Nettopp! Da hadde man sluppet vorspiel. Og kanskje til og med hatt penger igjen til en kebab på vei hjem.Palace skrev:Hvis prisen på drikke hadde blitt redusert kunne folk gått ut tidligere og følgelig tidligere hjem![]()
Nettopp! Da hadde man sluppet vorspiel. Og kanskje til og med hatt penger igjen til en kebab på vei hjem.Palace skrev:Hvis prisen på drikke hadde blitt redusert kunne folk gått ut tidligere og følgelig tidligere hjem![]()
Jeg tenker ikke på å skåne de som ikke kan beherske seg i fylla. Jeg tenker mer på de som blir slått ned, voldtatt, begått hærverk mot.JENO skrev:Hvis folk ikke klarer å la være å gjøre kriminelle handlinger når de drikker får de selv ta konsekvensen av dette og la være å drikke, eller ta sin straff. Det er ikke et samfunnsansvar. Man godtar da ikke kollektiv straff i andre sammenhenger heller.Pink_Panther skrev:
Her er det på sin plass med ein definisjon på "sivilisert". Til dømes Odd-Bjørn Fure sine tankar rundt europeisk sivilisasjon. Link; http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=020552386&kid=biblioJENO skrev:Siviliserte folk går ut og hjem når de ønsker, ikke når tantestaten har bestemt det.Pink_Panther skrev:Feil. De går hjem i ettiden.Gjestemedlem skrev:I siviliserte land går folk ut på byen i ettiden.
Hvordan kan det ha seg at i land som Tyskland er det helt opp til de lokale myndighetene å avgjøre om de vil ha offentlige lukketider eller ikke? Byer som Berlin har ingen slike reguleringer.Audiophile-Arve skrev:Her er det på sin plass med ein definisjon på "sivilisert". Til dømes Odd-Bjørn Fure sine tankar rundt europeisk sivilisasjon. Link; http://ask.bibsys.no/ask/action/show?pid=020552386&kid=biblioJENO skrev:Siviliserte folk går ut og hjem når de ønsker, ikke når tantestaten har bestemt det.Pink_Panther skrev:Feil. De går hjem i ettiden.Gjestemedlem skrev:I siviliserte land går folk ut på byen i ettiden.
Ei kjapp oppsummering: graden av sivlisasjon er ein funksjon av korleis einskildindividet/-staten er i stand til å innordne seg eit fellesskap med tanke på det felles beste.
Dømet Odd-Bjørn brukar er når vårt land innordnar seg domstolen i Haag i samband med avklaringa om kven som skal ha suverenitet over Grønland. Nordmenn vart sure, men ga opp prosjektet. Og Helge Ingstad kom heimatt.
USA, Kina og Russland hadde nok ikkje godtatt slikt. Altså er vår nasjon meir sivilisert enn dei....
Einskildindividet vil nok veldig lett gå med på at vi alle må køyre på høgre (eller venstre) side av vegen, men det å ikkje få øl/sprit kl 0300 er vanskelegare å akseptere. Særleg når du er halvfull og kranglevoren frå før...
Skjønner det, men poenget var at hvorfor skal alle underkaste seg strenge restriksjoner fordi noen ikke klarer å oppføre seg? Kriminelle må bures inne så skikkelige folk får gå i fred. Som sagt, blir folk kriminele i fylla har de selv ansvar for å holde seg edru. Skal ikke være nødvendig å holde hele befolkningen edru for det.Pink_Panther skrev:Jeg tenker ikke på å skåne de som ikke kan beherske seg i fylla. Jeg tenker mer på de som blir slått ned, voldtatt, begått hærverk mot.JENO skrev:Hvis folk ikke klarer å la være å gjøre kriminelle handlinger når de drikker får de selv ta konsekvensen av dette og la være å drikke, eller ta sin straff. Det er ikke et samfunnsansvar. Man godtar da ikke kollektiv straff i andre sammenhenger heller.Pink_Panther skrev:
Ja kollektiv avstraffelse av heslige forbrytelser er ikke veien å gå for å få et bedre og åpnere samfunn.JENO skrev:Skjønner det, men poenget var at hvorfor skal alle underkaste seg strenge restriksjoner fordi noen ikke klarer å oppføre seg? Kriminelle må bures inne så skikkelige folk får gå i fred. Som sagt, blir folk kriminele i fylla har de selv ansvar for å holde seg edru. Skal ikke være nødvendig å holde hele befolkningen edru for det.Pink_Panther skrev:Jeg tenker ikke på å skåne de som ikke kan beherske seg i fylla. Jeg tenker mer på de som blir slått ned, voldtatt, begått hærverk mot.JENO skrev:Hvis folk ikke klarer å la være å gjøre kriminelle handlinger når de drikker får de selv ta konsekvensen av dette og la være å drikke, eller ta sin straff. Det er ikke et samfunnsansvar. Man godtar da ikke kollektiv straff i andre sammenhenger heller.Pink_Panther skrev:
Interessant.Gjestemedlem skrev:Men nå er det valg, og folk bør i alle fall ikke stemme på partier som vil umyndiggjøre dem ytterligere, i alle fall om de har en liten rest av anstendighet, selvfølelse og forstand tilbake.
Det er nok andre saker som er viktigere for meg enn sjenkepolitikk, dessuten er det lokalvalg. Så stemmen havner nok langt utpå den blodrøde venstresida i år også. Og der er de paradoksalt nok glad i innskrenkninger i enkeltindividets frihet...Ole I skrev:Interessant.Gjestemedlem skrev:Men nå er det valg, og folk bør i alle fall ikke stemme på partier som vil umyndiggjøre dem ytterligere, i alle fall om de har en liten rest av anstendighet, selvfølelse og forstand tilbake.
Nå har jeg ikke lest/studert alle partienes prinsipprogrammer, men kan følgende rettesnor ha en viss sannhet i seg:
"Ønsker du mindre umyndighetsutfoldelse fra det offentlige, men mere anstendighet, selvfølelse og forstand som privatperson, så stem":
V .................. (evt FrP)
Man må for all del ikke stemme RV, SV, AP, SP, KrF, H
Det mest omfattende problemet du har, mener du vel. Når du skriver vi så viser du til samfunnet, og det blir ikke riktig.Gjestemedlem skrev:Det mest omfattende problemet vi har i dag er ekstrem formynderisme, umyndiggjøring og en sykeliggjøring og klientifisering av vanlige borgere.Gjest skrev:Når problemet blir så omfattende som det er i dag, så er det et samfunnsansvar å rydde opp. Det er noen som tror at så lenge det ikke rammer dem, så er det ikke et problem. Det kalles å ha skylapper.
Det er en svært trist utvikling.
tviler på at de barna får det noe særlig bedre om baren stenger klokken 0130Gjest skrev:Det mest omfattende problemet du har, mener du vel. Når du skriver vi så viser du til samfunnet, og det blir ikke riktig.Gjestemedlem skrev:Det mest omfattende problemet vi har i dag er ekstrem formynderisme, umyndiggjøring og en sykeliggjøring og klientifisering av vanlige borgere.Gjest skrev:Når problemet blir så omfattende som det er i dag, så er det et samfunnsansvar å rydde opp. Det er noen som tror at så lenge det ikke rammer dem, så er det ikke et problem. Det kalles å ha skylapper.
Det er en svært trist utvikling.
Husk at "du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv". Da tenker jeg heller på barna til foreldre med rusproblemer enn på ditt behov for å sitte på bar kl 03.00..
Link?Gjest skrev:Det er bevist at det blir færre slike tilfeller med en restriktiv skjenkepolitikk.
Vi er der snart http://www.dagbladet.no/2011/09/04/nyheter/innenriks/trafikksikkerhet/17960367/Norge er befolket av engstelige klienter. Jeg forundres av og til at det ikke engang er forbudt å gå uten hjelm som fotgjenger i Norge. Det må være en glipp
greit med restrektiv sjenkepolitikk men usikker på om åpningstidene bør begrensesGjest skrev:Det er bevist at det blir færre slike tilfeller med en restriktiv skjenkepolitikk.
RV, SV og Krf er vel helt ute i de fleste tilfeller vil jeg tro. Høyre og AP kan være aktuelle avhengig av hvilken kommune man bor i, noen plasser er de liberale og andre steder ligger de på kne for bedehusgjengen. SP er kun for bønder, Venstre funker alltids, Frp kun hvis dette er det eneste som er viktig i politikken.Ole I skrev:Interessant.Gjestemedlem skrev:Men nå er det valg, og folk bør i alle fall ikke stemme på partier som vil umyndiggjøre dem ytterligere, i alle fall om de har en liten rest av anstendighet, selvfølelse og forstand tilbake.
Nå har jeg ikke lest/studert alle partienes prinsipprogrammer, men kan følgende rettesnor ha en viss sannhet i seg:
"Ønsker du mindre umyndighetsutfoldelse fra det offentlige, men mere anstendighet, selvfølelse og forstand som privatperson, så stem":
V .................. (evt FrP)
Man må for all del ikke stemme RV, SV, AP, SP, KrF, H
Jeg vet ikke ikke helt hvilken planet du bor på, men de får det nok neppe hverken bedre eller verre av at jeg kan være ute om natten uten statlig verge. Barn skal sove klokken 03:00 uansett.Gjest skrev:Det mest omfattende problemet du har, mener du vel. Når du skriver vi så viser du til samfunnet, og det blir ikke riktig.
Husk at "du skal ikke tåle så inderlig vel, den urett som ikke rammer deg selv". Da tenker jeg heller på barna til foreldre med rusproblemer enn på ditt behov for å sitte på bar kl 03.00..
Jeg tviler sterkt at dette fører frem som eneste tiltak. Du kan nok redusere uteskjenkingen, og redusere noe av følgeskadene på byen, men du reduserer ikke total alkoholkonsumet. Og det reduserer ikke alkoholmisbruk hjemme med følgeskadene som barn og pårørende utsettes for. Det kan faktisk øke.Gjest skrev:Det er bevist at det blir færre slike tilfeller med en restriktiv skjenkepolitikk.
Det er vel like interessant med linker fra Avholdsfolket Landsråd som det er fra Islamsk Råd, eller Indremisjonen og presis like stappfullt av deres fordommer og tungt biaserte desinformasjon. Dette er en samling av de mest illiberale kreftene som mottar stasstøtte i Norge i dag (forøvrig en skam) Juvente, IOGT, Det Norske Totalavholdsselskap, Den Norske Godtemplarorden etc. etc.Audiophile-Arve skrev:Interessant å lese linken.
Sjeldent klarsyn. Hvor mye snakker vi egentlig om? Spør av interesse siden det er svært sjeldent noen ser slik på eget forbruk. Har for eksempel en mor som mener hun har et helt greit forhold til alkohol: "Man må da kunne ta seg et glass!"Tor Nado skrev:Jeg drikker sinnsykt mye. Er for restriksjoner. (ærlig)
Det er faktisk ikke snakk om en liten gruppe. Problemet er at det kan ramme hvem som helst av oss.noen skrev:Bobleplastlandet ?
Hvor langt skal friheten innskrenkes for flertallet for at en liten gruppe mennsker skal være trygge ?
Og er det samfunnets ansvar å hindre selvdestruktive individer ?
Interessant lesing. Dette er faglig solid.Gjest skrev:
Noe av denne propagandaen har sikkert rot i virkeligheten, som f eks at reduserte åpningstider reduserer alkoholrelatert vold. Jeg synes uansett at det er feil virkemiddel å legge bånd på hele befolkningen fordi noen testosteronklumper tror de blir supermann i fylla.Gjestemedlem skrev:Det er vel like interessant med linker fra Avholdsfolket Landsråd som det er fra Islamsk Råd, eller Indremisjonen og presis like stappfullt av deres fordommer og tungt biaserte desinformasjon. Dette er en samling av de mest illiberale kreftene som mottar stasstøtte i Norge i dag (forøvrig en skam) Juvente, IOGT, Det Norske Totalavholdsselskap, Den Norske Godtemplarorden etc. etc.Audiophile-Arve skrev:Interessant å lese linken.
Dette er ikke informasjon men tung propaganda for et beinhardt kristenkommunistisk formyndersamfunn.
Problemet er at dette er konstruerte problemstillinger. Jada, sikkert mindre alkoholrelatert vold hvis gjengen bak Avholdsfolket Landsråd hadde fått viljen sin og forbudt alkoholsalg i det store og hele.JENO skrev:Noe av denne propagandaen har sikkert rot i virkeligheten, som f eks at reduserte åpningstider reduserer alkoholrelatert vold. Jeg synes uansett at det er feil virkemiddel å legge bånd på hele befolkningen fordi noen testosteronklumper tror de blir supermann i fylla.
En mye bedre link. Her er det i det minste seriøs forskning som presenteres og ikke avholdspropaganda forkledd som informasjon.tomkver skrev:Hei
hvis noen her inne er interesserte å lære litt mer om rus/rusmidler og forskning rundt dette, så er dette et bra sted å begynne
http://www.sirus.no/
mvh
Tom
For meg så fremstår det som ekstremt egoistisk og nedverdigende mot andre mennesker å skulle overstyre deres egne valg og liv som voksne myndige mennesker. Det er oppførsel som man forventer å finne i land som Saudi Arabia eller på landsbygda i Pakistan. Det vitner om en total mangel respekt for andre mennesker. Foraktelig.ArtDeco skrev:Utrolig at folk legger så mye energi i å argumentere mot noe som så udiskutabelt gagner samfunnet. "JEG vil drikke når JEG vil, JEG krever å få sjenk når JEG vil. Når det passer MEG".
For meg fremstår det som utrolig egoistisk og kunskapsløst.
Opplysning er en helt annen sak. Man kan gjerne argumentere til man blir blå i ansiktet om hvor lurt det er for folk å gå hjem å legge seg klokken 23 slik at de er frisk og opplagt til gudedyrkelse søndag morgen. Men å behandle dem som straffanger som skal låses inn eller ut til gitte tidspunkt og diktere deres diett er langt langt over den myndighet man skal kunne ha over andre frie mennesker i et vestlig land.Jeg liker de fleste typer alkohol, og hygger meg med det nesten daglig. Men jeg mener det er med alkohol som med religion, man kan ikke tvinge frem et forbud, opplysning vil over tid gjøre begge deler overflødig.
Ja, det er ofte trist når folk dør. Politikerne må snarest vedta et forbud.Slubbert skrev:60.000 mennesker dør i Norge hvert år, så det er mye for politikerne å ta tak i. Man får selvsagt ikke fjernet problemet over natta, men hvis man kunne enes om nok forbud og reguleringer burde man i et lengre perspektiv se for seg en nullvisjon.
Ja, om femti år vil vel sunnhetstyranniet være komplett, og mennesker vil kun kunne bedrive strengt sunne og helsebringende aktiviteter uten å bli møtt med nedlatenhet og bli hengt ut til spott og spe. Alle trener minst to timer om dagen, ingen rører rusmidler eller usunne godterier, butikkene ser ut som store grønnsaksavdelinger og alle lever til de blir minst hundre år, hvorav de tyve siste må tilbringes på skjermet avdeling fordi hjernen svikter lenge før den gjennomtrente kroppen. Så flott det kommer til å bli.ArtDeco skrev:Jeg liker de fleste typer alkohol, og hygger meg med det nesten daglig. Men jeg mener det er med alkohol som med religion, man kan ikke tvinge frem et forbud, opplysning vil over tid gjøre begge deler overflødig.
Gjestemedlem skrev:Siden dette kommer fra en avholdsorganisasjon, så mener du altså at det må være bestillingsverk. Det er en overfladisk vurdering. Bedre om du setter deg inn i tallene og rapportene. En seriøs organisasjon vet at den taper på feilinformering.JENO skrev:Så slike publikasjoner som dette er kanskje faglig solide, men kun på avholdsstudiet under "teologisk fakultet".
Dette er bestillingsverk og propaganda. Intet mer, intet mindre.
Det er smart å utøve kildekritikk. Dette er en organisasjon som har som mål å utrydde alkoholholdig drikke og andre rusmidler. Alt de skriver og presenterer skal fremme dette målet, og alt som taler i mot skal ignoreres eller gjemmes bort. Det er som jeg var vært inne på akkurat som å referere til Gates of Vienna eller English Defence League hvis man vil ha saklig informasjon om Islam og muslimer.Gjest skrev:Siden dette kommer fra en avholdsorganisasjon, så mener du altså at det må være bestillingsverk. Det er en overfladisk vurdering. Bedre om du setter deg inn i tallene og rapportene. En seriøs organisasjon vet at den taper på feilinformering.