Slubbert skrev:
Har vært på ferie. Føltes godt å slippe ut av den norske tvangstrøyen en liten stund.
Gikk det bra uten leggeplikt? Fikk du inntrykk av at samfunnene gikk i stå fordi folk hadde vært oppe utover natten?
Da min datter var tre år gammel bodde jeg nede på Aker brygge, og det hendte jeg tok henne med på restaurant for å spise, på tidspunkt rundt syv-åtte om kvelden. Hun storkoste seg, og vi hadde fine samtaler. Jeg er halvt latinsk, og der legges gjerne middagen til klokken 22 og utover, så dette var et greit kompromiss.
En kveld stilte en representant for
Rett norsk levesett seg opp foran meg. En myndig kvinne, med følge. Hun hadde registrert mann med småbarn på utendørsrestaurant, og mente hun måtte ta affære før det gikk skjelvinger i Dovre.
"Det lille barnet. Det lille barnet skulle vært i seng nå!"
Hun mente altså det var riktig å bryte inn i samtalen jeg hadde med min datter. Hun og jeg pleide å holde utkikk etter folk med glade ansikter, for dem er det så få av i Norge. Og vi pleide kommentere ansiktene på forbipasserende - min datter ble alltid veldig opprømt når hun fant et lykkelig ansikt blant alle de sure i folkemengdene.
Datteren kikket opp på den morske.
"Pappa, den damen er ikke glad."
Den sure damen fikk svar på tiltale, og hun og følget fikk beskjed om å gå og plage noen andre.
På samme tid var jeg også en del i utlandet med min datter, og hun kommenterte selv det faktum at der var det så mange flere som smilte og var glade.
Nå studerer min datter sosialantropologi, og hun er meget opptatt av hvor ulike folkeslag er i sine væremåter. Akkurat nå er hun i Uganda, og senest i går siterte hun Bjørneboe over telefonen: Norge er et deilig land å reise til utlandet fra.