"Liberal-alkoholpolitikk"-tråden

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er vel kanskje forståelig at folk som bor langt inne på Finnmarksvidda omgitt av mygg, reinsdyr og pelskledde samer, og bunkrer seg inne milevis fra andre mennesker her en litt mangelfull forståelse for byliv og urban livsstil. ::)

Trane

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.09.2003
    Antall liker
    7.560
    Torget vurderinger
    4
    decibelius skrev:
    Om 25 år har vi vin på Rema - Jippi! (Hvis jeg lever da...)
    Vil du ha hvit eller rød ?

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.842
    Jeg gleder meg vilt til å kunne kjøpe FirstPrice Rødvin til kr. 19.90 pr. 1,5 L plastflaske. Pluss pant selvfølgelig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Jeg gleder meg vilt til å kunne kjøpe FirstPrice Rødvin til kr. 19.90 pr. 1,5 L plastflaske. Pluss pant selvfølgelig.
    Greit hvis du skal lage rødvinssaus. Ganske tåpelig å måtte oppsøke et statskontrolert utsalg (hvis du finner et som holder åpnet) og betale 199.90 for akkurat den samme varen i dag. Alt til sitt bruk.

Ble medlem
    30.04.2008
    Antall liker
    1.398
    Jeg skjønner strengt tatt ikke hva vi skal med Polet. At det kan ha hatt en funksjon en gang, kan så være. Men i dag er det en anakronisme. Selv om vi nok bare kan drømme om å finne samme utvalget på Rimi.

Der jeg vokste opp var det til og med egne ølutsalg. Jaja. Overlevde det og.

Lydersen

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2010
    Antall liker
    9
    Om 25år vil flere land ha vinmonopol. Det vil
    bli som med tobakk og sigaretter, mere og mere forbud. Forsikringsselskapene vil presse det frem sammen med kloke politikere.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Lydersen skrev:
    Om 25år vil flere land ha vinmonopol. Det vil
    bli som med tobakk og sigaretter, mere og mere forbud. Forsikringsselskapene vil presse det frem sammen med kloke politikere.
    De landene i Europa som ellers har hatt slike ordninger har jo forandret sitt politiske grunnsystem alle sammen i slutten av det forrige århundre. Vi pleier å referere til dem samlet som østblokklandene. Ser man bort i fra endel nostalgikere så er det ikke så mange som ønsker seg tilbake til den tiden.

Det er nok kun oss duknakkede feige tøffelgjengere her oppe i Norge som er for engstelige og lettskremte til å våge å ta til motmæle mot slike ordninger. Mennesker i de fleste andre siviliserte land vil ikke finne seg i på samme måte å bli behandlet som barn, og ser på oss med dyp forakt hvis vi forklarer hva vi finner oss i av statlig overstyring.

Forsikringsselskapene vil nok heller ikke være noe problem mot demokratiet og det frie mennesket. De har allerede full anledning til å nekte røykere og rusmisbrukere helseforsikringer, eller å forlange premier som gjenspeiler den økte helserisikoen. Utfører man skader i ruset tilstand, eller fører en bil i ulovlig tilstand så blir det regress. Så de har intet å vinne på å trekke oss i retning av østblokken eller teokratiene de heller.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.842
    Gjestemedlem skrev:
    Pink_Panther skrev:
    Greit hvis du skal lage rødvinssaus. Ganske tåpelig å måtte oppsøke et statskontrolert utsalg (hvis du finner et som holder åpnet) og betale 199.90 for akkurat den samme varen i dag. Alt til sitt bruk.
    Vin er billig på Polet. Ikke sammenlign den med det du finner i tilbudskurvene i "utlandet," den er stort sett udrikkelig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Pink_Panther skrev:
    Vin er billig på Polet. Ikke sammenlign den med det du finner i tilbudskurvene i "utlandet," den er stort sett udrikkelig.
    Ja og nei. Eksklusive viner er priset svært hyggelig, mens billigere viner er fantastisk overpriset. Du finner mye av nøyaktig de samme vinene i billigkurvene i utlandet som du finner på polet til 5 ganger prisen. Det selges mye skvalp og bordvin på polet også, og ser vi på bestselgerne så er det ikke akkurat kvalitet som er det første jeg tenker på. Hvis du ser på listen av de 10 mest solgte vinene i Norge så vil det forbause meg om ikke samtlige ligger 3-4 ganger over prisen i hjemlandet.

Dette er svært gunstig for de rike, men dårlige nyheter for dem som ikke har råd til å betale 200kr flasken, selv om vinen da er aldri så bra, og helt tåpelig for dem som finner ut at du neppe slipper under hundrelappen hvis du vil lage en rødvinssaus til steiken, og det før vi er kommet til kraften en gang.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Vi trenger å utvide vår horisont en smule. Mange er helt fastgrodd i skremselspropaganda.

I Japan er det svært vanlig å selge øl og vin og brennevin fra automater, typisk plassert på gaten. Det er svært mange av disse i landet for de er glad i å handle fra automater. Faktisk en slik pr. 23. japaner om tallene jeg har sett er riktige (totale antall automater ikke bare dem som selger øl). Likevel har de en av verdens høyeste levealder, mye høyere enn Norge. Og de har utrolig lite problemer med offentlig fyll og bråk sammenlingnet med mange andre land. Mange av automatene blir slått av på natten, men det er nå likevel et ganske så anderledes konsept enn det vi er blitt indoktrinert til å tro er nødvendig for at sivilisasjonen ikke skal kollapse.

Mystisk. Kan det være slik at forbruk og oppførsel er mer kulturelt betinget enn mange liker å tro, og ved å dyrke frem en kultur med ansvarlighet og ryddighetsfølelse at man kommer lenger enn med barnehagementalitet og kristendom og umyndiggjøring?

Vedlegg

baluba

Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Antall liker
    15.014
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Spiralis skrev:
    baluba skrev:
    Dette er den nye religionstråden. Argumentasjonen fra begge sider begynner å bli skremmende lik, og skyttergravene er like dype. ::)
    Jeg har ikke skyttergrav! Jeg har bygget en hyggelig liten bunker, der har jeg Chesterfield møbler, peis, biljardbord, humidor med cubanere og et greit utvalg av cognac, rum og whisky. Røykeloven gjelder ikke her og jeg har ingen skjenketider! :D Du, og et par andre som verdsetter kvalitet framfor bilig fyll, kan få komme på besøk. ;D
    Du er en mann med klasse! Skal det først være en skyttergravkrig så skal det pinadø gjøres skikkelig og med eleganse. Den invitasjonen er den mest fristende jeg har fått siden en ung kvinne med navn Shakira inviterte meg hjem for seks år siden. Og nei, ikke hun Shakira, men omtrent like pen imo. ;)

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    0
    Gjestemedlem skrev:
    Det er vel kanskje forståelig at folk som bor langt inne på Finnmarksvidda omgitt av mygg, reinsdyr og pelskledde samer, og bunkrer seg inne milevis fra andre mennesker her en litt mangelfull forståelse for byliv og urban livsstil. ::)
    Bare til informasjon Deph så bor jeg ikke "på vidda", den ligger ganske mye lenger vest enn der jeg bor.

Hva gjelder bunkeren så er det ikke jeg som har bygget den. Det var det representanter for et land med mye friere omsetning av alkohol enn Norge som gjorde. Et land du sikkert ville trives i med salg av alskens alkohol på "supern" og kneiper på hvert gatehjørne! Men som sagt bunkeren "arvet" jeg da herrene fra "vernemakten" ikke tok den med seg da de reiste herfra. Jeg mistenker at de hadde "noe travelt" da de dro! ;)

V

vredensgnag

Gjest
    Hareide på gråten i Dagsrevyen fordi utenlandske tv-kanaler vil kunne sende alkoholreklame til Norge.

Synden er løs.

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    0
    vredensgnag skrev:
    Hareide på gråten i Dagsrevyen fordi utenlandske tv-kanaler vil kunne sende alkoholreklame til Norge.

Synden er løs.
    Ja og den er til og med i farger! ;D

( Fritt etter Enar Førde )

Spiralis

Æresmedlem
    Ble medlem
    13.03.2005
    Antall liker
    8.233
    Torget vurderinger
    0
    coolbiz skrev:
    Man skal ikke kødde med forbudstiden! Mange familieformuer som i dag regnes som dannede, erverdige og "gamle penger" stammer fra forbudstiden, både i USA og i Norge! Kunne vi bare få en ny forbudstid ville jeg kjøpt en rask båt og mine barnebarn ville kunne vært en del av "fiffen"! ;D

S

Slubbert

Gjest
    Har vært på ferie. Føltes godt å slippe ut av den norske tvangstrøyen en liten stund.:)

Vedlegg

V

vredensgnag

Gjest
    Slubbert skrev:
    Har vært på ferie. Føltes godt å slippe ut av den norske tvangstrøyen en liten stund.:)
    Gikk det bra uten leggeplikt? Fikk du inntrykk av at samfunnene gikk i stå fordi folk hadde vært oppe utover natten?

Da min datter var tre år gammel bodde jeg nede på Aker brygge, og det hendte jeg tok henne med på restaurant for å spise, på tidspunkt rundt syv-åtte om kvelden. Hun storkoste seg, og vi hadde fine samtaler. Jeg er halvt latinsk, og der legges gjerne middagen til klokken 22 og utover, så dette var et greit kompromiss.
    En kveld stilte en representant for Rett norsk levesett seg opp foran meg. En myndig kvinne, med følge. Hun hadde registrert mann med småbarn på utendørsrestaurant, og mente hun måtte ta affære før det gikk skjelvinger i Dovre.
    "Det lille barnet. Det lille barnet skulle vært i seng nå!"

Hun mente altså det var riktig å bryte inn i samtalen jeg hadde med min datter. Hun og jeg pleide å holde utkikk etter folk med glade ansikter, for dem er det så få av i Norge. Og vi pleide kommentere ansiktene på forbipasserende - min datter ble alltid veldig opprømt når hun fant et lykkelig ansikt blant alle de sure i folkemengdene.

Datteren kikket opp på den morske.

"Pappa, den damen er ikke glad."

Den sure damen fikk svar på tiltale, og hun og følget fikk beskjed om å gå og plage noen andre.
    På samme tid var jeg også en del i utlandet med min datter, og hun kommenterte selv det faktum at der var det så mange flere som smilte og var glade.
    Nå studerer min datter sosialantropologi, og hun er meget opptatt av hvor ulike folkeslag er i sine væremåter. Akkurat nå er hun i Uganda, og senest i går siterte hun Bjørneboe over telefonen: Norge er et deilig land å reise til utlandet fra.

Sluket

Holistisk Hifi Helt
    Ble medlem
    11.08.2006
    Antall liker
    111.549
    Torget vurderinger
    23
    "Rett Norsk Levesett" - skulle ikke forundre meg om noe slikt finnes. Satan for en nazist den kjerringa var. Sånt er til å bli kvalm av, men desverre ikke uvanlig i dette landet. Menneskelig varme, kos og hygge skal ikke forekomme, og slettes ikke på offentlige steder slik at det kunne smitte over. Hvem var det som sa "man ler ikke på restaurant"?? Og du gjorde helt rett, Vreden, barn SKAL inkluderes, ikke holdes utenfor.

S

Slubbert

Gjest
    vredensgnag skrev:
    Hun mente altså det var riktig å bryte inn i samtalen jeg hadde med min datter. Hun og jeg pleide å holde utkikk etter folk med glade ansikter, for dem er det så få av i Norge.(...) På samme tid var jeg også en del i utlandet med min datter, og hun kommenterte selv det faktum at der var det så mange flere som smilte og var glade.
    Det er ikke samfunnstjenlig å være glad, i hvert fall ikke annet enn når du betaler din skatt med glede. Det viktigste er å se på statistikken; nordmenn lever jo i snitt 0.4 år lengre enn nederlendere! Og det er ganske absurd (i hvert fall unorsk) å tenke seg at frihetsfølelsen der kan måle seg med nesten fem måneder ekstra i fellesrom på gamlehjemmets demensavdeling.

Vedlegg

coolbiz

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    31.03.2006
    Antall liker
    5.131
    Sted
    Sydvestlandet
    Torget vurderinger
    2
    En 38-årig venn av meg hadde denne opplevelsen i San Franisco for et par dager siden:

-Sir, can I see your ID please.
    -Eh, sure.........why?
    -You need to be at least 21 to purchase alcohol.
    -Even for a small bottle of Heineken???
    -Yes Sir.

Pink_Panther

Æresmedlem
    Ble medlem
    23.03.2006
    Antall liker
    10.842
    coolbiz skrev:
    En 38-årig venn av meg hadde denne opplevelsen i San Franisco for et par dager siden:

-Sir, can I see your ID please.
    -Eh, sure.........why?
    -You need to be at least 21 to purchase alcohol.
    -Even for a small bottle of Heineken???
    -Yes Sir.
    Jeg og tre venner hadde samme opplevelsen på flyplassen i Detroit. Vi reiste oss opp og takket kelneren. Vi var tross alt i 50 års alderen alle fire. ;D

G

Gjestemedlem

Gjest
    Kristenekstreme truer Oslo. :-\

KrF stiller skjenkekrav i Oslo
    Fylkesleder: - Vanskelig å forhandle om byråd hvis ikke skjenketiden reduseres

Hvordan kan anstendige partier i det hele tatt vurdere et samarbeid med disse menneskene? Helt alvorlig, dette gjengen med søppelhoder bør jages tilbake til steinalderen der resten av deres tankegods befinner seg. Greit nok at de ikke liker å samarbeide med Frp, men at Venste vil ta i disse med en ildtang er for meg en gåte. Dette er jo uten sammenligning de mest antiliberale kreftene i Norge. :-\

Ufyselige mennesker.

V

vredensgnag

Gjest
    Gjestemedlem skrev:
    Kristenekstreme truer Oslo. :-\

KrF stiller skjenkekrav i Oslo
    Fylkesleder: - Vanskelig å forhandle om byråd hvis ikke skjenketiden reduseres

Hvordan kan anstendige partier i det hele tatt vurdere et samarbeid med disse menneskene? Helt alvorlig, dette gjengen med søppelhoder bør jages tilbake til steinalderen der resten av deres tankegods befinner seg. Greit nok at de ikke liker å samarbeide med Frp, men at Venste vil ta i disse med en ildtang er for meg en gåte. Dette er jo uten sammenligning de mest antiliberale kreftene i Norge. :-\

Ufyselige mennesker.
    Dette er det eneste KrF har igjen som eksistensberettigelse. De har tapt på absolutt alle andre fronter, og sitter kun igjen med sitt grep over norsk alkohollovgivning. Dersom de mister også dette, så står de resultatløse igjen overfor medlemsflokken - så dette gir de ikke slipp på uten kamp.

Ganske merkelig, egentlig. Han de har satt i partinavnet lagde vin når det skulle feires bryllup ...

Lydersen

Hi-Fi interessert
    Ble medlem
    09.08.2010
    Antall liker
    9
    Deph: Jeg lurer på hvorfor du tar helt av i denne alkoholtråden. Du fører jo ellers ganske saklige debatter.Drikker du mye? Har du et problem? Du har kanskje hørt om AA? Hvis ikke så er det bare å google: "Anonyme Alkoholikere".

V

vredensgnag

Gjest
    Lydersen skrev:
    Deph: Jeg lurer på hvorfor du tar helt av i denne alkoholtråden. Du fører jo ellers ganske saklige debatter.Drikker du mye? Har du et problem? Du har kanskje hørt om AA? Hvis ikke så er det bare å google: "Anonyme Alkoholikere".
    Pinlig.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Heder og ære til noen som våger å trosse de absurde tåpelighetene fra helsedepartementet.

http://www.aftenposten.no/okonomi/utland/article4233680.ece

Drammen Venstre publiserer all ølomtale Aass bryggeri ikke får lov å ha på sine hjemmesider, og moderpartiet velsigner aksjonen.

- Helsedirektoratet saboterer for norske ølprodusenter, tordner Drammen Venstres leder, Ståle Sørensen.

I sommer skrev Aftenposten om at Aass bryggeri og bryggerinæringens nettsted drikkeglede.no ville få daglige bøter pålydende 25.000 kroner dersom de ikke fjernet bilder av øl fra nettsidene sine.

Denne uken gjorde Helsedirektoratet nye grep ved å forby bryggerinæringen å lenke til mediesaker som omtaler alkoholprodukter.

Nå går Drammen Venstre til aksjon og publiserer nå alt innhold Aass bryggeri ikke får publisere på sine nettsider.

- Når Helsedirektoratet går etter norske ølprodusenter som informerer om hva slags drikke som passer til hvilken type mat, så bommer de grovt på målet, mener Sørensen.

- Denne informasjonen retter seg ikke mot misbrukere, men mot vanlige folk som er glad i god mat og drikke. Jeg ser overhodet ikke for meg at alkoholikere bruker disse sidene til å sondere terrenget, sier han.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Det er nok en myte dette at vin er godt priset i Norge. Man skal nok opp i mangehundrekronersklassen før denne effenten slår inn. På en dagligvare i sivilisert strøk koster en helt grei kosevin, her eksemplifisert av en Campo Viejo Reserva, 60 kroner (€8), og det er import. På det statlige vinmonopolet hjemme må vi ut med 154 kroner.

Så hvis noen kommer med mer fjas om at vin er billig i Norge.. så drikker de nok vin i så høye prisklasser at det ikke egentlig spiller noen role for dem hva vinen koster.

A

AK27

Gjest
    Slubbert skrev:
    vredensgnag skrev:
    Hun mente altså det var riktig å bryte inn i samtalen jeg hadde med min datter. Hun og jeg pleide å holde utkikk etter folk med glade ansikter, for dem er det så få av i Norge.(...) På samme tid var jeg også en del i utlandet med min datter, og hun kommenterte selv det faktum at der var det så mange flere som smilte og var glade.
    Det er ikke samfunnstjenlig å være glad, i hvert fall ikke annet enn når du betaler din skatt med glede. Det viktigste er å se på statistikken; nordmenn lever jo i snitt 0.4 år lengre enn nederlendere! Og det er ganske absurd (i hvert fall unorsk) å tenke seg at frihetsfølelsen der kan måle seg med nesten fem måneder ekstra i fellesrom på gamlehjemmets demensavdeling.

G

Gjestemedlem

Gjest
    Landet som ligger på verdenstoppen, og milevis foran Norge, er Japan. Kanskje et av de landene med de mest liberale lover når det gjelder salg av vin, øl og brennevin. Som noen husker fra tidligere i tråden har man automater for salg på gaten. Oppføre seg kan de også, de som bor der.

Så dem som igjen ønsker å henfalle til statistikk for å rettferdiggjøre den nedverdigende umyndiggjøringen i Norge kan jo starte i riktig ende om ikke annet hvis de mener denne statisktikken sier dem noe viktig og relevant for denne saken. Med et raskst blikk på den listen vil man kanskje legge merke til at de fleste landene foran oss har mye respektfulle og liberale lover på området enn det vi må leve med enn så lenge.

Det er forøvrig en sammenheng mellom konsum og levealder. Det beste resultatet får man med et moderat konsum. Drikker man for lite eller for mye går det ut over helsen. Så totalavhold forkorter levetiden.

http://www.msnbc.msn.com/id/16173568/ns/health-aging/t/want-live-longer-toss-back-few-cocktails/#.Tn6y26NhiSM

Konklusjonene over er trukket av en metatest som omfatter mer en en million mennesker til sammen.

Og da har man ikke engang tatt med i betraktningen den økte livskvalitet og glede som kommer at å leve i en Krf-fri sone.

A

AK27

Gjest
    Svnesker og Nordmenn lever i gjennomsnitt 2,5 år lengre enn Dansker i følge FN of CIA, om en skal dra inn korrelasjon mellom levealder og alkoholkonsum er sammenligningen mellom Nordmenn, Svensker og Dansker nødvendigvis mer signifikant enn andre land hvor tredjevariablene (kulturelle forskjeller) er flere og sterkere. Dette er bare ment som en korreksjon til Slubbert (og Deph?) som tilsynelatende er i overkant glad i å trekke bombastiske konklusjoner ut fra korrelasjonell data der det passer ham.

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn