og hensyn til samfunnets beste" som innfallsvinkel, men utgangspunktet er det samme: å rense samfunnet for Satan ved å frata folk valgmuligheter.

Meget banalt, og absolutt noe man skal kjempe imot.

S

Slubbert

Gjest
    Gjest skrev:
    Men jeg står ved at å sammeligne hummer (alkoholpolitikk) og kanari (hjelmbruk) er billig retorikk.
    Banale hersketeknikker ala "les deg opp litt du, gutten min" eller "sånne barnslige greier har jeg vokst fra" er også eksepsjonelt billig retorikk. Og barnslig i seg selv.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.174
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Slubbert skrev:
    Gjest skrev:
    Banale hersketeknikker ala "les deg opp litt du, gutten min" eller "sånne barnslige greier har jeg vokst fra" er også eksepsjonelt billig retorikk. Og barnslig i seg selv.
    Tiltredes.

Særlig tatt i betraktning at undertegnede er 1953- modell.

Burde kanskje svare: "Bli nå tørr bak øra, gutt, før du snakker med voksne folk!" ;D

mvh

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    881
    Det blir ikke mindre barnslig selv om den som skriver det er nærmere 60 år. Det er argumentet, og ikke personen vi snakker om.

Når jeg ber folk om å lese seg opp, så er det fordi at jeg tror at alle som får innsikt i alle problemene med alkohol i vår kultur vil forstå at alkoholen må behandles forsiktig. Et positivt menneskesyn altså.

Jaja, nettdebatter har en tendens til å gå i loop.

tkr

Æresmedlem
    Ble medlem
    27.03.2007
    Antall liker
    31.174
    Sted
    Nede i fjæresteinene
    Torget vurderinger
    2
    Gjest skrev:
    Det blir ikke mindre barnslig selv om den som skriver det er nærmere 60 år. Det er argumentet, og ikke personen vi snakker om.

Når jeg ber folk om å lese seg opp, så er det fordi at jeg tror at alle som får innsikt i alle problemene med alkohol i vår kultur vil forstå at alkoholen må behandles forsiktig. Et positivt menneskesyn altså.

Jaja, nettdebatter har en tendens til å gå i loop.
    Gud bedre. En skal lese mye før øynene detter ut.

Når aldersargumentet ikke holder vann, griper du til mer billig retorikk: Ethvert motargument til ditt syn er barnslig og blir begrunnet med manglende kunnskap!

Ren hersketeknikk igjen, og frekkere enn flatlusa....

mvh

S

Slubbert

Gjest
    Avholdsmisjonærene er flinke til å snakke om alkoholens problemer, men hva med gledene? Jeg får i alle fall frysninger av deres drøm: Konformistsamfunnet der alle er sunne og trygge og polstret på alle bauger og kanter, der alle legger seg i "rett tid" om kvelden, alle er tidlig oppe og springer i marka hver lørdag og søndag, alle har stasjonsvogn, rekkehus, fancy offroadsykkel og følger det samme mønsteret dag ut og dag inn hele livet - morgenspinning, frokost, jobb, middag, familiehygge, birkentrening, TV, litt mer TV, tidlig til sengs - hver dag, der byene er fulle av barnevogner om dagen og sover om natten....gud bedre for et nitrist, grått og kjedelig samfunn det vil bli. Det tar seg bedre ut statistisk sett kanskje, men jøye meg, mennesker er mer enn tall i et skjema.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.232
    Torget vurderinger
    0
    Det er dessverre hevet over enhver tvil at pris og tilgjengelighet er direkte korrelerbart med forbruk som igjen henger ganske nøye sammen med skadevirkningene! Så enkelt er det.

Når Finland opplever at den hyppigste dødsårsaken blandt menn mellom 16 og 67(?? husker ikke helt nøyaktig der.) har alkoholårsak etter at avgiftyene ( prisene ) ble dramatisk redusert kan man faktisk ikke late som ingenting.

Alkohol ER en skadelig gift! Nå har et moderat forbruk også noen hyggelige sider, det skal ikke underslås, men sluttsumme er at dette er et produkt som medfører enorme kostnader, både for enkeltpersoner, familier og hele samfunnet!

Erfaring tilsier at vi som bor mot nord ikke tåler dette stoffet, evt ikke klarer å kontrollere bruken like godt, som folk som bor nærmere ekvator enn det vi gjør. Nordmenn generellt, samer spesiellt, finlendere, russere, eskimoer, indianere i USA/Canada har klart et problem med å "drikke som folk"! Hvorfor vet ikke jeg, men dette er er det ikke uenighet om innenfor de kretser som forsker på slikt.

Da gjennstår bare å bli enige om vi skal gi fan i de som rammes av skadevirkningene slik at vi som ikke gjør det kan få ture fram slik vi ønsker, eller om det kan være på sin plass med litt solidaritet. Det er slike betrakninger som blandt annet gjør at jeg føler at Deph tidvis hører hjemme i FrP! Det vitner om en utrolig egoisme å tjate om egen tilgang til alkohol når man faktisk VET at det finnes MANGE som sliter med stoffet!

G

Gjestemedlem

Gjest
    Spiralis skrev:
    Det er dessverre hevet over enhver tvil at pris og tilgjengelighet er direkte korrelerbart med forbruk som igjen henger ganske nøye sammen med skadevirkningene! Så enkelt er det.

Når Finland opplever at den hyppigste dødsårsaken blandt menn mellom 16 og 67(?? husker ikke helt nøyaktig der.) har alkoholårsak etter at avgiftyene ( prisene ) ble dramatisk redusert kan man faktisk ikke late som ingenting.

Alkohol ER en skadelig gift! Nå har et moderat forbruk også noen hyggelige sider, det skal ikke underslås, men sluttsumme er at dette er et produkt som medfører enorme kostnader, både for enkeltpersoner, familier og hele samfunnet!

Erfaring tilsier at vi som bor mot nord ikke tåler dette stoffet, evt ikke klarer å kontrollere bruken like godt, som folk som bor nærmere ekvator enn det vi gjør. Nordmenn generellt, samer spesiellt, finlendere, russere, eskimoer, indianere i USA/Canada har klart et problem med å "drikke som folk"! Hvorfor vet ikke jeg, men dette er er det ikke uenighet om innenfor de kretser som forsker på slikt.

Da gjennstår bare å bli enige om vi skal gi fan i de som rammes av skadevirkningene slik at vi som ikke gjør det kan få ture fram slik vi ønsker, eller om det kan være på sin plass med litt solidaritet. Det er slike betrakninger som blandt annet gjør at jeg føler at Deph tidvis hører hjemme i FrP! Det vitner om en utrolig egoisme å tjate om egen tilgang til alkohol når man faktisk VET at det finnes MANGE som sliter med stoffet!
    Jeg blir trist av å lese slikt som dette. Trist fordi du har et så begredelig menneskesyn at det er utenkelig for deg at prinsipper som respekt for andre menneskers valg og preferanser faktisk kan være et gyldig standpunkt, og at ikke alle mennesker handler ut i fra dyp egosentrisme. Selv foretrekker jeg å gå på byen på formiddagen og er som oftest klar til å gå hjem lenge før noen plasser begynner å tenke på å stenge. Men det ville ikke falle meg inn å prøve å påtvinge mine preferanser på andre av den grunn.

Men ting begynner jo å falle på plass når jeg også leser om ditt forhold til de innfødte der oppe i nord, de som ikke er som deg som klarer å ha en flaske whisky i skapet, men som aller nødigst kan tillates akkurat så mye ildvann som de klarer å lokke ut av en morgengretten læstadianer med pipette. :-\

Hvor ble det av den Spiralis som en gang var medlem av Unge Høyre, på den tiden da respekt for enkeltmennesket og deres valg ennå var verdt noe?

Skuffende.

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    881
    Synes det er feil å angripe menneskesynet til Spiralis pga et debattinnlegg om alkohol. Du kan umulig mene at hele hans menneskesyn kan leses ut fra det kort innlegget han har om dette temaet.

Skjerp deg, Deph, du er jo ganske saklig ellers.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Gjest skrev:
    Synes det er feil å angripe menneskesynet til Spiralis pga et debattinnlegg om alkohol. Du kan umulig mene at hele hans menneskesyn kan leses ut fra det kort innlegget han har om dette temaet.

Skjerp deg, Deph, du er jo ganske saklig ellers.
    Spiralis tåler nok å bli korrigert av bakkekontrollen når hans moralske kompass spinner ut av kontroll og han er på vel mot øst. Det burde bekymre ham mye mer at dere to har funnet hverandre politisk. :-\

Gjest.

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.09.2006
    Antall liker
    881
    Alkoholspørsmålet er rent pragmatisk, og ikke ideologisk for min del. Det er skadene som det medfører som er bakgrunn for mitt standpunkt. Jeg har sett nok elendighet, og det har min kone, som jobber i psykiatrien, også. I dag rammes spesielt unge mennesker. I mye større grad enn før. Dette narkotikumet (medisinsk sett er det nettopp det) var ikke så tilgjengelig før.

Friheten til å drikke betyr så lite i forhold til skadene.

S

Slubbert

Gjest
    Gjest skrev:
    Alkoholspørsmålet er rent pragmatisk, og ikke ideologisk for min del. (...) Friheten til å drikke betyr så lite i forhold til skadene.
    Den siste setningen er helt og holdent ideologisk.

V

vredensgnag

Gjest
    Gjest skrev:
    Alkoholspørsmålet er rent pragmatisk, og ikke ideologisk for min del. Det er skadene som det medfører som er bakgrunn for mitt standpunkt. Jeg har sett nok elendighet, og det har min kone, som jobber i psykiatrien, også. I dag rammes spesielt unge mennesker. I mye større grad enn før. Dette narkotikumet (medisinsk sett er det nettopp det) var ikke så tilgjengelig før.

Friheten til å kjøre bil betyr så lite i forhold til skadene.

Proffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    3.040
    Sted
    Bæææærgen
    Torget vurderinger
    5
    Gjest skrev:

....så da skal man liksom forby eller gjøre tilgangen vanskeligere?
    DET er jo rein, skjær kommunisme, det. Er det det du vil ha? Jaja.............

Alkohol er skadelig - punktum. Men vi lever i et rimelig opplyst samfunn, gjør vi ikke?
    Mennesket har mulighet til å gjøre div valg. Hvorfor skal en da ikke kunne kreve at mennesket også tar følgene av sine valg? Beats me.... Skulle vi liksom forby de som liker å kjøre fort å kjøre bil? Skulle vi forby de som overvurderer sine skiferdigheter å stå på ski i vinter- og påskeferie? osv osv... Mest lyst til å sitere Fleksnes: "....det blir jo bare tull............"

mvh
    Proffen

palmaris

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.11.2002
    Antall liker
    1.453
    Torget vurderinger
    1
    Ein kan no seia kva ein vil, men vanskeleg tilgong på alkohol er det ikkje i Noreg.

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    DET er jo rein, skjær kommunisme, det.
    Denne dukker opp til stadighet i debatter, og er et av de dummeste argumentene som finnes. Det er bare Fox som kan bruke det uttrykket uten at jeg reagerer. Det er rett og slett intetsigende i en debatt som dette.

Men på den annen side så er det mulig å være både for restriksjoner, og en mer liberal skjenkepolitikk. Personlig har jeg alltid syntes at klokken fire er et greit tidspunkt å komme seg enten hjem eller på nachspiel. Klokken tre er ikke ille, men oppleves bittelitt tidlig. Klokken to er definitivt for tidlig for meg. Men så sent som klokken fem, som Bergen faktisk hadde i en periode på starten av det svingende nittitallet, opplevde jeg faktisk som litt sent. Jeg kommer meg aldri hjem før stengetid, og det var strengt å møte på kontoret noen ganger etter en torsdagsnatt på Garage. Jeg trenger bittelitt barnepike, det er bare å se på min adferd i Spania. Ikke at jeg er overstadig beruset, men jeg er stort sett brisen, og kommer meg aldri hjem før Elena jager meg ut av Yellow Submarine. Men det fordrer selvfølgelig ferie...  8)  ::)

Jeg gir på et sett Deph, Slubbert og tkr rett, men synes likevel at en viss begrensning er på sin plass. Det handler også litt om de som arbeider. Akkurat som røykeloven så handler dette tildels om de.

S

Slubbert

Gjest
    baluba skrev:
    Jeg gir på et sett Deph, Slubbert og tkr rett, men synes likevel at en viss begrensning er på sin plass. Det handler også litt om de som arbeider. Akkurat som røykeloven så handler dette tildels om de.
    Tror knapt det finnes et utested hvor ansatte ikke sitter igjen og tar noen øl med kompiser bak lukkede dører etter stengetid, seneste jeg har gått fra en norsk pub er klokka 11 på søndagsmorran, 6-7 er gjengs. Og et ti-til-seks-skift er heller ikke vesensforskjellig fra et sju-til-tre-skift for de som vil hjem. Men klart, tantene har jo bestemt at alle må må være A-mennesker som sover om natta og er oppe om dagen, noe annet må ugleses og mistenkeliggjøres. A-mennesker og A4-mennesker, alternativene skal forbys.

V

vredensgnag

Gjest
    Slubbert skrev:
    baluba skrev:
    Tror knapt det finnes et utested hvor ansatte ikke sitter igjen og tar noen øl med kompiser bak lukkede dører etter stengetid, seneste jeg har gått fra en norsk pub er klokka 11 på søndagsmorran, 6-7 er gjengs. Og et ti-til-seks-skift er heller ikke vesensforskjellig fra et sju-til-tre-skift for de som vil hjem. Men klart, tantene har jo bestemt at alle må må være A-mennesker som sover om natta og er oppe om dagen, noe annet må ugleses og mistenkeliggjøres. A-mennesker og A4-mennesker, alternativene skal forbys.
    Største årsak bak tidlige lukketider er at man vil folk skal være edru og i stand til å gå i kirken søndagen etter, og da garantert edru når kirken begynner sin høymesse klokken 11. Derfor slik kamp om "ikke senere enn klokken 03.00").

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn